Wygłuszanie Komory Silnika Matami Butylowymi: Szczegółowy Przewodnik

Wielu kierowców dąży do poprawy komfortu akustycznego w swoim samochodzie. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest wygłuszenie komory silnika. W tym artykule omówimy, jak skutecznie wygłuszyć komorę silnika za pomocą mat butylowych, a także jakie inne metody można zastosować.

Demontaż Elementów Podszybia

Pierwszym krokiem jest przygotowanie do pracy. Zaczynamy od demontażu elementów podszybia, które będą nam przeszkadzać w dostępie do grodzi silnika.

  1. Zdejmujemy wycieraczki: Odkręcamy śruby 14mm i wyjmujemy wycieraczki. Warto wcześniej zaznaczyć taśmą na szybie punkt spoczynku wycieraczek, co ułatwi montaż.
  2. Demontujemy podszybie: Podszybie trzyma się na dwóch plastikowych zatyczkach i listwie pod szybą. Ciągniemy je do siebie i do góry. Przy montażu najpierw mocujemy listwę w szybie, a potem podszybie dobijamy lekko.
  3. Demontujemy obudowę filtra powietrza: Obudowa filtra powietrza będzie przeszkadzać w odkręcaniu innych śrub podszybia, dlatego należy ją usunąć z komory silnika.
  4. Zdejmujemy osłonę wlotu powietrza do kabiny: Konieczne jest odkręcenie 4 śrub 7mm. Z racji braku dostępu do nich, musimy mieć klucz nasadkowy i przedłużkę. Po odkręceniu śrub (są długie) lekko szarpiemy obudową aż puści i wyjmujemy ją.
  5. Demontujemy wewnętrzną obudowę: Pozostałą wewnętrzną obudowę trzyma 5 śrub nasadkowych 10mm. Przydaje się przedłużka łamana, by odkręcać pod kątem (przeszkadzają przewody klimatyzacji).

Przygotowanie Grodzi Silnika i Aplikacja Mat Butylowych

Po zdemontowaniu elementów podszybia uzyskujemy dostęp do grodzi silnika. Musimy umyć grodzie z brudu i przykleić maty wygłuszające do silnika (butylowe StP Gold), nie zapominając o blasze pod szybą. W ten sposób wygłuszymy tylko 2/3 grodzi silnika od kabiny od okolic serwa hamulcowego.

Blacha przegrody także i po tej stronie wymaga wygłuszenia. Odkrywamy fabryczne "wygłuszenie", myjemy blachę pod spodem szmatką i po wyschnięciu kleimy matę butylową. Widać też jak na dłoni punkt wejścia wiązki przewodów do kabiny i linki otwierania maski. Matę kleiłem dookoła, starałem się to robić w miarę dokładnie. Klejenie maty poniżej "półki" grodzi jest niemożliwe.

Dostęp do Trudno Dostępnych Miejsc

Aby wygłuszyć całą powierzchnię grodzi, konieczne jest odkręcenie górnych śrub mocowania amortyzatora lewego. Należy upewnić się, że auto jest na biegu i ręcznym, aby nie poruszyło się podczas pracy. Często te śruby są zapieczone ze starości, dlatego warto odkręcać je przy gorącym silniku, kluczem nasadkowym. Dostęp do jednej ze śrub jest utrudniony przez maskę, dlatego klucz ledwo się mieści.

Przeczytaj także: Co powoduje problemy po zdjęciu obudowy filtra?

Następnie można wyjąć blachę trzymającą mechanizm wycieraczek. Trzeba szarpnąć do góry, ponieważ miejsca jest tam bardzo mało i przeszkadza np. serwo ze zbiorniczkiem. Konieczne jest rozłączenie wtyczki silnika wycieraczek, co jest niewygodne ze względu na trudny dostęp.

Dodatkowe Prace Konserwacyjne

Podczas demontażu warto zająć się także stanem otworu mocowania górnego amortyzatora. Często zalega tam woda i błoto, które należy usunąć. Błoto zalega w mocowaniu tzw. łożyska amortyzatora, co osłabia strukturę samego łożyska.

Mechanizm wycieraczek warto przesmarować smarem molibdenowym w sprayu, który ma ogromną wytrzymałość cieplną i nie wypłynie ani nie wyschnie. Po 15 latach mechanizm może hałasować, dlatego warto to zrobić.

Alternatywne Metody Wygłuszania

Opcją wygłuszania w silniku jest zastosowanie bandaża bazaltowego, który wytrzymuje do 1400°C i ma za zadanie utrzymać ciepło w układzie wydechowym i nie oddawać go otoczeniu. Bandaż na kolektor wydechowy, katalizator i inne elementy układu wydechowego chłodzi przestrzeń silnika, podnosi moc i sprawność cieplną silnika, a także wygłusza układ spalinowy. Im niższa temperatura powietrza dolotowego, tym elastyczniejszy jest silnik.

Aby założyć bandaż, należy zdemontować kolektor wydechowy z katalizatorem i dopiero później owijać go taśmą. Taśma podnosi temperaturę we wnętrzu części, więc nie warto jej zakładać na uszkodzone/zużyte części. Taśma musi się wypalić i będzie śmierdzieć i dymić przez jakiś czas pracy silnika.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Efekty Wygłuszenia Komory Silnika

Co daje wygłuszenie komory silnika od strony silnika? W Fieście po załączeniu się klimatyzacji słychać w kabinie pracujący wentylator chłodnicy. Po wygłuszeniu nie słychać go przy zamkniętych szybach/drzwiach. Podczas jazdy powyżej 50km/h słyszę wyraźnie... opony całoroczne Michelin Crossclimate+, a nie silnik! Wcześniej był jednolity lekki szum z przodu, a teraz odizolowałem silnik, a także przednie nadkola również.

Wygłuszenie Maski

Ważne jest też wygłuszenie maski, które mam już od kilku lat i które zdecydowanie wyciszyło kabinę w stosunku do stanu oryginalnego. Najlepiej użyć tych samych mat. Fabryczne wygłuszenie (jeśli jest, zwykle nie ma) niewiele daje. Blacha maski musi być sucha, czysta, odtłuszczona.

Przykładowe Materiały i Koszty

Poniżej przedstawiamy tabelę z przykładowymi materiałami i ich orientacyjnymi kosztami, które można wykorzystać do wygłuszenia komory silnika:

Materiał Przeznaczenie Orientacyjny Koszt
Maty butylowe StP Gold Wygłuszenie grodzi silnika, maski 50-100 zł / arkusz
Bandaż bazaltowy Wygłuszenie układu wydechowego 30-50 zł / metr
Smar molibdenowy w sprayu Smarowanie mechanizmu wycieraczek 10-20 zł / puszka

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

tags: #maty #butylowe #zastosowanie #po #zdjęciu #filtra

Popularne posty: