Funkcja Wężyka Od Odmy do Filtra Powietrza: Kompleksowy Przegląd

Wielu użytkowników samochodów, zwłaszcza starszych modeli, zastanawia się nad rolą i prawidłowym podłączeniem wężyka łączącego odmę z filtrem powietrza. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, do czego służy ten element, jakie problemy mogą wynikać z jego nieprawidłowego funkcjonowania i jak dbać o jego sprawność.

Funkcja Wężyka Od Odmy

Wężyk podciśnieniowy pomiędzy odmą a kolektorem ssącym, a dokładniej wpięty w urządzenie wtryskowe, ale z kanałem wchodzącym pod przepustnicę, pełni kilka istotnych funkcji. Przede wszystkim,wspomaga oddymienie komory olejowej silnika. Przy niskich obrotach, w obudowie filtra panuje ciśnienie atmosferyczne, co utrudniałoby zasysanie z rurki od odmy. Wężyk ten, przez zasysanie, umożliwia odpowietrzanie komory silnika.

Dodatkowo, jak sugerują użytkownicy forum, wężyk może być odpowiedzialny za dostarczanie dodatkowego powietrza przy wysokich obrotach. Na wolnych obrotach silnik nadąża wysysać opary ze skrzyni korbowej przez kalibrowany otwór do kolektora ssącego. Wysysając je, aby nie wytworzyć nadmiernego podciśnienia w skrzyni korbowej (grożącego zniszczeniem simmerringów) wciąga powietrze atmosferyczne prze otwory w dole korka wlewu oleju. Zatem, pierwsza funkcja to zasysanie do skrzyni korbowej czystego powietrza zza filtra.

Na wysokich obrotach podciśnienie w kolektorze jest mniejsze, a przedmuchy do skrzyni korbowej większe. Wtedy przedmuchy wydostają się wspomnianymi otworami w korku do atmosfery.

Potencjalne Problemy i Objawy

Nieprawidłowe podłączenie lub uszkodzenie wężyka od odmy może prowadzić do różnych problemów, w tym:

Przeczytaj także: Jak rozpoznać twardą wodę?

  • Za wysokie wolne obroty: Użytkownik Poloneza 1.6 GLI Abimex zgłasza problem z obrotami silnika, które nie spadają poniżej 1100 obr/min.
  • Brak mocy: Nieprawidłowe działanie układu odpowietrzania skrzyni korbowej może negatywnie wpływać na osiągi silnika.
  • Wycieki oleju: Uszkodzony lub źle podłączony wężyk może powodować chlapanie olejem, np. na kolektor ssący lub blok silnika.
  • Zamarzanie skroplin: W niektórych silnikach, zwłaszcza w zimnych porach roku, może dochodzić do zamarzania skroplin w przewodzie odmy, co prowadzi do tworzenia się lodowego korka i wyrzucania oleju przez silnik.

Prawidłowe Podłączenie i Konserwacja

Podłączenie wężyka od odmy powinno być zgodne ze specyfikacją danego modelu samochodu. Ważne jest, aby serwo i odma były podłączone do osobnych króćców w kolektorze. Użytkownicy forum sugerują, że trójnik jest niedopuszczalnym rozwiązaniem.

Regularna konserwacja układu odpowietrzania skrzyni korbowej jest kluczowa dla jego prawidłowego działania. Należy okresowo czyścić cały układ, w tym odmę i przepustnicę. Warto również sprawdzić stan gumowych elementów, takich jak gumka, w którą wkłada się "gwizdek" (pcv valve - zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej), gdyż ma ona tendencje do twardnienia.

Demontaż przepustnicy (cztery torxy), nie odpinając wtyczki zasilającej przepustnicę, następnie po uwolnieniu przewodu z zaczepów jest na tyle długi, że swobodnie można ją obracać. Oczywiście należy uwolnić z zaczepów przewód zasilający paliwa, par paliwa i wyżej omawiany obejścia przepustnicy oraz wyjąć element plastikowy, który mocuje te przewody. Mycie przepustnicę z dwóch stron (górna i dolna) benzyną ekstrakcyjną.

Rola Separatora Par Oleju

Warto również wspomnieć o separatorze par oleju, który często jest zintegrowany z odmą. Jego zadaniem jest wyłapywanie resztek oleju z gazów odprowadzanych ze skrzyni korbowej i odprowadzanie ich z powrotem do silnika. Obecnie, ze względów ekologicznych, tworzy się zestawy zintegrowane, plastikowe i coraz mniejsze.

Głównym zadaniem odmy jest odprowadzanie gazów ze skrzyni korbowej, których to jest niezaprzeczalnie więcej niż mgły olejowej. Oczywiście że ze względów ekologicznych, separator par oleju, obecnie „upchnięty” w odmie, ma za zadanie skraplać tą mgłę i odprowadzać ją z powrotem do silnika.

Przeczytaj także: Poradnik: Lokalizacja i wymiana filtra powietrza Dacia 1.4

Podsumowanie

Wężyk od odmy do filtra powietrza pełni istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika, wpływając na jego obroty, moc i emisję spalin. Regularna kontrola stanu i prawidłowe podłączenie tego elementu, a także dbałość o cały układ odpowietrzania skrzyni korbowej, pozwalają uniknąć wielu problemów i zapewnić długotrwałą i bezawaryjną pracę silnika.

Przeczytaj także: Woda destylowana: charakterystyka

tags: #wezyk #od #odmy #do #filtra #powietrza

Popularne posty: