Wymiana Filtra Powietrza w Grizzly 660: Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Zrób to sam! Proste naprawy, wymiany, czy mycie i konserwacja własnego motocykla to czysta przyjemność. Mamy kilka esencjonalnych porad. W artykule omówimy, jak wymienić filtr powietrza w motocyklu, a także poruszymy temat konserwacji motocykla i wyboru odpowiednich filtrów.
Dlaczego Wymiana Filtra Powietrza jest Ważna?
Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika.
Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla. Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Kiedy Wymienić Filtr Powietrza?
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza
Czy mogę samodzielnie wymienić filtr powietrza? W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.
Krok po Kroku: Wymiana Filtra Powietrza
Korzystając z faktu, że zbiornik paliwa jest już zdemontowany (jeśli to konieczne dla dostępu do filtra), wymienić można filtr powietrza. Znajdziemy go najczęściej pod zbiornikiem, w odpowiedniej obudowie - czasami zamykana jest zatrzaskami, czasami śrubami. Wymiana filtra, o ile jest to filtr suchy, nie wymaga żadnych dodatkowych czynności. Wystarczy wyjąć stary i włożyć nowy, zwracając uwagę na możliwe strzałki oznaczające kierunek przepływu. W przypadku, jeśli posiadacie sportowy filtr nasączany - musicie posiadać zestaw do nasączania i mycia. Zaczynacie od umycia filtra w dostarczonym płynie, a następnie, zgodnie z instrukcją należy filtr nasączyć. Tak przygotowany filtr wkładacie do obudowy. Teraz możecie założyć zbiornik paliwa (jeśli był demontowany).
Czyszczenie Filtra Powietrza
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Wybór Odpowiedniego Filtra Powietrza
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.
Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.
Konserwacja Motocykla
Panujący wirus i ograniczenia w poruszaniu się lub w kontakcie z innymi osobami to niejedyny powód, aby poświęcić więcej czasu swojemu motocyklowi. Wpływ warunków atmosferycznych oraz działanie promieni słonecznych powodują starzenie i spadek atrakcyjności powłok lakierniczych oraz elementów gumowych i plastikowych. Motocykl wystawiony na działanie słońca już po kilku latach (a czasem miesiącach) eksploatacji wygląda dużo mniej atrakcyjnie, niż w momencie zakupu. W jaki sposób temu przeciwdziałać? Stosując odpowiednie preparaty oraz środki do konserwacji.
Aby zakonserwować motocykl musimy uzbroić się w: środki chemiczne, takie jak woski; preparaty konserwujące gumę, plastik i chromy; naftę; smar do zamków i stacyjek; nabłyszczacze silikonowe oraz chemię do felg motocyklowych.
Konserwacja zaczyna się od nadwozia. Specjalne woski i spraye oparte na silikonie szybko sprawiają, że lakier wygląda jak nowy. W następnej kolejności konserwacji poddaje się elementy gumowe i plastikowe - przy użyciu wspomnianych, dedykowanych środków. Nałożyć można je flanelą, gdyż jest najbardziej przyjazna dla lakieru. Kolejnym etapem jest użycie smaru do zamków, co eliminuje wilgoć i poprawia ich płynność pracy. W ostatnim etapie doczyścić można felgi za pomocą sprayu do felg, aby później pokryć je woskiem.
Przy okazji czyszczenia bardzo szybko zauważamy niedoskonałości motocykla - ubytki, wycieki, odpryski. To dobry moment na ich usunięcie i zabezpieczenie przed postępującą korozją. Jeśli posiadacie klasyczny motocykl, nałóżcie na chromowane elementy środek do konserwacji chromów. Gotowe!
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Bez względu na to, jak często konserwujecie swój motocykl, wymieniona czynność musi być przeprowadzona przed zimowaniem, o ile chcecie rozpocząć sezon ładnie utrzymanym pojazdem.
Wymiana Filtra Paliwa
Przy okazji wymiany filtra paliwa, najczęściej trzeba zdjąć bak. Sam filtr znajduje się pomiędzy zbiornikiem paliwa, a gaźnikami lub układem wtryskowym. W zależności od tego, czy jest mocowany na wcisk, za pomocą spinek lub cybantów, musicie przygotować odpowiednie narzędzia. Dobrze jest zakupić specjalne szczypce zaciskające się na końcówkach przewodów paliwowych po ich zdjęciu (co zminimalizuje wycieki paliwa). Czynność wymiany rozpoczynacie od zdemontowania zbiornika paliwa. Jeśli jest wyposażony w kranik z pozycją OFF, jego zamknięcie będzie wystarczające, aby zapobiec wyciekowi. Jeśli nie ma kranika, należy szybko po demontażu przewodu z końcówki filtra zablokować wyciek szczypcami lub specjalnymi klamrami. A najlepiej zamknąć przepływ zanim zdejmiecie przewody. Niektórzy używają zacisków chirurgicznych.
Teraz demontujecie objemy po drugiej stronie filtra i wymieniacie go na nowy. Pamiętajcie o poprawnym założeniu końcówek i założeniu obejm/opasek/cybantów. Sam filtr także może być kierunkowy. Unikajcie wysokich temperatur i przeprowadzajcie czynność w dobrze wentylowanym pomieszczeniu - opary benzyny są łatwopalne.
Konserwacja Układu Przeniesienia Napędu
Konserwacja układu przeniesienia napędu to jedna z najczęściej wykonywanych czynności obsługowych w motocyklu. Wystarczy co kilkaset kilometrów poświęcić 2-3 minuty. Do nasmarowania i wyczyszczenia łańcucha będą Wam potrzebne: środek do czyszczenia lub nafta, specjalna szczotka, smar do łańcucha oraz stojak serwisowy (jeśli Wasz pojazd nie jest wyposażony w centralną podstawkę).
Smarowanie i czyszczenie łańcucha zawsze powinno odbywać się zaraz po zakończeniu jazdy. Szczególnie, jeśli podróżowaliście w deszcz. Smar między innymi zabezpiecza przed korozją; jej znaczącym powodem jest nadmiar wilgoci.
Czyszczenie Łańcucha
Po dłuższej podróży wjeżdżacie do garażu. Ustawiacie motocykl na podnośniku i środkiem do czyszczenia pryskacie na łańcuch jednocześnie obracając kołem. Podłogę oraz tylną oponę warto zabezpieczyć chociażby tekturą - ułatwi to utrzymanie czystości w garażu oraz zapobiegnie obecności smaru na oponie. Po spryskaniu całego łańcucha przykładacie do niego specjalną szczotkę i obracacie kołem. Po dwóch, trzech cyklach pełnego obrotu łańcucha ponownie „traktujecie” go środkiem do czyszczenia i przecieracie szczotką. Teraz pozostawiacie go do wyschnięcia lub obejmując łańcuch szmatą i obracając kołem, usuwacie nadmiar środka czyszczącego. Nigdy nie obracajcie kołem za pomocą silnika pracującego na biegu- układ napędowy może Wam wciągnąć i zmiażdżyć palce. Przy okazji warto na czystą szmatę nanieść trochę nafty i przetrzeć miejsca ubrudzone smarem do łańcucha np. felgę, wahacz, tylny plastik.
Smarowanie Łańcucha
Pozostało nanieść smar do obracając tylnym kołem i kierując dyszę aerozolu na wewnętrzną część łańcucha. Dobrze jest wykonać kilka/kilkanaście cykli pełnego obrotu łańcucha po układzie napędowym -wówczas smar odpowiednio się rozprowadzi.
Jeśli nie macie dostępu do środka do czyszczenia łańcucha, wykorzystajcie naftę. Sprawdzi się, chociaż jej nanoszenie za pomocą szmaty czy pędzelka jest dużo mniej wygodne.
Łańcuch smarujcie według potrzeb i zaobserwowanego stanu, jednak nie rzadziej niż co 300-500 km, a także po jeździe w deszczu i przed każdym dłuższym postojem.
Wymiana Filtra i Oleju w Motocyklu
Wymiana filtra i oleju w motocyklu jest prostą sprawą, wymaga jednak pewnej wiedzy i narzędzi. Zanim przystąpicie do tej czynności, należy zaopatrzyć się w odpowiednią ilość oraz typ oleju motocyklowego. Ponadto musicie zakupić kuwetę do spuszczenia oleju, filtr, olej, klucz do odkręcania filtra (ewentualnie uniwersalny), podkładkę pod korek spustowy oraz klucz dynamometryczny. Jeżeli nie posiadacie podstawki centralnej, warto zakupić stojak serwisowy.
Teraz możecie przystąpić do wymiany. Rozgrzewacie silnik - ciepły olej chętniej spłynie. Podstawiacie kuwetę pod korek spustowy oleju. Odkręcacie go. W tym samym momencie odkręcacie korek wlewu oleju. Po spłynięciu środka smarnego zakręcacie lekko korek spustowy, przesuwacie kuwetę pod filtr oleju (chyba, że kuweta obejmie obszar filtra i miski olejowej) i go okręcacie. Po ścieknięciu oleju z okolic filtra, ponownie podkładacie kuwetę pod korek spustowy i dokańczacie spuszczanie oleju z miski.
Po podłożeniu nowej uszczelki pod korek i zakręceniu korka spustowego z odpowiednim momentem (wartości ustawień klucza dynamometrycznego znajdziecie w serwisówce), zalewacie filtr oleju i jego o-ring świeżym olejem, a następnie dokręcacie go siłą mięśni. Silnie, ale bez przesady. Teraz uzupełniacie układ świeżym olejem ilością zalecaną przez producenta. Po kilku minutach zakręcacie korek wlewowy i możecie uruchomić silnik. Czynność zakończona.
Po pierwszej jeździe i wystygnięciu silnika warto skontrolować i ewentualnie skorygować ilość oleju w układzie. Stary olej należy umieścić w szczelnym opakowaniu. Nie można go po prostu wylać, a trzeba go zutylizować, oddając na przykład na stacji benzynowej, w zaprzyjaźnionym warsztacie czy w punkcie PSZOK. Powodzenia!
Gdzie Kupić Części Zamienne i Materiały Eksploatacyjne?
Wszelkie środki do czyszczenia i pielęgnacji motocykla, a także części zamienne i materiały eksploatacyjne możecie w łatwy sposób kupić w sklepie I’M Ready, gdzie przygotowany został specjalny podział na najważniejsze, potrzebne produkty.
Jeżeli jednak nie macie ochoty lub możliwości wykonania napraw własnoręcznie, skorzystajcie z warsztatów motocyklowych. Tym bardziej, że wiele z nich oferuje usługę transportu door-to-door.
tags: #grizzly #660 #filtr #powietrza #wymiana

