Wymiana Filra Powietrza Zewnętrznego w Renault Scenic
- Szczegóły
W niniejszym artykule opisujemy przypadek dotyczący pojazdu Renault Scenic III GT z silnikiem 1.5 dCi 110 KM. Regularna wymiana filtrów powietrza jest kluczem do utrzymania optymalnej wydajności silnika oraz ochrony przed przedwczesnym zużyciem. Zadbaj o czysty oddech Twojego samochodu i ciesz się dłuższą eksploatacją bez problemów.
Rola filtra powietrza
Nawet niewielkie ilości zanieczyszczeń w powietrzu mogą mieć szkodliwy wpływ na silnik Twojego pojazdu. Filtr powietrza jest odpowiedzialny za ochronę silnika spalinowego przed wszelkimi zanieczyszczeniami.
Rodzaje filtrów powietrza
Wyróżniamy trzy rodzaje filtrów powietrza:
- Filtry okrągłe
- Filtry panelowe z bibułą celulozową
- Filtry panelowe z włókniną syntetyczną
Filtry okrągłe są obecnie rzadziej spotykane, dlatego, że we współczesnych samochodach jest coraz mniej miejsca przeznaczonego dla układu dolotowego powietrza. Filtry tego typu są popularne w pojazdach klasy premium, które posiadają dużą pojemność. Z kolei filtry panelowe z bibułą celulozową są obecnie najczęściej używanymi filtrami we współczesnych samochodach, zarówno osobowych jak i dostawczych.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Rekomenduje się wymianę filtra powietrza co 15-20 tysięcy kilometrów. Jeżeli jednak często podróżujemy w miejscach o dużym zapyleniu zaleca się wymianę filtra już przy przebyciu 10-15 tysięcy kilometrów. Dzięki temu zachowamy pełnię sprawności układu filtracji, i nie narazimy się na dodatkowe koszty.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Rekomendujemy filtry powietrza marki FILTRON, które znajdziecie w naszej ofercie. Filtry te posiadają media filtracyjne, które mogą uchronić pojazd przed pożarem, dzięki temu, że nie utrzymują ognia, zapewniając samogaśnięcie płomienia. Kolejnym atutem tego rodzaju filtrów jest wyjątkowa właściwość uszczelek, dzięki temu zostaje zachowana szczelność w obudowie, nawet podczas trudnych warunków eksploatacyjnych.
Procedura wymiany filtra powietrza
Poniżej przedstawiamy kroki związane z demontażem i montażem elementów potrzebnych do wymiany filtra powietrza w Renault Scenic III GT:
- Odłączyć i wymontować akumulator oraz jego podstawę.
- Zdemontować środkową część atrapy chłodnicy, środkową część rury pod atrapą, doprowadzającą powietrze do filtra powietrza, oraz obudowę filtra powietrza.
- Odłączyć przewód kontrolny elektrozaworu sterującego turbosprężarką oraz wiązkę z elektrozaworu turbosprężarki.
Uwaga: Dalsze czynności związane są z demontażem innych elementów pojazdu, które mogą być konieczne w zależności od konkretnego modelu i wersji.
Dodatkowe informacje i porady
Przed podniesieniem pojazdu konieczne jest zablokowanie koła kierownicy (z uwagi na brak stacyjki), w celu zdemontowania ramy pomocniczej (sanek) wraz z przekładnią kierowniczą. Dalsze czynności prowadzimy na podniesionym samochodzie z odkręconymi kołami. Demontujemy nadkole po lewej stronie, odkręcamy łącznik stabilizatora, końcówkę drążka kierowniczego i sworzeń wahacza, zabezpieczamy ramę pomocniczą (sanki) wspornikiem hydraulicznym i odkręcamy śruby mocujące pomocniczą ramę podsilnikową. Po wykonaniu tych czynności należy odkręcić i wyjąć rozrusznik, spuścić olej ze skrzyni, a następnie zdemontować dalsze elementy. Teraz można odkręcić śruby i zdemontować skrzynię biegów. Należy pamiętać o jej znacznej masie, charakterystycznej dla wersji dwusprzęgłowej, gdzie sprzęgło jest zamontowane wewnątrz skrzyni. Montaż skrzyni na silniku przebiega w odwrotnej kolejności. Należy zawsze zweryfikować stan i pozycję kołeczków centrujących. Ze względu na ryzyko uszkodzenia wieloklinu tarczy, śruby mocujące skrzynię dokręcić przed opuszczeniem wspornika hydraulicznego właściwym momentem zgodnie z zaleceniami producenta. W opisywanym modelu, podobnie jak to ma miejsce przy zespole sprzęgła, konstrukcja dwumasowego koła zamachowego różni się od klasycznych DKZ. Równoległe przekładnie manualne funkcjonują na podobnej zasadzie jak zwykłe skrzynie manualne jednosprzęgłowe. Każda tarcza obsługuje swoją grupę biegów. Biegi nieparzyste (1,3,5) obsługuje sprzęgło pierwsze (K1), a napęd przekazywany jest do skrzyni poprzez wałek wewnętrzny. W klasycznym zespole sprzęgła jednotarczowego w stanie zwolnionym docisk jest załączony i przyciska tarczę do koła zamachowego. Jego otwarcie następuje w chwili nacisku na pedał sprzęgła, co przerywa przepływ momentu obrotowego. Rozłączanie odbywa się za pomocą tzw. układu wysprzęglającego. W podwójnym sprzęgle typu 2CT jest odwrotnie. W stanie swobodnym sprzęgła są otwarte. Zamykają się dopiero po uruchomieniu dźwigni załączających. Mechatronika załącza naprzemiennie łożyska oporowe za pomocą dźwigni zasprzęglających sterowanych silnikami elektrycznymi. Dźwignie zasprzęglające są tak skonstruowane, aby stanowiły rodzaj klina, pod który wsuwany jest wózek stopniowo podnoszący tę stronę dźwigni, która poprzez łożysko oporowe naciska na sprężynę talerzową załączającą właściwe sprzęgło. W przypadku naprawy, przy której zachodzi konieczność demontażu zespołu sprzęgła i ponownego montażu po jej zakończeniu, niezbędna jest ponowna blokada zespołu samoregulacji.
Problemy z układem wentylacji - studium przypadku
Użytkownik zgłosił problem z zaparowującymi szybami w Renault Scenic 1,6 16V z 2000 roku, gdzie nawiew działa słabo i nie pobiera powietrza z zewnątrz. Odpowiedzi sugerowały, że mechanizm zmiany obiegu powietrza może być uszkodzony, a klapa recyrkulacji może nie działać prawidłowo. Problem rozwiązano po zdemontowaniu góry deski rozdzielczej - urwała się oś silniczka od przestawiania przysłony recyrkulacji.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #zewnętrzny #scenic #1 #wymiana

