Jakość powietrza w Hiszpanii: Normy, wyzwania i działania naprawcze

Zanieczyszczenie powietrza stanowi poważny problem zdrowotny dla Europejczyków. W 2020 r. nawet 96% mieszkańców europejskich miast narażonych było na szkodliwe dla zdrowia stężenia zanieczyszczeń powietrza, w tym głównie pyłów zawieszonych. Dane Europejskiej Agencji Środowiska nie pozostawiają wątpliwości: zanieczyszczone powietrze negatywnie wpływa na jakość i długość życia mieszkańców całej Europy. Nawet krótkotrwałe przebywanie w miejscach, gdzie powietrze jest zanieczyszczone, może prowadzić do pogorszenia pracy płuc, wywoływać infekcje dróg oddechowych, a także nasilać objawy astmatyczne.

Jakość powietrza w Europie - ogólny przegląd

Europejska Agencja Środowiska (EEA) opublikowała najnowszą ocenę jakości powietrza w Europie. Ocena opiera się na danych z ponad 4,5 tys. stacji monitorujących zlokalizowanych w 37 krajach. Jak wskazano w ocenie, przekroczenia norm jakości powietrza są powszechne w całej Europie, znacznie przekraczając zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Wykorzystano w niej dane za 2020 r. Jak wskazuje EEA, w 2020 r. większość mieszkańców europejskich miast narażonych było na szkodliwe dla zdrowia stężenia kluczowych zanieczyszczeń powietrza.

Najwyższe stężenia PM2,5 i PM10 zaobserwowano w północnych Włoszech i niektórych krajach Europy Wschodniej (w tym m.in. w Polsce). Stacje monitorujące zlokalizowane na terenie Europy Środkowo-Wschodniej i Włoch odnotowały ponadto najwyższe stężenia rakotwórczego benzo[a]pirenu.

Z powodu wdrożonych obostrzeń wprowadzonych w związku z pandemią koronawirusa odnotowano znaczne redukcje zanieczyszczeń związkami azotu. We Francji, Włoszech i Hiszpanii średnie roczne poziomy zanieczyszczeń NO2 spadły aż o 25% w dużych miastach i o 17% na obszarach wiejskich.

Autorzy oceny wskazują, że choć widoczna jest „ogólna poprawa jakości powietrza”, to kwestia ta wciąż stanowi „poważny problem zdrowotny dla Europejczyków”. - Narażenie na drobny pył zawieszony powoduje choroby układu krążenia, raka płuc i inne choroby, które prowadzą do przedwczesnych zgonów.

Przeczytaj także: Rola Inspekcji w ochronie powietrza

Hiszpania na tle Europy

Z trującym smogiem walczy nie tylko Polska. Dane Europejskiej Agencji Środowiska nie pozostawiają wątpliwości: zanieczyszczone powietrze negatywnie wpływa na jakość i długość życia mieszkańców całej Europy. Pomimo różnej sytuacji krajów uczestniczących w audycie międzynarodowym, ich mieszkańcy narażeni byli często na negatywne oddziaływanie tych samych substancji występujących w otaczającym powietrzu, tj. pyłów zawieszonych (PM10, PM2,5), benzo(a)pirenu oraz dwutlenku azotu (NO2). Do najważniejszych źródeł zanieczyszczenia powietrza należały: transport, niska emisja (głównie emisja z sektora mieszkaniowego) oraz przemysł.

W raporcie zwrócono uwagę, że prawo unijne nie reguluje szczegółowo kwestii powiadamiania obywateli o przekroczeniu poziomów informacyjnych/alarmowych dla pyłu PM10, lecz pozostawia to w gestii rozwiązań krajowych. Rozwiązania te jednak znacząco różniły się od siebie. W konsekwencji mieszkańcy poszczególnych krajów, w sytuacji występowania dużego zanieczyszczenia PM10, byli informowani o tym fakcie przy różnych poziomach stężeń.

Hiszpania - jakość powietrza i działania naprawcze

Które więc kraje przodują, pod względem najlepszej jakości powietrza? Bez wątpienia są to: Szwecja, Finlandia, Islandia, Estonia i Hiszpania (biorąc pod uwagę państwo, jako całość).

Hiszpanii groził pozew za zbyt wysokie stężenia NO2 (najgorzej było w Madrycie - nawet do 57 μg/m3). Szacuje się, że rocznie dwutlenek azotu przyczynia się do 6,5 tys. przedwczesnych śmierci. Mówi się nawet o „la boina”, czyli berecie z zanieczyszczeń, który unosi się nad Hiszpanią. Jednak hiszpański rząd przygotował się do walki o czyste powietrze. W grudniu zeszłego roku opracowano plan, który przekonał Komisję Europejską, że zanieczyszczenia osiągną dopuszczalne stężenia do 2020 roku.

Działania podejmowane w Madrycie i Barcelonie

We wprowadzaniu rozwiązań, które mają polepszyć jakoś powietrza przoduje oczywiście Madryt. Władze stolicy ogłosiły, że do 2025 z ulic miasta znikną pojazdy z napędem diesla - niezależnie od roku produkcji i, co za tym idzie, normą emisji. W grudniu zeszłego roku na miesiąc zamknięto Gran Via, zwykle bardzo ruchliwą. Planowane jest też poszerzenie chodników kosztem dróg i wydzielenie większej liczby ścieżek rowerowych.

Przeczytaj także: Analiza jakości powietrza w Serocku

W czerwcu ma być wprowadzona strefa zero emisji w centrum Madrytu, gdzie będą mogli wjeżdżać jedynie mieszkańcy, posiadacze elektrycznych samochodów i służby. Po 2020 w centrum będą mogły parkować tylko elektryczne samochody. Z kolei do końca tego roku prędkość na obwodnicy miasta będzie ograniczona do 70 km/h.

Podobne zasady wyznaczono w Barcelonie. Hiszpania stawia także na coraz tańszą komunikację publiczną i na tworzenie nowych linii autobusowych. W stolicy już pojawiły się pierwsze autobusy elektryczne.

Kalima i jej wpływ na jakość powietrza

W południowej Europie dodatkową rolę odgrywa zanieczyszczenie pochodzenia naturalnego, z powodu suchego krajobrazu, często występuje również zanieczyszczenie drobnym pyłem z Afryki, który czasem powoduje duże zamglenie. To zjawisko określane jako kalima, można spotakać średnio co kilka tygodni (zazwyczaj kilka lub kilkanaście razy w roku) zarówno na Wyspach Kanaryjskich (oddalonych od Afryki ok. 150 km), jak i na kontynencie Europy np. w Hiszpanii.

To zjawisko atmosferyczne w przypadku Wysp Kanaryjskich związane jest ze wschodnim wiatrem o nazwie sirocco, który wieje od strony Afryki. Pokonując on ponad stukilometrową drogę nad oceanem przenosi on gorące masy powietrza wraz z ziarenkami piasku pochodzącego z Sahary. Temperatura powietrza na Wyspach Kanaryjskich może się wówczas gwałtownie podnieść nawet o kilkanaście stopni.

Zamglenie powoduje podrażnienie dróg oddechowych i dotyka alergików, chociaż nie ma nic wspólnego z roztoczami, ale piasek powoduje, że cząsteczki takie jak zarodniki i grzyby pozostają dłużej w atmosferze i gromadzą się z pojazdami, cząsteczkami z przemysłu w okolicy itp.

Przeczytaj także: Pomiary zanieczyszczeń w Stacji Czernica

Strefy czystego transportu jako narzędzie poprawy jakości powietrza

Dlatego też coraz więcej krajów europejskich tworzy na obszarach miejskich tzw. strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej (LEZ - ang. Low Emission Zone) w celu ograniczenia zanieczyszczeń powietrza emitowanych przez transport samochodowy.

W tym roku liczba stref czystego transportu w Europie przekroczyła 320. Wraz z utworzeniem strefy z ulic Berlina zniknęło ok. 70 tys. pojazdów niespełniających jej norm. W efekcie już w pierwszym roku funkcjonowania strefy średni poziom pyłu PM10 zmalał o ok. 17 proc. Liczba dni, gdy poziom PM10 przekraczał normę, która w poprzednich latach wynosiła średnio 54, spadła do 32.

Badania brytyjskich naukowców opublikowane w magazynie Lancet wykazały też, że w pierwszych latach funkcjonowania LEZ, odsetek londyńskich dzieci mieszkających w obszarze z przekroczoną normą NOx spadł z 99 proc. do 34 proc.

Najczystsze i najbardziej zanieczyszczone regiony nadmorskie w Europie

Airly przygotowało mapę odzwierciedlającą stan powietrza na plażach całego Starego Kontynentu. W niechlubnej czołówce zestawienia obejmującym cały poprzedni sezon wakacyjny (czerwiec-sierpień 2020) nie zobaczymy polskich miast. Najbardziej zanieczyszczone cząsteczkami stałymi (PM) powietrze odnotowano na Wyspach Kanaryjskich (Hiszpania) na Malcie oraz Sardynii (Włochy).

Z kolei w czołówce najbardziej „czystych” wybrzeży brylują tereny Wielkiej Brytanii, portugalskie Azory oraz województwo pomorskie, które zamyka TOP5.

Aktualna jakość powietrza - gdzie szukać informacji?

Przebywając nad morzem, możemy na bieżąco śledzić aktualną jakość powietrza dzięki sensorom jakości powietrza Airly zainstalowanym na terenach miejscowości i gmin m.in. darłowo, Kołobrzeg, Ustronie Morskie, Jurata, Hel jak również hoteli m.in. Rosevia Resort & Spa czy Bryza w Juracie za pośrednictwem mapy MyAirly.

Podsumowanie

Hiszpania, choć zaliczana do krajów z relatywnie dobrą jakością powietrza w Europie, wciąż boryka się z problemami zanieczyszczeń, szczególnie w dużych miastach. Działania podejmowane przez władze Madrytu i Barcelony, takie jak wprowadzanie stref czystego transportu i promowanie komunikacji publicznej, mają na celu poprawę jakości powietrza i ochronę zdrowia mieszkańców. Ważnym aspektem jest również monitorowanie i informowanie społeczeństwa o aktualnym stanie powietrza, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących aktywności na zewnątrz.

Zanieczyszczenie Źródło Obszary występowania
PM2.5 Spalanie paliw stałych, transport Północne Włochy, Europa Wschodnia
PM10 Spalanie paliw stałych, pył saharyjski Włochy, Europa Wschodnia, Południowa Hiszpania, Wyspy Kanaryjskie
Benzo(a)piren Spalanie węgla i innych paliw stałych Europa Wschodnia
NO2 Transport Duże miasta o dużym natężeniu ruchu
O3 Reakcje chemiczne w atmosferze Kraje śródziemnomorskie i środkowoeuropejskie

tags: #jakość #powietrza #w #Hiszpanii #normy

Popularne posty: