Wymiana chłodnicy klimatyzacji i osuszacza w Oplu Astrze
- Szczegóły
Wymiana chłodnicy klimatyzacji i osuszacza w Astrze F to zadanie, które można wykonać w około 30 minut, pod warunkiem, że nie napotkamy niespodziewanych trudności.
Przygotowanie i demontaż
Zaczynamy od demontażu chłodnicy cieczy, odpinając klemę minusową. Następnie zdejmujemy wentylator, wypinając złącze zasilające silnik wentylatora i odkręcając go od mocowania chłodnicy (dwie śruby, nasadka 10mm). Przydadzą się szczypce do opasek.
Podstawiamy jakąś miednicę pod przewidywany strumień chłodziwa z grubych przewodów. Odczepiamy przewody - jeden po lewej, dwa po prawej (stojąc przed silnikiem). Odkręcamy dwa wsporniki z gumowymi tłumikami drgań, mocowanie rury powietrza. Warto przy okazji zdemontować termostat (torx 8) i sprawdzić stan uszczelki oraz obecność zanieczyszczeń w okolicy. Dodatkowo łatwiej jest później manewrować chłodnicami.
Podnosimy auto, odkręcamy lewe koło (nasadka 17mm) i odginamy nadkole (dwa wkręty, nasadka 7mm i dwa kołki rozprężne). Mamy dostęp do nakrętki łączącej osuszacz ze skraplaczem. Nakrętkę (klucz 13mm) trzeba odkręcić kontrując złącze szczypcami. Dwie nakrętki (nasadka 10mm) znajdziemy pod grilem.
Jeżeli ktoś chce wymienić sam osuszacz to musi się spodziewać problemów mój był oryginalny z 97r. Odkręcenie w komorze silnika było niemożliwe poza również, dopiero dwa dni moczenia olejem nakrętki i naprawdę sporo siły pokonały nakrętkę (aluminiowa). Z tym że wyjąłem całość z auta i mocowałem się na podłodze.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Aby zdemontować chłodnicę klimatyzacji w Oplu Astrze G i Zafirze, należy odkręcić kluczem 10 nakrętki wentylatora klimy. Odciągamy go lekko ku sobie i ciągniemy do góry, aby wyszedł z zaczepów wsuwanych na chłodnicy. Potem obracamy o 90* w prawo i wyjmujemy peszel z uchwytu. Wyjmujemy górą, odpinamy wtykę i odkładamy. Warto bardzo dokładnie oczyścić zabezpieczenie termiczne, w którym na pewno będzie nabite masa brudu, liści, owadów i nie wiadomo czego jeszcze. Oczywiście czyścimy to. Klucz 10 i odkręcamy śrubki trzymające chłodnicę klimy - są przykręcone do chłodnicy wody.
Kolejna rzecz to albo torxem albo tym samym nasadowym kluczem 10 odkręcamy przewód klimy od chłodnicy. Opcja druga: można imbusem 5 odkręcić osuszacz od klimy - są 2 śrubki dostępne między kratkami zderzaka, ale trzeba mieć długiego imbusa. Mocno dokręcone lub zapieczone spowodują, że imbus się skręci i nic się nie zrobi. Wybrawszy gmeranie ręką między zderzakiem odkręciłem przewód i chłodnicę razem z osuszaczem obróciłem w lewo o 90* i delikatnie wyjąłem.
Montaż nowej chłodnicy i osuszacza
Przy wymianie chłodnicy na nową należy przełożyć śrubę spinającą z przewodem doprowadzającym czynnik do chłodnicy (bo w nowej (Nissens) jej nie było). Śruba ma normalny gwint i odkręcamy ją jak każdą inną. Tłumiki drgań odkręcamy kluczem do rur z ostrymi zębami, łapiąc za metalowy dysk do którego jest doklejony gumowy element tłumiący ten bliżej mocowania do którego dospawana jest śruba.
Najprawdopodobniej nowa chłodnica nie ma dolnej uszczelki. Pamiętamy o wcześniejszym zalaniu chłodnicy i osuszacza olejem PAG 100 (odpowiednio 30ml i 15ml).
Nówkę trzeba rozbroić czyli wyjąć zaślepki wlotów. Trzeba w ASO kupić nowe oringi uszczelniające połączenia, które rozbieramy. Gwarantuję, że jeśli nikt tego nie ruszał, to będą do wymiany. Nie wymienisz, to gaz ucieknie... Za 3 oringi w ASO zapłaciłem 16,90zł. O co pytamy w ASO:
Przeczytaj także: DPF w Opel Zafira B: Porady i wskazówki
- oring GM 1850712 - 9,3 x 2,4 - 2 sztuki
- oring GM 1850707 - 7,65 x 1,78 - 1 sztuka
Zdejmujemy stare oringi, zakładamy nowe, i przystępujemy do składania... Ja zacząłem od przykręcenia przewodu do osuszacza (torx). Jak przykręciłem, to umieściłem sobie po skosie chłodnicę i złapałem osuszacz do chłodnicy oraz od spodu. Dokręciłem full od spodu i dokręciłem full osuszacz do chłodnicy.
Problemem przy składaniu będzie łapacz powietrza - będzie mocno utrudniał i możn niechcący sobie uszkodzić chłodnicę więc proponuję go wywalić. Po wsadzeniu chłodnicy na luźno przykręcamy górny przewód torxem i wkładamy wtyczkę presostatu. Presostat to czujnik ciśnienia klimy i jest wkręcony w osuszacz - wtyczka na 3 piny takie malutkie. Teraz pozostaje przykręcić chłodnicę 2 śrubkami na klucz 10, wsadzić łapacz powietrza i poskładać resztę.
Problemy i rozwiązania
Po montażu konieczne jest sprawdzenie szczelności układu. Następnie pojechałem na sprawdzenie szczelności, a tu klops azot szybko zmniejszył ciśnienie do 8 Bar. By wykryć miejsce nieszczelności potrzebujemy taki preparat jak na fotce, pieni się tam gdzie gaz ucieka, nawet pod niewielkim ciśnieniem.
Potrzebujemy wkrętak dynamometryczny z regulowanym momentem, lub wyczucie w łapce. Zaworek wykręcamy kluczem specjalnym do zaworków o szerokości 2.2mm.
Jeśli chodzi o zawór rozprężny, to jeśli dobrze działa, lepiej go zostawić w spokoju, zwłaszcza że dostęp jest utrudniony i prawdopodobnie trzeba by wymienić oringi. Niestety te wpierw trzeba wyjąć, pojechać do serwisu dobrać itd.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Tigra?
Wybór chłodnicy - na co zwrócić uwagę?
Nie bądź chytrusem i nie kupuj w żadnym wypadku chińczyka za 2 stówki. Żadnych zamienników. Oryginał u mnie wytrzymał 15 lat. Chińczyk (znam 2 przypadki) tuż po upływie rocznej gwarancji posypie się i znowu wymiana. KUP PORZĄDNĄ CHŁODNICĘ. Oprócz trwałości wchodzi w grę wydajność klimatyzacji, czyli zdolność oddawania ciepła przez chłodnicę.
Polecam następujących producentów: NISSENS i BEHR/HELLA. Te drugie szły na pierwszy montaż. Cena trochę straszy, bo jeśli nie trafimy na promocję to za Behr zaśpiewają 650zł. Zdarza się trafić na promocję - można ją kupić poniżej 400zł (firma bierze całego tira w dobrej cenie i dlatego mogą tanio sprzedać). Jeśli nie ma promocji na Behr to pozostaje Nissens - chłodnice bardzo dobrej jakości, prawie wcale nie ustępujące oryginałowi Behr. Są 2 rodzaje chłodnic.
Sprawdź dokładnie. Stary model ma osuszacz przykręcany do chłodnicy, w nowej wersji jest w głębi układu.
Budowa i zasada działania klimatyzacji
Układ klimatyzacji składa się z kilku podstawowych elementów. Jednym z nich jest skraplacz (popularnie nazywany chłodnicą klimatyzacji) umieszczony z przodu pojazdu, możliwie najbliżej wlotu powietrza z atrapy i przedniego zderzaka. Zawór rozprężny umieszczony jest w komorze silnika przy przegrodzie oddzielającej ją z kabiną. Jego działanie powoduje rozprężenie czynnika, czyli przejście z postaci ciekłej do gazowej, co skutkuje drastycznym obniżeniem temperatury gazu.
Parownik to element przypominający z wyglądu nagrzewnicę i umieszczony jest wewnątrz pojazdu. To do niego poprzez zawór rozprężny trafia czynnik w postaci lotnej o stosunkowo niskiej temperaturze. Zadaniem parownika jest oddanie poprzez radiator niskiej temperatury gazu krążącego w jego wnętrzu do kanałów wentylacyjnych pojazdu.
Gaz, którego niska temperatura została wykorzystana do schłodzenia pojazdu, zostaje zassany przez kompresor do skraplacza, w którym przechodzi zmianę stanu z lotnego w ciekły. W nowoczesnych układach klimatyzacji stosuje się dodatkowo tzw. filtr osuszacz. Montowany jest on na odcinku wysokiego ciśnienia w celu zbierania drobnych zanieczyszczeń oraz wilgoci.
Tabela porównawcza producentów chłodnic
| Producent | Cena (orientacyjna) | Jakość | Dostępność |
|---|---|---|---|
| NISSENS | 300-450 zł | Bardzo dobra | Szeroka |
| BEHR/HELLA | 400-650 zł | Oryginalna jakość | Zależna od promocji |
| Chińskie zamienniki | Około 200 zł | Niska | Szeroka |
tags: #opel #astra #klimatyzacja #chłodnica #osuszacz #wymiana

