Kontrolka filtra powietrza w Kia Rio: przyczyny i rozwiązania

Właściciele samochodów wyposażonych w silnik diesla często obawiają się usterki filtra cząstek stałych (DPF), którą najczęściej jest zapchanie. W wielu modelach pojazdów na tablicy rozdzielczej znajduje się kontrolka DPF, która po zaświeceniu informuje, że w filtrze znalazło się za dużo sady i popiołów. Nie w każdym pojeździe jednak taka kontrolka jest, a dodatkowo część osób obawia się, że może ona nie działać prawidłowo.

Objawy zapchanego DPF

Chcąc ułatwić właścicielom samochodów rozpoznanie objawów zapchanego filtra DPF, przygotowaliśmy krótki poradnik, który pozwoli w łatwy sposób rozpoznać pierwsze symptomy, a tym samym uchronić właściciela przed koniecznością poniesienia wysokich kosztów:

  • Spadki w osiągach silnika.
  • Nieuzasadnione zwiększanie obrotów silnika.
  • Przechodzenie silnika w tryb awaryjny.
  • Szybkie zatarcie silnika w wyniku utracenia przez olej silnikowy właściwości smarnych.
  • Utrata mocy.
  • Pojawienie się w sterowniku błędów P2463 lub P2002.

Przytoczone kody wskazują na zbyt duże nagromadzenie osadów bądź za małą skuteczność filtra DPF, który podczas zapchania nie przepuszcza w optymalny sposób filtratu.

Skutki jazdy z zapchanym DPF

Skutki jazdy samochodem z zapchanym DPF-em mogą zakończyć się nie tylko pogorszeniem komfortu jazdy, ale też koniecznością poniesienia dużych wydatków. W najgorszych sytuacjach nie jest możliwe uruchomienie silnika. Do głównych objawów pojawienia się problemu zapchanego filtra cząstek stałych można zaliczyć obniżenie osiągów silnika, problemy z utrzymaniem mocy, nagłe wzrosty mocy silnika czy też przechodzenie napędu w tryb awaryjny.

W sytuacji, gdy filtr DPF jest przepełniony, sterownik silnika będzie zbyt często inicjował procedurę wypalania. Wiąże się to z podawaniem zwiększonej ilości paliwa. Wówczas olej napędowy przedostaje się do oleju silnikowego, przez co zmniejsza jego zdolności smarne. Taka sytuacja może prowadzić do zatarcia silnika.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Stąd też, jeśli masz podejrzenie, że filtr DPF w Twoim samochodzie jest zapchany - nie bagatelizuj problemu, a skorzystaj z usługi hydrodynamicznego czyszczenia DPF. Co więcej, nie warto rozważać usunięcia filtra - grozi to nie tylko sporymi kosztami związanymi z nałożonymi karami, ale też pojawienie się innych problemów związanych z funkcjonowaniem pojazdu.

Rozpoznawanie wypalania się DPF

Podczas szybkiej jazdy autostradą proces ten przebiega niemal niezauważalnie. Na komputerze pokładowym można zauważyć chwilowy wzrost zużycia paliwa o kilka litrów na sto kilometrów. Nieco inaczej sytuacja wygląda podczas wypalania DPF w mieście. W takiej sytuacji obroty biegu jałowego mogą się zwiększyć nawet o 400 obr./min., a zużycie paliwa na postoju może skakać od 0,7-0,9 l/h do 1,5-2,0 l/h. W przypadku pojazdów wyposażonych we wskaźnik ciśnienia doładowania można zaobserwować jego przyrost.

Część kierowców zwraca również uwagę, że podczas wypalania jest wyczuwalny intensywny zapach spalin na postoju, a podczas dodawania gazu wyczuwalne jest charakterystyczne szarpanie. Należy pamiętać, że podczas wypalania DPF nie należy wyłączać silnika, gdyż przerwie to proces.

Dlaczego prawidłowe działanie filtra DPF jest tak ważne?

DPF, czyli filtr cząstek stałych odpowiada za mechaniczne oczyszczanie spalin poprzez zatrzymanie przedostających się do jego wnętrza zanieczyszczeń. Podczas spalania oleju napędowego w mieszance spalin unoszą się zarówno pyły węgla, cząsteczki metali oraz różnego rodzaju substancje toksyczne, jak i rakotwórcze, które negatywnie wpływają na organizm człowieka.

Pojazdy wyposażone w filtr cząstek stałych gwarantują skuteczność w zatrzymaniu szkodliwych cząsteczek. Dodatkowo, w jego obszarze przebiega proces oczyszczania mechanicznego, który jest wspomagany oczyszczaniem chemicznym przeprowadzanym przez katalizator pojazdu.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Niestety, w sytuacji, gdy pojazd jest użytkowany jedynie na krótkich dystansach, nie jest możliwe przeprowadzanie procesu wypalania sadzy, co doprowadza do zapchania filtra. W konsekwencji nieczystości zatykają światła porów, co z kolei uniemożliwia wydostanie się spalin. Wszystko to negatywnie wpływa na pracę i wydajność silnika.

Sprawdzanie stanu filtra DPF

Istnieje możliwość sprawdzenia stanu filtra cząstek stałych DPF/FAP, jednak wymaga to użycia komputera diagnostycznego. Na podstawie różnicy ciśnień spalin osiąganych przed i za filtrem określany jest stopień jego napełnienia. Część pojazdów jest wyposażona we wskaźnik napełnienia filtra DPF, jednak w większości przypadków znajdują się jedynie kontrolki informujące o osiągnięciu napełnienia filtra na poziomie 80%. W takiej sytuacji jedynie natychmiastowe wybranie się w dłuższą trasę pozwala przeczyścić filtr.

Co równie ważne - w dłuższym przedziale czasu filtr DPF przypomina baterię telefonu. Wyeksploatowany dużo szybciej się napełnia, ale też znacznie krócej trwa proces usuwania nieczystości. Problem ten wynika z utraty pierwotnej pojemności, tj. we wnętrzu gromadzi się nie tylko sadza, ale też popioły, których nie można wypalić. Im większa zawartość popiołów, tym mniej miejsca pozostaje dla sadzy.

Rozwiązania problemów z DPF

Jeśli wypalanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, warto rozważyć czyszczenie DPF. DPF trzeba wymienić gdyż wszystko ma swoją żywotność, prawdopodobnie poprzedni właściciel nie stosował olejów nisko popiołowych lub samochód ma duży przebieg. DPFy wytrzymują do 150 -300 tys. Ale i tak cena z kosmosu, profesjonalnie regenerowane kosztują 1500 zł.

Miałem ten sam problem w Optimie z silnikiem 1.7 crdi 136 koni. Dałem do wymycia filtr dpf, plus dodatkowo wymieniłem czujnik różnicy ciśnień. Przed auto wypalało się co 60-100km , na trasie 500km potrafił wypalać się 5 razy. Po wymyciu, podczas jazdy tylko w mieście wypala się co 250-280km, a na trasie co 550-650km. Olej wymieniam co 8000-10 000km.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

Częstotliwość wypalania DPF przed i po czyszczeniu
Warunki jazdy Przed czyszczeniem Po czyszczeniu
Miasto Co 60-100 km Co 250-280 km
Trasa Co 100 km (5 razy na 500 km) Co 550-650 km

Dodatkowe uwagi dotyczące usterek w Kia Rio

Do tego układ klap wirowych i na końcu DPF. W pokrywie głowicy silnika wtopiona jest na stałe ODMA, która posiada wadę. Wypuszcza mgłę olejowo do sprężarki a następnie kolektora dolotowego. Kto ma KIA SPORTAGE z przebiegiem ponad 150tyś, na chłodnicy powietrza będzie miał czarny naciek w dolnej części wspomnianej chłodnicy. Dalej cały kolektor dolotowy wraz z wylotem EGR będzie miał mocno zatkany. Skutkuje to złym składem mieszanki i złymi produktami spalania silnika. Stąd może być zwiększone zabrudzenie DPF. Jeśli ktoś ma odwagę, zaleca się wyczyścić układ dolotowy silnika, wymienia pokrywę zaworów na nową uraz regeneracja DPF.

tags: #kontrolka #filtra #powietrza #Kia #Rio #przyczyny

Popularne posty: