Wymiana Filtra Powietrza w Ford Focus MK2 (2009) – Poradnik
- Szczegóły
Wielu kierowców, w tym posiadaczy Forda Focus MK2 z 2009 roku, zastanawia się, jak prawidłowo dbać o układ dolotowy powietrza w swoim samochodzie. Jednym z kluczowych elementów jest filtr powietrza, a także - filtr kabinowy. W tym artykule skupimy się na tych aspektach, rozwiewając wątpliwości i udzielając praktycznych wskazówek.
Lokalizacja Przepływomierza w Ford Focus MK2 1.6 16V (100 KM)
Częstym pytaniem jest, gdzie znajduje się przepływomierz w modelu Focus MK2 1.6 16V 100 KM (Zetec-s 1.6 pfi (100ps)). Jeżeli na rurze idącej od obudowy filtra powietrza do przepustnicy nie ma przepływomierza, to znaczy ze go nie masz. FF2 1.6 100 nie ma przepływomierza!
Problemy z Mocą i Błędy EGR
Użytkownicy Forda Focus MK2 mogą napotkać problemy z utratą mocy oraz błędem P1402. Zabrałem Focusa do mechanika licząc, że być może problemem jest przepływomierz. I rzeczywiście, uświniony olejem a na dodatek wskazujący dziwne wartości, także zdecydowałem się na wymianę na nowy. Po wymianie nie robiłem żadnej trasy, ale po jakimś czasie odczytałem błędy (profilaktycznie) i znowu P1402 się ujawnił. Także najwyraźniej "pudło" jeśli chodzi o przepływomierz.
Możliwe przyczyny:
- EGR - być może produkty Hella nie pasują do PCM, lub jest to trefna seria.
- EGR jest sprawny, ale wiązka do niego już nie.
- Nowy przepływomierz jest trefny.
- Wiązka do przepływomierza jest trefna.
Wymiana Filtra Kabinowego - Krok po Kroku
Z filtrami kabinowymi, zwanymi powszechnie - choć niekoniecznie prawidłowo - filtrami przeciwpyłkowymi, mamy odwieczny problem. Problem z filtrem kabinowym jest ten, że wielu kierowców nie wie nie tylko, jak taki filtr należy prawidłowo założyć, ale nawet że taki filtr trzeba wymieniać w określonym interwale czasowym. A trzeba i należy to robić odpowiednio często.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Procedura Wymiany Filtra Kabinowego
Procedura wymiany czy po prostu montażu filtra kabinowego jest niezwykle prosta i absolutnie każdy kierowca, bez względu na jego poziom wiedzy czy niewiedzy w kwestii mechaniki samochodowej, jest sobie z tym w stanie poradzić zupełnie samodzielnie. Cała procedura zakładania filtra przeciwpyłkowego powinna wyglądać następująco:
- Otwieramy schowek w przedniej części kokpitu, po stronie pasażera - zwykle to właśnie za nim producenci aut umieszczają filtry kabinowe
- Demontujemy schowek i wysuwamy go lub wyciągamy na zewnątrz - w tym celu przyjdzie nam zapewne usunąć kilka klipsów, zaślepek czy innych elementów mocujących szufladę schowka
- Lokalizujemy kieszeń filtra kabinowego - rodzaj niskiej półeczki chronionej szeroką zaślepką
- Otwieramy kieszeń filtra i wsuwamy w nią nowy filtr kabinowy - jeśli jest to wymiana filtra, najpierw należy usunąć stary, zużyty filtr kabinowy.
Cała reszta czynności zamyka się w zaślepieniu kieszeni filtra i zamontowaniu ponownie szuflady schowka. Nowy filtr zamontowany.
Kierunek Ułożenia Filtra - Strzałka w Górę czy w Dół?
Chodzi tu, rzecz jasna, o strzałkę widoczną na większości filtrów, a pokazującą prawidłowy kierunek przepływu powietrza. Jeśli więc powietrze w waszym układzie przechodzi przez filtr od góry do dołu, to filtr w swoim aucie zawsze zakładacie strzałką w dół. A właściwe ułożenie filtra w kieszeni dlatego jest tak ważne, ponieważ efektywność filtra spadnie znacząco, jeśli założymy go niezgodnie z zaleceniami producenta.
Jak Często Wymieniać Filtr Kabinowy?
Wymiana filtra kabinowego zgodnie z wszelkimi zaleceniami powinna być przeprowadzana w samochodach osobowych nie rzadziej niż co 15 tys. przejechanych kilometrów lub też co najmniej raz w roku. Zasada ta obejmuje wskazania ogólne, od których jednak występują pewne odstępstwa nakazujące skrócenie interwału wymiany filtra.
A odstępstwami tymi są:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
- częste poruszanie się samochodem po ścisłych centrach miast;
- wielokrotne przejeżdżanie latem przez tereny leśne lub polne;
- intensywne korzystanie z auta w pobliżu placów budów czy na drogach gruntowych.
Jaki Filtr Kabinowy Wybrać?
Obecnie te najtańsze filtry to bez wyjątku najprostsze filtry przeciwpyłkowe skuteczne wyłącznie wobec drobinek pyłów PM 10, a więc tych o największej średnicy, zupełnie zaś nie radzące sobie z zapachami, alergenami czy bakteriami. Jeśli zależy Wam na wyższej skuteczności w oczyszczaniu powietrza dostającego się do kabiny samochodu, powinniście wybierać filtry droższe, ale wielokrotnie bardziej efektywne.
Różne testy pokazują wyniki wskazujące na to, iż nowoczesne filtry kabinowe z aktywnym węglem i jonami srebra zatrzymują od 10 do 20 razy więcej szkodliwych pyłków PM 2,5 niż najprostsze filtry przeciwpyłkowe.
Dodatkowe Wskazówki Przy Wymianie Filtra Kabinowego
PZL Sędziszów zaleca, aby wszelkie prace techniczne z głową w okolicy deski rozdzielczej wykonywać przy wyjętym kluczyku.
- Nie należy wkładać nowego filtra do kasety, która nie została oczyszczona.
- Utrudniony dostęp do kasety z filtrem sprawia, że zrezygnowany majsterkowicz lub mechanik decydują się siłą wepchnąć nową część na miejsce. Takie podejście najczęściej oznacza uszkodzenie elementu.
- Upewnij się, że filtr został zamontowany zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza.
- Upewnij się, że prawidłowo dobrałeś filtr i że szczelnie przylega do obudowy kasety.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #przepływu #powietrza #ford #focus #2009

