Gumowy wąż pod obudową filtra powietrza: Co to jest i jakie ma znaczenie?
- Szczegóły
W wielu samochodach, w tym w modelach takich jak MkIII czy Virago, pod obudową filtra powietrza znajduje się gumowy wąż. Często pojawiają się pytania o jego funkcję i znaczenie dla prawidłowej pracy silnika.
Funkcje gumowego węża
Ten przewód wychodzi z kopułki do filtra powietrza, zdejmij filtr i tam powinien być wpięty, pod filtrem.
W starszych modelach samochodów, takich jak Uno, podobny przewód podciśnienia łączył filtr powietrza z gaźnikiem.
W niektórych przypadkach wąż ten odpowiada za doprowadzanie ciepłego powietrza do silnika, szczególnie w zimnych warunkach. Działa on na zasadzie podciśnienia, otwierając klapkę i zasysając ogrzane powietrze z kolektora wydechowego, co poprawia pracę silnika w niskich temperaturach.
Nieszczelności w układzie dolotowym
Po wymontowaniu obudowy filtra powietrza często można zauważyć, że gumowe kolanko nie jest szczelne z obudową. Nieszczelność może być widoczna na 1/3 obwodu i może być efektem wcześniejszych napraw klejem.
Przeczytaj także: Charakterystyka węża do filtra powietrza
Opinie na temat wpływu takiej nieszczelności są podzielone. Niektórzy uważają, że nie ma ona większego znaczenia, podczas gdy inni podkreślają, że w układzie dolotowym nie powinno być żadnych dziur ani nieszczelności. Mała szczelina w kolanku przed gaźnikiem może nawet powodować gaśnięcie cylindra.
Dla zapewnienia szczelności można zastosować klej elastyczny, przypominający gumę po wyschnięciu. Popularnym wyborem jest butapren.
Budowa i uszczelnienie obudowy filtra
Warto zwrócić uwagę na konstrukcję obudowy filtra powietrza. W niektórych modelach, takich jak Virago 1100, filtr znajduje się po prawej stronie, a wyprowadzenie dwóch rurek (odmy z dwóch gaźników) znajduje się po lewej stronie. W obu obudowach znajdują się oryginalne otwory pod te wyprowadzenia.
Dokładne oględziny obudowy filtra mogą ujawnić, że uszczelnienie rury na wewnętrznej części obudowy filtra nie zawsze jest konieczne. Właściwe uszczelnienie odbywa się na końcowym kołnierzu rury, który jest dociskany za pomocą wkładu do obudowy filtra za pomocą śrub mocujących wkład. Powietrze dostaje się na wkład filtra za pomocą dwóch kanałów, górnego i dolnego, biegnących obok tej rury. W takim przypadku nieszczelność na łączeniu rury z obudową nie powoduje zasysania lewego powietrza, ponieważ po drugiej stronie jest dokładnie to samo otoczenie.
Wężyki odmy
W niektórych motocyklach, np. XV750, występują jeden lub dwa wężyki wychodzące z obudowy filtra powietrza. Są to węże odmy, wychodzące z gaźników. Węże te nie są szczelnie połączone z puszką filtra.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Użytkownicy motocykli Virago powinni sprawdzić, czy wszystkie wężyki są prawidłowo podłączone i czy nie brakuje żadnego z nich.
Brakujący wąż gumowy
Czasami zdarza się, że brakuje węża gumowego doprowadzającego powietrze do obudowy filtra. Może to być wynikiem jego wypadnięcia, demontażu podczas serwisu lub kradzieży.
W przypadku braku węża należy go dokupić i zamontować. Warto również sprawdzić, czy nie doszło do uszkodzenia króćca, do którego wąż jest mocowany.
Wpływ na pracę silnika z instalacją LPG
W samochodach z instalacją LPG brakujący lub nieszczelny wąż dolotowy może powodować problemy z pracą silnika, np. gaśnięcie podczas jazdy na biegu jałowym. W takim przypadku należy upewnić się, że dolot powietrza jest prawidłowy i szczelny.
Podsumowanie
Gumowy wąż pod obudową filtra powietrza pełni ważną funkcję w układzie dolotowym silnika. Jego nieszczelność lub brak może negatywnie wpływać na pracę silnika, szczególnie w przypadku samochodów z instalacją LPG. Regularna kontrola stanu węża i jego połączeń jest kluczowa dla zapewnienia prawidłowej pracy silnika.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
tags: #gumowy #wąż #pod #obudową #filtra #powietrza

