Czyszczenie filtra powietrza w Honda PC36: Kompleksowy przewodnik

Proces spalania w silnikach spalinowych wymaga dostarczenia określonej ilości powietrza, zasysanego spoza pojazdu. Powietrze to jest oczyszczane za pomocą filtru umieszczonego na przewodach doprowadzających je do turbosprężarki, jeśli pojazd jest w nią wyposażony, lub bezpośrednio do kolektora dolotowego.

Zanieczyszczony filtr stawia znaczny opór zasysanemu powietrzu, przez co do cylindrów trafia go mniej niż jest niezbędne do efektywnej pracy jednostki napędowej. Przejawia się to pogorszeniem osiągów silnika, szczególnie w wyższym zakresie obrotów oraz wzrostem zużycia paliwa.

Filtr należy wymieniać okresowo zgodnie z wymaganiami producenta samochodu lub częściej, jeśli wykorzystywany jest on w miejscach o wysokiej ilości zanieczyszczeń w powietrzu, jak np. drogi nieutwardzone.

Kiedy czyścić lub wymienić filtr powietrza?

  • Pogorszenie osiągów silnika, zwłaszcza przy wyższych obrotach.
  • Zwiększone zużycie paliwa.
  • Jazda w warunkach dużego zapylenia.

Czyszczenie filtra powietrza K&N (jeśli dotyczy)

Poniżej znajduje się szczegółowy opis konserwacji filtrów K&N, które są popularnym wyborem wśród motocyklistów ceniących sobie wielokrotne użytkowanie i wysoką jakość:

  1. Czyszczenie wstępne: Ostukać wkład, aby usunąć duże cząstki nagromadzonego brudu, a następnie delikatnie czyścić pędzlem z miękkim włosiem.
  2. Środek czyszczący w sprayu: Spryskać cały wkład dużą ilością środka czyszczącego K&N i zostawić na 10 min.
  3. Czyszczenie w kuwecie: Obracać filtr w płytkiej kuwecie wypełnionej środkiem czyszczącym K&N. Należy uważać, by brudny roztwór nie dostał się do środka filtra. Odczekać maksimum 5 minut.
  4. Wskazówki dotyczące czyszczenia: Używać tylko środka czyszczącego K&N.
    • NIE CZYŚCIĆ BENZYNĄ
    • NIE CZYŚCIĆ PARĄ
    • NIE UŻYWAĆ ROZTWORÓW ALKALICZNYCH
    • NIE UŻYWAĆ DETERGENTÓW
    • NIE CZYŚCIĆ POD CIŚNIENIEM W MYJNICE
    • NIE UŻYWAĆ ŚRODKÓW DO CZYSZCZENIA CZĘŚCI

    Każde z powyższych może spowodować uszkodzenie bawełny oraz zbieganie się i twardnienie gumy i pokrywy.

    Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Honda TRX 350?

  5. Spłukiwanie: Opłukać wkład wodą pod małym ciśnieniem. Można użyć wody kranowej. Zawsze spłukiwać od strony czystej w stronę brudną. Usuwa to brud i nie wpycha go w pory filtra.
  6. Wskazówki dotyczące suszenia: Zawsze należy suszyć wkład w sposób naturalny. Po opłukaniu należy strząsnąć nadmiar wody i pozostawić wkład do wyschnięcia.
    • NIE UŻYWAĆ POWIETRZA POD CIŚNIENIEM
    • NIE UŻYWAĆ OTWARTEGO OGNIA
    • NIE UŻYWAĆ SUSZAREK
  7. Nasączanie olejem w aerozolu: Po oczyszczeniu filtra, należy go ponownie nasączyć olejem. Należy wtrysnąć olej do każdej fałdy filtra powietrza. Każdą z fałd powinno spryskać się tylko raz. Po nasączeniu należy odczekać 10 minut i pokryć olejem wszystkie pojawiające się białe miejsca.
  8. Nasączanie olejem z butelki: Położyć 2 warstwy oleju na każdej fałdzie.
  9. Wskazówki dotyczące nasączania olejem: Nigdy nie należy używać filtra powietrza K&N bez oleju (pozbawiony oleju filtr nie zatrzyma brudu). Należy używać wyłącznie oleju do filtrów K&N. Olej do filtrów powietrza K&N składa się z olejów mineralnych i zwierzęcych oraz jest zmieszany ze specjalnymi polimerami, aby stworzyć skuteczną barierę. Czerwony barwnik dodaje się by łatwiej widać było naoliwione miejsca. Barwnik może wyblaknąć ale olej pozostanie i nadal będzie filtrować powietrze.
    • NIGDY NIE UŻYWAĆ PŁYNU DO PRZEKŁADNI AUTOMATYCZNYCH
    • NIGDY NIE UŻYWAĆ OLEJU SILNIKOWEGO
    • NIGDY NIE UŻYWAĆ OLEJU NAPĘDOWEGO
    • NIGDY NIE UŻYWAĆ WD-40, LPS I INNYCH OLEJI LEKKICH
  10. Powtórny montaż: Należy ostrożnie powtórnie zamontować wkład K&N. Należy upewnić się, że wkład jest dobrze umiejscowiony w obudowie. Nałożyć pokrywę sprawdzając czy jest w odpowiedniej pozycji. Dokręcić wszystkie śruby, zatrzaski, nakrętki lub uchwyty zgodnie z instrukcją.
  11. Nie wyrzucać: Na obudowie filtra umieścić nalepkę "Nie wyrzucać" (dołączoną do każdego wkładu K&N). Należy upewnić się, że nalepka znajduje się w dobrze widocznym miejscu aby mechanik łatwo ją dojrzał.
  12. Wskazówki dotyczące użycia: Dokonywać przeglądów co 20 - 30 000 km przy użytkowaniu w ruchu miejskim. Dokonywać częstszych przeglądów gdy samochód eksploatowany jest poza drogami publicznymi lub w warunkach silnego zapylenia. Należy pozwolić aby nagromadzony brud działał na naszą korzyść. Nie zaszkodzi on osiągom, a pomoże filtrować powietrze.
    • UWAGA - Wyjątkowo drobny pył (poza drogami publicznymi) może wyssać olej z wkładu. Może wystąpić konieczność częstszego nasączania olejem czystej strony filtra. Dla dodatkowej ochrony można użyć uszczelniają- cego smaru K&N na gumowe wykończenia wkładu.

Dodatkowe uwagi dotyczące Honda CBF 600 (PC36)

Warto również zwrócić uwagę na kilka aspektów związanych z modelem Honda CBF 600 (PC36):

  • Przy serwisowaniu motocykla, warto sprawdzić filtr paliwa w baku, zwłaszcza jeśli zauważono zanieczyszczenia w paliwie. Trzeba zdjąć bak i odkręcić kranik (czy też zawór membranowy), wtedy filtr paliwa wychodzi z baku. Jeśli jest uszkodzony to wymienić, sprawdzić czy w baku nie ma piachu, wszystko wyczyścić i złożyć do kupy.
  • Wymiana oleju silnikowego w CBF 600 wypada co 12 tyś. km.

Przeczytaj także: Sprawność silnika Honda Hornet 600

Przeczytaj także: Honda Valkyrie F6: przewodnik po filtrach powietrza

tags: #honda #pc36 #filtr #powietrza #czyszczenie

Popularne posty: