Przyczyny dymienia z filtra powietrza w Ford Mondeo Mk3

Wielu właścicieli Forda Mondeo Mk3 doświadcza problemów z dymem wydobywającym się z filtra powietrza. Kolor dymu może wiele powiedzieć o przyczynie problemu. Wbrew pozorom, niebieski dym z diesla powinien być powodem do niepokoju u kierowcy, to o wiele poważniejszy problem niż w przypadku wydobywania się z rury wydechowej samochodu czarnego dymu.

Kolory dymu i ich znaczenie

W przypadku diesla, oprócz niebieskich spalin, można spotkać się z dymem czarnym, białym, szarym.

  • Niebieski dym: Świadczy o spalaniu oleju silnikowego.
  • Czarny dym: Pochodzi z niecałkowitego spalania paliwa, co może mieć różne przyczyny. Takie zjawisko nie powinno budzić niepokoju, chyba że masz do czynienia z czarnym dymem przy nowoczesnym dieslu.
  • Biały dym: Może wskazywać na wilgotność zasysanego powietrza lub pękniętą głowicę/uszkodzoną uszczelkę pod głowicą.

Niebieski dym - spalanie oleju silnikowego

Olej silnikowy w jednostkach wysokoprężnych trafia do komory spalania najczęściej w wyniku awarii. Nieprawidłowe działanie turbosprężarki uwidacznia się również poprzez nagromadzenie oleju w przewodach dolotowych i chłodnicy powietrza. Wówczas rzeczywiście może pojawić się niebieski dym. Silnik w takiej sytuacji pracuje oczywiście niewłaściwie.

Prawdopodobnie powstała nieszczelność w wyniku nadmiernej eksploatacji turbosprężarki. Wtedy przepuszcza ona olej smarujący jej łożyska do układu dolotowego. W parze z taką awarią idzie ubywanie środka smarnego. Spalanie oleju przez ułożyskowanie turbosprężarki w ostateczności może doprowadzić do niekontrolowanego rozpędzenia silnika i jego zniszczenia.

Usterka uszczelniaczy zaworów występuje często. Po prostu elementy te z biegiem czasu tracą swoją sprężystość. O uszkodzeniu uszczelniaczy zaworów świadczy mocne zadymienie, które pojawia się bezpośrednio po uruchomieniu zimnego silnika, a znika po paru sekundach. Uszkodzenie uszczelniaczy nie jest niebezpieczne, jednakże długotrwałe użytkowanie silnika w takiej sytuacji nie jest zalecane.

Przeczytaj także: Mondeo MK3: Problemy z przewodem filtra powietrza

Pierścienie tłokowe mogą ulec zapieczeniu szybciej, niż się przyjmuje. Wynikać to może ze stosowania oleju o słabej jakości, wydłużania interwału środka smarnego i krótkich tras. Zapieczenie pierścieni tłokowych to inaczej zaklejenie ich w rowkach wskutek pokrywania tłoka nagarem. Spowodowane jest to zużyciem pierścieni.

W przypadku zapieczenia pierścieni tłokowych należy wypłukać układ smarowania. W tym celu trzeba wlać do starego oleju przed wymianą środek płuczący Engine Flush nr 2662 i uruchomić silnik na 10-15 minut. Po tym czasie należy wymienić olej.

Czarny dym - niecałkowite spalanie paliwa

Silnik diesla, który emituje czarny dym, może wskazywać na pewne problemy z procesem spalania lub stanem technicznym silnika. Czarny dym pochodzi z niecałkowitego spalania paliwa, co może mieć różne przyczyny:

  • Lejące wtryskiwacze - za duża ilość paliwa wstrzykiwanego do komory spalania może spowodować, że nie całe paliwo spali się efektywnie, prowadząc do czarnego dymu.
  • Zanieczyszczone wtryskiwacze - zanieczyszczone lub uszkodzone wtryskiwacze mogą prowadzić do nierównomiernego rozpylenia paliwa, co wpływa na proces spalania i może powodować emisję czarnego dymu.
  • Zanieczyszczone filtry powietrza lub paliwa mogą ograniczać dopływ odpowiedniej ilości powietrza, lub paliwa, co wpływa na jakość spalania.
  • Problemy z turbosprężarką i nie działa poprawnie, może to wpływać na efektywność spalania i prowadzić do emisji czarnego dymu.

W tej sytuacji należy zastosować Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 2666 - bezpośrednio do układu wtryskowego, zalać nim nowy filtr paliwa lub do zbiornika z paliwem. Gdy po przejechaniu kilkuset kilometrów problem nadal będzie występował, warto sprawdzić sprawność zaworu EGR i wyczyścić go preparatem Pro-Line Oczyszczacz kolektora nr 21704.

Dodatek Liqui Moly Oczyszczacz wtryskiwaczy Diesla nr art. 2666, jest mieszaniną środków z silnymi właściwościami czyszczącymi. Specjalne dodatki gwarantują ochronę przed korozją i zwiększają wydajność zapłonu (liczba cetanowa). Produkt usuwa osady na dyszach wtryskowych oraz w komorze spalania. Zwiększa liczbę cetanową. Eliminuje problemy z pracą silnika, takie jak stukanie na biegu jałowym i zapewnia cichą pracę silnika. Chroni cały układ paliwowy przed korozją. Optymalizuje jakość spalin. Może być również stosowany jako środek zapobiegawczy. Można go używać w samochodach wyposażonych w filtr DPF. Jest bezpieczny do użycia we wszystkich silnikach wysokoprężnych (m.in. pompowtryskiwacze, common rail).

Przeczytaj także: Sprawny przewód filtra powietrza = sprawny silnik

Biały dym - inne możliwe przyczyny

Biały dym może również wskazywać na inne problemy, takie jak:

  • Wilgotność powietrza.
  • Pęknięta głowica lub uszkodzona uszczelka pod głowicą.
  • Problemy z wtryskiwaczami.
  • Niskie ciśnienie na listwie wtryskowej.

Tabela: Potencjalne przyczyny dymienia w Mondeo Mk3

Kolor dymu Możliwe przyczyny Potencjalne rozwiązania
Niebieski Spalanie oleju silnikowego, uszkodzona turbosprężarka, zużyte uszczelniacze zaworów, zapieczone pierścienie tłokowe Naprawa lub wymiana turbosprężarki, wymiana uszczelniaczy zaworów, płukanie układu smarowania, wymiana oleju
Czarny Niecałkowite spalanie paliwa, lejące lub zanieczyszczone wtryskiwacze, zanieczyszczone filtry powietrza/paliwa, problemy z turbosprężarką Oczyszczenie lub wymiana wtryskiwaczy, wymiana filtrów, diagnostyka i naprawa turbosprężarki, czyszczenie zaworu EGR
Biały Wilgotność powietrza, pęknięta głowica/uszkodzona uszczelka, problemy z wtryskiwaczami, niskie ciśnienie na listwie wtryskowej Sprawdzenie i ewentualna naprawa głowicy, diagnostyka i naprawa wtryskiwaczy, sprawdzenie ciśnienia paliwa

Przeczytaj także: Diagnostyka bulgotania w Mondeo MK3

tags: #mondeo #mk3 #dym #z #filtra #powietrza

Popularne posty: