Budowa Filtra Powietrza w Ciągnikach MTZ 82

Osprzęt silnika to kluczowy element w konstrukcji ciągników MTZ Belarus, zapewniający ich niezawodność i efektywność pracy. MTZ Belarus, z bogatą historią sięgającą lat 40. XX wieku, stał się jednym z wiodących producentów ciągników na świecie.

Elementy Osprzętu Silnika w MTZ 82

Osprzęt silnika obejmuje elementy takie jak pompy paliwowe, alternatory, rozruszniki i układy chłodzenia, które są niezbędne do prawidłowego działania silnika. Dostępne są różnorodne części zamienne, które pozwalają na utrzymanie ciągnika w dobrym stanie technicznym.

  • Chłodnica miedziana MTZ 80/82: Zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika.
  • Czujnik wskaźnika ciśnienia oleju silnikowego: Pasuje do ciągnika MTZ, Belarus. Nr porównawczy: DD6M, DD-6M.
  • Czujnik temperatury wody: Pasuje do ciągnika rolniczego MTZ. Nr zamiennika: 5041200. Producent: SIMENA.

Układ Chłodzenia i Smarowania

Przewód gumowy chłodnicy górny MTZ to niezbędny element w układzie chłodzenia ciągników marki MTZ Belarus. Produkt ten, dedykowany do osprzętu silnika, zapewnia efektywne odprowadzanie ciepła, co chroni silnik przed przegrzewaniem.

Siatka filtra odśrodkowego pasuje do układu smarowania silnika w ciągnikach rolniczych MTZ, Belarus. Nr zamiennika: 2401404110, 240-1404110, 240 1404110. Uszczelka pokrywy filtra oleju "Bąka" pasuje do układu smarowania silnika w ciągnikach rolniczych MTZ, Belarus. Nr zamiennika: 501404059A, 50-1404059-B1, 50 1404059 B1.

Pozostałe Elementy i Akcesoria

Głowica rozrusznika MTZ LTZ typu Magneton 9142980 Blue Line: Wysokiej jakości komponent przeznaczony do zastosowania w ciągnikach marki MTZ Belarus. Kolanko tłumika: Pasuje do traktora MTZ 82A, 82SA, 82TSA. Nr zamiennika: 2401008021B1, 240-1008021-B1. Kran wody PS7: Pasuje do traktora rolniczego MTZ 50, 82, Belarus Nr zamiennika: KR-2, KR2, 13050000, KR2-13050000. Pompa wody: Pasuje do ciągnika rolniczego MTZ, Belarus. Nr zamiennika: 2401307010A1, 240-1307010-A1. Uszczelka kolanka tłumika: Pasuje do traktora MTZ 82A, 82SA, 82TSA. Nr zamiennika: 501008028, 501-008028-B1. Uszczelka korpusu filtra oleju silnika: Pasuje do ciągnika rolniczego MTZ 82, Belarus. Nr zamiennika: 501404068, 50-1404068, 50 1404068. Uszczelka pompy wody: Pasuje do ciągnika MTZ, Belarus. Nr zamiennika: 501307048B, 50 1307048 B, 50-1307048-B. Uszczelka przewodu aluminiowego pompy wody: Pasuje do ciągnika MTZ 82, Belarus. Nr zamiennika: 501307049A, 50 1307049 A, 50-1307049-A. Uszczelka sprężarki dolna: Pasuje do ciągnika rolniczego MTZ, Belarus. Numer katalogowy: 2403509037.

Przeczytaj także: Filtr Powietrza Ursus C-360 - Obejma

Dostępność Części Zamiennych

Dzięki dostępności części zamiennych, użytkownicy mogą łatwo utrzymać maszynę w doskonałym stanie technicznym, co jest kluczowe w rolnictwie, gdzie niezawodność sprzętu jest priorytetem. Katalog MTZ82A i pochodne to niezbędne źródło wiedzy dla użytkowników ciągników MTZ Belarus. Zawiera szczegółowe informacje dotyczące części do ciągników oraz osprzętu silnika, ułatwiając konserwację i naprawy.

Rola Filtra Powietrza w Ciągniku

Filtr powietrza w ciągniku, to taki element w silniku, o którym często zapominamy. Nie zdajemy sobie sprawy, jak istotny to podzespół i jak ważną funkcję spełnia. Może dlatego, że rzadko się psuje. Jeśli jednak ulegnie awarii, jedno jest pewne: czeka nas remont silnika i spore wydatki.

Filtr powietrza w ciągniku pojawił się już w pierwszych konstrukcjach i jest ściśle związany z rozwojem całej motoryzacji. Takie sitko trzeba było bardzo często czyścić z kurzu i zanieczyszczeń, bo zapchane uniemożliwiało rozruch silnika. Wzrost mocy ciągnikowych silników sprawił, że rosła także pojemność skokowa. Wraz z nią rosło zapotrzebowanie silnika na czyste powietrze.

Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, jakie znamy chociażby z Ursusa C-45, nie były zbyt wybredne pod względem paliwa, jak i czystości samego powietrza. Pracujące na wolnych obrotach i niskim stopniu sprężania silniki nie posiadały wyrafinowanych systemów filtracji.

Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania konstrukcji wymagały już zupełnie innego podejścia. Filtr powietrza w ciągniku przedstawiony na rysunku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Jego wnętrze kryje zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Zwieńczeniem mokrego filtra powietrza w ciągniku jest zawsze filtr wstępny, monocyklon.

Przeczytaj także: Wszystko o Obudowach Filtrów w Ciągnikach Ursus

Monocyklon Filtra Powietrza

Niezależnie od wyglądu lub producenta ciągnika, monocyklon ma jedno zadanie: wychwycić i odrzucić grube frakcje zanieczyszczeń. Monocyklon z powyższego rysunku posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, co ułatwia odrzucanie piachu i cięższych zanieczyszczeń.

Mimo prostej budowy tego urządzenia wymaga ono od czasu do czasu naszej uwagi. Zdjęcie z rury ssącej, rozebranie i oczyszczenie ze zgromadzonego wewnątrz piachu zalecane jest szczególnie w konstrukcjach znanych nam wszystkim z produkcji Zetora czy Ursusa.

Co Oznacza, że Filtr Powietrza Jest Mokry?

Oczywiście nie to, że polewamy go wodą. Mokry dlatego, że istotną części filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. I tu wróćmy do budowy takiego filtra. Jak widzicie na schemacie, od spodu znajduje się miska.

To właśnie do niej wlewamy oznaczoną na podziałce ilość oleju (najczęściej silnikowego). Zasysany przez pracujący silnik strumień powietrza rozbryzguje olej w misce. Następnie strumień powietrza dociera do komory z wkładami filtrującymi. Dzięki zmianie średnicy powietrza jego masa zostaje gwałtownie rozprężona, co ułatwia osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy.

W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, co jest związane z jego pojemnością skokową, wkładów filtra powietrza w ciągniku może być kilka. Ich gęstość i rodzaj wypełnienia także zależą od konstrukcji i specyfikacji silnika.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Tak oczyszczone w filtrze powietrze (monocyklon-kąpiel olejowa-wkłady filtracyjne) zasysane jest już bezpośrednio do komór spalania.

Wady Mokrego Filtra Powietrza

Opisany rodzaj filtrów powietrza w ciągnikach zwany „mokrym” doskonale znamy z naszego podwórka. Stosowany przez kilkadziesiąt lat w ciągnikach Zetor, Ursus, MTZ, Jumz i T-25 Władymirec nie jest obcy żadnemu mechanikowi.

Utrzymany w czystości i właściwie konserwowany układ ten zapewniał dość skuteczną filtrację powietrza. Trzeba był tylko pamiętać o okresowej wymianie wkładów filtrujących oraz samego oleju. Warto było także pamiętać, że odpalanie ciągnika za pomocą „kopciucha” przy takim układzie filtra powietrza w ciągniku absolutnie nie wchodzi w grę. Przytykanie żywego ognia do wlotu powietrza kończyło się zazwyczaj spaleniem samych wkładów filtrujących.

Filtr Powietrza Suchy

Wprowadzenie europejskich norm i regulacji dotyczących spalin w ciągniku zmusiło producentów do zaniechania stosowania takiego rodzaju filtracji. To przez to, że oczyszczone powietrze zawierało sporą ilość porwanego z filtra oleju, a ten spalając się w silniku, powodował dymienie.

Jak zawsze sięgnięto po zastosowania znane z motoryzacji: suche filtry powietrza. To właściwie nic innego jak wkłady papierowe o różnym stopniu przepustowości znane i stosowane od wielu lat. W przypadku ciągników wymagały one jednak pewnych zmian.

Na pewno większość w was zetknęła się z takimi filtrami powietrza w ciągniku. W większości zbudowane są tak, jak na rysunku poniżej. W plastikowej (rzadziej metalowej) tubie umieszczone są dwa papierowe walce umieszczone w siatkowej obudowie.

Ta siatka i gumowane brzegi mają zabezpieczyć wkłady filtra przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Występują zazwyczaj w parach jako duży - wstępny i dokładny - mniejszy, zwany także czasem „bezpiecznikiem”.

Ich walcowaty kształt także nie jest dziełem przypadku. Dzięki temu powierzchnia filtracji jest do maksimum wykorzystana, co przekłada się na zwiększoną żywotność takich filtrów.

Takie suche filtry powietrza w ciągniku są łatwe w utrzymaniu. Wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry. Można je trzepać i odkurzać, pamiętając jednak o ich wymianie w czasie określonym instrukcją użytkowania ciągnika.

Wskazane jest także odkurzenie wewnątrz samej obudowy filtra, ponieważ w odróżnieniu od swoich poprzedników zwykle nie posiadają one monocyklona. Zasysane powietrze wiruje w obudowie razem z zanieczyszczeniami osadzającymi się wewnątrz tubusu filtra suchego.

Niezależnie od tego, jaki macie filtr powietrza w ciągniku, warto poznać jego budowę i zasadę działania. Trzeba też pamiętać o jego właściwym czyszczeniu i wymianie samych wkładów (jak i oleju).

tags: #budowa #filtra #powietrza #mtz #82

Popularne posty: