Jak sprawdzić stan filtra powietrza w skuterze?
- Szczegóły
Filtr powietrza to niewielki, ale niezwykle ważny element motocykla. Jest odpowiedzialny za czystość powietrza dostarczanego do komory spalania w silniku. Lekceważenie filtra powietrza przy okresowych przeglądach może doprowadzić do spadku mocy, wzrostu spalania, a nawet uszkodzenia silnika. Serwis i wymiana filtra są proste i tanie, więc nie warto oszczędzać na tych elementach eksploatacji jednośladu.
Dlaczego filtr powietrza jest tak ważny?
Filtr powietrza to element układu ssącego, który jest odpowiedzialny za zatrzymywanie nieczystości, jakie normalnie mogłyby dostać się do komory spalania i spowodować niemałe spustoszenie. Jest to również część podlegająca okresowemu serwisowi i wymianie, ponieważ w końcu każdy filtr może ulec zapchaniu.
Jak sama nazwa wskazuje motocyklowy filtr powietrza, filtruje, czyli oczyszcza powietrze, które trafia do silnika z wszystkich zabrudzeń np. kurzu, piasku czy innych elementów, które mogłyby uszkodzić delikatne podzespoły. Dzięki niemu zapewniony jest odpowiedni przepływ powietrza, a więc silnik może pracować wydajnie.
Jak sprawdzić, czy filtr powietrza jest do wymiany?
Często motocykliści zastanawiają się, co ile wymieniać filtr powietrza w motocyklu. Ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, ponieważ najpierw należy ustalić, jaki mamy rodzaj filtra w motocyklu. Wynika to z tego, że filtry gąbkowe można czyścić i następnie smaruje się je specjalnym olejem do filtrów i ponownie montuje w motocyklu.
Jeżeli filtr jest papierowy, to oczywiście najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest, że należy go wymienić wtedy, kiedy się mocno zabrudzi. Inna szkoła mówi, że wymianę warto wykonywać przy każdym przeglądzie, a te zazwyczaj są w interwałach co 10 do 20 tysięcy kilometrów lub co rok.
Przeczytaj także: Jakość powietrza: Świecie – aktualne dane
Ponieważ na filtrze powietrza, zatrzymują się różne cząstki, mniejsze bądź większe, trzeba regularnie sprawdzać, czy się nie zapchał i nie jest potrzebne jego czyszczenie czy wymiana. Przyjęło się, że warto kontrolować stan filtra powietrza co 10-15 tys. km lub co roku podczas każdego przeglądu technicznego. Jeśli filtr jest wielorazowego użytku np. gąbkowy, wystarczy go podczas takiego serwisu wyczyścić, nasmarować i założyć ponownie. Taką czynność można powtórzyć jeszcze kilka razy, dopóki filtr całkowicie się nie zniszczy. Specjalnymi preparatami można także czyścić filtry stalowe. Z kolei część wykonana z papieru podlega z reguły wymianie.
Warto zaznaczyć, że to, jak często wymieniać filtr powietrza motocyklowy zależy nie tylko od rodzaju motocykla, ale także od stylu jazdy i warunków. Jeśli pojazd jeździ często w kurzu czy pyle, filtr będzie szybko się zapychał. Tak samo agresywna jazda, a więc i wysokie obroty silnika powodują, że filtr będzie szybciej się zużywał.
Objawy zużytego filtra powietrza
Najczęstsze objawy nadmiernie zużytego filtra paliwa to spadek mocy i wzrost spalania. Wynika to z tego, że jak do silnika dociera mniej powietrza, to pobiera on więcej paliwa. Przy zapchanym filtrze może też pojawić się nierównomierna praca silnika.
- Spadek efektywności silnika.
- Motocykl nie przyspiesza i silnik traci siłę.
- Wyższe zużycie paliwa.
- Siwy dym z rury wydechowej podczas przyspieszania.
- Głośniejsza praca silnika (hałas ssania powietrza).
- Problem z uruchomieniem silnika, zwłaszcza po dłuższym postoju i w chłodne dni.
Jaki filtr powietrza do motocykla wybrać?
Układ dolotowy to wbrew pozorom skomplikowany element, który składa się z wlotu lub wlotów powietrza, kanałów dolotowych, puszki z filtrem oraz kolektora dolotowego. Żeby motocykl miał odpowiednie osiągi, inżynierowie przeprowadzają mnóstwo testów, które prowadzą do skonstruowania odpowiedniego kształtu układu oraz jego parametrów. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zakup filtra zgodnego ze specyfikacją fabryczną.
Jeżeli jednak producent fabrycznie zastosował papierowy filtr, to można zastąpić go filtrem gąbkowym zwanym też bawełnianym. Będzie on droższy w zakupie, ale też odwdzięczy się dłuższą żywotnością i lepszą filtracją. Podczas serwisu filtr jest czyszczony i nasączany specjalnym olejem, który nadaje materiałowi lepkość, dzięki czemu skutecznie zatrzymuje wszelkie zanieczyszczenia. Przyjmuje się, że skuteczność filtrów bawełnianych wynosi ponad 99 procent.
Przeczytaj także: Filtr powietrza - kontrola stanu
Warto wiedzieć, że nie zawsze dobrym posunięciem jest wymiana filtra na większy. W przypadku filtra papierowego, zastosowanego fabrycznie, można postawić na przykład na filtr gąbkowy, który jest wielorazowy i można go czyścić. Filtr gąbkowy, inaczej bawełniany ma skuteczność na poziomie 99%.
Rodzaje filtrów powietrza
- Papierowe: Najtańsze, z reguły jednorazowe.
- Gąbkowe (bawełniane): Wielorazowe, wymagają czyszczenia i nasączania olejem.
- Stalowe: Można je czyścić specjalnymi preparatami.
- Sportowe: Droższe, mogą delikatnie zwiększyć osiągi.
Czy warto kupić sportowy filtr powietrza do motocykla?
Niektórzy właściciele motocykli przy okazji wymiany filtra powietrza zastanawiają się nad wymianą go na sportowy. Osobna grupa to filtry stożkowe lub po prostu filtry o większym rozmiarze niż fabryczne. Mogą one wymagać dokonania przeróbek układu dolotowego i tu zaczynają się schody, ponieważ nie zawsze większa powierzchnia filtra musi oznaczać, że moc silnika wzrośnie. Czasami takie działanie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego.
Zazwyczaj powinno to być częścią szerszej i zaawansowanej modyfikacji, za którą pójdą godziny testów na hamowni oraz między innymi modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem.
Na rynku dostępne są także sportowe filtry powietrza, których zadaniem jest podniesienie mocy silnika. Trzeba jednak zaznaczyć, że taka część może jedynie delikatnie zwiększyć osiągi. Producenci wskazują, że jest to zazwyczaj wzrost o 3-5%. Jeśli w parze z wymianą filtra powietrza na sportowy będzie szła także spokojna jazda, można zmniejszyć również spalanie.
Trzeba zaznaczyć, że modele sportowe filtrów powietrza motocyklowych są z reguły o wiele droższe od tradycyjnych. Poza tym trudność może sprawić niekiedy montaż. Chociaż wiele wkładek można wprowadzić do układu bez większego problemu, to stożkowe filtry jest już przymocować trudniej.
Przeczytaj także: Osuszacz DAF XF105 - kontrola
Jak wymienić filtr powietrza i o niego dbać?
Zakładając, że nowy filtr powietrza jest w takiej samej specyfikacji jak poprzedni, a więc jego powierzchnia jest zgodna z założeniami producenta, to tak naprawdę stopień skomplikowania wymiany zależy od tego, gdzie została umieszczona puszka z filtrem. W jednych motocyklach wystarczy zdemontować kanapę i od razu jest dostęp do airboxu, ale może się też zdarzyć, że trzeba będzie na przykład unieść zbiornik paliwa lub zdemontować owiewki.
Tu najlepszym przyjacielem może się okazać instrukcja napraw dla autoryzowanych serwisów. Samo dbanie o filtr powietrza sprowadza się przede wszystkim do zapewnienia mu w miarę higienicznych warunków pracy. Wiadomo, że filtr w motocyklu używanym do jazdy po bezdrożach zapcha się szybciej niż w maszynie jeżdżącej tylko na asfalcie.
Czasami do skrócenia żywotności filtra wystarczy np. mierząca 500 metrów czy kilometr nieutwardzona droga dojazdowa do domu połączona z częstym użytkowaniem jednośladu. Dlatego, kiedy tylko zauważysz pierwsze objawy zapchania filtra powietrza, należy udać się do serwisu lub samemu zajrzeć do puszki, żeby skontrolować jego stan.
Kroki do wymiany filtra powietrza
- Kup nowy filtr (najlepiej zgodny ze specyfikacją producenta).
- Przygotuj narzędzia (klucze, śrubokręt).
- Zlokalizuj airbox (obudowę filtra).
- Odkręć śruby mocujące pokrywę puszki.
- Wyjmij stary filtr.
- Wyczyść wnętrze airboxa.
- Nasącz nowy filtr specjalnym preparatem (jeśli jest to filtr gąbkowy).
- Włóż nowy filtr do airboxa.
- Zamknij pokrywę i dokręć śruby.
- Sprawdź szczelność puszki.
Czyszczenie filtra powietrza
Trzeba pamiętać, że to jak będziemy postępować, jest zależne od tego, z jakim filtrem mamy do czynienia. Jeśli w motocyklu założony jest filtr papierowy, można przedmuchać go sprężonym powietrzem, by pozbyć się zanieczyszczeń. Ważne jest, by przedmuchiwać w kierunku odwrotnym do kierunku przepływu powietrza podczas pracy. Jeśli będziesz postępować odwrotnie, możesz filtr, zamiast wyczyścić, to zapchać.
Z kolei filtry sportowe trzeba myć specjalnymi preparatami do tego przeznaczonymi. Potem filtr musi wyschnąć. Następnym krokiem jest nasączenie filtra specjalnym specyfikiem. Podobnie sprawa wygląda z filtrami gąbkowymi. Także trzeba je myć (np. ciepłą wodą z mydłem), pozostawić do wyschnięcia, a następnie nasmarować olejem do filtrów powietrza. Pomagają one wychwycić zabrudzenia, przez co zwiększają wydajność filtra powietrza.
Lepsze i wydajniejsze są oleje w płynie, chociaż na rynku dostępne są także preparaty w spray`u. Wszelkie potrzebne produkty dostaniesz w sklepie z artykułami do motocykli, w którym kupisz także nowy filtr powietrza czy np. filtr paliwa do motocykla.
Pamiętaj, by nie myć i nie smarować olejami filtra papierowego, ponieważ możesz w ten sposób go zniszczyć!
Tabela: Ceny filtrów powietrza
| Rodzaj filtra | Cena |
|---|---|
| Papierowy | 15-75 zł |
| Gąbkowy/Stalowy | 20-30 zł |
| Sportowy | 250-500 zł |
Dodatkowe wskazówki
- Regularnie kontroluj stan filtra.
- Czyść lub wymieniaj filtr w zależności od potrzeb i rodzaju filtra.
- Używaj odpowiednich preparatów do czyszczenia i nasączania filtrów gąbkowych.
- Dbaj o higieniczne warunki pracy filtra.
Dbanie o filtr powietrza to sposób na zapobieganie awariom i przedłużenie żywotności silnika, a także poprawę komfortu jazdy. Sprawdź także, jak często wymieniać olej w motocyklu.
Regularne doglądanie, wymiana i serwis pozwolą ci długo cieszyć się swoim ukochanym jednośladem.
tags: #jak #sprawdzić #stan #filtra #powietrza #w

