Filtry Powietrza w Obudowach Samochodowych: Rodzaje i Materiały
- Szczegóły
Dbanie o samochód wymaga regularnej wymiany zużytych części eksploatacyjnych, w tym filtrów. Filtry w samochodzie mają za zadanie wyłapywać zanieczyszczenia pochodzące z zewnątrz lub z układów w samochodzie. W ten sposób filtry dbają o to, aby podróżowanie samochodem było bardziej komfortowe, a pojazd funkcjonował prawidłowo.
Podstawowe Typy Filtrów Samochodowych
W pojazdach stosuje się kilka rodzajów filtrów, z których każdy pełni specyficzną funkcję:
- Filtr oleju
- Filtr paliwa
- Filtr powietrza
- Filtr kabinowy
Filtr Oleju
Filtr oleju chroni jednostkę napędową przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z powietrza i produktami spalania. Bez tego filtra olej silnikowy szybko uległby zabrudzeniu, co pogorszyłoby jego właściwości smarne i doprowadziłoby do przyspieszonego zużycia jednostki napędowej. Filtr oleju należy wymieniać za każdym razem podczas wymiany oleju silnikowego, czyli co 10-15 tys. kilometrów.
Filtr Paliwa
Filtr paliwa odpowiada bezpośrednio za oczyszczanie paliwa z cząstek stałych: kurzu, rdzy, opiłków metali, osadów, itp. Zanieczyszczone paliwo może doprowadzić do awarii wtryskiwaczy pompy wysokiego ciśnienia, a nawet samego silnika.
Diesel lub silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa wymagają stosunkowo częstej wymiany - nawet co 10-15 tys. kilometrów. W przypadku jednostek benzynowych z wtryskiem pośrednim filtr paliwa można wymieniać rzadziej, tj. po przejechaniu 50 tys. km.
Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza
Filtr Powietrza
Filtr powietrza służy do oczyszczania powietrza trafiającego do układu dolotowego, a następnie do silnika. Filtr ten zatrzymuje owady, kurz, pył drogowy i inne drobne cząstki stałe. Zapchany filtr utrudni przepływ powietrza, co doprowadzi do spadku mocy, większego zużycia paliwa i nierównej pracy silnika. Wymiana filtra powietrza jest nieskomplikowana i można ją wykonać samodzielnie, dlatego warto zakładać nowy filtr stosunkowo często, a najlepiej po przejechaniu 10-15 tys. kilometrów.
Filtr Kabinowy
Filtr kabinowy dba o czystość powietrza wewnątrz samochodu. Standardowe filtry papierowe zatrzymują cząstki stałe, w tym m.in. kurz, pyłki, zanieczyszczenia drogowe. Filtry z wkładem węglowym usuwają z powietrza również związki pochodzące ze spalin, takie jak ozon, związki siarki, związki azotu i węglowodory. Filtr kabinowy należy wymieniać co roku, ewentualnie po przejechaniu 15 tys. kilometrów.
Filtry Powietrza w Obudowach Samochodowych
Dla zdecydowanej większości kierowców przymierzających się do wymiany samochodowego filtra powietrza, najlepszym rozwiązaniem jest i długo jeszcze będzie wybór klasycznego filtra panelowego. Filtry panelowe stanowią standardowe wyposażenie przeważającej większości samochodów osobowych oraz aut użytkowych.
Rodzaje Filtrów Panelowych
Jednak samych panelowych filtrów powietrza mamy na rynku części zamiennych kilka rodzajów. Czym się od siebie różnią?
- Filtry panelowe z bibułą celulozową - są to obecnie zdecydowanie najpopularniejsze samochodowe filtry powietrza w ogóle. Filtry te można spotkać w niemal każdym nowym samochodzie osobowym czy dostawczym. Filtry te produkowane są w bibuły celulozowej oraz pianki poliuretanowej.
- Filtry panelowe z włókniną syntetyczną - rzadziej spotykane niż filtry panelowe z bibułą celulozową, jednak nadal stanowiące ważny segment rynku samochodowych filtrów powietrza. Filtry z włókniną syntetyczną szczególnie lubiane są przez japońskich producentów aut, stąd wiele modeli z Kraju Kwitnącej Wiśni posiada je na swoim wyposażeniu jako części pierwszomontażowe.
- Filtry panelowe z prefiltrem - ciekawe połączenie filtrów z bibułą celulozową oraz z włókniną syntetyczną. Typowy filtr panelowy z prefiltrem przypomina klasyczny filtr z bibuły celulozowej, na który nałożono cienką warstwę z włókniny syntetycznej. Warstwa ta odpowiada za prefiltrację, czyli wstępne oczyszczenie powietrza trafiającego następnie na część główną filtra celulozowego. Filtry panelowe z prefiltrem zalecane są szczególnie tym kierowcom, którzy często poruszają się w terenie o dużym stopniu zapylenia powietrza.
Materiały Filtracyjne
Podstawowym materiałem stosowanym w większości filtrów montowanych w pojazdach jest papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, nasączony dodatkowo żywicami. Zdolność pochłaniania zanieczyszczeń wynosi w granicach 190-220 g/m². Papier filtracyjny nie jest gładki, ale ma charakterystyczne zagięcia zabezpieczone przed potencjalną deformacją za pomocą nitki kleju. Plisowanie jest zabiegiem celowym, zwiększa bowiem powierzchnię filtracyjną bez zwiększania rozmiarów filtra.
Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza
Elementy z pianki poliuretanowej zwilżonej olejem są stosowane w niektórych filtrach powietrza dostępnych na aftermarkecie. W przeszłości bawełna była stosowana w bardzo ograniczonym zakresie w oryginalnych samochodowych filtrach powietrza. Siatka ze stali nierdzewnej to kolejny przykład materiału, które przepuszcza więcej powietrza.
Budowa Systemu Filtracji Powietrza
System filtrujący powietrze dostarczane do jednostki napędowej składa się z kilku elementów. W pojazdach osobowych i dostawczych zazwyczaj znajduje się on pod maską, w komorze silnika. W jego początkowym odcinku umieszczony jest przewód rurowy z wlotem powietrza, prowadzący do obudowy. W jej wnętrzu znajduje się wkład, który jest wykonywany z papieru, papieru z włókniną bądź samej włókniny z tworzywa sztucznego.
Wymiana Filtra Powietrza
Wymiana filtra powietrza to jeden z elementów okresowego przeglądu samochodu. Zależnie od modelu pojazdu, wymiana powinna mieć miejsce po przejechaniu 15-30 tysięcy kilometrów. Niemniej zazwyczaj robi się to częściej, przy okazji wymiany oleju silnikowego i filtru oleju. W autach intensywnie użytkowanych, wkład filtrujący warto wymienić co 10 000 km lub nawet mniej.
Kroki Wymiany Filtra Powietrza
Aby założyć nowy filtr powietrza, zazwyczaj należy podążać za poniższymi wskazówkami:
- Zlokalizuj obudowę filtra pod maską - jest połączona z rurą dolotową powietrza.
- Zdemontuj górną pokrywę obudowy, odkręcając kilka śrub lub klipsów.
- Wymontuj zużyty filtr powietrza, zachowując ostrożność, aby nie wysypać obecnych w nim zanieczyszczeń do obudowy.
- Umieść w tym samym miejscu nowy wkład.
- Przykręć obudowę i upewnij się, że jest prawidłowo założona.
Założenie nowego filtra powietrza zajmuje wprawionym osobom około kilkunastu minut. W bardziej skomplikowanych przypadkach - gdy obudowa znajduje się w trudniej dostępnym miejscu lub konieczne jest jej staranne wyczyszczenie, cała czynność może zająć więcej czasu.
Przeczytaj także: Jak działają filtry górnoprzepustowe?
Objawy Zużytego Filtra Powietrza
Zatkany filtr powietrza w aucie powoduje spadek mocy silnika, jego nierównomierną pracę oraz zwiększone zużycie paliwa. Te symptomy mogą pojawić się także w przypadku, gdy dojdzie do przerwania wkładu.
- Zwiększone spalanie
- Nierównomierna praca silnika
- Problemy z uruchomieniem silnika
- Ciemny dym z rury wydechowej
- Zapach paliwa w kabinie
Podsumowanie Filtrów w Samochodzie
| Filtr | Funkcja | Częstotliwość Wymiany |
|---|---|---|
| Filtr oleju | Oczyszczanie oleju silnikowego | Co 10-15 tys. km |
| Filtr paliwa | Oczyszczanie paliwa | Co 10-50 tys. km |
| Filtr powietrza | Oczyszczanie powietrza dostającego się do silnika | Co 10-15 tys. km |
| Filtr kabinowy | Oczyszczanie powietrza w kabinie | Co roku lub po 15 tys. km |
tags: #filtry #powietrza #obudowy #samochodowe #rodzaje #materiały

