Jak Wymienić Filtr Powietrza w Aprilia Habana: Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Mechanicy alarmują, że coraz więcej aut trafiających do warsztatów ma objawy mocnego zaniedbania filtra powietrza. Nie chodzi tylko o jego stan, ale o regularność i prawidłowość wymian, które należy przeprowadzać często i umiejętnie. Bez tego grozi nam coś więcej niż tylko wzrost spalania - nawet zatarcie silnika.
Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?
Warto pamiętać, że filtr powietrza nie tylko odpowiada za odpowiednią ilość powietrza dostarczanego do silnika, ale również chroni go przed szkodliwymi zanieczyszczeniami. Regularna kontrola i wymiana filtra powietrza mogą zapobiec kosztownym naprawom oraz poprawić wydajność paliwową pojazdu. Wymiana filtra jest prostym procesem, który można wykonać samodzielnie, a odpowiedni filtr powietrza łatwo znajdziecie na iParts.pl. Zapchany filtr powietrza może prowadzić do poważnych usterek.
Objawy Zapchanego Filtra Powietrza
Masz podejrzenia, że coś z Twoim filtrem powietrza może być nie tak? Sygnałami wskazującymi na zabrudzony lub wręcz zapchany filtr powietrza są:
- Spadek mocy silnika - to oczywiste, że zapchany filtr nie przepuszcza tyle powietrza, ile powinien, a brak dostatecznej ilości powietrza dopływającego do jednostki napędowej przekłada się na spadek mocy silnika. Pamiętajcie, że dla silnika powietrze jest równie ważne, jak paliwo. Nie ma powietrza, nie ma mocy.
- Zwiększone zużycie paliwa - zapchany filtr powietrza zmusza Wasz silnik do kompensowania niedostatku powietrza (i braku mocy) poprzez zwiększenie dawki paliwa. Silnik chce osiągnąć dużą moc, ale bez powietrza tego nie potrafi. Ratuje się większą ilością paliwa pobieraną z baku. A to oznacza więcej pieniędzy pobieranych z Waszego portfela. Chcecie oszczędności? Kupcie nowy filtr powietrza.
- Problemy z uruchamianiem silnika - przytkany filtr powietrza może utrudniać uruchamianie silnika. Szczególnie zauważalne będzie to w chłodniejsze dni.
- Dymienie z rury wydechowej - zapchany filtr to, jak już mówiliśmy, nieefektywne spalanie paliwa. A nieefektywne, zwiększone spalanie paliwa to mocniejsze dymienie z rury wydechowej i wzrost emisji spalin, czyli również problemy na przeglądzie. Filtr powietrza warto przed takim przeglądem wymienić.
- Bywa i tak, że zabrudzony, zapchany filtr powietrza daje objaw w postaci palącej się kontrolki silnika (check engine). Kontrolka ta będzie wówczas informować o problemach z układem dolotowym. Warto pamiętać o takiej interpretacji jej pojawienia się.
Jak Samodzielnie Sprawdzić Stan Filtra Powietrza?
Sprawdzenie stanu filtra powietrza nie jest skomplikowane i może być wykonane samodzielnie przez każdego kierowcę. Statystyki sprzed kilku lat pokazują, że podobną czynność samodzielnie lub przy pomocy znajomych przeprowadza ok. 30% polskich kierowców, a przecież spokojnie mogliby to robić wszyscy, bez konieczności wizyty w warsztacie. Jak powinno wyglądać takie sprawdzenie stanu filtra powietrza?
- Otwieramy pokrywę filtra powietrza - zazwyczaj filtr ten znajduje się w łatwo (w miarę łatwo) dostępnym miejscu, tuż obok silnika. W zależności od modelu auta, może być konieczne zdjęcie kilku elementów (np. pokrywy filtra).
- Przeprowadzamy kontrolę wizualną filtra - w ten sposób sprawdzamy, czy filtr nie jest już zabrudzony. Czysty filtr będzie miał nadal kolor jasny (najczęściej biały lub beżowy), zbliżony do koloru nowego filtra. Filtr brudny jest ciemniejszy, z widocznymi zanieczyszczeniami. Zanieczyszczenia te oznaczają, że czas już na jego wymianę. I nie ma znaczenia, że wymienialiście go ledwie kilka miesięcy temu. Najwyraźniej przez ten czas nazbieraliście dość zanieczyszczeń, by filtr powietrza zmienił wyraźnie swój wygląd.
- Sprawdzamy elastyczność materiału filtra powietrza - stary, zapchany i wielokrotnie zawilgocony filtr powietrza może wyraźnie stwardnieć i stracić swoją elastyczność. Wystarczy ścisnąć go delikatnie, aby wyczuć, że materiał nie jest już tak elastyczny, jak być powinien. A co to oznacza? To oznacza wymianę.
Jest też jeden test filtra powietrza, który bywa wykonywany, ale którego wykonywać nie zalecamy. Jest to tzw. test wydajności, polegający na chwilowym zdjęciu filtra i uruchomieniu silnika. Jeśli filtr był zapchany, taki silnik faktycznie będzie wówczas działał zauważalnie płynniej. Problem w tym, że nawet ta chwila bez filtra wystarczy, aby narobić sobie w tym silniku niezłego bałaganu. I po co? Żeby zyskać absolutną pewność, że mający już kilka miesięcy, widocznie brudny filtr faktycznie nadaje się do wymiany?
Przeczytaj także: Filtr powietrza i kabinowy w S-Max
Jak Naprawić Zapchany Filtr Powietrza?
W przypadku zapchanego filtra powietrza w teorii mamy dwie możliwości - czyszczenie lub wymianę. W praktyce mamy tylko jedną możliwość.
- Wymiana filtra - to ma sens. Zabrudzony filtr należy wymienić na nowy, najlepiej na filtr dobrej jakości, markowy lub oferowany przez sprawdzonego dostawcę (sprawdźcie filtry powietrza dostępne pod marką IPARTS).
- Czyszczenie filtra - to nie ma sensu. Żaden filtr powietrza nie da się w pełni wyczyścić, czy poprzez trzepanie, pranie, czy z pomocą sprężonego powietrza. Wbite w jego materiał cząsteczki są nie do usunięcia. Jedyne, co zyskacie, to złudne przekonanie o własnym sprycie i zaradności. No i wszelkie problemy wynikające z jazdy z częściowo zapchanym filtrem. To również wówczas zyskacie.
Gdzie Kupić Dobry Filtr Powietrza?
Oczywiście na iParts.pl. Mamy w swojej ofercie szeroki wybór filtrów powietrza do różnych modeli samochodów. Mamy coś dla oszczędnych i dla fanów sportowych rozwiązań. Sprawdźcie sami!
Filtry Powietrza K&N - Czyszczenie i Konserwacja
Nie wszystkie filtry wyrzuca się po kilku miesiącach pracy. Niektóre filtry powietrza K&N można czyścić i regenerować, przywracając im pierwotne właściwości filtracyjne. Aby przeprowadzić skuteczny i bezpieczny proces regeneracji filtra, należy skorzystać z dedykowanych akcesoriów.
Poniżej instrukcja, jak poprawnie wyczyścić filtr powietrza K&N:
- Obficie spryskaj filtr powietrza K&N środkiem czyszczącym Power Kleen po obu stronach i pozostaw na 10 minut.
- Wypłucz filtr powietrza chłodną wodą o niskim ciśnieniu od strony czystej, aby wypłukać brud z filtra. Kontynuuj płukanie filtra, aż woda będzie czysta.
- Po wypłukaniu filtra delikatnie strząśnij nadmiar wody i pozostaw filtr do naturalnego wyschnięcia.
- Używając zestawu 99-5050 nałóż olej na filtr powietrza K&N równomiernie wzdłuż każdej zakładki. Pozwól olejowi przesiąknąć przez około 20 minut, a następnie popraw wszystkie jasne obszary po obu stronach filtra, aż wszystkie obszary uzyskają jednolity czerwony kolor.
Podczas korzystania z aerozolu, który znajduje się w zestawie do czyszczenia filtrów K&N 99-5000 rozpyl olej równomiernie wzdłuż każdej zakładki, trzymając odległość około 10cm.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Superb 2?
Jak Wymienić Filtr Powietrza?
Filtr powietrza wymieniamy przynajmniej raz w roku, a ponieważ nie jest to wymiana szczególnie skomplikowana, nie potrzebujemy do tego mechanika. Nieskomplikowana wymiana nie oznacza jednak wcale, że może być przeprowadzona w sposób niedbały lub też że nie można podczas niej popełnić prostego błędu. A ponieważ błąd przy wymianie filtra powietrza potrafi skończyć się przykrymi konsekwencjami, warto przypomnieć sobie pewne ważne zasady.
Płyny i Filtry w Aprilia Habana 50/125
Płyny, które stosuje Aprilia Habana 50 zapewniają sprawną pracę silnika, swobodę ruchu elementów, zmniejszają ich tarcie oraz czyszczą i chłodzą układ. Ale stanie się tak tylko, jeśli te płyny same będą odpowiednio czyste. Zadbaj o to i zwróć uwagę na filtry motocyklowe.
Wybierając wysokiej jakości, standardowe filtry do motocykla, Aprilia Habana 50 odwdzięczy ci się sprawną pracą mechanizmów przy typowym użytkowaniu. Wymieniając je na wyższej jakości zamienniki, Aprilia Habana 50 da ci frajdę z jazdy w nietypowych warunkach bez obaw o uszkodzenia silnika i innych układów.
Bez sprawnego i odpowiednio dobranego filtra Aprilia Habana 125 może w krótkim czasie ulec poważnym uszkodzeniom silnika. Przyczyną będą tu zabrudzenia i niedostateczne smarowanie. Zwracaj uwagę na typ i jakość filtra oleju, a także na jego stan w trakcie użytkowania motocykla.
Filtry Paliwa i Oleju
Olej silnikowy jest nieustannie narażony na zabrudzenie. Jego czystość utrzymasz tylko, jeśli na bieżąco będziesz usuwał z oleju rozmaite cząstki brudu czy metali. O tym, że filtr oleju jest niezwykle ważny dla pracy całego silnika (a często też skrzyni biegów), najlepiej poznasz po wpływie zabrudzonego oleju na pracę jednostki napędowej. Jeśli odpowiednio szybko nie zareagujesz na objawy zużycia filtra, jego skutki dla silnika będą katastrofalne. Tarcie i przegrzanie doprowadzą do odkształceń elementów motoru i w praktyce ich zniszczenia, a co najmniej szybkiego zużycia.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Scenic 1.5 dCi III?
Filtr oleju powinieneś wymieniać nie tylko w razie objawów zużycia czy uszkodzenia, ale też profilaktycznie. W końcu, nawet najlepszy filtr po pewnym czasie traci swoje właściwości. W przypadku standardowego filtra i typowej jazdy, wymień go po 5-10 tysiącach przejechanych kilometrów lub po roku. Jeśli jeździsz bardziej agresywnie lub w terenie, wymianę powinieneś przeprowadzać częściej.
Filtr paliwa warto wymienić co 1-2 lata lub po przejechaniu 10-15 tys.
Filtr oleju warto wymienić co rok lub po przejechaniu 10 tys.
Pamiętaj, że wymiana filtra zależy od materiału, płynu, a także użytkowania motocykla.
Układ Paliwowy
Czysty, sprawny i szczelny układ paliwowy motocykla to jedna z podstaw poprawnej pracy silnika. Układ paliwowy ma ci dostarczyć określoną dawkę paliwa do silnika. Problemem w układzie będzie więc wszystko, co zaburzy ci sprawny przepływ paliwa. Pamiętaj, że w przypadku niektórych elementów, źródła problemu możesz szukać także poza układem paliwowym.
Nawet niewielkie zabrudzenia mogą poważnie wpłynąć na pracę układu i w efekcie silnika, szczególnie w motocyklach z nowoczesnym, dopracowanym wtryskiem. Dbaj więc o jakość dostarczanego paliwa i nie dopuść, by brud dostał się do zbiornika w trakcie tankowania. Drugą ważną kwestią jest to, byś regularnie sprawdzał stan elementów układu. Szukaj ewentualnych uszkodzeń mechanicznych czy nieszczelności w przewodach paliwowych, zbiorniku czy łącznikach i sprawdzaj stan zużycia filtra paliwa. Stan wtrysku możesz zbadać sprawdzając ciśnienie paliwa.
Czyszczenie Układu Paliwowego
To, czym i jak wyczyścisz motocyklowy układ paliwowy, zależy w dużej mierze od jego konstrukcji. Układ z gaźnikiem to konstrukcja dość wiekowa, choć wciąż stosowana w sporej grupie jednośladów. Jej prostota, przy wiedzy na temat działania układu i odpowiednich narzędziach, pozwala ci go rozebrać i wyczyścić nawet w przydomowym garażu. Warto, byś zastosował tu specjalne płyny do czyszczenia gaźników.
W przypadku wtrysku masz do czynienia z układem nowszym, bardziej precyzyjnym i skomplikowanym. W efekcie, czyszczenie i regulację listew, wtrysków i związanych z nimi czujników możesz przeprowadzić tylko w przygotowanym do tego warsztacie. To, co możesz tu zrobić, to zastosować specjalne płyny do czyszczenia układu paliwowego.
Obok elementów doprowadzających paliwo do silnika, w układzie paliwowym możesz wyczyścić także inne elementy. Zbiornik, przewody paliwowe czy kranik możesz wymontować i użyć sprężonego powietrza do usunięcia zanieczyszczeń.
tags: #jak #wymienić #filtr #powietrza #aprilia #habana

