Jak sprawdzić osuszacz w DAF XF105?

Użytkownicy zgłaszają problem z osuszaczem w DAF XF105 z 2012 roku, który nie ładuje układu powietrznego, a zamiast tego zrzuca ciśnienie do atmosfery. Wymieniono podstawę osuszacza oraz zawór napełniający, jednak problem nadal występuje.

Potencjalne przyczyny problemów z osuszaczem

Nasuwa się zawór sześciodrożny, ubytek powietrza, niedomaganie kompresora. W takim razie, skoro sprężarka podaje ciśnienie na podstawę a powietrze nie pojawia się w układzie, to obstawiałbym uszkodzoną podstawę. Nie patrzył bym na to, że jest nowa. Nawet nowe części potrafią być wadliwe. Wszyscy też tak mówią.

Sprawdź metalowy spiralny przewód, łączący sprężarkę z podstawą (ma to chyba spełniać rolę chłodnicy powietrza). Miałem taki przypadek u siebie, że przewód zatkał się "syfem", olejem z wodą lub innym "glutem". Zrobi się w nocy -0,5 i nie masz powietrza w podstawie, tylko kompresor awaryjnie zrzuca.

Taki scenariusz zdarzał się w XF95 które jeżdziły na oleju mineralnym. W XF105 które jeżdżą na oleju sysntetycznym takie zjawisko nie występuje (ale nie jestem pewien na 100% w Polsce. Wiem jeżeli chodzi o UK. W Polsce według szacunków nawet 40% olejów silnikowych na półkach w sklepach, stacjach benzynowych, hurtowniach jest podrabiana)

Zasilanie ze sprężarki dochodzi do podstawy, układ nie ma oleju i syfu. Zawór sześciodrożny i podstawa nowa. Może jakiś inny zawor ma znaczenie przy sterowaniu tym zaworem sześciodrożnym i dlatego podstawa oddycha cały czas.

Przeczytaj także: Jakość powietrza: Świecie – aktualne dane

Diagnostyka i możliwe rozwiązania

Użytkownicy sugerują sprawdzenie sprężarki, metalowego spiralnego przewodu łączącego sprężarkę z podstawą oraz ewentualnych wad fabrycznych nowych części. Wskazują również na częste uszkodzenia podstawy osuszacza i konieczność zakupu oryginalnych części.

Skoro tak twierdzą to zobacz co masz w zbiornikach skoro oni tego nie zrobili. Sprawdź czy po zrzuceniu powietrza przez zawór osuszacza sprężarka przechodzi na bieg jałowy. Odkładająca się woda w zbiornikach powietrza zmniejsza jego objętość więc efekt moze być taki jak opisujesz, że brakuje wiatru b. szybko. na spodzie każdej butli masz zawór do spuszczania powietrza i wody. Zobacz czy nie ma jej w zbiornikach.

Dbk nie znalazło żadnej przyczyny. Narazie wszystko działa. 400km i kilka godzin na testach. To bardzo dziwne ale jeżeli sprawa wygląda dziwnie, to znaczy, że nie znamy wszystkich faktów - w technice cudów nie ma; musiała być przyczyna. Widziałem osobiście podstawy filtra osuszacza z których wręcz kapał olej bo tak bardzo zużyty był kompresor i aż tyle oleju przepompowywał i podstawa działała. A pierwszym zaworem na drodze jest podstawa.

Częstotliwości cyklów nabijania nie da się określić bo zalezy ona od zbyt wielu czynników jak choćby ewentualne wycieki i szczelność systemu, zużycie kompresora, jak rozbudowany jest układ pneumatyczny (a wariantów jest chyba ze sto i zalezy od ilości osi i konfiguracji zawieszenia i wielu, wielu innych), obrotow silnika, czy silnik jest ciepły czy zimny i innych. Z moich obserwacji wynika że w przeciętnym samochodzie ciężarowym, w którym silnik pracuje na wolnych obrotach i system jest całkowicie napełniony powietrzem, jak nie ma wycieków i stoi na zaciągnietym hamulcu ręcznym, to czas pracy kompresora w porównaniu z czasem kiedy nie nabija (słychac wyraźnie) to jakieś 40% (czyli przez 40 procent czasu np.

Kolego, W dafie maxymalne ciśnienie na zegarach przy których powinien mieć wyrzyt powietrza to 10 barów (dokładnie to 10,5) a nie dwanaście tak więc osuszacz do wyrzucenia na dzień dobry.

Przeczytaj także: Filtr powietrza - kontrola stanu

Sprawdź czy po zrzuceniu powietrza przez zawór osuszacza sprężarka przechodzi na bieg jałowy. Obawiam się, że zupełnie źle się do tego zabrałeś- wybrałeś najbardziej kosztowną technikę tzn. Kupowania komponentów i wymiany do póki znajdziesz. Po pierwsze- czy wiesz jak działa obwód hamulca ręcznego? Wydaje mi się, ze w Twoim aucie zawór wielodrożny jest uszkodzony (nienaprawialny!)- zlokalizuj zawór czterodrożny- jest zaraz przy osuszaczu.

Może jakiś spec etransportowy coś jeszcze doda? Raczej nie, bo większość z " tutejszych " krzykaczy to pospolite szoferskie barany. Zawór bezpieczeństwa zbiornika wstępnego, być może. Inaczej-któryś zawór bezpieczeństwa mógł się rozpieprzysz. Jest jeszcze zawór, który reguluje ciśnienie nie jest drogi wymień go i bedzie ok. Miałem takie same objawy znajduje się ten zawór w ramie z lewej strony.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

tags: #daf #jak #sprawdzić #osuszacz

Popularne posty: