Jak odkręcić obudowę filtra powietrza – instrukcja krok po kroku

Nie wszyscy kierowcy pamiętają o regularnej wymianie filtra powietrza, choć większość zdaje sobie sprawę z konieczności wymiany filtra oleju czy też filtra kabinowego. Niektórzy zapominają jednak o innym ważnym filtrze w samochodzie, mianowicie filtrze powietrza. Filtr powietrza jest elementem mającym za zadanie wychwycić wszelkie zabrudzenia, które znajdują się w powietrzu zasysanym przez układ dolotowy silnika.

Czystość powietrza, jak i jego odpowiedni przepływ, są bowiem niezbędne to prawidłowego przeprowadzenia procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Szacunkowo, w ciągu roku, w samochodzie pokonującym 30 tys. km, filtr potrafi odseparować od powietrza nawet kilkadziesiąt gramów pyłu. Poza tym „wyłapuje” on także inne obiekty, np. kawałki roślin czy też owady.

To dobitnie pokazuje, że długotrwała jazda z tym samym filtrem powietrza naraża silnik na pracę w coraz trudniejszych warunkach. Nie pozostaje to obojętne dla jednostki napędowej i daje o sobie znać wieloma łatwo odczuwalnymi objawami, które powinien zauważyć nawet niewprawiony kierowca. Jazda z brudnym filtrem powietrza negatywnie wpływa na pracę przepływomierza, a także sprzyja odkładaniu się nagaru na zaworach czy pierścieniach tłokowych.

W skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatarcia silnika - niewykluczone bowiem, że przez uszkodzony filtr powietrza przedostaną się do silnika zanieczyszczenia. Jak widać, skutków zaniedbań filtra powietrza jest dużo i mogą być naprawdę druzgocące dla silnika, dlatego warto pamiętać o systematycznej wymianie filtra powietrza.

Co ile wymieniać filtr powietrza?

Mechanicy zalecają, by filtr powietrza wymieniać co 15 tys. km. Dobrą okazją ku temu jest wobec tego coroczna wymiana oleju i filtrów eksploatacyjnych pojazdu. Jeśli rocznie nie pokonujemy takiego przebiegu, warto wyznaczyć sobie termin wymiany co rok, góra co dwa lata.

Przeczytaj także: Krok po kroku: Odkręcanie baterii

Samodzielna wymiana filtra powietrza - krok po kroku

Wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych czynności serwisowych, które możesz wykonać samodzielnie w swoim samochodzie. Choć wydaje się to banalne, regularna wymiana filtra powietrza ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika i jego wydajności. Brudny filtr powietrza ogranicza przepływ powietrza do silnika, co może prowadzić do zmniejszenia mocy, zwiększonego zużycia paliwa, a nawet do uszkodzenia silnika.

Samodzielna wymiana filtra powietrza jest łatwa, szybka i oszczędna. Nie wymaga specjalistycznego sprzętu, a większość filtrów dostępna jest w sklepach motoryzacyjnych w przystępnych cenach. W tym artykule przeprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces wymiany, od przygotowania po montaż nowego filtra.

Przygotowanie do wymiany filtra powietrza

No dobrze, jesteś gotowy, żeby samodzielnie wymienić filtr powietrza? Świetnie! Ale zanim ruszysz do boju, przygotuj niezbędne narzędzia i materiały. Nie martw się, to nic skomplikowanego, a dzięki temu będziesz mógł pochwalić się nowym filtrem i zadbać o zdrowie swojego silnika.

Po pierwsze, potrzebujesz oczywiście nowego filtra powietrza. Dobierzesz go w sklepie motoryzacyjnym lub online, podając markę i model swojego auta. Pamiętaj, żeby wybrać odpowiedni filtr do swojego samochodu, a nie kieruj się wyłącznie najniższą ceną. Przyda się też klucz do odkręcania śrub, jeśli filtr jest przymocowany za pomocą śrub.

W większości przypadków będzie to standardowy klucz, ale warto sprawdzić instrukcję obsługi swojego auta, żeby mieć pewność. Oprócz tego przygotuj sobie rękawiczki, żeby uchronić dłonie od zabrudzenia, oraz ściereczkę do wyczyszczenia miejsca wokół filtra.

Przeczytaj także: Kawasaki EN 500: Jak wymontować filtr powietrza?

Gdzie szukać filtra powietrza?

A gdzie właściwie ten filtr się chowa? Zwykle znajdziesz go pod maską, w pobliżu silnika. W niektórych autach może być ukryty za osłoną, którą trzeba zdjąć. Zobacz instrukcję obsługi swojego samochodu, aby znaleźć dokładną lokalizację filtra.

Pamiętaj o bezpieczeństwie! Jeśli planujesz odłączać akumulator, zrób to przed rozpoczęciem prac, aby uniknąć niebezpiecznego zwarcia.

Demontaż starego filtra

No dobra, mamy już przygotowane wszystkie narzędzia, a nowy filtr powietrza czeka niecierpliwie, by zająć swoje miejsce. Teraz czas na najważniejszy etap - demontaż starego filtra. Nie martw się, to naprawdę proste! W większości samochodów filtr powietrza znajduje się w specjalnej obudowie pod maską. Zazwyczaj jest łatwo dostępny, więc nie będziesz musiał się gimnastykować.

Zanim zaczniesz, dobrze jest przyjrzeć się obudowie filtra i spróbować ustalić, jak jest zamocowana. Zwykle wystarczy odkręcić kilka śrub lub odpiąć kilka klipsów. Pamiętaj, że zanim zaczniesz odkręcać cokolwiek, warto odłączyć akumulator. To dodatkowe zabezpieczenie, które zapobiegnie przypadkowemu zwarciu lub uszkodzeniu elektroniki podczas pracy.

A teraz, uzbrojony w rękawiczki, możesz przystąpić do demontażu. Najpierw delikatnie odkręć śruby lub odpiąć klipsy mocujące obudowę filtra. Możesz użyć klucza płaskiego lub nasadowego, w zależności od rodzaju śrub. Po odkręceniu lub odpięciu elementu mocującego, ostrożnie podnieś obudowę filtra do góry.

Przeczytaj także: Krok po kroku: obudowa filtra powietrza

Musisz to zrobić delikatnie, by nie uszkodzić żadnych przewodów czy elementów mechanicznych. Po odpięciu obudowy, zobaczysz filtr powietrza. Zwykle jest on włożony do specjalnego uchwytu, który należy delikatnie wyciągnąć. Podczas wyciągania filtra warto go lekko potrząsnąć, aby usunąć zalegający brud i kurz.

Montaż nowego filtra

Masz już w ręku nowy, pachnący świeżością filtr powietrza, a stary leży obok, czekając na swój koniec. Teraz nadszedł czas, aby zamontować ten nowy element w twoim samochodzie. Cała operacja jest banalnie prosta, ale warto pamiętać o kilku zasadach, aby wszystko poszło gładko.

Po pierwsze, upewnij się, że nowy filtr pasuje do twojego modelu samochodu. Sprawdź oznaczenia na filtrze i porównaj je z danymi w instrukcji obsługi. Jeśli wszystko się zgadza, możesz rozpocząć. Teraz delikatnie umieść nowy filtr w obudowie. Uważaj, aby nie uszkodzić żadnych elementów, szczególnie uszczelki.

Upewnij się, że filtr jest dobrze osadzony, i dociśnij go lekko. W większości samochodów filtr mocowany jest za pomocą zatrzasków. Dopiero wtedy, gdy masz pewność, że filtr siedzi w miejscu, zamknij obudowę. I to wszystko! Wymiana filtra powietrza jest prostsza niż myślisz. Teraz możesz cieszyć się świeżym powietrzem w silniku i korzystać ze wszystkich jego mocy!

Jak ocenić stan filtra powietrza?

Zanim wpakujesz się w wymianę filtra, warto sprawdzić, czy faktycznie jest to konieczne. Najprostszym sposobem jest oględziny. Wyjmij stary filtr i przyjrzyj mu się. Czy jest pokryty dużą ilością kurzu i brudu? Jeśli tak, to znak, że jego filtracja jest już mocno ograniczona i czas na wymianę.

Pamiętaj, że częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od warunków eksploatacji samochodu. Jeśli często jeździsz w mieście lub po drogach gruntowych, filtr szybciej się brudzi, co oznacza, że musisz go wymieniać częściej.

Aby upewnić się, że filtr jest w dobrym stanie, możesz go delikatnie potrząsnąć. Jeśli z filtra wysypuje się dużo kurzu, to znak, że potrzebna jest wymiana. Możesz też spróbować prześwitować przez filtr. Jeśli widzisz światło, to oznacza, że filtr jest czysty. Jeśli nie widzisz światła, to oznacza, że filtr jest brudny i powinien zostać wymieniony.

Rozwiązywanie problemów podczas wymiany filtra powietrza

Wymiana filtra powietrza jest ogólnie prosta, ale czasami możesz natrafić na pewne problemy. Najczęstszym z nich jest zablokowanie klipsów, które trzymają filtr w obudowie. Aby rozwiązać ten problem, możesz spróbować delikatnie podważyć klipsy śrubokrętem lub innym narzędziem. Jeśli klipsy są bardzo zablokowane, możesz spróbować rozpuścić je trochę sprayem do rozpuszczania rdzy.

Kolejny problem, z którym możesz się spotkać, to zniszczenie uszczelki filtra powietrza. Jeśli uszczelka jest zniszczona, to powietrze będzie przepływać przez filtr bez odpowiedniego oczyszczenia. W tym przypadku konieczne jest wymiana uszczelki.

Wymiana filtra powietrza w Mercedesie W203/C200 Kompressor

Jeśli masz problem z demontażem obudowy filtra powietrza w Mercedesie W203/C200 Kompressor, odkręć dwa wkręty od strony przepustnicy, ale jeszcze coś ją trzyma. Skorzystaj z procedury demontażu przepływomierza w M271, ponieważ tam jest zdjęta w całości obudowa filtra, są zdjęcia, informacja o potrzebnych narzędziach itp.

Wymiana filtra powietrza - cena

Filtr powietrza jest jedną z najtańszych wymiennych części w samochodzie. Przeważnie kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Markowe filtry przeznaczone do aut sportowych czy luksusowych z dużymi silnikami mogą oznaczać wydatek powyżej 100 zł. Wymiana filtra powietrza w nieautoryzowanym warsztacie z reguły kosztuje ok. 50 zł, natomiast w ASO - ok.

Podsumowanie

Pamiętaj, że wymiana filtra powietrza jest ważnym czynnikiem dla prawidłowego działania twojego samochodu. Regularne wymiany zapewnią optymalną efektywność silnika, a także ochronę przed wcześniejszym zużyciem. Wymiana filtra powietrza to naprawdę banalna sprawa. Trochę czasu, kilka prostych narzędzi i gotowe!

Pamiętaj jednak, że regularne dbanie o stan filtra powietrza to klucz do długiego i sprawnego życia Twojego silnika. Pamiętaj o zaleceniach producenta, a jeśli nie masz pewności, kiedy ostatnio wymieniałeś filtr, lepiej sprawdzić go wizualnie. Czysty filtr powietrza to nie tylko oszczędność paliwa i mniejsze zużycie silnika, ale też większa moc i lepsze osiągi. No i oczywiście, Twój silnik będzie Ci wdzięczny za to, że może swobodnie oddychać!

tags: #w220 #jak #odkrecic #obudowe #filtra #powietrza

Popularne posty: