Montaż Stożkowego Filtra Powietrza w Laguna 1: Czy Warto?
- Szczegóły
Filtr powietrza jest jednym z kluczowych elementów, które wpływają na wydajność i trwałość silnika samochodowego. Entuzjaści motoryzacji często sięgają po filtry stożkowe. Filtr stożkowy to rodzaj filtra powietrza, który różni się od tradycyjnych filtrów pod wieloma względami. Jego nazwa pochodzi od charakterystycznego stożkowatego kształtu, który zapewnia większą powierzchnię filtrowania powietrza.
W przeciwieństwie do standardowych filtrów, filtr stożkowy jest wykonany z włókniny lub gąbki, co sprawia, że jest zdecydowanie bardziej wytrzymały niż zwykłe filtry papierowe.
Zalety Filtra Stożkowego
- Poprawa przepływu powietrza: Filtry stożkowe charakteryzują się znacznie większą powierzchnią filtrującą niż tradycyjne filtry powietrza.
- Zwiększenie osiągów: Dzięki lepszemu przepływowi powietrza do silnika, filtr stożkowy może przyczynić się do zwiększenia mocy i momentu obrotowego.
- Dźwięk i estetyka: Montaż filtra stożkowego może także wpłynąć na dźwięk silnika, nadając mu bardziej sportowy charakter. Po zamontowaniu stożkowego filtra powietrza dźwięk staje się bardziej basowy i głośniejszy.
- Łatwa konserwacja: W przeciwieństwie do tradycyjnych filtrów papierowych, które często trzeba wymieniać, filtry stożkowe można stosować przez dłuższy czas, co jest korzystne zarówno dla środowiska, jak i portfela właściciela samochodu.
W zależności od rodzaju filtra stożkowego konserwacja odbywa się w różny sposób. Filtry suche często wystarczy przedmuchać od środka kompresorem, jeżeli są bardzo zabrudzone można je umyć i wysuszyć i są gotowe ponownie do montażu.
Wpływ na Silniki Diesla (np. Laguna 1.9 dCi)
W dyskusji poruszono temat modyfikacji Renault Laguna 1.9 dCi, w szczególności zastosowania filtra stożkowego K&M oraz strumienicy w celu poprawy osiągów silnika diesla. Użytkownik rozważał montaż tych elementów po wymianie oleju i filtrów na lepsze jakościowo.
Odpowiedzi wskazują, że filtr stożkowy może negatywnie wpłynąć na przepływomierz masy powietrza (Luftmassenmesser), który jest kluczowy dla prawidłowego dawkowania paliwa, a jego uszkodzenie skutkuje poważnym pogorszeniem pracy silnika. Filtr stożkowy nie filtruje powietrza tak skutecznie jak standardowa wkładka, co może prowadzić do szybszego zużycia turbosprężarki przez zanieczyszczenia.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Lagunie 2?
Przepływka to inaczej miernik masy powietrza, znajduje się tuż za filtrem powietrza i jest ona potrzebna do wyznaczania dawki paliwa w powiązaniu z wieloma parametrami silnika. Jeżeli uszkodzisz ten czujnik to samochód praktycznie przestaje jechać. A filtr stożkowy na pewno nie pomoże tej przepływce tylko ją szybciej wykończy, jest ona bardzo wrażliwa na wilgoć i bród. A doskonale chyba sobie zdajesz sprawę z tego, że stożkowy nie filtruje tak dobrze jak normalna wkładka do filtra powietrza.
Nie rozumiem Twojego podejścia, dbasz o silnik od wewnątrz inwestując w dobre oleje, dobre filtry itp. a chcesz go wykończyć od zewnątrz dostarczając mu np. Szczerze mówiąc, jeżeli chcesz poprawić parametry pracy silnika, tj. Najbardziej efektywną metodą poprawy osiągów jest chiptuning. Silnik 1.9 dCi ma swoje ograniczenia konstrukcyjne, więc nie można oczekiwać dużych wzrostów mocy bez ryzyka uszkodzeń.
Zamiast filtra stożkowego zalecane jest stosowanie dobrej jakości wkładki filtracyjnej. Strumienica może nieznacznie poprawić dynamikę, ale efekt jest raczej subiektywny.
Dobór Filtra Stożkowego
Powiedzta mi kunckikowa barci na jakiej podstawie, w jaki sposób dobiera się stożkowy filtr powietrza do silnika? Jakie korzyści płyną z montażu takiego ustrojstwa? żeby były efekty trzeba zadbać nie tylko o dolot ale także o wydech. Dedykowany dolot renomowanego producenta da wyniki. Ale jakie one beda to zalezy od auta. Poczytac fora danej marki/modelu. wykorzystac doswiadczenia i ustrzec sie bledow.
Zmiana pojemności układu dolotowego (czyli długości dolotu liczonej od zaworów ssących) ma wpływ głównie na położenie w wykresie punku max momentu. Mówiąc kolokwialnie można długością dolotu to nieco zmieniać.
Przeczytaj także: Poradnik: Czyszczenie filtra powietrza Renault Laguna III
Alternatywy i Kompromisy
W każdym razie zamiast stozka wlozylem tylko gladsze, aluminiowe rury dolotowe (zamiast oryginalnego plastiku który miał harmonijke i powodował zawirowania) oraz wkladke K&N. Różnicy w osiagach nie zauważyłem.
W AS był test z udziałem Corolli E11. Wkładka K&N dawała przyrost mocy 1KM.
Prawda, z tego co pamietam nawet najmocniejsza wersja Calibry miala normalny panelowy filtr powietrza. Z reszta, co za roznica? watpie aby akurat ksztalt filtra powietrza mial tu cos do rzeczy.
smutne, ale nawet dedykowany stozek pogarszał parametry. takze temat bardzo indywidualny.
Oczywiście jeśli mówimy tylko o takiej modyfikacji. Sens ma to tylko jeśli silnik jest zmodyfikowany mechanicznie lub elektronicznie. dobrze dobrany dolot potrafi zdziałać cuda.
Przeczytaj także: Renault Laguna II - Filtr Powietrza i Turbina
A co powiesz na to, ze ja po dodaniu CAI mialem przyrosty na poziomie 20 KM i 15Nm? przecież to wszystko zależy od konkretnego przypadku!
Podsumowanie
Filtr stożkowy do samochodu to element, który może znacząco poprawić wydajność i wygląd pojazdu. Dzięki lepszemu przepływowi powietrza, możliwości zwiększenia mocy, personalizacji dźwięku i estetyki, a także prostszemu utrzymaniu, stał się on popularnym wyborem wśród pasjonatów motoryzacji. Jego montaż jest często jedną z pierwszych modyfikacji, które robimy w aucie i jest fundamentem do dalszego tuningu silnika.
tags: #laguna #1 #filtr #powietrza #stożkowy #montaż

