Budowa Obudowy Filtra Powietrza w Silnikach Mercedes 6-Cylindrowych
- Szczegóły
Jednostki spalinowe podczas pracy spalają mieszankę paliwowo-powietrzną. Filtr zamontowany w komorze silnikowej i będący elementem układu dolotowego dba o to, aby powietrze było możliwe czyste. Wszelkie zanieczyszczenia wpływają negatywnie na pracę motoru i jego zużycie.
Funkcje i Znaczenie Filtra Powietrza
Zapchany filtr powietrza może przyczynić się do wzrostu zapotrzebowania na paliwo, spadku mocy czy uszkodzenia powierzchni cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych. Filtry są przeznaczone do konkretnych aut i silników. Przy kupnie musimy zwrócić uwagę na przepustowość. Zarówno zbyt duża, jak i zbyt mała mogą sprawić, że system filtrowania będzie działał nieodpowiednio.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Producenci podają różne przebiegi, po których należy wymienić filtr powietrza. Wartości te zazwyczaj wahają się od 20 000 do 40 000 km, ale czynność tę warto wykonywać częściej, raz do roku lub co 15 000-20 000 km. Warto zwrócić uwagę na warunki, w których użytkujemy samochód. Jeśli dużo jeździmy po mieście, w okolicach placów budowy lub np. po drogach szutrowych, powinniśmy regularnie kontrolować stan filtra. Częstsza wymiana może przyczynić się do wydłużenia żywotności jednostki i poprawy jej parametrów, a filtry nie są przesadnie drogie. W zależności od marki i modelu kosztują od ok. 20 do ok. 250 zł.
W samochodach osobowych stosuje się w przeważającej większości tzw. filtry suche, w których powietrze przechodzi przez materiał filtrujący (w mokrych do tego celu służy olej). Filtry powietrza zazwyczaj wykonuje się z bawełny lub celulozy, ewentualnie z materiałów sztucznych, takich jak poliester.
Jak Wymienić Filtr Powietrza?
Musimy zacząć od zlokalizowania (najczęściej plastikowej) puszki. Obudowa najpewniej będzie się znajdować z boku silnika. Będzie ona zabezpieczona zatrzaskami lub śrubami. Pokrywę demontujemy delikatnie, aby nie uszkodzić ani jej, ani zatrzasków. Po ponownym zamknięciu ma ona być szczelna. W środku obudowy zobaczymy wkład, który będzie miał kształt prostopadłościanu lub walca. Filtry powietrza są zazwyczaj wykonane z jasnego materiału, co łatwiej pozwala ocenić skalę zanieczyszczenia.
Przeczytaj także: Problemy z Obudową Filtra Powietrza w Audi A4 B8
Po wyjęciu filtra musimy oczyścić puszkę z kurzu i innych zabrudzeń, np. resztek owadów. Używamy do tego mokrej szmatki lub odkurzacza. Nie korzystamy ze sprężarek powietrza, które mogą przepchnąć brud w głąb układu dolotowego. Jeśli filtr powietrza jest w dobrym stanie i nie planujemy go wymieniać, można spróbować go wyczyścić, np. odkurzając i delikatnie otrzepując jego powierzchnie. Filtr powietrza montujemy w taki sposób, aby nie był on odkształcony. Zwróćmy uwagę, czy dobrze ułożyła się uszczelka. Nie może ona zostać przytrzaśnięta podczas zamykania pokrywy. Przy okazji sprawdźmy, czy połączenie rury dolotowej z obudową filtra powietrza jest szczelne.
Silnik Mercedes M112 - Charakterystyka
Silnik M112 był czterosuwowym silnikiem spalinowym V6 stosowanym w różnych modelach Mercedesa od 1997r kiedy został wprowadzony w serii 210 Klasy E. Zastąpił on model M104. Produkcję zaprzestano w 2015r. To pierwszy silnik benzynowy V6 stworzony przez Mercedesa, a wkrótce po nim w 1998r pojawił się M113 V8. Dostępny był w pojemnościach od 2,4 do 3,7 litra. W 2004 roku wprowadzono następcę M 272.
Wszystkie jednostki produkowane były w Bad Cannstatt w Niemczech, z wyjątkiem doładowanego C32 AMG, który był produkowany w Affalterbach w Niemczech. Podobnie jak M113, M112 ma dwa zawory dolotowe i jeden wydechowy na cylinder, obsługiwane przez dźwigienki zaworowe z lekkiego stopu z hydrauliczną regulacją luzu zaworowego. Pojedynczy zawór wydechowy oznacza mniejszą powierzchnie otworu wydechowego, a tym samym mniejsze rozpraszanie ciepła spalin do głowicy cylindrów, zwłaszcza gdy silnik jest zimny. Dzięki temu katalizator szybciej osiąga temperaturę roboczą. Przyczyniają się do tego również dwuścienne stalowe kolektory, które nie nagrzewają się mocno.
Na każdą komorę spalania przypadają dwie świece zapłonowe po prawej i lewej stronie zaworu wydechowego. Rozmieszczenie zaworów i świec jest symetryczne. Podwójny zapłon działa z opóźnionym czasowo sterowaniem dwóch świec. Skutkuje to szybkim i równomiernym spalaniem, większą ochroną przed przerwami w spalaniu i wyższą tolerancją na ubogą mieszankę i recyrkulację spalin. Ponieważ podwójny zapłon zwiększa obciążenie cieplne tłoka, ten chłodzony jest przez dysze rozpylające olej silnikowy od dołu na denko tłoka. Świece w każdej komorze spalania są również uruchamiane naprzemiennie od jednego suwu pracy do następnego. Skutkuje to bardziej równomiernym i mniejszym nagrzewaniem tłoka oraz równomiernym zużyciem obu świec.
Silnik M112 jest uważany za jeden z najtrwalszych silników, jakie kiedykolwiek wyprodukował Mercedes. Jego poprzednik - M113, jest znany z tych samych powodów. Problemy występują jednak nie są poważne jak przy obecnych konstrukcjach.
Przeczytaj także: Jak zdemontować filtr powietrza w BMW E61?
Innowacje w Silniku M112
- Tuleje cylindrów: Mercedes-Benz jest pierwszym na świecie producentem samochodów, który zastosował innowacyjne tuleje cylindrów z krzemowo-aluminiowego stopu o powłoce o niskim tarciu, która pozwala zmniejszyć napięcie sprężyny pierścienia tłokowego o 50 procent.
- Trzy zawory na cylinder: Silnik M112 wykorzystuje innowacyjną technologię trzech zaworów na cylinder, która może radykalnie zmniejszyć emisję spalin o ponad 40 procent, szczególnie w krytycznej fazie rozgrzewania, zanim katalizator zwykle zaczyna działać.
- Dwie świece na cylinder: Zastosowanie jednego zaworu wydechowego mniej zapewnia również miejsce na dwie świece zapłonowe na cylinder, a innowacyjny dwuświecowy układ zapłonowy z przesuniętą fazą, dopasowany do nowej technologii trójzaworowej, faktycznie poprawia osiągi nowego silnika.
- Niwelowanie wibracji: Silnik M112 zawiera wałek wyrównoważający w bloku, umieszczony pomiędzy rzędami cylindrów, mniej więcej tam, gdzie może znajdować się wałek rozrządu w silniku typu „V”.
- Układ dolotowy: Silnik wyposażony jest w najdłuższe w branży kanały dolotowe, co zapewnia wyjątkową moc w niskim i średnim zakresie.
- Lekkie materiały: Aluminiowy blok cylindrów i głowice cylindrów, a także magnezowe pokrywy zaworów i kolektor dolotowy, a także po raz pierwszy zastosowano tuleje cylindrów wykonane z innowacyjnego stopu krzemowo-aluminiowego o niskim współczynniku tarcia.
- Sterownik Motronic: Silnikiem zarządza wydajna elektroniczna jednostka zarządzająca Motronic ME 2.0.
Problemy Eksploatacyjne Silnika M112
Nieskomplikowana budowa tego silnika gwarantuje niezawodną pracę przez długi czas. Sporadycznie mogą wystąpić małe nieszczelności i związane z tym ubytki oleju. Powodem mogą być stare i twarde uszczelniacze zaworowe (warto sprawdzić ich stan co 100.000km), uszczelka podstawy chłodniczki oleju, która znajduje się pod filtrem oleju silnikowego lub uszczelki pokrywy odmy. Silnik może mieć problem ze zużywającym się kołem pasowym, które zaczyna drgać i powoduje nierówną pracę na biegu jałowym. Jest to głównie przypadłość tego silnika w pierwszych latach produkcji.
- Drgające lub wibrujące koło pasowe
- Czujnik położenia wałka rozrządu
- Mieszanie się oleju silnikowego z płynem chłodzącym
- Wycieki oleju
- Blokujący się układ separatora oleju
- Cewki zapłonowe
- Uszczelniacze zaworowe
Właściwa konserwacja powinna znacznie wydłużyć żywotność V szóstki Mercedesa. Wymiana filtra oleju na filtr z włókniny (biały), używanie wysokiej jakości oleju zgodnego ze specyfikacją marki i skrupulatne wykonywanie napraw może przyczynić się do wydłużenia jego imponującej żywotności. Silniki te nierzadko wytrzymują przebiegi większe niż milion kilometrów i często szybciej zawiedzie nadwozie niż układ napędowy.
Przeczytaj także: Jak zdemontować obudowę filtra powietrza w Peugeot 307?
tags: #obudowy #filtra #powietrza #mercedes #6 #cylindrow

