Przyczyny dymienia z filtra powietrza w Ford Mondeo Mk3
- Szczegóły
Wielu właścicieli Forda Mondeo Mk3 doświadcza problemów z dymem wydobywającym się z filtra powietrza. Kolor dymu może wiele powiedzieć o przyczynie problemu. Wbrew pozorom, niebieski dym z diesla powinien być powodem do niepokoju u kierowcy, to o wiele poważniejszy problem niż w przypadku wydobywania się z rury wydechowej samochodu czarnego dymu.
Kolory dymu i ich znaczenie
W przypadku diesla, oprócz niebieskich spalin, można spotkać się z dymem czarnym, białym, szarym.
- Niebieski dym: Świadczy o spalaniu oleju silnikowego.
- Czarny dym: Pochodzi z niecałkowitego spalania paliwa, co może mieć różne przyczyny. Takie zjawisko nie powinno budzić niepokoju, chyba że masz do czynienia z czarnym dymem przy nowoczesnym dieslu.
- Biały dym: Może wskazywać na wilgotność zasysanego powietrza lub pękniętą głowicę/uszkodzoną uszczelkę pod głowicą.
Niebieski dym - spalanie oleju silnikowego
Olej silnikowy w jednostkach wysokoprężnych trafia do komory spalania najczęściej w wyniku awarii. Nieprawidłowe działanie turbosprężarki uwidacznia się również poprzez nagromadzenie oleju w przewodach dolotowych i chłodnicy powietrza. Wówczas rzeczywiście może pojawić się niebieski dym. Silnik w takiej sytuacji pracuje oczywiście niewłaściwie.
Prawdopodobnie powstała nieszczelność w wyniku nadmiernej eksploatacji turbosprężarki. Wtedy przepuszcza ona olej smarujący jej łożyska do układu dolotowego. W parze z taką awarią idzie ubywanie środka smarnego. Spalanie oleju przez ułożyskowanie turbosprężarki w ostateczności może doprowadzić do niekontrolowanego rozpędzenia silnika i jego zniszczenia.
Usterka uszczelniaczy zaworów występuje często. Po prostu elementy te z biegiem czasu tracą swoją sprężystość. O uszkodzeniu uszczelniaczy zaworów świadczy mocne zadymienie, które pojawia się bezpośrednio po uruchomieniu zimnego silnika, a znika po paru sekundach. Uszkodzenie uszczelniaczy nie jest niebezpieczne, jednakże długotrwałe użytkowanie silnika w takiej sytuacji nie jest zalecane.
Przeczytaj także: Mondeo MK3: Problemy z przewodem filtra powietrza
Pierścienie tłokowe mogą ulec zapieczeniu szybciej, niż się przyjmuje. Wynikać to może ze stosowania oleju o słabej jakości, wydłużania interwału środka smarnego i krótkich tras. Zapieczenie pierścieni tłokowych to inaczej zaklejenie ich w rowkach wskutek pokrywania tłoka nagarem. Spowodowane jest to zużyciem pierścieni.
W przypadku zapieczenia pierścieni tłokowych należy wypłukać układ smarowania. W tym celu trzeba wlać do starego oleju przed wymianą środek płuczący Engine Flush nr 2662 i uruchomić silnik na 10-15 minut. Po tym czasie należy wymienić olej.
Czarny dym - niecałkowite spalanie paliwa
Silnik diesla, który emituje czarny dym, może wskazywać na pewne problemy z procesem spalania lub stanem technicznym silnika. Czarny dym pochodzi z niecałkowitego spalania paliwa, co może mieć różne przyczyny:
- Lejące wtryskiwacze - za duża ilość paliwa wstrzykiwanego do komory spalania może spowodować, że nie całe paliwo spali się efektywnie, prowadząc do czarnego dymu.
- Zanieczyszczone wtryskiwacze - zanieczyszczone lub uszkodzone wtryskiwacze mogą prowadzić do nierównomiernego rozpylenia paliwa, co wpływa na proces spalania i może powodować emisję czarnego dymu.
- Zanieczyszczone filtry powietrza lub paliwa mogą ograniczać dopływ odpowiedniej ilości powietrza, lub paliwa, co wpływa na jakość spalania.
- Problemy z turbosprężarką i nie działa poprawnie, może to wpływać na efektywność spalania i prowadzić do emisji czarnego dymu.
W tej sytuacji należy zastosować Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 2666 - bezpośrednio do układu wtryskowego, zalać nim nowy filtr paliwa lub do zbiornika z paliwem. Gdy po przejechaniu kilkuset kilometrów problem nadal będzie występował, warto sprawdzić sprawność zaworu EGR i wyczyścić go preparatem Pro-Line Oczyszczacz kolektora nr 21704.
Dodatek Liqui Moly Oczyszczacz wtryskiwaczy Diesla nr art. 2666, jest mieszaniną środków z silnymi właściwościami czyszczącymi. Specjalne dodatki gwarantują ochronę przed korozją i zwiększają wydajność zapłonu (liczba cetanowa). Produkt usuwa osady na dyszach wtryskowych oraz w komorze spalania. Zwiększa liczbę cetanową. Eliminuje problemy z pracą silnika, takie jak stukanie na biegu jałowym i zapewnia cichą pracę silnika. Chroni cały układ paliwowy przed korozją. Optymalizuje jakość spalin. Może być również stosowany jako środek zapobiegawczy. Można go używać w samochodach wyposażonych w filtr DPF. Jest bezpieczny do użycia we wszystkich silnikach wysokoprężnych (m.in. pompowtryskiwacze, common rail).
Przeczytaj także: Sprawny przewód filtra powietrza = sprawny silnik
Biały dym - inne możliwe przyczyny
Biały dym może również wskazywać na inne problemy, takie jak:
- Wilgotność powietrza.
- Pęknięta głowica lub uszkodzona uszczelka pod głowicą.
- Problemy z wtryskiwaczami.
- Niskie ciśnienie na listwie wtryskowej.
Tabela: Potencjalne przyczyny dymienia w Mondeo Mk3
| Kolor dymu | Możliwe przyczyny | Potencjalne rozwiązania |
|---|---|---|
| Niebieski | Spalanie oleju silnikowego, uszkodzona turbosprężarka, zużyte uszczelniacze zaworów, zapieczone pierścienie tłokowe | Naprawa lub wymiana turbosprężarki, wymiana uszczelniaczy zaworów, płukanie układu smarowania, wymiana oleju |
| Czarny | Niecałkowite spalanie paliwa, lejące lub zanieczyszczone wtryskiwacze, zanieczyszczone filtry powietrza/paliwa, problemy z turbosprężarką | Oczyszczenie lub wymiana wtryskiwaczy, wymiana filtrów, diagnostyka i naprawa turbosprężarki, czyszczenie zaworu EGR |
| Biały | Wilgotność powietrza, pęknięta głowica/uszkodzona uszczelka, problemy z wtryskiwaczami, niskie ciśnienie na listwie wtryskowej | Sprawdzenie i ewentualna naprawa głowicy, diagnostyka i naprawa wtryskiwaczy, sprawdzenie ciśnienia paliwa |
Przeczytaj także: Diagnostyka bulgotania w Mondeo MK3
tags: #mondeo #mk3 #dym #z #filtra #powietrza

