Mokre Filtry Powietrza w Ciągnikach: Zasada Działania i Konserwacja
- Szczegóły
Filtr powietrza to kluczowy element w silnikach spalinowych, w tym w ciągnikach, który ma za zadanie oczyszczać powietrze zasysane do silnika z zanieczyszczeń, takich jak kurz, piasek, owady i inne drobne cząsteczki. Czyste powietrze jest kluczowe dla efektywnego procesu spalania paliwa, co przekłada się na optymalną pracę silnika, jego wydajność i ograniczenie emisji szkodliwych substancji.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Wyróżnia się dwa główne rodzaje filtrów powietrza stosowanych w ciągnikach i maszynach rolniczych:
- Filtry mokre: Wykorzystują olej do wychwytywania zanieczyszczeń.
- Filtry suche: Wykorzystują wkłady papierowe lub włókninowe do filtracji powietrza.
Filtr Powietrza Mokry
Zastosowanie w ciągnikach mokrego filtra powietrza zaczerpnięto oczywiście z motoryzacji. Mokry filtr powietrza działa na zasadzie przepuszczenia strumienia powietrza przez mgłę olejową. Od spodu filtra znajduje się miska, do której wlewa się olej (najczęściej silnikowy).
Budowa Mokrego Filtra Powietrza
Filtr powietrza mokry w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Jego wnętrze kryje zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Zwieńczeniem mokrego filtra powietrza w ciągniku jest zawsze filtr wstępny, monocyklon.
Zasada Działania Mokrego Filtra Powietrza
Zasysany przez pracujący silnik strumień powietrza rozbryzguje olej w misce, topiąc w nim pomniejsze zanieczyszczenia zawarte w powietrzu. Następnie strumień powietrza dociera do komory z wkładami filtrującymi, gdzie następuje osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy. Tak oczyszczone powietrze zasysane jest już bezpośrednio do komór spalania.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Monocyklon Filtra Powietrza
Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny. Ma on za zadanie wychwycić i zatrzymać grube zanieczyszczenia. Urządzenie posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, ułatwiający odrzucanie piachu i cięższych frakcji. Monocyklon ma prostą budowę, jednak wymaga przeprowadzenia co jakiś czas czynności serwisowych. Polegają one na zdjęciu go z rury ssącej, rozebraniu i oczyszczeniu z zebranego piasku.
Filtr Powietrza Suchy
Suche filtry powietrza to wkłady papierowe o różnym stopniu przepustowości. W plastikowej (rzadziej metalowej) tubie umieszczone są dwa papierowe walce umieszczone w siatkowej obudowie. Ta siatka i gumowane brzegi mają zabezpieczyć wkłady filtra przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Występują zazwyczaj w parach jako duży - wstępny i dokładny - mniejszy, zwany także czasem „bezpiecznikiem”.
Porównanie Filtrów Powietrza: Mokre i Suche
Poniższa tabela przedstawia porównanie filtrów powietrza mokrych i suchych:
| Cecha | Filtr Mokry | Filtr Suchy |
|---|---|---|
| Zasada działania | Przepuszczanie powietrza przez mgłę olejową | Filtracja za pomocą wkładów papierowych lub włókninowych |
| Skuteczność | Dobra, wymaga regularnej konserwacji | Wysoka, łatwa w utrzymaniu |
| Zastosowanie | Starsze modele ciągników | Nowoczesne ciągniki spełniające normy Euro |
| Wady | Zawartość oleju w oczyszczonym powietrzu, dymienie | Wymaga częstszej wymiany wkładów |
Konserwacja Filtra Powietrza
Regularne czyszczenie i wymiana filtra powietrza są kluczowe dla utrzymania jego skuteczności i zapewnienia długiej żywotności silnika. W przypadku filtrów mokrych, należy regularnie wymieniać olej i czyścić wkłady filtrujące. W przypadku filtrów suchych, wystarczy odkurzyć lub wymienić wkłady filtrujące.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #wstępny #powietrza #mokry #zasada #działania

