Łącznik filtra powietrza i przepustnica w Espace: Wymiana i diagnostyka

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.

Układ dolotowy - budowa i potencjalne problemy

Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane. Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.

Symptomy nieszczelności w układzie dolotowym

Jako kierowca nie masz jednak wglądu do wnętrza cylindra i składu spalin. Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.

Przyczyny nieszczelności

Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków, niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Przeczytaj także: Volkswagen LT 40 - Łącznik Filtra Powietrza

Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza. Jak już wspomnieliśmy na wstępie, współczesne silniki bardzo często mają dodatkowe układy połączone z dolotem. Również ich awaria może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.

Diagnostyka nieszczelności układu dolotowego

Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy.

Domowe sposoby na sprawdzenie nieszczelności

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.

Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Profesjonalna diagnostyka

Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność. Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.

Przeczytaj także: Romet R 250: zamienniki łącznika filtra

Naprawa nieszczelności

Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.

W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie. Jak widzisz, do rozwiązania problemów niemal zawsze niezbędne będą części zamienne. Bez względu na to, czy potrzebujesz przewodów dolotowych, uszczelek kolektora czy nowego intercoolera - znajdziesz je w ofercie sklepu Inter Cars.

Przepustnica - kluczowy element układu dolotowego

Przepustnica w samochodzie odpowiada za regulację odpowiedniej ilości powietrza trafiającego do silnika. Jej awaria w trakcie wyprzedzania lub włączania się do ruchu może mieć tragiczne skutki. Dlatego warto wiedzieć, jakie objawy daje jej uszkodzenie oraz kiedy dokonać wymiany przepustnicy, a kiedy wystarczy ją wyczyścić.

Budowa i działanie przepustnicy

Przepustnica samochodowa jest niezbędnym elementem osprzętu silnika z zapłonem iskrowym, czyli benzynowym oraz podstawową częścią układu dolotowego. Przepustnica składa się z korpusu i klapki przepustnicy wykonanych ze stali oraz obudowy - najczęściej plastikowej. Korpus ma specjalny otwór ssący, do którego trafia oczyszczone przez filtr powietrze. Zaraz za nim jest klapka, która reguluje przepływ powietrza.

Przepustnica połączona jest z pedałem gazu:

Przeczytaj także: Łączniki silikonowe do filtra powietrza

  • fizycznie za pomocą metalowej linki oraz sprężyny, a sterowanie odbywa się w sposób mechaniczny, znaczy to, że za ruch wału odpowiada linka oraz sprężyna, która obraca mechanizm motylkowy i reguluje otwarciem klapki
  • elektronicznie, gdzie sygnał do otwarcia klapek pochodzi z silniczka krokowego i jest kontrolowany przez czujnik położenia

Funkcje przepustnicy

Głównym zadaniem przepustnicy w samochodzie jest ograniczanie i regulowanie przepływu powietrza do komór spalania. Wciskając pedał przyspieszenia, szeroko otwiera się talerz przepustnicy i do układu dostaje się więcej powietrza, dzięki temu rosną obroty i moc silnika, a auto nabiera prędkości. Z kolei, kiedy odpuszczamy gaz, klapki zamykają się, a auto zwalnia, jednak nie zamykają się całkowicie, ponieważ to spowodowałoby zgaśnięcie silnika. Ilość potrzebnej benzyny dobierana jest na podstawie wychylenia przepustnicy oraz sygnałów pomiarowych z przepływomierza i sondy lambda.

W przypadku silnika Diesla sterowanie odbywa się nieco inaczej. Pedał gazu reguluje ilość paliwa podawanego przez wtryski, a nie steruje kanałem doprowadzającym powietrze. W silnikach diesla zasadniczo nie ma przepustnicy. Zdarza się, że w autach z układem common rail są montowane zawory motylkowe przypominające przypustnicę, jednak ich rola jest nieco inna. Dbają one o prawidłowe wyłączanie silnika, aby nie doszło do nagłego odcięcia paliwa, co mogłoby doprowadzić gwałtownego zatrzymania tłoków i niebezpiecznej dla rozrządu tzw. cofki. Przepustnica w dieslu pełni też funkcję klapy wspomagającej zawór EGR w zasysaniu spalin oraz zapobiegającej rozbieganiu się silnika. Jest to związane z faktem, że w silnikach z samoczynnym zapłonie ilość wtryskiwanego paliwa reguluje się za pomocą pedału gazu, a ilość powietrza jest stała albo dostosowuje się do aktualnych wymagań silnika.

Lokalizacja przepustnicy

Przepustnica znajduje się pomiędzy filtrem powietrza, przez które musi przejść zasysane powietrze a kolektorem ssącym. Do przepustnicy przymocowana jest rura dolotu, którą dostaje się przefiltrowane powietrze. Korpus kolektora dolotowego nasunięty jest na kadłub przepustnicy i zabezpieczony metalową opaską zaciskową, natomiast sama przepustnica przykręcona jest na sztywno do silnika.

Wymiana przepustnicy krok po kroku

Przepustnicę można wymienić samodzielnie, o ile właściciel auta samodzielnie wcześniej dokonywał drobnych napraw i ma niezbędne narzędzia: śrubokręt krzyżakowy, szczypce do otwierania opasek zaciskowych i komplet kluczy nasadkowych albo kluczy typu torx.

  1. Wpierw trzeba ja zlokalizować oraz zdemontować kilka elementów blokujących dostęp - to jakie są to części, zależy od modelu auta. Najczęściej są to obudowa filtra oraz rura doprowadzająca powietrze.
  2. Odłączamy ujemne klemy akumulatora oraz kostkę elektryczną od silniczka krokowego.
  3. Odkręcamy śruby mocujące i wyjmiemy korpus przepustnicy.
  4. Sprawdzamy przy okazji stan uszczelki na połączeniu z kolektorem. Zniszczoną albo sparciałą trzeba koniecznie wymienić na nową.
  5. Montujemy nową przepustnicę w samochodzie.

Warto wiedzieć, że czasami wystarczy porządne wyczyszczenie przepustnicy, trzpienia silniczka krokowego oraz wtyków, aby ustąpiły objawy awarii. W takiej sytuacji nie ma konieczności wymiany przepustnicy na nowy element. Jeśli nadal nie jesteśmy pewni, jak wymienić przepustnicę, warto czynność tę powierzyć specjalistom z warsztatów samochodowych.

Objawy uszkodzonej przepustnicy

Objawy uszkodzonej przepustnicy to m.in.:

  • spadek mocy silnika - auto może ciężko wchodzić na obroty i sprawiać wrażenie ospałego
  • wzrost spalania wskutek nieefektywnego spalania mieszanki
  • falowanie obrotów - odczuwalne zarówno podczas jazdy, jak i na biegu jałowym
  • szarpanie silnika - najczęściej jest to efekt zabrudzonej przepustnicy albo uszkodzonego czujnika położenia przepustnicy (TPS)
  • gaśnięcie silnika - często jest to spowodowane nieprawidłowym działaniem silnika krokowego
  • zatrzymanie obrotów silnika - efekt zacinającej się przepustnicy, która chwilowo utrzymuje konkretną wartość obrotów mimo zmiany nacisku na pedał gazu
  • opóźniona reakcja na dodanie gazu - kolejny skutek zaciętej przepustnicy albo zepsutego czujnika położenia przepustnicy (TPS); samochód początkowo nie reaguje na dodanie gazu, by nagle przyspieszyć, jak tylko odblokują się klapki

Warto pamiętać, że objawy awarii przepustnicy nie są jednoznaczne. Bardzo często przypominają problemy występujące przy innych usterkach powodujących nieprawidłowe wytwarzanie mieszanki paliwowo-powietrznej, np. uszkodzenie przepływomierza, sondy lambda, zabrudzeniu filtra powietrza, awarii pompy paliwa, zużyciu świec zapłonowych lub nieprawidłowe działanie zaworu EGR.

Zasadniczo objawy uszkodzonej przepustnicy albo zaworu dla silników w dieslu są takie same jak w jednostce benzynowej, czyli: nierówna praca silnika na biegu jałowym, nagłe gaśnięcie, spóźniona reakcja na pedał gazu albo szarpanie w trakcie przyspieszania.

Przyczyny awarii przepustnicy

Najczęściej przyczyną awarii przepustnicy w samochodzie są zabrudzenia pochodzące z uszkodzonego filtra powietrza oraz paliwa. Z tego powodu należy pilnować interwałów wymiany filtra oraz stosować paliwo dobrej jakości. Warto też co jakiś czas przeczyścić przepustnicę. Za niepoprawne działanie tego elementu mogą odpowiadać też czujnik położenia przepustnicy oraz silnik krokowy. Zwykle przyczyną ich awarii jest zużycie mechaniczne, uszkodzenie przewodów lub zaśniedziałe styki.

Objawy zapchanej przepustnicy

Lokalizacja przepustnicy naraża ją na zapychanie się. Zabrudzenia mogą przedostawać się bezpośrednio przez niesprawny filtr powietrza, z silnika, a także z uszkodzonego zaworu recyrkulacji spalin, czyli EGR. Zabrudzona przepustnica daje o sobie znać, wtedy kierowca najczęściej zauważa:

  • nierówną pracę silnika
  • szarpanie podczas jazdy
  • przygasanie silnika
  • gaśnięcie auta na biegu jałowym
  • problemy z uruchomieniem samochodu
  • zwiększone zużycie paliwa

Oczywiście nie zawsze powyższe objawy świadczą jednoznacznie o zabrudzonej przepustnicy, dlatego zawsze warto zweryfikować źródło problemu.

Jazda z uszkodzoną przepustnicą - czy jest bezpieczna?

Teoretycznie można jeździć z uszkodzoną przepustnicą. Jednak objawy, jakie daje, nie pozwalają na komfortowe i bezpieczne poruszanie się po drogach. Niepoprawne działanie przepustnicy powoduje nie tylko większe spalanie, ale też spadek mocy i przygasanie silnika. Jazda z nieprawną przepustnicą może też doprowadzić do uszkodzenia innych części układu napędowego. Dlatego zaleca się jak najszybszy dojazd do warsztatu samochodowego, aby mechanik zweryfikował czy wystarczy wyczyścić, czy trzeba wymienić przepustnicę.

Koszty wymiany i regeneracji przepustnicy

Cena nowego elementu zależy od modelu samochodu oraz producenta części. Zwykle trzeba zapłacić od ok. 600 zł do ok. 3 tys. zł. Tańszym wyjściem jest regeneracja przepustnicy. Naprawa polega na jej całkowitym demontażu, czyszczeniu, wymianie zużytych elementów, uszczelnieniu i ułożyskowaniu. Następnie przepustnica jest kalibrowana do ustawień fabrycznych i testowana. Za taką część zapłacimy od ok. 500 zł. Z kolei za usługę wymiany przepustnicy w warsztacie nie powinnyśmy wydać więcej niż 200 zł. Proces nie jest długi i trwa średnio ok. godziny.

Adaptacja przepustnicy po wymianie

Zwykle po wymianie przepustnicy, jej czyszczeniu albo naprawie trzeba dokonać adaptacji. Zdarza się tak, ponieważ system sterowania silnikiem może zapamiętać stare parametry pracy i po wymianie nie jest w stanie prawidłowo się dostosować. Symptomy świadczące o konieczności adaptacji to niestabilne obroty na biegu jałowym, nierówna praca silnika, problemy z przyspieszeniem, a niekiedy też problemy z uruchomieniem auta. Adaptacja polega na kalibracji elektronicznego systemu sterowania silnikiem, tak aby dostosować go do aktualnego stanu przepustnicy. Jej celem jest przywrócenie właściwych parametrów pracy jednostki napędowej.

Adaptację po wymianie przepustnicy w samochodzie można przeprowadzić z wykorzystaniem komputera diagnostycznego. Cena usługi może się różnić w zależności od warsztatu, jednak zwykle ceny oscylują w granicach od 70 do 150 zł. W niektórych modelach jest opcja wykonania adaptacji przepustnicy bez użycia specjalistycznego sprzętu. Najczęściej proces wymaga odłączenie akumulatora na ok. 10-30 min, aby zresetowały się ustawienia komputera samochodu. Następnie trzeba podłączyć akumulator, uruchomić silnik i pozostawić pracujące auto na biegu jałowym na następne ok. 10-15 minut. Co ważne nie wolno w tym czasie korzystać z żadnych elektrycznych funkcji samochodu np. radia. Takie działanie umożliwia sterownikowi silnika nauczenie się optymalnego położenia przepustnicy. Po upływie wyznaczonego czasu trzeba wyłączyć silnik na chwilę, a potem go ponownie uruchomić i wykonać krótką jazdę próbną z różnymi manewrami, tak aby sterownik mógł dalej się adoptować. Powyższy sposób adaptacji może nie być skuteczny w nowych autach, szczególnie tych wyposażonych w zaawansowane systemy elektroniczne. Wtedy pozostaje tylko opcja adaptacji przepustnicy poprzez komputer diagnostyczny.

Konsekwencje jazdy z uszkodzoną przepustnicą

Jeśli ilość zabrudzeń jest zbyt duża, to kierowca z pewnością odczuje tego skutki. Jazda z uszkodzoną przepustnicą jest dość niebezpieczna dla ruchu drogowego, jak i negatywnie wpływa na silnik i jego osprzęty. Szarpanie podczas jazdy, spadek mocy, przygasanie silnika albo gaśnięcie na biegu jałowym jest szczególnie groźne w trakcie manewrów włączania się samochodu do ruchu domowego, albo wyprzedzania. W skrajnych przypadkach może doprowadzić do kolizji albo wypadku.

Awaria przepustnicy może też doprowadzić do:

  • nadmiernego obciążenia układu korbowo-tłokowego
  • przeskoczenia rozrządu
  • wypalenia gniazd zaworowych
  • uszkodzenie katalizatora lub filtra cząstek stałych

Czyszczenie przepustnicy

W wielu silnikach wyjęcie przepustnicy nie jest proste. Po jej zlokalizowaniu trzeba: odkręcić przewód dolotowy, odłączyć kostkę elektryczną i wężyki. Następnie należy odkręcić śruby mocujące i wyjąć korpus przepustnicy. Kolejnym krokiem jest naniesienie szmatką albo rozpylenie na część środka do czyszczenia. Następnie sukcesywnie usuwamy rozpuszczone zanieczyszczenia. Śruby najlepiej jest dokręcać z wyczuciem i przy pomocy klucza dynamometrycznego.

Czym wyczyścić przepustnicę?

Na rynku dostępne są specjalne środki do czyszczenia przepustnicy, jednak do tego celu sprawdza się również np. preparaty do czyszczenia tarcz hamulcowych, aceton, benzyna ekstrakcyjna albo preparaty wielofunkcyjne typu WD-40. Osoby mało doświadczone mogą zlecić mechanikowi czyszczenie przepustnicy. Cena za usługę wynosi ok. 100-200 zł. Koszt może wzrosnąć, jeśli demontaż przepustnicy jest kłopotliwy z racji ciasnego ułożenia elementów w komorze silnika. Istnieje też możliwość przeczyszczenia przepustnicy bez jej demontażu. Wtedy trzeba tylko zdjąć przewód doprowadzający powietrze i na wyłączonym silniku rozpylić do przepustnicy przeznaczony do tego celu środek.

Filtr powietrza - dlaczego jest ważny?

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza.

Przede wszystkim nowy filtr musi być przeznaczony dokładnie do danego auta, uwzględniając markę, model, rocznik, wersję silnikową, a nawet wersję wyposażeniową. Chodzi tu głównie o wymiary zewnętrzne filtra, aby idealnie pasował do obudowy. Zbyt mały nie wypełni szczelnie przekroju, przez który silnik będzie zasysał powietrze, zbyt duży natomiast nie da się szczelnie zamknąć. W każdym z obu przypadków zasysane powietrze wykorzysta miejsca, którymi najłatwiej będzie mogło się przedostać do silnika, czyli wszystkie nieszczelności.Ze względu na to, że te nieszczelności znajdują się przed elementami mierzącymi obciążenie silnika (przepływomierz powietrza, czujnik ciśnienia powietrza kolektorze dolotowym) nie spowodują zmiany w obliczanej w danej chwili przez sterownik dawce paliwa, przynajmniej nie od razu. Przedostające się z powietrzem zanieczyszczenia mogą tworzyć osady, które na przykład będą utrudniać prawidłowe działanie zaworu powietrza w tzw. kanale obejściowym przepustnicy i tym samym zakłócać pracę układu stabilizacji prędkości biegu jałowego.

W pewnych granicach układ wtryskowy, dzięki adaptacyjnym możliwościom będzie mógł sobie z tym poradzić, choćby właśnie zwiększając chwilową dawkę paliwa w celu utrzymania założonej prędkości obrotowej. Zanieczyszczenia, których z powodu nieszczelności nie zatrzymał filtr powietrza w skrajnym przypadku mogą nawet przyczynić się do uszkodzenia gładzi cylindrów.

Łączenie pokrywy z obudową filtra powietrza odbywa się za pomocą połączeń gwintowych lub zamków wykorzystujących elementy sprężyste. Bez względu na rodzaj łączenia trzeba najpierw dokładnie spasować pokrywę z obudową a dopiero potem przykręcać śruby lub napinać sprężyny zatrzasków. Śruby przed przykręcaniem warto przesmarować, a te ze śladami korozji na gwintach wpierw dokładnie oczyścić albo zastąpić nowymi.

tags: #łącznik #filtra #powietrza #przepustnica #espace #wymiana

Popularne posty: