Filtr Powietrza Zipp Quantum 2T: Wymiana i Optymalizacja Pracy Silnika
- Szczegóły
Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika. Silnik Twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da Ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu.
Na pozór dolot to coś banalnego, kawałek gumowej rury przymocowany do gaźnika, zakończony z drugiej strony puszką i filtrem. Jednak tylko pozornie konstrukcja ta jest taka prosta. Podczas tworzenia dolotów i filtrów oblicza się niezbędną dla prawidłowego działania silnika ilość powietrza, a wyniki tych rachunków uwzględnia w procesie projektowania. Najbardziej istotna jest długość oraz kształt dolotu i puszki filtra.
Znaczenie Czystego Powietrza Dla Silnika
Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza
W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.
Czyszczenie Filtrów Gąbkowych
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Jak Wybrać Odpowiedni Filtr Powietrza?
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki.
Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.
Filtry Tuningowe i Sportowe
Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Rodzaje i Ceny Filtrów
Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny.
Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.
Filtr Powietrza w Zipp Quantum 50
Filtr powietrza to element niezbędny w każdym motocyklu. Zipp Quantum 50 wymaga użycia go do oczyszczenia powietrza wpływającego do silnika. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra.
Zipp Quantum 50 możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika. Wybór ułatwi ci tu nasza wyszukiwarka dopasowań, która wybierze filtry powietrza przygotowane pod ten model. Pamiętaj, że Zipp Quantum 50 oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza.
Dolot Powietrza i Jego Rola
Wiemy już w jaki sposób tworzona jest stechiometryczna mieszanka w gaźniku, jednak aby ona powstała niezbędne jest doprowadzenie powietrza odpowiedniej jakości. Dlatego kolejnym elementem naszej skuterowej układanki jest dolot, zaopatrujący układ zasilania w powietrze.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Dlaczego jedne skutery mają krótki dolot z małą puszką i dużym elementem filtracyjnym, a inne długi dolot z większą puszką, ale małym filtrem? Gdyż wymagały tego obliczenia ilości powietrza. Długa rura idąca do gaźnika ma na celu nie tylko ograniczyć szmery ssania dochodzące z silnika, ale także odpowiednio dawkować ilość powietrza wchodzącego w skład powstającej mieszanki.
Ograniczenia w Filtrach Powietrza
Tym, co jest inną bardzo ważną rzeczą w dolocie to rzeczony filtr. Często stanowi on sam w sobie blokadę, ograniczającą ilość powietrza docierającego do gaźnika. Możemy to zauważyć w przypadku filtrów, które mają dużą ramkę do mocowania w obudowie, natomiast sam wkład filtrujący jest stosunkowo mały. Jest to jednym z warunków do uzyskania stechiometrycznej mieszanki, gdyż mały pojemnościowo silnik ma małe zapotrzebowania na paliwo i powietrze.
Doloty powietrza często wyposażone są w przyłącza bocznikowe stworzone do podłączania dopalacza spalin lub wężyka odmy. Jak wspominaliśmy na Skuterowo.com przy okazji omawiania budowy gaźników, większość z nich to urządzenia podciśnieniowe, które same muszą “brać” powietrze.
Modyfikacje Filtrów Powietrza
Jeżeli dla kogoś z Was nie przemawiają te argumenty polecam wykonać prosty eksperyment. Bierzemy kawałek gąbki, np. takiej jakiej używa się przy pakowaniu mebli do samodzielnego montażu i, biorąc za wzornik oryginalny filtr powietrza, wycinamy z niej wkład gąbkowy.
Następnie nasączamy go odrobiną oleju silnikowego i wkładamy do puszki filtra zamiast zwykłego, papierowego wkładu. Jeżeli ktoś montował kiedyś stożek do seryjnego skutera może przypomnieć sobie swoje przygody.
Montaż Stożka w Seryjnym Skuterze
Jaki był efekt po montażu filtra bez wymiany dyszy w gaźniku? Ile skuter palił po wymianie dyszy i czy zużycie paliwa było adekwatne do osiągniętych rezultatów? Czy skuter nagle stał się głośniejszy?
Na koniec warto wspomnieć o najczęstszej skuterowej modyfikacji, czyli montażu popularnego stożka. W ocenie wielu użytkowników filtr za 20-30zł jest lepszy niż element oryginalny, a dodatkowo ma on podnosić moc. Jeżeli by tak rzeczywiście było, to czy producent robiłby długą rurę i puchę na filtr, skoro kawałek gumy i siatka są skuteczniejsze?
Jakość Filtracji w Najtańszych Filtrach Siatkowych
To pytanie nie wymaga odpowiedzi, podobnie jak komentarza nie wymaga sposób filtracji powietrza przez najtańsze filtry siatkowe. Dobry akcesoryjny filtr wykorzystuje nasączoną olejem gąbkę, a jeżeli skuter ma być używany na codzień powinien także posiadać osłonkę chroniącą przed wodą i deszczem.
Do dobrych filtrów możemy z pewnością zaliczyć wszelkie produkty firm Polini, Stage 6, K&N czy Doppler. Tylko, że filtry te są przeznaczone do stuningowanych skuterów i motorowerów z silnikami o zwiększonej pojemności, a nie do seryjnych jednostek.
Filtr Powietrza Zipp Quantum 125
Ten kompletny filtr powietrza dedykowany do skutera Zipp Quantum 125 to gwarancja optymalnej pracy silnika i długiej żywotności. Zapewnia on czyste, pozbawione zanieczyszczeń powietrze, niezbędne do prawidłowego spalania i efektywnego działania jednostki napędowej.
Filtr powietrza Zipp Quantum 125 to produkt wysokiej jakości, który spełnia najwyższe standardy. Zapewnia on niezawodność i długotrwałą ochronę silnika Twojego skutera.
Obudowa Filtra Powietrza
Obudowa filtra powietrza z wkładem została specjalnie zaprojektowana dla skuterów z silnikami 4T o pojemności 139QMB oraz z kołami o średnicy 12 cali i kształcie obudowy L. Obudowa filtra powietrza wykonana jest z trwałych i odpornych na uszkodzenia materiałów, co zapewnia jej niezawodność i trwałość w czasie eksploatacji skutera.
Wymiana filtra powietrza z obudową i wkładem w skuterze 4T 139QMB z kołem 12" o kształcie obudowy L jest łatwa i wymaga niewielkiego nakładu czasu.
tags: #filtr #powietrza #zipp #quantum #2t #wymiana