Filtry do Oczyszczania Powietrza w Kamperach: Rodzaje i Zastosowanie
- Szczegóły
Zielona plakietka, zielona strefa - dla wielu z nas takie hasła oznaczają ograniczenie wjazdu do miast w Europie. Okazuje się jednak, że jest alternatywa dla naszych starych diesli - możemy podnieść normę Euro naszego pojazdu! W 2008 roku pojawiły się pierwsze strefy ekologiczne (tzw. Umweltzone) w największych miastach Niemiec (m.in. w Berlinie, Hanowerze, Kolonii). Są to obszary ograniczonego ruchu samochodów.
Pod groźbą mandatu w wysokości 40 euro nie wolno do nich wjeżdżać pojazdami, które nie spełniają niskoemisyjnych norm spalinowych - od Euro 2 w górę. Plakietki dokumentujące czystość spalin kosztują niewiele (od 5 euro) i obowiązują także turystów, nawet zagranicznych. Dużo dotkliwszy niż mandat jest fakt, że odpowiednie służby wywiozą pojazd na nasz koszt! Nie pomogą żadne protesty.
UE celuje w promowaniu ekologicznych rozwiązań, więc takich zielonych stref przybywać będzie także w innych częściach Europy. Aktualnie już kilkadziesiąt niemieckich miast ma (bądź planuje wprowadzić) na swoim terenie strefę ekologiczną. Podobne powstały lub powstaną niebawem w Austrii, Czechach, Danii, Włoszech, Holandii, Norwegii i Szwecji. Do większości z nich od 2011 r. wstępu nie będą miały auta spełniające wymagania normy Euro 2 oraz w wielu przypadkach nawet Euro 3.
Dlaczego Filtry Powietrza są Ważne?
Co roku 310 000 osób umiera z powodu chorób spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza. Liczba ta jest wyższa niż liczba zgonów w wypadkach drogowych (na podstawie raportu WHO)! Strefy ekologiczne zostały utworzone, aby, zwłaszcza w centrach miast, zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza. Filtry cząstek stałych (w skrócie - FAP) montowane w pojazdach przyczyniają się do zmniejszania liczby zachorowań na choroby płuc i serca, ponieważ redukują emisję szkodliwych cząstek stałych.
Jedną z ramowych dyrektyw UE jest ta dotycząca ekosystemów, dająca podstawę tworzenia m.in. stref ekologicznych. Europejskie wytyczne dotyczące pomiarów granicznych emisji (śr. 50 mg pyłu/1 m3 w ciągu 35 dni) zobowiązują urzędy do tworzenia w aglomeracjach miejskich ekologicznych stref ochronnych. Na drogach dojazdowych do miast i gmin ze strefami ekologicznymi stoją specjalne znaki drogowe. Informują one o tym jakiego koloru nalepkę musi posiadać pojazd, by wjechał do strefy.
Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza
Pojazdy klasyfikowane są na podstawie danych z dowodu rejestracyjnego na trzy klasy i otrzymują odpowiednio zieloną, żółtą lub czerwoną nalepkę. Jeśli dany pojazd spełnia normy emisji spalin, to jest oznaczony przyklejoną w prawym rogu przedniej szyby nalepką i wpisem w dowodzie rejestracyjnym. Tylko taki będzie mógł bez przeszkód wjechać do strefy ekologicznej. Oczywiście, współczesne konstrukcje silników są wyposażone w FAP, więc mogą swobodnie poruszać się po takich strefach.
Dla wielu nas - zwłaszcza posiadaczy kamperów - dylemat „ekologiczności” już dziś jest niemały. W końcu nasze pojazdy to także kosztowna nadbudowa, więc jak korzystać z uroków swobody podróży, skoro „zielonych stref” przybywa?
Montaż Filtra Cząstek Stałych (FAP)
- W Polsce nie są jeszcze wymagane normy ekologiczne, jednak coraz więcej państw zdaje sobie sprawę z potrzeby ochrony środowiska i zdrowia mieszkańców metropolii - wyjaśnia dr Bert van der Linden, właściciel firmy montującej FAP/DPF do pojazdów starej generacji. - Z myślą o swobodzie podróży dla każdego znaleźliśmy rozwiązanie! Nie musimy kupować nowego kampera, aby uzyskać zieloną plakietkę i móc wjeżdżać do stref ekologicznych.
Dzięki zamontowaniu filtra cząstek stałych wykorzystujemy starszy, ale jeszcze sprawny pojazd. Zwykle też starszej generacji silniki są trwalsze i to jest też niemałym argumentem, by doposażyć nasz silnik w taki filtr. Nie bez znaczenia jest sentyment, jakim darzymy naszego kampera. Teraz możemy nadal nim podróżować i to bez ograniczeń, a po założeniu filtra wartość takiego pojazdu się podnosi.
Po zamontowaniu FAP w miejsce starego tłumika, silnik starej generacji kampera nie produkuje już trującego czarnego dymu. Na rynku dostępnych jest kilku producentów FAP. Należy jednak zwrócić uwagę na certyfikację. Jest to bardzo ważne, ponieważ nie każdy filtr uprawnia do wjazdu do wszystkich stref zielonych!
Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza
Przykładowo, we Włoszech honorowany jest jako jeden z nielicznych filtr Pirelli Eco Technology oferowany w Polsce przez firmę Euro-Vat Consulting. Działa ona przede wszystkim w obszarze przewoźników autokarowych (m.in. mają rekomendację Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych (PSPA), ale od niedawna stworzyła rodzinę FAP właśnie z myślą o nas - caravaningowcach. Podobne rozwiązania anonsowane są w innych krajach UE, przykładowo: w Niemczech przez firmę PURItech.
- Jako jedyni w Polsce otrzymaliśmy rekomendacje od PSPA do montażu i serwisowania filtrów cząstek stałych - dodaje dr Bert van der Linden. - Filtr Pirelli Eco Technology umożliwia przejście na poziom normy emisji cząstek stałych Euro 4 pojazdom, które spełniały wcześniej normę Euro 1, Euro 2 lub Euro 3. Możliwe jest zatem podniesienie normy o kilka klas, a tym samym dłuższe eksploatowanie starszych pojazdów.
Montaż filtra trwa około 8 godzin. Mechanik usuwa stary tłumik, a w jego miejsce w układzie wydechowym montuje filtr cząstek, ponadto w dogodnym miejscu montuje się system informacyjny o stanie aktywności filtra. Po zamontowaniu urządzenia nasza firma zajmuje się wszelkimi formalnościami - mowa o wspomnianej plakietce oraz certyfikacie.
Koszty i Warunki Montażu FAP
Podstawowa i jedyna chyba wada takiej modernizacji silnika to oczywiście koszt - od kilku do kilkunastu tysięcy złotych - choć ten jest nieporównywalnie mniejszy niż FAP do autokaru, którego cena waha się od 16 tys. zł do nawet 30 tys. zł! Barierą dla pokusy podniesienia ekologii naszego pojazdu jest też stan silnika.
- Odradzamy montowanie filtra, gdy stan techniczny silnika w kamperze nie spełnia podstawowych wymagań - mówi Andrzej Matuszewski, współwłaściciel firmy Euro-Vat Consulting z Gorzowa Wielkopolskiego. - Są to najczęściej lejące końcówki wtrysków i spalanie przez silnik zbyt dużej ilości oleju. Jeśli wszystko jest w porządku, to pozostaje już tylko podjąć decyzje.
Przeczytaj także: Jak działają filtry górnoprzepustowe?
Silnik z dołożonym FAP nie traci na mocy, a kierowca podczas jazdy jest informowany przez specjalną centralkę o stanie swojego filtra. Żywotność filtra jest właściwie nieograniczona i można go przełożyć do innego pojazdu o takich samych lub podobnych parametrach, więc zalet jest bardzo dużo.
Silniki fabrycznie wyposażone w FAP wymagają zastosowania olejów niskopopiołowych, tzw. Low SAPS. Określenie Low SAPS oznacza niską zawartość popiołów siarczanowych; SA - Sulphated Ash), fosforu (P) oraz siarki (S). Materiały, z których zbudowane są fabryczne filtry cząstek stałych, są bardzo czułe na zawartość tych właśnie substancji. Ich zbyt duża ilość w spalinach prowadzi do przyspieszonej degradacji podłoża katalitycznego i „zapchania” porowatej struktury filtra. Co około 100-200 tys. km filtr należy zregenerować.
Na rynku znajdziemy także specjalne preparaty, które dodawane okresowo do paliwa umożliwiają lepsze dopalanie cząstek sadzy i dzięki temu wspomagają regenerację filtra cząstek stałych. Wszystko po to, by wydłużyć okres do regeneracji FAP.
- W przypadku montażu filtra Pirelli Eco Technology nie ma takich obostrzeń, więc nadal możemy stosować dotychczasowe oleje napędowe i zapomnieć też o kosztownej regeneracji FAP - zauważa Andrzej Matuszewski, Euro-Vat Consulting.
Alternatywne Metody Ogrzewania w Kamperach
Jeśli wyjeżdżasz pod namiot, na kemping, korzystasz z kampera w chłodniejszych regionach lub w chłodniejszych porach roku, z pewnością docenisz komfortowe i niezawodne ogrzewanie. Jakie ogrzewanie do kampera?
- Zazwyczaj do ogrzewania kamperów wykorzystuje się nagrzewnice „postojowe”, które wymagają instalacji agregatu na paliwo. Ten sposób ogrzewania jest skuteczny pod warunkiem, że masz pełny bak paliwa lub blisko stację benzynową. Agregat pobiera bowiem paliwo bezpośrednio ze zbiornika, co czasem może być sporym problemem.
- Innym równie częstym rozwiązaniem jest ogrzewanie gazowe kampera.
- Częstą alternatywą jest ogrzewanie elektryczne do kampera. Zazwyczaj w tym kontekście myśli się o elektrycznych grzejnikach wentylatorowych, potocznie nazywanymi „farelkami”. Warto jednak pamiętać, że ich eksploatacja, zwłaszcza w chłodniejsze dni i wieczory będzie bardzo kosztowna.
- Dlatego warto rozważyć inwestycję w nowoczesne ogrzewanie elektryczne w technologii promieniowania podczerwonego. Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, od wymienionych wyżej alternatywnych metod ogrzewania przyczep kempingowych.
Zalety Ogrzewania na Podczerwień
Grzejniki lub folie na podczerwień są nie tylko wyjątkowo wydajne i energooszczędne, ale nie potrzebują również dodatkowej instalacji odprowadzania spalin, regularnych przeglądów, pełnego zbiornika paliwa lub dodatkowej butli z gazem. Promienniki są w pełni bezpieczne, można używać je wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu kempingowego.
Grzejniki wentylatorowe lub zintegrowane z systemami grzewczymi kamperów generują ciepły strumień powietrza, który jest rozprowadzany we wnętrzu. W ten sposób powietrze w pomieszczeniu jest podgrzewane. Jest to skuteczna metoda w niewielkim i zamkniętym pomieszczeniu. Ten sposób ogrzewania ma jednak istotne wady. Nagrzewnica generuje hałas, powietrze jest mocno wysuszane z powodu stałej cyrkulacji. Dodatkowo powoduje wzbudzanie kurzu, co dla osób o skłonnościach alergicznych oraz dzieci jest sporym problemem.
Elektryczne grzejniki na podczerwień do samochodów kempingowych zapobiegają zarówno przegrzaniu pomieszczenia, jak i złemu klimatowi. Osuszają przedmioty i ściany, ale nie powietrze. Promienniki na podczerwień nie potrzebują bowiem powietrza do transportu ciepła. Promienniki podczerwieni ogrzewają wyłącznie przedmioty i ludzi tak jak promienie słońca. Jeśli znajdujemy się w obszarze działania promieni grzejnika, ogrzeją nas natychmiast w kilka sekund. Nie potrzeba czekać, aż powietrze się nagrzeje, by odczuć na sobie ciepło.
Panele grzewcze na podczerwień - to ogrzewanie długofalowe, niskotemperaturowe (temp. powierzchni nie przekracza najczęściej 90 stopni) Są więc bezpieczne w użytkowaniu. Grzejniki te potrzebują nieco więcej czasu na rozgrzanie się od 15 do 30min. Łączone są zawsze z regulatorem temperatury i montowane na stałe na ścianie lub na suficie. Są to bardzo płaskie grzejniki, a więc praktycznie nie zabierają miejsca. Dostępne są również panele na podczerwień w formie lustra.
Folie grzewcze - również ogrzewanie długofalowe. Przeznaczone są do zabudowy w podłodze lub suficie. W obu przypadkach taki sposób ogrzewania jest jednak ograniczony do zastosowania wyłącznie wewnątrz przyczepy. Sprawdza się doskonale przy dłuższych postojach, wszędzie, gdzie mamy dostęp do mediów i napięcia 230V. Nie będzie jednak wystarczający, gdy chcemy uzyskać efekt ciepła natychmiastowo lub spędzić przyjemnie czas, biwakując, na zewnątrz kampera.
Promienniki podczerwieni krótko lub średnio falowe - mogą być używane wewnątrz i na zewnątrz pomieszczeń. Dlatego świetnie sprawdzą się na kempingu. Instalowane są na: ścianie, suficie, statywie, markizie, na parasolu itd. Daje to duże możliwości wykorzystania takiego urządzenia, np. jako ogrzewacz tarasowy. Średnio i krótkofalowe promienniki podczerwieni umożliwiają natychmiastowe ogrzewanie wybranych stref tzn. że nie potrzebują wstępnego czasu na rozgrzanie się i możemy skierować ciepło w wybrane miejsce.
Dodatkowym atutem niektórych promienników podczerwieni jest ich wodoodporność. Grzejniki wodoodporne oznaczane są przez producentów najczęściej symbolem IPX4 lub IPX5. Można je używać na zewnątrz, bez obaw, że w chwili przelotnych opadów deszczu takie urządzenie ulegnie uszkodzeniu. Mały, poręczny i wodoodporny, elektryczny promiennik to np. Promiennik podczerwieni Veito Blade Mini.
Jeśli promiennik lub panel podczerwieni jest montowany w kamperze, po prostu podłączasz go do sieci elektrycznej 230V na kempingu. To rozwiązanie jest o wiele bardziej praktyczne niż wynajęcie butli gazowej do grzejników gazowych. W tym przypadku oszczędzasz również akumulator samochodowy, który jest wykorzystywany w niektórych typach nagrzewnic elektrycznych.
Koszty Użytkowania Ogrzewania na Podczerwień
Panel grzewczy o mocy 500 watów, powinien wystarczyć do ogrzania nawet większego kampera przy temperaturze zewnętrznej powyżej 5 stopni. Zakładając, że ogrzewamy przyczepę do ok. 21 stopni, to w ciągu 8 godzin na dobę zużycie energii wyniesie: 1 x 0,5 kw / h x 8h = 4 kWh
Przeliczymy teraz koszty na typowych kempingach europejskich. Średnio koszt energii elektrycznej na europejskich kempingach to 50 eurocentów / kW / h. Koszty zużycia prądu będą wynosić zatem w tym przypadku 2 EUR za dzień . W przypadku pobytu na kempingu przez 14 dni z dzienną eksploatacją wynoszącą średnio 8 godzin, koszty ogrzewania wyniosłyby mniej niż 30 EUR, czyli w przeliczeniu na PLN to jedynie 130zł za 2 tygodnie .
Panel podczerwieni jest dość cienki i płaski. Ta cecha sprawia, że panel na podczerwień jest idealnym grzejnikiem w kamperze jeżeli mamy wolną powierzchnię na suficie ok. 60 x 100cm. Tak zainstalowany panel nie zabiera ograniczonego w przyczepie miejsca. Wystarczy podłączyć go do gniazdka elektrycznego. Nie potrzeba wykonywać żadnych dodatkowych instalacji oraz nie trzeba stale wentylować pomieszczenia.
Jednocześnie technologia ogrzewania podczerwienią, zapewnia wysoce efektywne oddawanie ciepła bez marnowania energii na ogrzewanie powietrza. Komfort cieplny odczuwalny jest natychmiast po włączeniu urządzenia, mimo że temperatura w pomieszczeniu nie musi być wysoka.
System Wentylacji SOG
System wentylacji SOG jest kompatybilny ze wszystkimi toaletami Thetford i Dometic i może być doposażony w określone typy zbiorników na nieczystości. Oznacza to, że SOG oferuje trzy rodzaje odpowietrzania - w dachu, w drzwiach serwisowych zbiornika na odpady i w podłodze.
Każdy SOG zawiera wentylator 12 V, który zapewnia odprowadzanie gazów z wnętrza zbiornika. Wentylator jest sterowany przez mikroprzełącznik, który włącza się po otwarciu otworu między zbiornikiem a miską. SOG II jest w stanie dostarczyć tlen z zewnątrz do zbiornika za pomocą automatycznie włączanego silnika elektrycznego (po otwarciu pokrywy zbiornika). Przyspiesza proces rozkładu.
Dla klientów anglojęzycznych SOG przygotował świetny konfigurator, według którego każdy może wybrać odpowiedni typ SOG bezpośrednio w aplikacji internetowej.
tags: #filtry #do #oczyszczania #powietrza #kamper #rodzaje

