Filtr Powietrza z Tuningiem: Co To Jest i Czy Warto?

Filtr powietrza jest jednym z elementów eksploatacyjnych, które odpowiadają za poprawną pracę silnika. Jego uszkodzenie jest odczuwalne jako pogorszenie walorów dynamicznych pojazdu i zwiększenie zużycia paliwa.

Do Czego Służy Filtr Powietrza?

Na początek musimy uzmysłowić do czego służy filtr powietrza. To element który znajduje się na początku układu dolotowego powietrza. Jego zadaniem jest dostarczenie do silnika odpowiedniej ilości oczyszczonego powietrza, które jest podstawą do stworzenia idealnej mieszanki paliwowo-powietrznej spalanej w cylindrze. Jeśli filtr jest zanieczyszczony, do silnika dostanie się mniej powietrza, co zakłóci proces spalania.

W efekcie mamy wyższe zużycie paliwa oraz spadek mocy. W ekstremalnej sytuacji, jednostka sterująca układem zasilania może nawet dać sygnał o konieczności wprowadzenia silnika w tryb awaryjny. To pociągnie za sobą dodatkowe koszty diagnostyki układu.

Pobocznym działaniem filtra powietrza jest też redukcja szumów powstających przy zasysaniu powietrza przez silnik, co poprawia komfort akustyczny.

Wymiana Filtra Powietrza - Na Co Zwrócić Uwagę?

Ponieważ wymiana filtra jest banalnie prosta, wielu kierowców decyduje się na samodzielną zmianę wkładu. Ogromne znaczenie ma tutaj jednak fakt prawidłowego montażu produktów. Niefachowe i niedbałe działania, oraz brak oceny jakości technicznej współpracujących elementów, mogą spowodować nie tylko szybsze zniszczenie części, ale także uszkodzenie innych podzespołów.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

O czym trzeba pamiętać i jak to robią nasi serwisanci?

Po demontażu starego wkładu powinniśmy dokładnie obejrzeć plastikową obudowę filtra. O ile w przypadku nowych samochodów jest to tylko rutynowy obowiązek, to w przypadku samochodów kilkuletnich jest to bardzo przydatne. Nawet bezwypadkowy samochód może mieć pękniętą obudowę filtra. To skutek wadliwego dokręcania podczas wymiany i starzenia materiału.

Obudowa nie może być zaś w żadnym wypadku pęknięta, a znajdujące się tam uszczelki muszą ściśle do niej przylegać. Należy też sprawdzić stan plastikowych rur doprowadzających powietrze do kolektora ssącego. Uszkodzenie któregokolwiek z łączeń, sprawi iż filtr przestanie spełniać swoją funkcji, gdyż do silnika docierać będzie „fałszywe/lewe” nieoczyszczone powietrze.

Aby zniwelować ryzyko przedostania się niepotrzebnych drobinek brudu do silnika, trzeba przed założeniem filtra dokładnie wyczyścić jego obudowę wilgotną szmatką.

Ważne też, aby sprawne były zapinki/śruby, a po założeniu obudowy należy dokładnie dokręcić wszystkie śruby lub zamocować zapinki. Robimy to naprzemiennie tzn. jedna śruba i druga naprzeciwko, a potem kolejna i… naprzeciwko. Taki montaż zagwarantuje nam, że nie ma nadmiernego obciążenia którejś ze stron, przez co następują pęknięcia.

Ważne też, że słabe zamocowanie spowoduje odkręcenie śrub, rozkalibrowanie otworów mocowania i nieszczelności filtra. Warto pamiętać, aby trzymać się zasad wymiany filtra zgodnie z zaleceniami producenta (zazwyczaj co 20-40 tys km), ale należy też pamiętać, że eksploatacja samochodu po drogach gruntowych lub częste przejeżdżanie w pobliżu budów mogą znacznie skrócić ten czas.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

W chwili gdy przejeżdżamy rocznie mniej kilometrów, warto wymieniać filtr raz w roku ze względu na higroskopijność warstwy filtracyjnej i odkształcenia filtra.

Tuning, Czyli Sportowy Filtr Powietrza

Standardowy filtr powietrza, który jest umieszczony w obudowie, stawia pewne opory w przepływie świeżego powietrza do silnika. Jest to zatem potencjalna strata mocy. Stąd też wielu chętnych „podrasowania swego silnika” stosuje filtr powietrza w kształcie stożka, który nie ma obudowy. Oprócz większej ilości powietrza doprowadzonego do układu, rozwiązanie to daje również „rasowe brzmienie silnika”.

Brak obudowy filtra nie tłumi już bowiem dźwięku towarzyszącemu zasysaniu powietrza, co stwarza dodatkowe walory dla osób lubiących efektowny styl. Jednakże jak podkreślają specjaliści, te filtry są nieekonomiczne. Przyrost mocy, poprzez zastosowanie takiego filtra, oscyluje w granicach 1-2% mocy silnika.

Większość producentów tych filtrów reklamuje je jako „efekt dźwięku i zwiększanie mocy”. Pomija jednak zasadniczą cechę, czyli filtrację powietrza. Stąd też zakup takich filtrów jest dość kontrowersyjny.

Filtr Stożkowy Powietrza - Co To Jest?

Filtr powietrza stożkowy to rozwiązanie jednoznacznie kojarzące się z tuningiem samochodowym. Montaż urządzenia niesie sporo korzyści, ale zwiększona przepustowość powietrza może mieć także negatywny wpływ na kondycję silnika.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Filtry powietrza do samochodu (nazywane także filtrami cząsteczkowymi lub przeciwpyłowymi) to obowiązkowe wyposażenie każdego silnika spalinowego. Ich zadaniem jest oczyszczenie powietrza atmosferycznego, zanim to trafi do kanałów dolotowych silnika. Dzięki temu do cylindrów nie dostają się zanieczyszczenia takie jak pył, kurz czy inne ciała stałe (np. kamienie).

Według badań największy poziom zapylenia utrzymuje się na wysokości od 0,5 m powyżej poziomu drogi. W większości samochodów właśnie na tej wysokości umieszczane są otwory zasysające powietrze atmosferyczne. Jeśli wziąć pod uwagę, że średnie zapylenie wynosi od 0,2 do 50 mg/m3, a silnik spalinowy zużywa ok. 11 m3 powietrza do spalenia jednego 1 kg paliwa, to w ciągu roku do komory spalania może trafić nawet kilka kilogramów pyłów!

Tak duża ilość zanieczyszczeń z pewnością doprowadziłaby do poważnych uszkodzeń gładzi cylindrowych, pierścieni tłokowych czy łożysk turbosprężarki. Na straży czystości powietrza stoi samochodowy filtr powietrza. Co więcej, fabryczny model można wymienić na sportowy odpowiednik.

Filtr stożkowy to urządzenie, które może zostać zamontowane zamiast standardowego podzespołu układu dolotowego. Nietypowy stożkowy kształt urządzenia ma zapewnić najlepszy przepływ powietrza, które trafia do komory spalania w znacznie większych ilościach niż w przypadku korzystania ze standardowego filtra. Filtr powietrza stożkowy zazwyczaj jest wykonany z bawełny lub syntetycznej pianki. Materiały te nasączone są preparatami na bazie oleju, co zapewnia większy przepływ powietrza niż w standardowych urządzeniach. Wpływa to m.in. na wzrost mocy silnika, jednak najczęściej nie są to spektakularne przyrosty.

Filtr Stożkowy - Co Daje?

Zwolennicy tuningu wyposażają swoje samochody w stożkowe filtry powietrza z różnych powodów. Montaż stożka niesie sporo korzyści, które warto poznać, zanim zdecydujesz się na zakup. Poniżej prezentujemy korzyści, jakie niesie filtr stożkowy. Co daje to rozwiązanie technologiczne?

Zwiększenie Mocy

Osoby decydujące się na zakup tzw. stożka w celu znacznej poprawy osiągów samochodu mogą być nieco… rozczarowane! Realne efekty to zwiększenie mocy na poziomie ok. 5%, co jest raczej mało odczuwalne podczas jazdy samochodem. Aby ustalić dokładny przyrost, należy udać się na hamownię i dokonać pomiaru mocy przed i po zamontowaniu stożka. Często montaż stożka to jedynie element szerzej zakrojonych modyfikacji.

W takim przypadku całkowity przyrost mocy może być znaczny, a kilka dodatkowych procent mocy z pewnością nie zaszkodzi. Pamiętaj też, że jedynie fachowo zamontowany filtr stożkowy powietrza przyniesie poprawę osiągów. W przypadku popełnienia błędów montażowych efekty mogą być odwrotne niż te oczekiwane!

Donośniejszy Dźwięk Silnika

Modyfikacja filtra powietrza zmienia dźwięk emitowany przez silnik podczas przyspieszania. Głębszy i bardziej rasowy pomruk wynika z budowy urządzenia oraz sposobu zasysania powietrza. Standardowe filtry powietrza do samochodu są zamknięte w szczelnej obudowie, do której powietrze trafia przez specjalnie zaprojektowany otwór. W przypadku większości samochodów konstruktorzy przykładają dużą wagę przede wszystkim do cichej pracy silnika, aby zapewnić komfort kierowcy i pasażerom.

Filtr stożkowy nie ma obudowy, a powietrze jest zasysane w komorze silnika przez niemal całą powierzchnię urządzenia. Wpływa to na generowanie rasowego pomruku, znacznie bardziej donośnego niż fabryczny dźwięk silnika. Szczególnie dobrze słyszalne jest to podczas dynamicznego przyspieszania, gdy jednostka napędowa pracuje na wysokich obrotach.

Poprawa Walorów Wizualnych Komory Silnika

Trudno nie dostrzec też walorów wizualnych, które zapewnia zamontowany filtr stożkowy. Po otwarciu maski samochodu ukazuje się sportowe urządzenie o oryginalnym, stożkowym kształcie. Ponadto większość stożków ma wyraziste kolory, a względy wizualne mogą być dodatkowo potęgowane np. przez chromowane rury łączące filtr z kanałem dolotowym powietrza.

Żywotność

Wysokiej jakości filtry stożkowe trudno uznać za niedrogie urządzenia. Koszt zakupu stożka pochodzącego od renomowanego producenta to najczęściej wydatek kilkuset złotych. Gdzie tu korzyść? Pomimo kilkukrotnie wyższej ceny filtrów stożkowych należy uwzględnić żywotność takich urządzeń. Standardowy filtr powietrza wytrzymuje zazwyczaj od 15 do 30 tys. km, natomiast stożkowy odpowiednik wymaga jedynie okresowego czyszczenia przy użyciu specjalnych preparatów.

Interwał wykonywania tej czynności jest zbliżony do okresowej wymiany standardowego filtra, jednak nie wiąże się z poniesieniem kosztów związanych z zakupem nowego egzemplarza. Długofalowo oznacza to, że stożek jest tańszy w eksploatacji niż standardowe rozwiązania.

Filtr Stożkowy - Wady

Podobnie jak większość urządzeń akcesoryjnych, także filtr stożkowy ma pewne wady, które warto wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji o montażu tego urządzenia w swoim samochodzie. Za największą wadę filtrów stożkowych uważa się ograniczoną funkcjonalność w głównym obszarze działania tego urządzenia.

Popularne stożki przepuszczają znacznie większe ilości powietrza, co wpływa pozytywnie na zwiększenie mocy jednostki napędowej. Druga strona medalu to ograniczone właściwości filtrujące, co może powodować dostawanie się do silnika zanieczyszczeń, które zazwyczaj bez problemu zostałyby wyłapane przez standardowy filtr powietrza. W perspektywie dłuższej eksploatacji nadmiar drobin dostających się do silnika wpływa na ograniczenie żywotności wielu podzespołów jednostki napędowej.

Szczególnie narażone na uszkodzenia są gładzie cylindrów, pierścienie tłokowe i łożyska turbosprężarek. Jeśli zdecydowałeś się na zakup stożka, nie kieruj się wyłącznie ceną! Tylko wysokiej jakości filtry marek takich jak K&N, Pipercross (a także nieco tańsze, lecz wciąż godne polecenia produkty tajwańskiej marki Simota) zapewnią znacznie lepszy poziom filtracji niż urządzenia pochodzące od nieznanych i niszowych producentów.

Jak Dobrać Filtr Stożkowy do Silnika?

Stożkowe filtry powietrza produkowane są w wielu rozmiarach. Dzięki temu łatwo dobrać urządzenie, którego montaż w komorze silnika nie będzie szczególnie problematyczny. Rozmiary filtra stożkowego to parametr najczęściej brany pod uwagę podczas zakupu urządzenia. Dlaczego? To bardzo proste: z uwagi na ograniczoną ilość miejsca pod maską.

Poza zakupem należy także pamiętać o rurze przedłużającej dopływ powietrza do kanału dolotowego. Dostępne są urządzenia wykonane z tworzyw sztucznych lub metalu, co sprawia, że masz wybór. Sprawdź, które z rozwiązań odpowiada Ci pod względem wizualnym.

Stożki to urządzenia o znacznych rozmiarach, więc ich montaż często wiąże się z demontażem obudowy oryginalnego filtra powietrza i zastosowaniem pewnej kreatywności w przygotowaniu miejsca do montażu urządzenia. W sprzedaży dostępne są też gotowe zestawy składające się z filtra, rury i dodatkowych urządzeń montażowych, które są niezbędne dla konkretnego modelu samochodu.

Jak Zamontować Stożkowy Filtr Powietrza?

Po wybraniu urządzenia o odpowiednich rozmiarach nadszedł czas na montaż. Nie jest to szczególnie trudne, lecz wszelkie prace rozpocząć dopiero po przemyśleniu całego procesu. Wymontowanie obudowy oryginalnego filtra powietrza jest niemal zawsze pierwszą czynnością, którą należy wykonać.

Kolejny krok polega na montażu rury przedłużającej oryginalny kanał dolotowy. Zaleca się, aby odległość filtra od wlotu powietrza do silnika była jak najbardziej zbliżona do tej z instalacji fabrycznej. Nie zawsze jest to możliwe, lecz nawet wtedy należy umieścić stożek w takim miejscu, aby znajdował się możliwie jak najdalej od pozostałych podzespołów silnika. Długość rury doprowadzającej powietrze należy dopasować do planowanego miejsca montażu. Bardzo często oznacza to konieczność docięcia rury.

Separacja Filtra Stożkowego Powietrza

Na etapie przygotowania miejsca do montażu stożka pamiętaj o zainstalowaniu separatora (np. kawałka blachy), który osłoni filtr przed ciepłem emitowanym przez silnik podczas pracy. Jest to konieczne - im cieplejszy gaz, tym mniejsza gęstość, a to przekłada się na mniejsze ilości powietrza, które zostaną dostarczone do kanału dolotowego.

Dostępne są także gotowe airboxy, które skutecznie ochraniają stożek. Zakup takiego urządzenia wiąże się z wydatkiem rzędu 200-300 zł, lecz jest wart rozważenia, zwłaszcza jeśli montaż innego typu separatora okaże się niemożliwy.

Montaż Filtra Stożkowego

Po przygotowaniu miejsca montażowego oraz separatora pozostaje przykręcić stożek do rury doprowadzającej powietrze do kanału dolotowego. Jeśli średnica filtra i rury są identyczne, wystarczy skorzystać z opaski zaciskowej. Podczas dokręcania zwróć uwagę na dokładne dopasowanie obu elementów. Jakiekolwiek nieszczelności będą negatywnie wpływać na pracę jednostki napędowej!

Jeśli filtr i rura mają różne średnice, konieczne jest użycie adaptera nakładanego na urządzenie doprowadzające powietrze do kanałów dolotowych. Następnie należy użyć obejmy zaciskowej, przykręcanej za pomocą śrubokręta.

Adaptacja Przepływomierza

Nowoczesne silniki są wyposażone w czułe przepływomierze, które stale kontrolują skład powietrza dostarczanego do układu dolotowego. Na podstawie dokonywanych odczytów dopasowywane są:

  • skład mieszanki paliwowo-powietrznej,
  • kąt wyprzedzenia zapłonu.

Po zamontowaniu stożkowego filtra dochodzi do zmiany parametrów powietrza trafiającego do silnika. W związku z tym komputer sterujący pracą jednostki napędowej może traktować to jako błąd, co zazwyczaj negatywnie odbija się na osiągach. W tym przypadku często konieczne jest wykonanie adaptacji przepływomierza. W tym celu musisz udać się do warsztatu wyspecjalizowanego w strojeniu elektroniki samochodowej.

Pamiętaj też, aby mieć na uwadze ograniczone właściwości filtracyjne stożków. To dlatego, gdy wybierasz filtr stożkowy do samochodu, powinieneś kierować się jakością produktu, a nie tylko ceną. Montaż urządzenia jest dość łatwy, ale w przypadku nowszych modeli samochodów często konieczna będzie adaptacja przepływomierza.

Sportowy Filtr Powietrza - Wady i Zalety

Sportowy filtr powietrza, rozporki, tłumiki i inne akcesoria tuningowe, które pozwalały nam się wyróżniać z tłumu. Moda na tuning jak większość rzeczy w Polsce przypłynęła prosto ze Stanów. Niektóre elementy już dawno odeszły w niepamięć a niektóre nadal są. Sportowy filtr powietrza właśnie o tym elemencie będzie dzisiejszy artykuł. Jego zastosowania, ceny oraz inne ciekawe rzeczy postaram się przybliżyć w tym artykule.

Co Daje Sportowy Filtr Powietrza?

Sportowy filtr powietrza ma zapewniać lepsze oddychanie silnika. To jedna z pierwszych rzeczy jakie wymieniamy podczas rozpoczęcia przygody z tuningiem. Jak bardzo dobrze wiemy silnik spalinowy do pracy potrzebuje powietrza oraz paliwa. Te dwa składniki muszą być w odpowiednich proporcjach zmieszane. Jest za to odpowiedzialny wtrysk paliwa. Taka mieszanka rozpylona trafia do silnika, pod ciśnieniem eksploduje i w formie spalin opuszcza nasze auto.

Warto pamiętać aby przed montażem sportowego filtra stożkowego, spytać innych użytkowników tego samego modelu auta co my posiadamy czy w ogóle jest sens. Niekiedy może przysporzyć więcej problemów niż nam się wydaje. Filtr stożkowy wymaga regularnej konserwacji, musimy o tym pamiętać.

Sportowy Filtr Powietrza - Więcej Mocy i Momentu?

Oczywiste jest, że im bogatsza mieszanka tym więcej mocy i momentu jest dostarczane. Tylko trzeba też pamiętać, że nie można z tym przesadzić. Jeżeli silnik dostanie jej za dużo wtedy skutki będą odwrotne do tych, które założyliśmy. Niespalona mieszanka w najlepszym wypadku ucieknie przez układ wydechowy. Zbyt duża mieszanka może również eksplodować w układzie wydechowym.

Można takie “zjawisko” zaobserwować podczas gdy auta typowo rajdowe odpuszcza pedał gazu. Szybkie zejście z obrotów powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na mieszankę lecz na jeszcze przez kilka chwil jest do niego dostarczana. Dawka wtedy dostarczona jest zbyt bogata, trafia do wydechu i tam eksploduje dając widok bardzo, bardzo ładny przynajmniej według mnie.

W zwykłym cywilnym aucie ciężko jest aby efekt puszczenia marchewy się udał. Wtryskiwacze nie dostarczą aż tak ekstremalnej dawki paliwa. Po za tym takie auto, które służy nam na co dzień musi wytrzymać trochę więcej kilometrów bez remontu niż auto typowo rajdowe.

A co daje sportowy filtr powietrza gdy jest brudny? Jest delikatniejszy i ma mniejszą powierzchnię od fabrycznego więc potrzebuje więcej uwagi.

Sportowy Filtr Powietrza - Filtr Stożkowy K&N

Producent na pudełku oczywiście zachwala swój produkt. Pisze o przyrostach. Prawda jest taka, że sportowy filtr stożkowy założony w nieodpowiednim miejscu oraz źle odgrodzony przysporzy więcej problemów niż nam się wydaje. Pomimo iż dźwięk się poprawi moc silnik może zmaleć. Podstawa jest dobry montaż aby filtr generował tylko zyski dla naszego silnika.

Montujemy go jak najdalej od silnika. Najlepiej jak go odgrodzimy aby jak najmniej brał ciepłego powietrza. Na portalach aukcyjnych mamy gotowe Boxy pod nasze auto lecz również możemy to zrobić sami. Obroty silnika powinny się poprawić w górnym zakresie obrotów.

tags: #filtr #powietrza #z #tuningiem #co #to

Popularne posty: