Osuszacz powietrza do samochodu ciężarowego: Budowa i zasada działania

W budowie samochodu ciężarowego występuje osuszacz powietrza, którego nie znajdziemy w samochodach osobowych. Osuszacz powietrza to specjalne urządzenie, które zapobiega przedostawaniu się wilgoci do układu pneumatycznego.

Układ hamulcowy w samochodach ciężarowych

Dyskutując o szeroko pojętym bezpieczeństwie na drodze, nie sposób pominąć układu hamulcowego. To kluczowy element każdego pojazdu, który w każdych warunkach i każdego dnia musi legitymować się stuprocentową sprawnością.

Zasada działania układu hamulcowego w autach ciężarowych jest inna aniżeli w przypadku „osobówek”. Kiedy kierowca naciska pedał hamulca, nie uruchamia bezpośrednio szczęk hamulcowych. Do akcji wkracza wówczas zawór, który odpowiada za dopływ sprężonego powietrza do siłowników umieszczonych przy kołach.

Dopiero wspomniany siłownik (zasilany powietrzem właśnie ze sprężarki) porusza szczęki hamulcowe. Odpowiedź jest prosta: uzyskujemy w ten sposób znaczną siłę przy minimalnym wysiłku kierowcy. Dodatkową zaletą jest blokowanie hamulców i zatrzymanie pojazdu, gdy dojdzie np. do rozszczelnienia układu lub uszkodzenia przewodów.

Rola sprężarki powietrza w całym układzie jest więc kluczowa. Mając jednak na uwadze fakt, że są one zdolne do wytwarzania gigantycznej ilości powietrza (1000 l na minutę to liczba, która nikogo nie dziwi) o odpowiednim ciśnieniu (8-14 barów), mogą one ulec (jak każdy element eksploatacyjny samochodu) uszkodzeniu.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

Dlaczego osuszacz powietrza jest potrzebny?

Z pracy sprężarki, w trakcie której powstaje woda, która jest następnie kondensowana w układzie pneumatycznym. Skąd mogłaby pochodzić wilgoć w układzie? Jeśli nie zostałaby ona usunięta przez osuszacz, w trakcie mrozu mogłaby zamarznąć i w ten sposób zablokować zawory oraz uniemożliwić hamowanie.

Układ pneumatyczny w pojazdach ciężarowych odpowiada za działanie ważnych systemów: hamulców, zawieszenia i układów pomocniczych. Wilgoć i zanieczyszczenia obecne w powietrzu mogą powodować korozję przewodów, zamarzanie zaworów zimą oraz awarie elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy.

Osuszacz powietrza eliminuje te zagrożenia, zapewniając suchą i czystą atmosferę roboczą dla całego systemu pneumatycznego.

Zasada działania osuszacza powietrza

Osuszacz powietrza, jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie "odwilgotnienie" powietrza, które po sprężaniu w kompresorze wytrąca wodę, która gromadzi się w zbiornikach powietrznych i powoduje korozję całego układu pneumatycznego oraz w zimie zamarza.

Wewnątrz filtra osuszacza jest granulat absorbenta, który po jakimś czasie nie przyjmuje już więcej wody i należy go wymienić.

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

Cykl pracy osuszacza powietrza:

  • Ładowanie - sprężarka tłoczy powietrze do osuszacza. Cząstki oleju i wody są zatrzymywane w komorze separacyjnej, a wilgoć - wchłaniana przez wkład adsorpcyjny.
  • Regeneracja - po osiągnięciu zadanego ciśnienia otwiera się zawór purge. Część suchego powietrza przepływa przez wkład w przeciwnym kierunku, usuwając z niego wilgoć.
  • Restart cyklu - osuszacz gotowy do kolejnego cyklu pracy.

Typowe usterki i kody błędów

  • MID 136 SID 21 FMI 8 - zbyt długi czas napełniania układu; możliwa przyczyna: nieszczelność zaworu purge lub zużyty wkład adsorpcyjny.
  • MID 136 SID 27 FMI 7 - brak regeneracji; przyczyna: zablokowany zawór purge albo uszkodzony tłumik regeneracyjny.
  • MID 128 PID 96 FMI 5 - niskie ciśnienie w układzie; powód: zużycie osuszacza lub nieszczelność przewodów.

Rozwiązania i regeneracja

  • Regeneracja wkładu adsorpcyjnego - wymiana wkładu lub jego pełna odnowa w procesie serwisowym.
  • Kontrola zaworu purge - czyszczenie lub wymiana elementu w przypadku zatarcia lub nieszczelności.
  • Test szczelności układu - by wykluczyć wtórne przyczyny spadku ciśnienia.

Jak wybrać osuszacz powietrza?

Podobnie jak wiele innych części w samochodach ciężarowych, osuszacz powietrza należy regularnie wymieniać oraz poddawać okresowym przeglądom, zwłaszcza jeśli jest narażony na obciążenia i pracę w trudnych warunkach.

Zazwyczaj osuszacze powietrza sprawnie pracują przez 12 lub 18 miesięcy.

Pamiętaj także, że wybierając osuszacz powietrza, nie powinieneś kierować się tylko ceną, ponieważ tani zakup oznacza zazwyczaj niską jakość.

Jeśli jednak chcesz ograniczyć wydatki, możesz postawić na zakup części używanych. W ten sposób zyskasz oryginalną część, zazwyczaj pochodzącą z demontażu sprawnych aut. W ten sposób zapewnisz sobie efektywne hamowanie i zabezpieczysz samochód przed uszkodzeniami spowodowanymi przez zamarzniętą wodę w układzie pneumatycznym.

Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?

Przygotowanie układu do zregenerowanej sprężarki

Profesjonalnie zregenerowana sprężarka może być ponownie eksploatowana przez wiele lat. By się tak stało, muszą zostać spełnione pewne warunki. Przed montażem sprężarki do pojazdu (zarówno takiej regenerowanej, jak i fabrycznie nowej) należy przeprowadzić rutynowe czynności, które ograniczą wystąpienie kolejnej lub przedwczesnej awarii.

Podczas pracy sprężarki wraz z tłoczonym do układu pneumatycznego powietrzem przedostają się skondensowana para wodna i cząsteczki oleju silnikowego w postaci mgły olejowej. Zadaniem filtra zaworu osuszacza powietrza jest zatrzymanie wilgoci w nim zawartej. Stosowane grzałki w zaworze osuszacza wspomagają ten proces. Filtry zaworu osuszacza absorbują również mgłę olejową, ale w ograniczonym zakresie.

Cząsteczki oleju zawarte w tłoczonym przez sprężarkę powietrzu odkładają się sukcesywnie na ściankach komory tłoczonego powietrza w głowicy sprężarki oraz w chłodnicy powietrza w postaci nagaru.

Pełna drożność i czystość chłodnicy powietrza to zatem podstawowe warunki żywotności sprężarki.

Zadbaj o czystość układu

Kolejny warunek, którego spełnienie zapewni długotrwałą pracę sprężarki, to zagwarantowanie czystości i szczelności układu ssania powietrza. Zanieczyszczenia dostające się wraz z powietrzem zasysanym do sprężarki powodują uszkodzenia powierzchni cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych.

tags: #osuszacz #powietrza #do #samochodu #ciężarowego #budowa

Popularne posty: