Kompletny Filtr Powietrza do Motocykla – Budowa i Działanie

Filtr powietrza do motocykla to jeden z kluczowych elementów wpływających na wydajność silnika. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostającego się do układu dolotowego, co chroni silnik przed zanieczyszczeniami takimi jak kurz, pył czy drobinki brudu. W celu zminimalizowania ryzyka uszkodzenia silnika, powietrze dostające się do niego musi być starannie oczyszczone. Odpowiada za to wymienny element, jakim jest dedykowany filtr. Pomimo swojej stosunkowo prostej budowy, ma on niebagatelny wpływ na utrzymanie odpowiedniej mocy jednostki napędowej oraz zoptymalizowanie zużycia paliwa.

Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?

Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Żeby wybrać dobry filtr do motoru warto wpierw wiedzieć, dlaczego jest on tak ważny dla silnika. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika.

Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla. Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.

Regularna wymiana filtra powietrza do skutera poprawia spalanie, zmniejsza zużycie paliwa i przedłuża żywotność silnika. Paliwo w silniku motocykla spala się z udziałem tlenu. Im więcej tlenu otrzymuje silnik, tym jest wydajniejszy. Niestety jakość powietrza w miastach jest zła, są zanieczyszczone pyłami, sadzą itp. Jeśli takie powietrze zostanie dostarczone do silnika motocykla, doprowadzi to do niepełnego spalania benzyny, zwiększenia zużycia paliwa i emisji spalin. W najgorszym wypadku może dojść do awarii silnika.

Rodzaje Filtrów Powietrza

W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki.

Przeczytaj także: Wymiana Filtra Powietrza w Zetorze 3320

Najpopularniejsze są trzy rodzaje filtrów:

  • Filtry papierowe - stosowane w standardowych układach dolotowych, łatwe do wymiany.
  • Filtry gąbkowe - doskonałe do jazdy off-road, dobrze zatrzymują zanieczyszczenia. Również wymaga mycia i nasączania.
  • Filtry stożkowe - zwiększają przepływ powietrza i poprawiają osiągi, np. stożkowy filtr powietrza o średnicy 35 mm. Wymaga okresowego mycia i nasączania, przy odpowiednim strojeniu zwiększa moc. Jest też dożywotni.

Filtr znajduje się z boku motocykla, w pobliżu zaworu powietrza dolotowego. Wewnątrz posiada jedną lub więcej warstw membran filtracyjnych. Przechodząc przez nie, powietrze zostaje oczyszczone i trafia do szczelnej komory spalania silnika. Zasadniczą rolą filtra powietrza jest eliminacja zanieczyszczeń.

Dlaczego Warto Wybrać Filtr Powietrza Stożkowy?

Filtr powietrza stożkowy to doskonałe rozwiązanie dla motocyklistów i właścicieli skuterów, którzy chcą poprawić osiągi swojego jednośladu. Dzięki zwiększonemu przepływowi powietrza filtry stożkowe do motocykla zapewniają lepsze spalanie, poprawiają reakcję silnika i mogą przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa. Stosowanie filtrów powietrza sportowych jest popularne zwłaszcza w tuningu, gdzie optymalizacja układu dolotowego wpływa na wzrost mocy.

Rodzaje Filtrów Powietrza Stożkowych i Ich Zastosowanie

  • Filtry powietrza stożkowe sportowe - zwiększają ilość powietrza dostarczanego do silnika.
  • Filtry stożkowe z siateczką ochronną - zapewniają dodatkową ochronę przed większymi zabrudzeniami.
  • Filtry stożkowe bawełniane - umożliwiają wielokrotne czyszczenie i użytkowanie.
  • Kolorowe filtry stożkowe - dla osób, które chcą nadać motocyklowi unikalny wygląd, np. Sprawdź m.in. stożkowy filtr powietrza srebrny oraz stożkowy filtr powietrza Moretti.

Budowa i Materiały Stosowane w Filtrach Powietrza

Każdy filtr powietrza motocyklowy składa się z kilku kluczowych elementów:

  • Warstwa filtracyjna - wykonana z papieru, gąbki lub tkaniny bawełnianej.
  • Obudowa - stabilizuje filtr i zapobiega dostawaniu się nieprzefiltrowanego powietrza do silnika.
  • Uszczelki - zapewniają szczelność i eliminują przedostawanie się zanieczyszczeń.

Materiały wykorzystywane w filtrach powietrza:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Mondeo BA7?

  • Bawełna - zwiększa przepływ powietrza i może być czyszczona oraz ponownie używana.
  • Pianka poliuretanowa - często spotykana w motocyklach terenowych. Filtr piankowy jest impregnowany olejem, który poprawia oczyszczanie powietrza. Pianka jest tu zaangażowana tylko jako podpora i baza dla oleju. Aby filtr działał prawidłowo, pianka w filtrze musi być nasączona olejem.
  • Włókno syntetyczne - zapewnia skuteczną filtrację i długą żywotność.

Obecnie, w motocyklach najczęściej stosuje się filtry z wkładami papierowymi suchymi lub gąbkowymi mokrymi (nasączanymi olejem). Jako element filtracyjny wykorzystany został materiał przypominający gruby papier. Jego mikro pory przepuszczają powietrze, ale zatrzymują cząstki stałe. Papier jest jednym z najlepszych materiałów pod względem stosunku zdolności filtracyjnej do przepustowości. Filtr może posiadać jedną lub więcej membran papierowych, ułożonych jedna na drugiej. Ta druga opcja jest znacznie bardziej wydajna, ponieważ posiada dużo grubszą warstwę filtracyjną. Są stosowane głównie w motocyklach ulicznych i działają dobrze, dopóki nie zamokną.

Konserwacja i Wymiana Filtrów

Czy mogę samodzielnie wymienić filtr powietrza? W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.

Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.

Wymiana filtra powietrza powinna być przeprowadzana według wytycznych, podanych przez producenta pojazdu. Filtr traci swoje właściwości filtracji już po 10 tysiącach kilometrów. Aby silnik nadal utrzymywał swoją sprawność i nie przedostawały się do niego zanieczyszczenia, zaleca się wymianę do 5-10 tysięcy kilometrów. Jeżeli podróżujemy po miejscach o znacznym zapyleniu, zalecane jest skrócenie tego czasu nawet do 4-7 tysięcy kilometrów. Wilgotność powietrza w okresie jesiennym i wiosennym też wymaga szczególnej uwagi na system filtrów powietrza. Ponieważ pył i wilgoć występują na przemian, przyspiesza to zanieczyszczenie filtrów.

Objawy Zapchanego Filtra Powietrza

Spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa oraz nierówna praca silnika mogą świadczyć o konieczności wymiany. Brudny filtr przepuszcza bardzo mało powietrza do cylindrów, a zauważamy to w zmniejszonej mocy przy pokonywaniu średnich prędkości. Kolejnym objawem zabrudzonego filtra jest większe zużycie paliwa (średnio o 10 procent więcej niż zwykle) oraz zwiększone zużycie oleju.

Przeczytaj także: Kompletny Filtr do Wody

Nie warto czekać, aż objawy zapchanego filtra powietrza albo jego uszkodzenia, dadzą o sobie znać.

Brak systematycznej wymiany nowych wkładów filtrujących może doprowadzić do znacznego nagromadzenia osadu, a w konsekwencji - zablokowania właściwego przepływu powietrza przez materiał. Objawy zatkanego lub zanieczyszczonego filtra powietrza to zwiększone spalanie, nierównomierna praca silnika czy problemy z jego uruchomieniem.

Wyobraźmy sobie oddychanie przez maseczkę. Oddycha się trudniej niż bez niej a co dopiero, gdy maseczka jest mocno zabrudzona. Podobnie jest z pracą silnika. Na 1 kg spalonego paliwa potrzeba kilkanaście kg powietrza. Jeżeli filtr jest mocno zabrudzony, to dławi przepływ tego powietrza. Silnik nie otrzymuje w odpowiednim czasie wystarczającej ilości powietrza, zatem proces spalania jest utrudniony. Następuje spadek mocy. Kierowca podświadomie wciska mocniej pedał przyspieszenia, chcąc to zniwelować, a to zwiększa zużycie paliwa.

Przykładowe Filtry Powietrza w Ofercie

Poniżej znajduje się lista przykładowych produktów:

  • Wkład filtra powietrza Barton Scalpel Skuter50cm3 SKUTER
  • Filtr powietrza stożkowy 38 mm MORETTI
  • Filtr powietrza stożkowy niebieski, średnica 42 mm
  • Filtr powietrza stożkowy srebrny, średnica 35mm
  • Wkład filtra powietrza okrągły do skutera Barton Huragan 125 Skuter50cm3 SKUTER
  • Filtr powietrza Barton Hyper 125 E5
  • Wkład filtra powietrza Barton Hyper 125125cm3 MOTOCYKL
  • Filtr powietrza do motoroweru Barton Sprint, J.

Częstotliwość Wymiany Filtrów Motocyklowych

Rodzaj Filtra Częstotliwość Wymiany
Filtry powietrza i paliwa Co 5000-10000 km
Filtry oleju Przy każdej wymianie oleju

tags: #kompletny #filtr #powietrza #do #motoru #budowa

Popularne posty: