Puszka Filtra Powietrza Speedfight: Budowa i Znaczenie

Aby w gaźniku powstała stechiometryczna mieszanka, niezbędne jest doprowadzenie powietrza odpowiedniej jakości. Dlatego dolot, zaopatrujący układ zasilania w powietrze, jest kluczowym elementem układanki skuterowej.

Budowa i Funkcja Dolotu Powietrza

Na pozór dolot to coś banalnego: kawałek gumowej rury przymocowany do gaźnika, zakończony z drugiej strony puszką i filtrem. Jednak tylko pozornie konstrukcja ta jest taka prosta. Podczas tworzenia dolotów i filtrów oblicza się niezbędną dla prawidłowego działania silnika ilość powietrza, a wyniki tych rachunków uwzględnia w procesie projektowania.

Istotne Elementy Dolotu

  • Długość i kształt dolotu i puszki filtra: Mają one istotny wpływ na dawkę powietrza wchodzącego w skład mieszanki.
  • Filtr: Często stanowi on sam w sobie blokadę, ograniczającą ilość powietrza docierającego do gaźnika.

Długa rura idąca do gaźnika ma na celu nie tylko ograniczyć szmery ssania dochodzące z silnika, ale także odpowiednio dawkować ilość powietrza wchodzącego w skład powstającej mieszanki. Często stanowi on sam w sobie blokadę, ograniczającą ilość powietrza docierającego do gaźnika. Możemy to zauważyć w przypadku filtrów, które mają dużą ramkę do mocowania w obudowie, natomiast sam wkład filtrujący jest stosunkowo mały. Jest to jednym z warunków do uzyskania stechiometrycznej mieszanki, gdyż mały pojemnościowo silnik ma małe zapotrzebowania na paliwo i powietrze.

Doloty powietrza często wyposażone są w przyłącza bocznikowe stworzone do podłączania dopalacza spalin lub wężyka odmy. Stąd także samo umiejscowienie obudowy filtra jest ważne, ponieważ dynamiczne doładowanie może zaburzyć pracę układu gaźnikowego.

Rodzaje Filtrów Powietrza i Ich Zastosowanie

Istnieją różne rodzaje filtrów powietrza, z których każdy ma swoje specyficzne zastosowanie i właściwości:

Przeczytaj także: Dopasowanie filtra powietrza Jawa 50

  • Filtry papierowe - stosowane w standardowych układach dolotowych, łatwe do wymiany.
  • Filtry gąbkowe - doskonałe do jazdy off-road, dobrze zatrzymują zanieczyszczenia.
  • Filtry stożkowe - zwiększają przepływ powietrza i poprawiają osiągi.

Dobry akcesoryjny filtr wykorzystuje nasączoną olejem gąbkę, a jeżeli skuter ma być używany na codzień powinien także posiadać osłonkę chroniącą przed wodą i deszczem. Do dobrych filtrów możemy z pewnością zaliczyć wszelkie produkty firm Polini, Stage 6, K&N czy Doppler. Tylko, że filtry te są przeznaczone do stuningowanych skuterów i motorowerów z silnikami o zwiększonej pojemności, a nie do seryjnych jednostek.

Materiały Stosowane w Filtrach Powietrza

Każdy filtr powietrza motocyklowy składa się z kilku kluczowych elementów:

  • Warstwa filtracyjna - wykonana z papieru, gąbki lub tkaniny bawełnianej.
  • Obudowa - stabilizuje filtr i zapobiega dostawaniu się nieprzefiltrowanego powietrza do silnika.
  • Uszczelki - zapewniają szczelność i eliminują przedostawanie się zanieczyszczeń.

Materiały wykorzystywane w filtrach powietrza:

  • Bawełna - zwiększa przepływ powietrza i może być czyszczona oraz ponownie używana.
  • Pianka poliuretanowa - często spotykana w motocyklach terenowych.
  • Włókno syntetyczne - zapewnia skuteczną filtrację i długą żywotność.

Wymiana i Konserwacja Filtra Powietrza

Regularna wymiana filtra powietrza do skutera poprawia spalanie, zmniejsza zużycie paliwa i przedłuża żywotność silnika. Zaleca się wymianę co 5000-10000 km, jednak w warunkach dużego zapylenia częściej. Niektóre filtry (np. bawełniane) można czyścić i ponownie używać, inne (papierowe) wymagają wymiany.

Objawy Zapchanego Filtra Powietrza

  • Spadek mocy
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Nierówna praca silnika

Modyfikacje Filtra Powietrza - Stożki i Inne

Na koniec warto wspomnieć o najczęstszej skuterowej modyfikacji, czyli montażu popularnego stożka. W ocenie wielu użytkowników filtr za 20-30zł jest lepszy niż element oryginalny, a dodatkowo ma on podnosić moc. Jeżeli by tak rzeczywiście było, to czy producent robiłby długą rurę i puchę na filtr, skoro kawałek gumy i siatka są skuteczniejsze?

Przeczytaj także: Wybierz odpowiedni filtr powietrza do swojego motocykla

Jeżeli by tak rzeczywiście było, to czy producent robiłby długą rurę i puchę na filtr, skoro kawałek gumy i siatka są skuteczniejsze? To pytanie nie wymaga odpowiedzi, podobnie jak komentarza nie wymaga sposób filtracji powietrza przez najtańsze filtry siatkowe.

Jeżeli ktoś montował kiedyś stożek do seryjnego skutera może przypomnieć sobie swoje przygody. Jaki był efekt po montażu filtra bez wymiany dyszy w gaźniku? Ile skuter palił po wymianie dyszy i czy zużycie paliwa było adekwatne do osiągniętych rezultatów? Czy skuter nagle stał się głośniejszy?

Przykładowe Produkty i Akcesoria

Poniżej znajduje się lista przykładowych produktów związanych z filtrami powietrza do skuterów:

  • Króciec filtra powietrza, Aprilia Sport City One, Piaggio Boulevard / Fly / Liberty, Vespa LX / Primavera / S / Sprint 50-100 4T '04-17
  • Króciec filtra powietrza Novascoot, SYM Crox / Fiddle / Jet 4 / Orbit / Symphony / Symply / X'Pro 50cc 4T
  • Filtr powietrza kompletny WM, Peugeot Citystar / Django / Jet Force C-Tech / Kisbee / Speedfight 3 / Speedfight 4 50cc 2T
  • Filtr powietrza stożkowy 38 mm MORETTI
  • Wkład filtra powietrza Barton Hyper 125
Produkt Zastosowanie Cena (PLN)
Króciec filtra powietrza Różne modele skuterów Od 19,90
Filtr powietrza kompletny WM Peugeot Citystar / Django / Jet Force C-Tech / Kisbee / Speedfight 3 / Speedfight 4 50cc 2T 149,90
Filtr powietrza stożkowy Uniwersalny Od 34,90

Przeczytaj także: Sparkles: Woda Gazowana Miętowa dla Ciebie

tags: #puszka #filtra #powietrza #speedfight #budowa

Popularne posty: