Opinie o filtrach powietrza K&N w E36 i innych modelach

Firma K&N konstruuje, produkuje i ulepsza wysokoprzepływowe filtry powietrza od 1969 roku. Jesteśmy firmą działającą na całym świecie, która skonstruowała i wyprodukowała ponad 2 400 różnych typów wysokoprzepływowych filtrów powietrza pasujących do większości pojazdów osobowych, motocykli i ATV. Nasze produkty są częściej stosowane w pojazdach niż podobne produkty innych producentów, jesteśmy również wynalazcami kategorii wysokiej przepływności, ale również technologii wysokiej przepływności, która jest wykorzystywana w naszych wyrobach.

Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu poziomów filtrowania zapewniających długą żywotność silnika. Nasze zamienne filtry powietrza do samochodów zwykle dodają 1-4 koni mechanicznych mocy. Nasze wysokoprzepływowe filtry z wkładem z gazy bawełnianej można myć, wielokrotnie używać i budować tak, aby były w pełni sprawne przez cały okres eksploatacji samochodu lub motocykla. Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność filtrowania i ogólną wydajność filtrowania.

Wkładka K&N - alternatywa dla filtra stożkowego

Wielu użytkowników rozważa wymianę standardowego filtra powietrza na wkładkę K&N. W przeciwieństwie do filtra stożkowego, wkładka K&N nie wymaga modyfikacji układu dolotowego i jest łatwiejsza w montażu. Użytkownicy forum dyskusyjnych często dzielą się swoimi opiniami na temat tego rozwiązania.

Zastanawiam się jednak nad wkładką K&N. Używam takiej w Uno, kosztuje ok. 150 zł, a zwykły papierowy wkład Filtrona ok. 15 zł. W przypadku Micka jednak, różnica w cenie jest znikoma: papierowy ok. 120 zł, wkładka K&N ok. Jestem świadom, że wkładka bawełniana powoduje wzrost osiągów o 1-3%. Jestem jednak również świadom, że filtr papierowy zatrzymuje więcej zanieczyszczeń niż bawełniany (mam zestaw czyszczący z olejem do K&N). Nie wiem jednak, jak to się ma do silnika GDI, czy znane są przypadki, że K&N doprowadził do zabrudzenia silnika i jakichś problemów?

Zalety i wady wkładki K&N

Zalety:

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  • Wielokrotnego użytku (możliwość czyszczenia i ponownego nasączania)
  • Potencjalny wzrost mocy silnika (1-4 KM)
  • Lepszy przepływ powietrza
  • Możliwość delikatnej zmiany brzmienia silnika

Wady:

  • Wyższa cena w porównaniu do filtrów papierowych
  • Potrzeba regularnego czyszczenia i konserwacji
  • Potencjalnie mniejsza skuteczność filtrowania w porównaniu do filtrów papierowych (wymaga odpowiedniej konserwacji)

Opinie użytkowników o filtrach K&N

Wielu użytkowników potwierdza, że wkładka K&N może przyczynić się do poprawy osiągów silnika i zmiany jego brzmienia. Porównując do seryjnego filtra papierowego,z obliczeń wynika, że spalanie spadło o ok 0.2l/100km.

Ja także mam założoną wkładkę K&N 33-2794 do 2,5L V6. Nie narzekam. Instalacja gazowa także nie narzeka. I auto ma teraz taki fajny basowy pomruk. Oczywiście trzeba wspomnieć, że filtr jest już dożywotnio w aucie a producent podaje aby myć filtr co 50.000 mil! Osobiście skłaniam się zawsze do markowych produktów. Filtr K&N kupisz poniżej 200 PLN - różnica może i spora w cenie ale wiesz, że nie kupiłeś badziewia.

Ja też nie ale silnik jest żwawszy. Lepiej wkręca się na wyższe obroty. Jakby nie było filtr mniej tłumi przepływ powietrza. Dźwięku silnika nie zmienił... tylko odrobinę odgłosów z wydechu. Przypuszczam, że byłoby to lepiej słyszalne przy sportowym układzie wydechowym.

Dźwięk filtra słyszę tylko jak podniosę maskę i ręka pociągnę linkę gazu, wtedy słychać fajny świst jak zasysa powietrze czego nie było przy zwykłym filtrze wniosek z tego że zasysa więcej powietrza. W kabinie nie słyszę tego pewnie ze względu na wydech, który skutecznie wszystko zagłusza.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Czyszczenie i konserwacja filtra K&N

Filtry K&N wymagają regularnego czyszczenia i ponownego nasączania specjalnym olejem. Producent zaleca czyszczenie co 50 000 mil (ok. 80 000 km), jednak w trudnych warunkach eksploatacji warto robić to częściej, np. co 20 000 km. A poza tym... myję co 20.000 km i zero wydatków na nowy filtr.

Jak czyścić filtr K&N:

  1. Wyjmij filtr z obudowy.
  2. Spryskaj filtr specjalnym płynem do czyszczenia K&N.
  3. Pozostaw na kilka minut, aby płyn rozpuścił zanieczyszczenia.
  4. Przepłucz filtr letnią wodą (od wewnętrznej strony na zewnątrz).
  5. Pozostaw do wyschnięcia.
  6. Nałóż równomiernie specjalny olej do filtrów K&N.
  7. Zainstaluj filtr z powrotem w obudowie.

Uwaga: Nie używaj sprężonego powietrza do suszenia filtra, ponieważ może to uszkodzić strukturę bawełny.

Filtry K&N a silniki GDI

W przypadku silników GDI (Gasoline Direct Injection) istnieje obawa o potencjalne zabrudzenie silnika przez mniej dokładne filtrowanie. Jednak, jak zauważają użytkownicy forum, problemem w silnikach GDI może być również układ PCV (Positive Crankcase Ventilation), który doprowadza opary oleju do kolektora dolotowego. W przypadku kostrukcji silnika 4G64 GDI to owszem jest bolączką, ale weź pod uwagę, że znacznie gorsze depozyty i syfy masz zasysane do dolotu przez zwrotną PCV (taki wężyk z pokrywy zaworów do dolotu tuż przed przepustnicą), to jest tzw. wtórne dopalanie spalin i to jest główny winowajca za przytkane i brudne przepustnice lub wtryskiwacze.

Można temu zaradzić, stosując regularne czyszczenie przepustnicy specjalnym preparatem. Można to opanować jakoś - kup w sprayu "Injector cleaner" lub coś takiego (takie co używa się do czyszczenia np. gaźników) i od czasu do czasu (raz na 6 miechów), zdejmij dolot, odpal silnik (będzie świrował bo MAF będzie podawał mu co innego niż w rzeczywistości, zapali się check engine ), poproś kogoś by podgazował, a ty pryśnij strugą tego czyścidła w przepustnicę. I tak ze 3 razy.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Podsumowanie

Filtry powietrza K&N, w tym wkładki do modeli takich jak BMW E36, cieszą się popularnością wśród entuzjastów motoryzacji. Oferują potencjalny wzrost mocy, lepszy przepływ powietrza i możliwość wielokrotnego użytku. Należy jednak pamiętać o regularnym czyszczeniu i konserwacji, aby zapewnić optymalną wydajność i uniknąć potencjalnych problemów z zanieczyszczeniami. Filtry K&N są dobrym wyborem. Co do opłacalności... zdaje się że podjąłeś już decyzję . Podpowiem tylko, że zwykłe filtry papierowe nie powinny być droższe niż 50 zeta.

tags: #hks #filtr #powietrza #e36 #opinie

Popularne posty: