Jaki materiał na filtr powietrza najlepszy?

Wybór odpowiedniego filtra powietrza jest kluczowy, ale czy zastanawialiśmy się nad tym, jak bardzo wpływa on na osiągi silnika? Niewłaściwy lub zabrudzony filtr może obniżyć moc silnika, zwiększyć spalanie i przyspieszyć zużycie podzespołów, takich jak układ wtryskowy czy turbina.

Typy filtrów powietrza

Na rynku dostępne są filtry papierowe, bawełniane i gąbkowe. Papierowe są najczęściej stosowane dzięki swojej skuteczności i przystępnej cenie. Filtry bawełniane charakteryzują się lepszym przepływem powietrza i wydłużoną żywotnością.

Filtry kasetowe i kieszeniowe

Filtry kasetowe to specjalne filtry zapewniające wysoką skuteczność. Są używane w klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji, wykonane z włókien szklanych lub syntetycznych. Są umieszczone w specjalnych kasetach, co ułatwia ich wymianę. Filtry kasetowe zatrzymują pył, kurz, pleśnie, bakterie i inne szkodliwe substancje, poprawiając jakość powietrza. Ich wymiana jest łatwa i zależy od stopnia zanieczyszczenia powietrza i warunków otoczenia.

Filtry powietrza kieszeniowe to specjalne filtry wykonane z kilku warstw materiału filtracyjnego, zszytych w kształt kieszeni. Są stosowane w urządzeniach klimatyzacyjnych, wentylacyjnych i rekuperacyjnych do zatrzymywania pyłów, kurzu, pleśni, bakterii i wirusów. Filtry kieszeniowe są efektywne dzięki większej powierzchni filtracyjnej oraz stosunkowo łatwe w montażu i wymianie, jednakże są droższe od filtrów kasetowych, a także mają gorszy wpływ na system wentylacji mechanicznej.

Jak działa filtr powietrza?

To jedna z najważniejszych części urządzenia, która ma za zadanie oczyszczanie powietrza nawiewanego lub wywiewanego, w zależności od rodzaju urządzenia. O klasie filtracji świadczy ilość zatrzymywanych cząsteczek zanieczyszczeń. Filtry wstępne klasy G charakteryzuje najsłabszy poziom filtracji. Najczęściej stosowane filtry w rekuperacji. Filtr powietrza klasy F7 to najwyższej jakości filtry nie licząc filtrów antywęglowych HEPA. To właśnie ten rodzaj pozwoli zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza do absolutnego minimum, tylko u nas wchodzą w grę filtry klasy F7. Ten rodzaj filtrów jest stosowany we wszystkich naszych rekuperatorach i pompach ciepła FLEXIT.

Przeczytaj także: Poradnik: Wybór nawilżacza

Wybór odpowiedniego filtra

Wybór filtra powietrza do samochodu to decyzja, która wpływa nie tylko na wydajność silnika, ale również na jego żywotność.

  • Pasujący model: Każdy producent samochodów określa dokładnie, jaki typ i rozmiar filtra jest odpowiedni dla danego modelu.
  • Warunki użytkowania: Jeśli regularnie jeździsz w trudnych warunkach - np.

Wpływ filtra na spalanie i cenę

Dobry filtr powietrza zapewnia odpowiednią mieszankę paliwowo-powietrzną, co przekłada się na optymalne spalanie i mniejsze zużycie paliwa. Cena filtra powietrza do samochodu może znacznie się różnić w zależności od kilku istotnych czynników. Przede wszystkim istotny wpływ na koszt ma marka i model pojazdu, do którego filtr jest przeznaczony, rodzaj użytego materiału filtracyjnego oraz renoma producenta.

Klasy filtracji powietrza

I tu z pomocą przychodzi europejska norma EN779, która określa klasy filtracji oraz parametry jakie poszczególne klasy powinny spełniać. Norma EN779 dzieli filtry powietrza na trzy kategorie: G (zgrubne), M (średnio-dokładne) oraz F (dokładne).

  • Klasa G: to filtry o podstawowych parametrach. Z powodzeniem filtrują podstawowe zanieczyszczenia jednak nie radzą sobie z pyłkami roślin, zarodnikami grzybów, drobnym pyłem, i co zarazem oczywiste - ze smogiem. Filtry klasy G3 powinny wychwycić średnio 80-90% testowego pyłu, a filtry klasy G4 - co najmniej 90%.
  • Klasa M: to tzw. filtry średnio dokładane, poprzednio oznaczane za pomocą skrótów F5 i F6. Mają wysoką skuteczność w zatrzymywaniu podstawowych zanieczyszczeń, dobrze radzą sobie z pyłkami roślin i potrafią częściowo zatrzymać smog czy bakterie.
  • Klasa F: to filtry dokładne - i nie bez powodu tak się nazywają. Mają bardzo wysoką skuteczność w zatrzymywaniu praktycznie wszystkich zanieczyszczeń. Bardzo dobrze wychwytują pyłki roślin, zarodniki grzybów, smog, bakterie, a częściowo również - wirusy. Producenci rekuperatorów wykorzystują powszechnie filtry klasy F7, i nieco rzadziej F9.

Kiedy wymieniać filtry?

Zanieczyszczenie filtra jest monitorowane przez zegar w urządzeniu sterującym. Alerty o zmianie filtra są wyświetlane w panelu sterowania lub aplikacji mobilnej. Producenci zalecają wymianę przynajmniej 2 razy w roku: przed i po sezonie grzewczym.

Typ filtra Okres wymiany
F7-AC co 3 miesiące
F7-F9 co 4-6 miesięcy
M5 / G4 co 5-8 miesięcy
Filtry druciane / maty filtracyjne odkurzać co 2-3 miesiące, maks.

Filtry CleanFilter i chemikalia PFAS

Chemikalia PFAS mogą migrować do gleby, wody i powietrza podczas produkcji lub użytkowania. Większość tych chemikaliów praktycznie się nie rozkłada. Liczne badania naukowe wskazują, że chemikalia PFAS mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt.

Przeczytaj także: Woda destylowana: charakterystyka

Rozwiązanie CleanFilter zapewnia:

  • Zdrowsze powietrze w pomieszczeniach.
  • Zgodność z najnowszymi normami.
  • Doskonałą wydajność.
  • Ochronę środowiska.

Rodzaje filtrów panelowych

Dla zdecydowanej większości kierowców przymierzających się do wymiany samochodowego filtra powietrza, najlepszym rozwiązaniem jest i długo jeszcze będzie wybór klasycznego filtra panelowego.

  • Filtry panelowe z bibułą celulozową - są to obecnie zdecydowanie najpopularniejsze samochodowe filtry powietrza w ogóle.
  • Filtry panelowe z włókniną syntetyczną - rzadziej spotykane niż filtry panelowe z bibułą celulozową, jednak nadal stanowiące ważny segment rynku samochodowych filtrów powietrza.
  • Filtry panelowe z prefiltrem - ciekawe połączenie filtrów z bibułą celulozową oraz z włókniną syntetyczną.

Przeczytaj także: Filtr sportowy do Audi TT 8N: Recenzja

tags: #jaki #materiał #na #filtr #powietrza #najlepszy

Popularne posty: