Wymiana Osuszacza Klimatyzacji w Octavii 2: Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
Osuszacz klimatyzacji, często nazywany filtrem klimatyzacji, jest kluczowym elementem eksploatacyjnym układu klimatyzacji w samochodzie. Jego podstawowym celem jest wyłapywanie wilgoci, co przedłuża żywotność kompresora. Warto zrozumieć, dlaczego jego sprawność jest tak ważna.
Rola Osuszacza w Układzie Klimatyzacji
Sam osuszacz jest niezbędny w tym układzie, ponieważ olej sprężarkowy jest silnie higroskopijny, co oznacza, że z dużą łatwością wchłania wilgoć z otoczenia. Ta wilgoć jest zabójcza dla sprężarki i może spowodować jej zatarcie. Między innymi dlatego wymyślono osuszacz, który zawiera w sobie bardzo silnie higroskopijny materiał.
Tak wygląda cykl pracy klimatyzacji. Para trafia do parownika, który obniża temperaturę powietrza przelatującego przez niego do kabiny samochodu. Oprócz tego należy doliczyć kilka metrów przewodów, czynnik chłodniczy oraz olej sprężarkowy.
Osuszacz zazwyczaj wygląda jak mały, cienki walec. Posiada dwa złącza, zazwyczaj po dwóch końcach lecz zdarza się także, że są one koło siebie. Wkładka filtra ma ograniczoną chłonność, dlatego co jakiś czas należy go wymienić.
Dlaczego Regularna Wymiana Osuszacza Jest Tak Ważna?
Brak regularnych wymian filtra klimatyzacji może spowodować odkładanie się wilgoci w kompresorze, co prowadzi do korozji. Kompresor jest urządzeniem bardzo narażonym na ataki korozji, dlatego osuszacz jest niezbędny do jego pracy. Osuszacz klimatyzacji należy wymieniać co dwa lata. Właściwości higroskopijne filtra są uzależnione od jego wielkości, a sam filtr ma ograniczoną pojemność.
Przeczytaj także: Filtr powietrza Octavia 1999 - wymiana
Oprócz tego, należy wymieniać osuszacz, gdy nasza klimatyzacja była nieszczelna. Same osuszacze powinniśmy zawsze kupować fabrycznie nowe. Nowy osuszacz powinien być szczelnie, hermetycznie zapakowany, dzięki czemu nie straci on swoich właściwości. Opakowanie z osuszaczem powinno być otworzone tuż przed montażem w miejscu docelowym - serwisem klimatyzacji samochodowej.
Jak Wygląda Proces Wymiany Osuszacza?
Wymiana filtra klimatyzacji może być przeprowadzona tylko i wyłącznie przez specjalistę w warsztacie samochodowym. Pierwszym krokiem, przed wymianą filtra jest sprawdzenie szczelności układu. Gdy układ jest szczelny, specjalista odsysa z układu gaz i olej mineralny. Po wymianie sprawdza się szczelność układu, a następnie uzupełnia układ o czynnik chłodzący i olej mineralny.
Poniżej przedstawiono kroki, które należy podjąć przy wymianie osuszacza klimatyzacji:
- Sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji.
- Odsysanie gazu i oleju mineralnego przez specjalistę.
- Wymiana osuszacza na nowy.
- Ponowne sprawdzenie szczelności układu.
- Uzupełnienie układu czynnikiem chłodzącym i olejem mineralnym.
Kiedy Należy Wymienić Osuszacz?
Osuszacz klimatyzacji uniwersalny powinien być wymieniany po każdej ingerencji w układzie klimatyzacji. W przypadku nawet drobnego rozszczelnienia do jego wnętrza dostają się zanieczyszczenia oraz wilgoć. Jeśli nabijasz system lub wymieniasz którykolwiek element, zadbaj również o nowy osuszacz.
Generalnie siada od wilgoci w układzie. A wilgoć bierze się z nieszczelności (czyli jeżeli miałeś problem z uciekającym ponad normę czynnikiem, to trzeba wymienić przy okazji naprawy) albo z niefachowego serwisu (podobno jak są za długie przewody od agregatu, to może być problem).
Przeczytaj także: Opinie o filtrze sportowym w Octavii 1.9 TDI
Objawy Zużytego Lub Uszkodzonego Osuszacza
Osuszacz klimatyzacji pełni istotną funkcję w pracy całego układu, dlatego tak ważne jest szybkie zdiagnozowanie jego usterki. Niemniej nie jest to proste i jednoznaczne. Jego wyciągnięcie i kontrola nie jest tak łatwa, jak w przypadku filtru powietrza. Filtrując przepływ czynnika, osuszacz klimatyzacji samochodowej może wchłonąć nawet 10 g wody. Oznacza to, że kontrolowanie jego wagi jest bezcelowe.
Najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu osuszacza jest zwrócenie uwagi na dwa czynniki. Przede wszystkim na nagły spadek mocy klimatyzacji lub nieprawidłową temperaturę powietrza. Gdy nie jest wystarczająco zimne lub nie zmniejsza z czasem swojej temperatury, może świadczyć to o zapchanym osuszaczu. Niemniej są to objawy także wielu innych usterek, m.in. uszkodzonej sprężarki czy nieodpowiedniego ciśnienia czynnika chłodniczego. W procesie diagnostycznym warto najpierw wykluczyć tego typu awarie, ponieważ przy każdym otworzeniu układu osuszacz wymaga wymiany.
Na Co Zwrócić Uwagę, Szukając Dobrego Osuszacza?
Wysokiej jakości osuszacz powinien przede wszystkim pasować do układu klimatyzacji w Twoim samochodzie. Zaleca się także wybieranie wariantów wyposażonych we wskaźniki zawilgocenia. Stanowi to istotną informację, gdy nie masz pewności, czy już należy go wymieniać.
Dlaczego Wymieniając Uszkodzony Osuszacz, Trzeba Wybrać Nowy?
Odwadniacz klimatyzacji podczas każdorazowo musi być wymieniany na nowy. Czasem można spotkać się ze stwierdzeniem, że świetnie sprawdzi się również używany odwadniacz. Nie jest to skuteczne rozwiązanie. Osuszacz jest wyposażony w czułe wskaźniki wilgoci, jest pakowany oraz przechowywany w specjalnych warunkach. Na każdym etapie jest starannie zabezpieczany, a już kilka minut po wyjęciu traci pierwotne właściwości. Wszelkie zanieczyszczenia oraz wilgoć stanowią zagrożenie dla zaworu rozprężnego i pozostałych elementów klimatyzacji. Nie warto wybierać połowicznych rozwiązań, ponieważ doprowadzi to jedynie do większych awarii.
Wymiana Sprężarki Klimatyzacji - Dodatkowe Wskazówki
W dyskusji poruszono kwestię wymiany sprężarki klimatyzacji w Skodzie Octavii 2 z 2007 roku, model 1.9 TDI BLS. Użytkownik zapytał, czy przy wymianie sprężarki (Sanden) konieczne jest czyszczenie całego układu, czy wystarczy sama wymiana. Odpowiedzi wskazują, że w przypadku zatarcia sprężarki, układ należy wypłukać, a także wymienić skraplacz i filtr-osuszacz. Użytkownicy podkreślają, że obecność opiłków w oleju wymaga dokładnego czyszczenia, a nieodpowiednie działania mogą prowadzić do kolejnych awarii.
Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimatyzacji w Skoda Octavia II?
Jeśli jets tak jak piszesz tzn spręzarka się zaciera to układ przed zamontowaniem nowej sprężarki trzeba wypłukac. Najpierw powinieneś podać ciśnienia na jakich pracuje sprężarka przy prawidłowej ilości czynnika. Jeśli okaże się, że ciśnienia są nieprawidłowe, to po odciągnięciu gazu trzeba zdemontować sprężarkę. Srebrzysty olej ze sprężarki będzie świadczył o obecności opiłków. Jeśli będzie olej koloru ołówkowego, nic innego nie zostaje jak płukanie w wyspecjalizowanym warsztacie.
Po wymianie sprężarki i skraplacza, zaleca się sprawdzenie stanu oleju oraz uzupełnienie go przed napełnieniem układu czynnikiem chłodniczym.
Podsumowanie
Regularna wymiana osuszacza klimatyzacji w Octavii 2 jest kluczowa dla zachowania sprawności i długowieczności układu klimatyzacji. Pamiętaj, aby korzystać z usług profesjonalistów i wybierać nowe, wysokiej jakości osuszacze, aby uniknąć kosztownych awarii.
Dostępność Osuszaczy Klimatyzacji
Przykładowa dostępność osuszaczy klimatyzacji firmy BOSCH:
Model | Ograniczenia producenta | Kod silnika | Rok produkcji | Dostępność |
---|---|---|---|---|
1 986 AD3 015 | Modine | CGGA | - | Planowane doręczenie jutro (wtorek), >9 szt. |
Copyright Laser-Sinex Sp.
tags: #octavia #2 #filtr #osuszacz #wymiana