Gąbka Zamiast Filtra Powietrza: Wady i Zalety
- Szczegóły
Szukasz skutecznego rozwiązania, które zapewni Twojemu silnikowi czystość powietrza i niezawodność pracy? Przy dyskusjach o filtrach powietrza, ich rodzajach, cenach jak i samej zasadności było już wiele debat i dyskusji dlatego też postaram się krótko opisać trzy główne rodzaje filtrów i podsumować ich wady i zalety, wyłącznie na podstawie moich własnych spostrzeżeń i testów.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Trzy główne rodzaje filtrów powietrza, którymi się zajmiemy:
- filtry papierowe
- filtry bawełniane
- filtry włóknowe (gąbkowe)
Filtr Papierowy
Najpopularniejsze i najtańsze rozwiązanie filtracji powietrza, standardowo używane przez producentów samochodów (ze względu na koszty). Filtr wykonany jest z prasowanego w harmonijkę papieru, delikatnie perforowanego i powlekanego woskiem. Jest to najprostszy (ale skuteczny) filtr który niestety ma sporo wad - w szczególności przy terenowym zastosowaniu samochodu.
Filtry te niestety nie są odporne na wilgoć czy zalanie wodą oraz bardzo szybko „zaklejają się” kurzem przy dużej wilgotności co powoduje znacznym osłabieniem parametrów przepuszczalności powietrza. Przy zalaniu wodą (np. przy przejeździe po wodzie bez snorkla) po prostu rozmaka i … przy ciężkich warunkach pracy jego fragmenty mogą zostać zassane bezpośrednio do turbiny (jakie są tego efekty łatwo można się domyśleć).
Zdecydowanie zaletą tego typu filtra jest bardzo niski koszt zakupu i dostępność w sklepach. Do wad można zaliczyć krótki okres użytkowania, słabe parametry filtracji i przepustowości, brak odporności na wilgoć i wodę.
Przeczytaj także: Rodzaje gąbek do filtrów powietrza w kosiarkach
Można by pokusić się o podsumowanie iż filtr ten ma idealne zastosowanie do użytkowania w normalnych warunkach miejskich.
Filtr Bawełniany
Filtry te zdecydowanie znalazły swój rynek zbytu przy samochodach rajdowych oraz wyczynowych - wszędzie tam gdzie potrzebne są bardzo dobre parametry filtracji, przepustowości oraz wytrzymałości na warunki zewnętrzne.
Sam filtr wykonany jest z bawełny impregnowanej w specjalnym olejku który zapobiega przedostawaniu się bardzo drobnych zanieczyszczeń do obiegu (po prostu kurz przyklejany jest do ścianek filtra). Bawełna użyta przy tego typu filtrze oraz drobna stalowa siateczka na górze filtra nie pozwala po zalaniu wodą czy zawilgnięciu na rozerwanie go i zassanie do turbiny. Przy tego typu filtrze nie ma obaw co do ryzyka uszkodzenia silnika a podwyższona przepustowość wpływa znacząco na samą pracę silnika (większa ilość powietrza swobodnie jest zasysana do komory silnika).
Filtr bawełniany jest filtrem wielokrotnego użytku (firma K&N oraz Simota - liderzy produkcji tego typu filtrów deklarują nawet do 100 000km), należy jednak pamiętać o prawidłowej jego konserwacji. W zależności od sposobu użytkowania samochodu (po 10.000km normalnej jazdy, każdorazowo po jeździe w ciężkim terenie lub jeździe po wodzie- lub w warunkach gdzie jest ryzyko że filtr został zalany, po trasach piaszczystych i bardzo zapylonych) należy dokonać konserwacji filtra (ale o tym na koniec).
Podsumowując - filtr bawełniany jest jednym z najlepszych rozwiązań do zastosowań terenowych (przy zestawie ze snorklem lub zwykłym dolotem). Należy jednakże zdecydowanie pamiętać (przy zwykłym dolocie) że filtr bawełniany nie zabezpiecza w żaden sposób przed zassaniem wody do silnika!!
Przeczytaj także: Poradnik czyszczenia filtra powietrza (motocykl)
Zalety:
- odporność na wodę i wilgoć
- bardzo dobre parametry filtracyjne i przepustowości
- trwałość (nawet do 100000km)
- nieograniczona możliwość ich konserwacji (czyszczenia)
Wady:
- zdecydowanie wyższa cena w porównaniu do papierowych (nawet 10x)
Filtr Włóknowy (Gąbkowy)
Filtry te wykonane są ze specjalnej warstwy włókien polimerowych czyli specjalnej gąbki. Bardzo szybko zastępują w sportach motorowych filtry bawełniane z uwagi na lepsze parametry filtracyjne.
Gąbka ta rozbijana jest w trzech warstwach metodą próżniową - przez co struktura samego filtra pozwala na doprowadzenie maksymalnej ilości powietrza do komory, bez strat jeśli chodzi o filtrację wilgoci i kurzu. Gąbczasta struktura powoduje również maksymalne zabezpieczenie przed drobnymi pyłkami kurzu itp. Tak jak i w przypadku filtrów bawełnianych nie ma ryzyka rozmoknięcia wkładu i zassania przez turbinę a bardzo wysoka przepustowość filtrowanego powietrza pozytywnie wpływa na kulturę pracy silnika (przez co rozumie cichszą i regularną pracę - wzrost mocy przy naszych samochodach jest praktycznie niezauważalna). Oczywiście tak jak i w przypadku bawełny - filtr gąbkowy jest wielokrotnego użytku, czyli można filtr czyścic, konserwować i dalej używać.
Zalety:
Przeczytaj także: Budowa i działanie filtra cylindrycznego
- maksymalna filtracja
- bardzo duże parametry przepustowości
- możliwość konserwacji i długi okres użytkowania (jak w filtrach bawełnianych)
Wady:
- wysoka cena (najwyższa w porównaniu do opisywanych grup)
Cena prawdopodobnie dyktowana przez fakt iż filtry włóknowe są używane w większości samochodów klasy WRC.
Gąbkowy Filtr Powietrza: Szczegóły
Gąbkowe filtry powietrza są twórczym rozwinięciem pomysłu znanego z filtrów bawełnianych. Korzyści są bardzo podobne, ale różnice są w materiale i w samej filtracji. Filtry gąbkowe wykorzystują ideę większych otworów, grubej struktury 3D i zastosowania oleju do zatrzymywania cząstek zanieczyszczeń, ale robią to w nieco odmienny sposób.
Wielowarstwowa pianka wykorzystuje różne warstwy gąbki o różnych gradacjach, każda warstwa zatrzymuje cząstki o różnych rozmiarach, jednocześnie pozwalając na swobodny przepływ powietrza. Dzięki temu pianka ma przewagę nad filtrem bawełnianym - choć oba filtry mają dobry przepływ, media wykonane z gąbki pozwalają filtrowi utrzymać przepływ powietrza nawet przy dużym zanieczyszczeniu. I to jest największa realna przewaga.
Długoterminową korzyścią jest to, że filtr zatrzymuje zanieczyszczenia, ale nie traci wydajności w miarę upływu czasu, co oznacza, że wydajność filtra powietrza pozostaje niemal stała od jednego serwisu do drugiego, a skuteczność w wyłapywaniu zanieczyszczeń jest na równym poziomie i to bez ograniczenia przepływu powietrza do silnika.
Filtry Powietrza Pipercross
Filtry powietrza Pipercross są wykonane w technologii próżniowo rozbijanej wielowarstwowej gąbki. Są to filtry sportowe, które w szybkim czasie można przywrócić do pełnej sprawności. Do czyszczenia zalecane są specjalne preparaty Pipercross, opracowane z myślą o filtrach gąbkowych.
Z punktu widzenia użytkownika ważne jest, aby proces czyszczenia i nasączania specjalistycznym środkiem wykonywany był zgodnie z zaleceniami producenta. Tylko wtedy będziesz miał gwarancję, że wykorzystasz wszystkie atuty.
Warto jeszcze przypomnieć wspomniane korzyści:
- Więcej koni mechanicznych i niutonometrów - sportowy filtr powietrza zmniejsza opory, dzięki czemu silnik może pracować wydajniej, zasysając więcej powietrza, niż miałoby to miejsce w przypadku filtra standardowego. Więcej powietrza (ściślej: tlenu) to lepsza efektywność procesu spalania, czyli zrównoważony skład mieszanki paliwowo-powietrznej.
- Niższe spalanie - poprawa efektywności jednostki napędowej to nie tylko zauważalnie lepsze osiągi, ale też możliwości realnej redukcja spalania. Oczywiście częstotliwość odwiedzania dystrybutora zależy przede wszystkim od stylu jazdy, ale kierowcy o spokojniejszym usposobieniu mogą liczyć na spadek zużycia paliwa o kilka procent.
- Mniejsze koszty serwisu - w dłuższej perspektywie brak konieczności regularnej wymiany papierowego filtra powietrza oznacza spore oszczędności ponoszone i na serwis, i na zakup samego filtra. Ważna jest też oszczędność czasu - czyszczenie oraz nasączane odpowiednim preparatem wielorazowego filtra powietrza Pipercross nie zajmuje go wiele.
- Dźwięk silnika - niejednokrotnie zastosowanie filtra sportowego, szczególnie stożkowego, poprawia ten parametr. Oczywiście jeszcze większe zmiany będą zauważalne, kiedy modyfikacje będą większe niż tylko zmiana filtra. Chodzi tu o ingerencję w układ dolotowy. Ale już sam stożkowy filtr powietrza może zauważalnie zmienić barwę dźwięku generowanego przez jednostkę napędową.
Konserwacja Filtrów Bawełnianych i Włóknowych
UWAGA - informacje te dotyczną wyłącznie konserwacji filtrów bawełnianych i włóknowych. Absolutnie nie należy stosować tego przy filtrach papierowych.
- Po wyciągnięciu filtra wytrzep go delikatnie z większych zabrudzeń.
- Włóż do miski lub wanny filtr w takiej samej pozycji jak w komorze.
- Ciśnieniowo (prysznicem) zlej go od góry (tak aby przyklejone drobiny kurzu swobodnie mogły spłynąć z dolnej „harmonijki” filtra.
- Przelej filtr specjalnym płynem do czyszczenia (odczekaj parę minut).
- Ponownie ciśnieniowo zlej filtr.
- Zanurz filtr w letniej wodzie i delikatnie „upierz ręcznie” - tak aby nie uszkodzić filtra.
- Wysusz pozostawiając na boku (nie suszymy mechanicznie).
- Po przeschnięciu należy naoliwić filtr specjalnym olejkiem do filtrów (z obu stron). W przypadku filtrów bawełnianych dość obficie - tak aby cała powierzchnia filtra była pokryta olejkiem. W przypadku filtrów gąbkowych należy wyłącznie delikatnie (oszronić) część dolną filtra lub w ogóle go nie oliwić.
- Pozostaw na chwilę aby przeschnął.
- Filtr jest już gotowy do ponownego użytkowania.
Ze względu na dość drogie zestawy konserwacyjne „firmowe” można użyć identycznych zestawów przeznaczonych do filtrów motocyklowych lub w wersji ekonomicznej zamiast płynu czyszczącego można użyć detergentu odtłuszczającego w spryskiwaczu (takie jak do czyszczenia piekarników w kuchenkach i oleju w sprayu do filtrów motocyklowych.
Tabela Porównawcza Filtrów Powietrza
| Filtr | Zalety | Wady | Zastosowanie |
|---|---|---|---|
| Papierowy | Niski koszt, dostępność | Krótki okres użytkowania, słaba filtracja, brak odporności na wilgoć | Normalne warunki miejskie |
| Bawełniany | Odporność na wodę, dobra filtracja, trwałość, możliwość konserwacji | Wysoka cena | Rajdy, wyścigi, teren |
| Włóknowy (Gąbkowy) | Maksymalna filtracja, bardzo duża przepustowość, możliwość konserwacji | Najwyższa cena | Sporty motorowe, WRC |
Mam nadzieję, że to podsumowanie pomoże w wyborze odpowiedniego filtra powietrza dla Twojego pojazdu!
tags: #gabka #zamiast #filtra #powietrza #wady #i

