Wymiana osuszacza klimatyzacji w Fiat Brava: Poradnik

Klimatyzacja w samochodzie nie jest obecnie luksusem, a standardem, bez którego wielu nie wyobraża sobie codziennej jazdy. Osuszacz klimatyzacji jest jednym z elementów eksploatacyjnych wchodzących w skład układu klimatyzacji w samochodzie FIAT BRAVO II. Należą do niego także kompresor, skraplacz, parownik i zawór rozprężny, jak również szereg różnych przewodów.

Rola osuszacza klimatyzacji

Osuszacz klimatyzacji to rodzaj filtra, którego zadaniem jest przede wszystkim zatrzymywanie wilgoci, którą wytwarza czynnik chłodniczy. Układ klimatyzacji działa poprzez zastosowanie sprężarki, skraplacza, zaworu rozprężnego i parownika. Sprężarka pompuje czynnik chłodniczy do skraplacza, gdzie jest on chłodzony i skraplany do postaci pary. Następnie przechodzi przez zawór rozprężny, gdzie jego ciśnienie i temperatura są obniżane i staje się on parą o niskim ciśnieniu. Po schłodzeniu czynnik chłodniczy wraca do sprężarki, aby ponownie rozpocząć cykl.

Filtr osuszacza klimatyzacji znajdujący się w tym układzie absorbuje wilgoć powstałą w procesie chłodzenia, która w nadmiarze mogłaby doprowadzić do korozji niektórych części klimatyzacji, czego konsekwencją może być uszkodzenie całego układu. Dodatkowo osuszacz zapewnia filtrację zanieczyszczeń takich jak osady, opiłki czy brud.

Osuszacz klimatyzacji odpowiedzialny jest za utrzymanie prawidłowego poziomu wilgoci w całym układzie klimatyzacji samochodowej, nie dopuszcza on do powstania jej nadmiaru. W przypadku kiedy poziom wilgoci jest za wysoki, może dojść do wystąpienia korozji na metalowych elementach układu klimatyzacji. Skutkuje to zanieczyszczeniem czynnika chłodzącego, który w takim stanie blokuje proces skraplania.

Osuszacz klimatyzacji samochodowej występuje najczęściej w postaci niewielkiego zbiorniczka wykonanego z aluminium. W przypadku nadmiaru wody, która przedostaje się do układu chłodzącego dochodzi do osadzania się jej w skrystalizowanej postaci, czynnik chłodzący nie ma możliwości swobodnego przepływu. Osuszacz klimatyzacji pełni jeszcze jedną ważną funkcję - filtruje zanieczyszczenia.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

Osuszacz klimatyzacji w autach FIAT BRAVO II to po prostu filtr. Najczęściej znajduje się on po stronie wysokiego ciśnienia pomiędzy skraplaczem a zaworem rozprężnym. Do najważniejszych zadań tego elementu należy absorbowanie wilgoci, ale również filtrowanie zanieczyszczeń, które bardzo często przedostają się do układu. Stanowi on jednocześnie pewnego rodzaju zbiornik na czynnik chłodniczy - zapewnia jego rezerwy i poprawny dopływ do parownika.

Budowa i działanie osuszacza

Osuszacz samochodowy klimatyzacji ma kształt tuby podobnej do filtra paliwa i wykonany jest z metalu. Osuszacz posiada dwa złącza: wlotowe i wylotowe usytuowane w różnym miejscu w zależności od jego rodzaju. We wnętrzu osuszacza znajduje się materiał higroskopijny, który pochłania wilgoć oraz rurka tłoczna.

Nowoczesna klimatyzacja osuszacz ma zamontowany w celu wychwytywania z obiegu nawet mikroskopijnych cząsteczek wody. Odwadniacz klimatyzacji (to inna nazwa osuszacza) dba o minimalizowanie ryzyka wystąpienia destrukcji i rdzy na sprężarce oraz wszelkich metalowych elementach klimatyzacji. Dodatkowo osuszacz ma za zadanie pochłaniać wszelkie zanieczyszczenia występujące w układzie, które przedostają się przez niewielkie otwory rozszczelniające.

Osuszacz montowany jest zazwyczaj pomiędzy parownikiem a skraplaczem. Ma walcowaty kształt, a jego budowa przypomina filtr paliwa. We wnętrzu znaleźć można materiał pochłaniający wilgoć, którego rolą jest także separowanie zanieczyszczeń oraz przewód wlotowy. Dodatkowo na dole znajduje się strefa, w której zbierane są wszystkie drobne zanieczyszczenia wychwycone przez filtr.

Osuszacz klimatyzacji to cienki walec o niewielkich rozmiarach, wyposażony w dwa złącza. W jego środku umieszczony jest specjalny materiał higroskopijny, który odpowiada za wychwytywanie wilgoci. Warto pamiętać o tym, że ma on ograniczoną chłonność - z tego względu niezbędna jest regularna wymiana.

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

Kiedy wymienić osuszacz?

Osuszacz klimatyzacji samochodowej należy wymienić w momencie, kiedy przedostanie się do niego wilgoć. Dzieje się tak najczęściej przy wymianie kompresora i rozszczelnienia układu chłodzenia. Osuszacz klimatyzacji samochodowej powinien wymieniać fachowiec. Pamiętaj o tym, że swoje zadanie zaczyna on spełniać już w momencie jego rozpakowania. Jeżeli przed montażem na dłuższy czas pozostawisz go otwartym, jego skuteczność może się zmniejszyć, a nawet będzie on całkowicie bezużyteczny.

Osuszacz klimatyzacji to niezwykle ważny element, dlatego producenci zalecają jego wymianę co najmniej co dwa lata. Wymiana osuszacza powinna nastąpić nie rzadziej niż co dwa lata, ponieważ osuszacz ma ograniczoną pojemność i chłonność. W związku z tym dosyć szybko się zużywa. Wymiany osuszacza należy też dokonać gdy klimatyzacja jest nieszczelna lub nastąpiła jej naprawa.

Wkład osuszacza ma ograniczoną wytrzymałość, dlatego należy go regularnie wymieniać, aby zapewnić odpowiednie odprowadzanie wilgoci gromadzące się w kompresorze. W ten sposób uniknie się zatarcia sprężarki i awarii całej klimatyzacji.

Osuszacz klimatyzacji uniwersalny powinien być wymieniany po każdej ingerencji w układzie klimatyzacji. W przypadku nawet drobnego rozszczelnienia do jego wnętrza dostają się zanieczyszczenia oraz wilgoć. Jeśli nabijasz system lub wymieniasz którykolwiek element, zadbaj również o nowy osuszacz.

Objawy uszkodzonego osuszacza

Najczęstsze objawy uszkodzenia osuszacza klimatyzacji to spadek wydajności chłodzenia lub jej całkowity brak, wyciek wody z urządzenia, dziwne odgłosy lub nietypowe zapachy. Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, ważne jest aby tak szybko, jak to możliwe, zdiagnozować i naprawić problem, zanim dojdzie do uszkodzenia kompresora klimatyzacji.

Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?

Niemniej nie jest to proste i jednoznaczne. Jego wyciągnięcie i kontrola nie jest tak łatwa, jak w przypadku filtru powietrza. Filtrując przepływ czynnika, osuszacz klimatyzacji samochodowej może wchłonąć nawet 10 g wody. Oznacza to, że kontrolowanie jego wagi jest bezcelowe.

Najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu osuszacza jest zwrócenie uwagi na dwa czynniki. Przede wszystkim na nagły spadek mocy klimatyzacji lub nieprawidłową temperaturę powietrza. Gdy nie jest wystarczająco zimne lub nie zmniejsza z czasem swojej temperatury, może świadczyć to o zapchanym osuszaczu.

Samodzielna wymiana czy serwis?

Wymiana filtra osuszacza klimatyzacji wymaga użycia odpowiedniego sprzętu do obsługi klimatyzacji oraz dokładnej wiedzy i doświadczenia, dlatego należy udać się do warsztatu wykonującego takie usługi. Z tego względu samodzielny montaż osuszacza klimatyzacji nie jest możliwy. Co istotne bez użycia odpowiednich narzędzi osuszacz będzie źle zamontowany i w konsekwencji stanie się niesprawny, dlatego warto udać się do profesjonalisty, który takie usługi wykonuje na co dzień.

Tak jak kolega wcześniej napisał , to najlepiej żeby to zrobili w serwisie. Taki sam problem miał mój szwagier w MW 1.9 jtd klima nabita ale coś słabo mu chłodziło w aucie i do tego jak włączył klimę to jakoś głośno mu szumiała caly czas kupił osuszacz coś około 60 pln i pojechał do gościa co zajmuje sie klimatyzacjami i z tego co mówił Mi szwagier to ciężko jest samemu wymienić bo jest ciasno i najlepiej to by było zdjąć zderzak mówił też że gość odessał mu gaz z układu.

Używany osuszacz - czy warto?

Zdecydowanie nie. Osuszacz do auta to element układu, który ulega dość szybkiej degradacji w kontakcie z powietrzem atmosferycznym, wobec czego przeznaczony jest do jednorazowego użytku. W związku z tym niemądre było by montowanie używanej części, która nie spełni swojego zadania. Ponadto używany osuszacz klimatyzacji po zdemontowaniu nadaje się tylko do utylizacji.

Odwadniacz klimatyzacji podczas każdorazowo musi być wymieniany na nowy. Czasem można spotkać się ze stwierdzeniem, że świetnie sprawdzi się również używany odwadniacz. Nie jest to skuteczne rozwiązanie. Osuszacz jest wyposażony w czułe wskaźniki wilgoci, jest pakowany oraz przechowywany w specjalnych warunkach. Na każdym etapie jest starannie zabezpieczany, a już kilka minut po wyjęciu traci pierwotne właściwości. Wszelkie zanieczyszczenia oraz wilgoć stanowią zagrożenie dla zaworu rozprężnego i pozostałych elementów klimatyzacji. Nie warto wybierać połowicznych rozwiązań, ponieważ doprowadzi to jedynie do większych awarii.

Jazda z uszkodzonym osuszaczem

Zdecydowanie nie zaleca się jazdy z uszkodzonym osuszaczem klimatyzacji, ponieważ może to w szybkim tempie doprowadzić do zatarcia sprężarki i w konsekwencji do poważnej awarii całej klimatyzacji.

tags: #osuszacz #fiat #brava #wymiana

Popularne posty: