Wymiana filtra powietrza w Honda Civic IV Generacji: Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza to podstawowa czynność eksploatacyjna, o której powinien pamiętać każdy kierowca. Z naszego poradnika dowiesz się co ile wymieniać filtr powietrza w aucie, gdzie jest filtr powietrza i jak go wymienić samodzielnie.
Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?
Silnik spalinowy potrzebuje do pracy mieszanki paliwowo-powietrznej. Współczesne silniki downsizingowe i silniki diesla zużywają dużo powietrza i mało paliwa. Wszystkie silniki - starsze, wolnossące i współczesne, potrzebują czystego powietrza. Dlatego też stosuje się filtr powietrza, którego głównym zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pył i piasek z powietrza.
Gdyby zanieczyszczenia te trafiły bezpośrednio do cylindrów silnika (poprzez układ dolotowy i zawory dolotowe), mogłyby to spowodować zatarcie jednostki napędowej. Wcześniej powodowałyby zabrudzenie i zapchanie podzespołów tworzących układ dolotowy.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Producent samochodu zamieszcza informacje w instrukcji obsługi auta o tym, co ile wymieniać filtr powietrza w danym pojeździe. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu. Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym (częsta jazda po drogach szutrowych itd.) sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu.
Jest też tak zwana złota reguła. Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu. Warto również pamiętać o tym, aby przeprowadzić kompleksowy serwis auta używanego zaraz po zakupie.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Honda TRX 350?
Kierowca może stosować się do trzech rodzajów serwisowania.
- Pierwszy to zalecenia producenta auta. Producent samochodu może zalecać wymianę filtra co 20 tys. kilometrów przebiegu, 30 tys. albo 40 tysięcy kilometrów przebiegu.
- Drugi sposób serwisowania auta to zalecenia mechaników, zgodnie z którymi olej silnikowy, filtr oleju i filtr powietrza warto wymieniać w trakcie jednego serwisu, który powinno się przeprowadzać co 15 tys.
- Trzeci sposób serwisowania to zalecenia producentów aut, w których dopuszcza się stosowanie tak zwanego serwisu long-life. W tym przypadku producent zaleca, aby wymieniać filtr powietrza, filtr oleju i sam olej silnikowy zazwyczaj co 60 tys. kilometrów przebiegu.
Ten sposób serwisowania auta rodzi całe mnóstwo kontrowersji i ma wielu przeciwników. Uważa się, że stworzono go jedynie dla firm leasingujących nowe auta, aby te mogły maksymalnie obniżyć koszty eksploatacji leasingowanego auta. Dlatego, dla własnego bezpieczeństwa, lepiej wymieniać te podzespoły znacznie częściej (najlepiej co 15 tys.
Jak sprawdzić, czy filtr jest zużyty?
Przede wszystkim warto go obejrzeć.
Samodzielna wymiana filtra powietrza - krok po kroku
W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa. Dlaczego? Filtr powietrza może być umieszczony bardzo nisko. Aby go odkręcić, kierowca musi mieć kanał.
Pierwsza sprawa to znalezienie, w którym miejscu znajduje się filtr powietrza. To bardzo proste. Do silnika doprowadzona jest rura dolotowa, która prowadzi od chwytu powietrza do przepustnicy. Na początku rury dolotowej jest obudowa. Zazwyczaj nad nią znajduje się ruchoma pokrywa, która może być zabezpieczona przez metalowe zapadki albo specjalną śrubę. Należy zdemontować zapadki (nie potrzeba do tego celu żadnych narzędzi) i unieść pokrywę. W środku znajduje się filtr powietrza. Trzeba go wyjąć.
Przeczytaj także: Sprawność silnika Honda Hornet 600
Następnie należy wyjąć z opakowania nowy filtr powietrza. Na co zwrócić uwagę podczas jego montażu? Na przepływ powietrza, który jest oznaczony za pomocą strzałek. Są one wytłoczone albo nadrukowane na filtrze. Ponadto filtr powietrza ma specjalne wycięcia, które powinny zgadzać się z wycięciami w obudowie.
Konsekwencje zaniedbania wymiany filtra powietrza
Zapchany filtr powietrza jest przyczyną szeregu problemów technicznych z autem. Silnik musi mieć zapewniony prawidłowy dopływ powietrza. Pamiętaj o tym, że dla właściwej pracy silnika, turbosprężarki, przepustnicy i całej reszty układu dolotowego należy wymienić filtr powietrza - regularnie, najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu.
Koszty wymiany filtra powietrza
Jeśli zechcesz wymienić brudny filtr powietrza u mechanika, musisz liczyć się z wydatkiem kilkudziesięciu złotych. Wszystko zależy od tego, czy wymiana jest prosta, czy trudna (wspomniana wcześniej konieczność demontażu filtra od dołu auta). Filtr powietrza dobrej jakości kupisz już za mniej niż 50 złotych. W większości przypadków wymienisz go samodzielnie, w mniej niż 5 minut, bez potrzeby posiadania jakichkolwiek narzędzi.
Korzyści z regularnej wymiany filtra powietrza
Regularna wymiana filtra powietrza sprawi, że na skutek swobodnego dopływu czystego powietrza, w cylindrach będzie dochodzić do dobrego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Jak dobrać odpowiedni filtr powietrza?
Dobór filtra powietrza również jest bardzo prosty. Przygotuj podstawowe dane swojego auta, takie jak marka, model, rocznik oraz wersja silnikowa. W naszej firmie zawsze możesz skorzystać z pomocy naszego personelu. Dobierzemy idealny filtr powietrza do Twojego samochodu dzięki katalogom referencji.
Przeczytaj także: Honda Valkyrie F6: przewodnik po filtrach powietrza
Jeśli samodzielnie wymieniasz filtr powietrza, wyjmij stary filtr i odkurz dokładnie obudowę, w której umieścisz nowy filtr. To prosta czynność, o której niektórzy kierowcy zapominają. Tymczasem warto to zrobić, aby filtr mógł pracować w idealnych warunkach. Nie zapomnij również o tym, aby dokładnie zamknąć obudowę filtra.
Dodatkowe informacje dotyczące serwisu Honda Civic IV, V i VI generacji
Wymiana oleju w Hondzie Civic IV, V i VI generacji nie jest trudna. Najlepiej dokonywać wymiany oleju silnikowego w Hondzie Civic co roku o tej samej porze lub co 20 tyś km. Podobnie jak w innych autach, w Hondzie również zaleca się używanie tego samego rodzaju oleju.
Potrzebne narzędzia i materiały:
- Świeży olej
- Klucze nasadowe
- Puste naczynie min 5l
- Filtr oleju
- Klucz do filtrów
Na początku warto się dowiedzieć, jaka ilość oleju jest nam potrzebna do wymiany. Proponujemy wybierać sprawdzonych producentów. Wszelkie oleje nieznanych firm mogą okazać się szkodliwe dla naszego silnika. Biorąc pod uwagę wszystkie pojemności, najkorzystniej wychodzi zakup bańki 4 litrowej. Koszt zakupu filtru oleju to wydatek od 20 zł w górę.
Ilość oleju silnikowego:
| Model | Silnik | Pojemność |
|---|---|---|
| Honda Civic IV (1987 - 1991) | 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 (75km - 110km) | 3.5l |
| Honda Civic IV (1987 - 1991) | 1.6 (124km - 150km) | 3.8l |
| Honda Civic V (1991 - 1995) | 1.3/75km, 1.5/90km, 1.6/125km | 3.3l |
| Honda Civic V (1991 - 1995) | 1.6 (124, 150 i 160km) | 4.0l |
| Honda Civic VI (1995 - 2000) | 1.4, 1.5, 1.6 (75 do 114km) | 3.3l |
| Honda Civic VI (1995 - 2000) | 1.5/100km i 1.6/115km (skrzynia CVT) | 3.6l |
| Honda Civic VI (1995 - 2000) | 1.6/160km i 1.8/169km | 4.0l |
Przed rozpoczęciem wymiany oleju należy rozgrzać silnik do odpowiedniej temperatury. Do tej pracy najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z kanału lub podnośnika warsztatowego. Tradycyjny lewarek może okazać się zawodny. Podnosimy samochód i podstawiamy puste naczynie pod miskę olejową. Za pomocą klucza nasadowego odkręcamy korek spustowy.
Należy robić to bardzo ostrożnie, rozgrzany olej może wylać się na rękę, co doprowadzi do poparzenia. Po zlaniu całego oleju przystępujemy do wymiany filtra. Tutaj będzie nam potrzebny specjalny klucz, lub zwyczajny śrubokręt. W tym drugim przypadku wystarczy tylko przedziurawić i przekręcić. Wyjmujemy go i usuwamy pozostałości po starej uszczelce. Na nową nakładamy cienką warstwę nowego oleju. Przykręcamy nowy filtr ręką do momentu aż uszczelka będzie przylegać do kadłuba filtra.
W zależności od liczby cyfr znajdujących się na filtrze zależy ostateczne dokręcenie. Jeśli jest 8 dokręcamy go praktycznie o cały obrót (7/8). W przypadku 4, dokręcamy go o ¾ obrotu. Zakręcamy korek spustowy i przechodzimy do nalewania oleju silnikowego. Odkręcamy korek wlewu oleju i zalewamy silnik. Wlewamy ok. połowę nominalnej objętości i odpalamy silnik.
tags: #honda #civic #14 #iv #generacja #wymiana

