Jak odkręcić filtr powietrza w Junak 901 F - Instrukcja krok po kroku

Junak 901F 50 posiada układ standardowo wyposażony w filtr paliwa. Dzięki filtrowi paliwo wprowadzane do silnika jest pozbawione brudu i innych zanieczyszczeń utrudniających pracę jednostki napędowej.

Jeśli Junak 901F 50 wykazuje problemy podczas pokonywania wzniesień, silnik wyraźnie słabnie, pracuje nieregularnie, a czasem gaśnie, sprawdź stan filtra paliwa. Często to właśnie jego zużycie lub zabrudzenie sprawia, że Junak 901F 50 nie zaoferuje ci pełni możliwości swojego silnika.

Filtr paliwa do motoroweru i motocykla znajdziesz przy praktycznie każdym nowoczesnym silniku. Mało tego, oprócz standardowego filtra, możesz tam zastosować także dodatkowe filtry jeszcze lepiej chroniące motor przed zabrudzeniem.

Typowe filtry paliwa to produkty dedykowane i przygotowane pod konkretny przepływ paliwa ze zbiornika do silnika. Jeśli nie zamierzasz wprowadzać tu żadnych zmian, wykorzystaj naszą wyszukiwarkę i znajdź swój model i rocznik motocykla, by dobrać do niego filtr.

Filtr paliwa OEM to produkt przewidziany przez producenta motocykla. Taki filtr da ci dokładnie to samo, co pierwotny zamontowany w jednośladzie. W zamiennikach znajdziesz natomiast różne materiały, papier filtracyjny czy siatki metalowe, mogą one różnić się kształtem i typem obudowy.

Przeczytaj także: Krok po kroku: Odkręcanie baterii

Sama wymiana filtra paliwa na taki o innych parametrach nie jest dobrym pomysłem. W tym przypadku albo pogorszysz przepływ paliwa do silnika, albo zwiększysz jego ilość i zalejesz nim silnik. Taka wymiana ma sens dopiero, jeśli wraz z nią modyfikujesz pracę gaźnika czy wtrysku albo tuningujesz cały silnik.

Jeśli nie jesteś pewien, jaki filtr paliwa do motocykla wybrać, postaw na produkt oryginalny, OEM. Wykorzystując taki filtr paliwa motocykl nie będzie narażony na jakiekolwiek skutki odstępstw od wytycznych producenta jednośladu.

Szukając dobrego zamiennika, zwróć uwagę na opinie na temat producenta i samego produktu. Dzięki nim stwierdzisz, czy dany filtr jest wart swojej ceny. Przy produktach uniwersalnych, wybierz te o parametrach bliskich standardowemu, w tym wymiarach i średnicy łączenia z przewodem. Jeśli jest to filtr widoczny z zewnątrz, uwzględnij także materiał, z jakiego zbudowana jest obudowa filtra. Przezroczysty plastik ułatwi ci ocenę zabrudzenia filtra, ale będzie też mniej odporny na uszkodzenia.

Najprostsze filtry paliwa do motoroweru znajdziesz już za parę złotych. Marki takie, jak Kengo nawet tu gwarantują sprawność przynajmniej przez rok i dopasowanie do szeregu motocykli. Wyższej klasy filtry typu Mahle, wzmacniane, a także te z przewodami i łączeniami, to już koszt kilkudziesięciu złotych.

Kiedy wymieniać filtr paliwa?

Trudno przewidzieć kiedy filtr paliwa straci swoje właściwości. Przy typowych warunkach jazdy, filtr paliwa warto wymienić po 2 latach lub 15-20 tysiącach kilometrów.

Przeczytaj także: Krok po kroku: odkręcanie obudowy filtra powietrza

Czy można czyścić filtr paliwa?

Najprościej powiedzieć tu: nie. Zwykle będziesz tu miał do czynienia z filtrem papierowym lub materiałem o podobnych właściwościach. A jedną z nich jest właśnie ryzyko uszkodzenia przy czyszczeniu. Ze względu na to i na w miarę niewielkie koszty wymiany filtra, lepiej postaw na nowy filtr paliwa.

Tylko niektórzy producenci pozwolą ci czyścić filtr. Także to, jak samemu wymienić filtr paliwa, określisz po typie filtra.

Gdzie szukać filtra paliwa i jak go wymienić?

Taki filtr paliwa najłatwiej znajdziesz w mniejszych motocyklach i skuterach, a także tych z gaźnikiem. Zwykle jest on umieszczony przy kraniku lub blisko silnika. To, że widać go z zewnątrz, nie oznacza jednak, że łatwo się do niego dostaniesz. W małych jednośladach nie będzie z tym problemu, ale już w większych nawet tu będziesz musiał wymontować niektóre elementy nadwozia.

Przy wymianie zwróć uwagę, w którą stronę płynie paliwo w filtrze, aby zamontować nowy filtr zgodnie z tym przepływem.

Więcej pracy będziesz miał z filtrem paliwa umieszczonym w zbiorniku przy pompie paliwa. Takie układy znajdziesz w większych jednośladach, w których silnik musi pobierać dużą ilość paliwa w krótkim czasie. Pamiętaj, że montażu układu z pompą często będzie wymagał odpowiedniego uszczelnienia.

Przeczytaj także: Wymiana osuszacza klimatyzacji Passat B5 – krok po kroku

Zauważ też, że w takiej sytuacji zyskujesz łatwy dostęp do wnętrza zbiornika. Wykorzystaj to!

Objawy zużycia lub uszkodzenia filtra paliwa

Efekty zużycia lub uszkodzenia filtra paliwa motocykla odczujesz przede wszystkim w silniku. Zwróć uwagę, że te objawy nie zawsze będą skutkiem zaburzenia przepływu paliwa. Uszkodzony filtr paliwa może wypuścić wcześniej zgromadzony brud i nie oczyszczać paliwa.

Problemy z filtrem paliwa - przyczyny

Nie będzie żadnym odkryciem to, że za problemy z filtrem paliwa odpowiada przede wszystkim brud w benzynie. Ale uwaga! Nie zawsze pochodzi on z zewnątrz. Zapchany filtr to niekiedy skutek starego, zardzewiałego zbiornika paliwa lub obecnych w nim elementów. Rdza skutecznie “uzupełnia” ci to, na co nie pozwoliłeś wybierając czyste paliwo. Problemy mogą też wynikać z nieprawidłowego mocowania filtra i jego drgań, a także nieszczelności układu.

Tabela - Filtry paliwa

Typ Filtra Umiejscowienie Wymiana Cena
Standardowy Przy kraniku lub blisko silnika Co 2 lata lub 15-20 tys. km Kilka złotych (Kengo)
Zaawansowany W zbiorniku przy pompie paliwa Co 2 lata lub 15-20 tys. km Kilkadziesiąt złotych (Mahle)

tags: #jak #odkręcić #filtr #powietrza #Junak #901

Popularne posty: