Wymiana filtra powietrza w Golfie VI 1.2 TSI – instrukcja krok po kroku
- Szczegóły
Volkswagen Golf VI to popularny samochód, a dbałość o jego regularny serwis jest kluczowa dla zachowania go w dobrym stanie. Jedną z podstawowych czynności serwisowych, którą można wykonać samodzielnie, jest wymiana filtra powietrza. W tym artykule przedstawiamy szczegółową instrukcję wymiany filtra powietrza w Golfie VI 1.2 TSI.
Rola filtra powietrza
Filtr powietrza ma za zadanie dostarczenie do silnika absolutnie czystego powietrza, wolnego od pyłów, cząstek stałych i innych zanieczyszczeń. Wysokociśnieniowe pompy wtryskowe, precyzyjne turbosprężarki i zaawansowane systemy recyrkulacji spalin (EGR) są niezwykle wrażliwe na jakiekolwiek zanieczyszczenia.
Jak tłumaczy inżynier mechanik, specjalizujący się w silnikach Volkswagena, Krzysztof Woźniak: „W jednostce TSI lub TDI, nawet mikroskopijne cząstki pyłu, które ominą filtr, działają jak papier ścierny na łopatki turbiny, cylindry i pierścienie tłokowe. W dłuższej perspektywie prowadzi to do spadku kompresji, zużycia turbosprężarki i problemów z układem EGR”.
Kiedy wymienić filtr powietrza?
Volkswagen rekomenduje wymianę filtra powietrza w Golfie VI nawet co 60 000 kilometrów lub co 4 lata w ramach tzw. „LongLife Service”. Jednakże, w oparciu o obserwacje polskich warsztatów, te interwały są często zbyt optymistyczne. Najprostszą metodą weryfikacji jest fizyczne sprawdzenie filtra.
Objawy zużytego filtra powietrza w VW Golfie VI mogą być bardziej subtelne niż w starszych autach, ale są równie kosztowne. Podstawowym symptomem jest systematyczny wzrost średniego spalania paliwa, gdyż sterownik silnika, wykrywając ograniczony przepływ powietrza, bogaci mieszankę paliwową, aby utrzymać wymaganą moc. Kolejnym znakiem jest utrata elastyczności silnika, szczególnie w zakresie średnich obrotów, gdzie jednostka napędowa wydaje się 'oślizgła’ i niechętna do dynamicznego przyspieszania. W skrajnych przypadkach może dojść do zapalenia się kontrolki check engine z błędami dotyczącymi zbyt ubogiej lub zbyt bogatej mieszanki.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Golfie 5?
Koszty wymiany filtra powietrza
Wymiana filtra powietrza to zabieg, w którym różnica w cenie między samodzielnym a warsztatowym wykonaniem jest wyjątkowo wyraźna.
Jak wynika z danych, koszt wymiany filtra powietrza w warsztacie jest przynajmniej dwukrotnie wyższy niż zakup dobrej jakości zamiennika i samodzielny montaż. Należy przy tym pamiętać, że w autoryzowanych stacjach dealerskich (ASO) cena samej usługi może być nawet o 50-100% wyższa niż w niezależnych, ale renomowanych warsztatach.
Jaki filtr wybrać?
Wybór filtra jest kluczowy. Dla tego modelu dostępne są standardowe filtry papierowe oraz filtry z warstwą węgla aktywnego, które polecane są szczególnie dla użytkowników jeżdżących głównie w aglomeracjach miejskich, ponieważ neutralizują one nieprzyjemne zapachy i część szkodliwych gazów. Należy bezwzględnie unikać filtrów nieznanych marek, oferowanych w podejrzanie niskich cenach.
Instrukcja wymiany filtra powietrza krok po kroku
Proces wymiany w siódmej generacji Golfa (który jest podobny do Golfa VI) jest niezwykle intuicyjny i zaprojektowany z myślą o łatwym serwisie:
- Otwórz maskę Golfa VI.
- Obudowa filtra powietrza w Golfie VI to wyjątkowo duża, czarna, prostokątna skrzynka zlokalizowana w tylnej, prawej części komory silnika. W przeciwieństwie do starszych modeli, jest ona zamknięta wyłącznie za pomocą specjalnych, plastikowych klipsów (około 4-6 sztuk), które nie wymagają żadnych narzędzi. Aby je otworzyć, po prostu pociągnij ich górną część do góry. Klipsy są odporne na uszkodzenia, więc nie musisz obawiać się zastosowania niewielkiej siły.
- Po zwolnieniu wszystkich zapięć, unieś górną pokrywę obudowy.
- Po odchyleniu pokrywy, zobaczysz filtr powietrza leżący w dolnej części obudowy. Chwyć go oburącz i wyciągnij prosto do góry.
- To idealny moment, aby dokładnie oczyścić wnętrze obudowy. Użyj odkurzacza z końcówką do szczelin, aby usunąć wszelki nagromadzony piasek, liście i inne zanieczyszczenia. Następnie przetrzyj wilgotną, ale nie mokrą, szmatką uszczelki oraz krawędzie, na których spoczywała pokrywa. Dzięki temu zapewnisz idealną szczelność po zamknięciu.
- Weź nowy filtr i porównaj go ze starym, aby upewnić się co do zgodności. Delikatnie opuść go na swoje miejsce w dolnej części obudowy. Zwróć baczną uwagę na poprawne ułożenie. Na krawędzi filtra znajduje się miękka uszczelka, która musi dokładnie i równomiernie przylegać do gniazda w obudowie. Żadna jej część nie może być wywinięta lub wciśnięta.
- Gdy filtr jest prawidłowo osadzony, delikatnie dociśnij pokrywę obudowy i zaciśnij wszystkie klipsy, słysząc charakterystyczne kliknięcia. Przejdź dookoła obudowy i sprawdź ręką, czy każdy klips jest w pozycji zamkniętej.
Ważne wskazówki
Samodzielna wymiana filtra powietrza w Volkswagenie Golfie VI to nie tylko oszczędność, ale także element świadomej, profilaktycznej eksploatacji pojazdu. Daje Ci to pełną kontrolę nad jakością użytej części i stanem układu dolotowego.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Golfie 5?
- Najpoważniejszym błędem jest próba regeneracji filtra papierowego poprzez strumień sprężonego powietrza. Ciśnienie deformuje i rozrywa mikrowłókna papieru, tworząc kanały, którymi zanieczyszczenia bezpośrednio trafią do silnika, powodując jego postępujące, wewnętrzne zużycie.
- Kolejnym problemem jest niezapewnienie pełnej szczelności obudowy z powodu niedomkniętego klipsa lub nieprawidłowo ułożonej uszczelki filtra.
- Ostatnia, kluczowa rada: Jeśli po wymianie silnik pracuje nierówno, a na desce rozdzielczej pali się kontrolka awarii, niezwłocznie zgłoś się do diagnosty. Podczas manipulacji przy obudowie mógł zostać przypadkowo uszkodzony lub zabrudzony czujnik masy powietrza (MAF), którego wymaga kalibracji lub wymiany przez specjalistę.
Dodatkowe informacje serwisowe
W związku z tym, iż często pracownicy serwisu są niechętni lub niekompetentni i nie chcą udzielać tego typu informacji, dlatego proponuję opracować harmonogram wymiany poszczególnych płynów i części eksploatacyjnych:
- Płyn hamulcowy: DOT-5.1 lub DOT-4 class 6 norma VW-50114 wymiana co 2 lata lub po 40 tys.
- Świece zapłonowe: wymiana co 4 lata lub po 60 tys.
- Filtr powietrza do silnika: wymiana co 4 lata lub po 60 tys.
- Płyn chłodzący: G12evo norma VW-TL774 wymiana co 5 lat lub po 60 tys.
- Filtr paliwa: wymiana po 100 tys.
- Pasek rozrządu: wymiana co 8 lat lub po 180 tys.
- Filtr kabinowy: wymiana co 1 - 2 lata lub po 15 tys.
- Dezynfekcja parownika / kanałów powietrza / obudowy filtra wykonać co 1 - 2 lata lub po 30 tys.
- Wymiana wkładu (filtru) osuszającego klimatyzacji wymiana co 4 lata lub po 80 tys.
- Poziom oleju w ręcznej skrzyni biegów wykonać co 2 lata lub 30 tys.
- Stan i napięcie paska (klinowego) wielorowkowego osprzętu wykonać co 2 lata lub 60 tys.
- Stan i napięcie paska rozrządu wykonać co 2 lata lub 60 tys.
Pamiętaj, że regularny serwis i wymiana części eksploatacyjnych to klucz do długowieczności Twojego Golfa VI 1.2 TSI.
Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimy w Golfie 4?
tags: #golf #vi #1.2 #tsi #wymiana #filtra

