Filtr Powietrza Zetor Turbo: Budowa i Zasada Działania
- Szczegóły
Filtr powietrza odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika, szczególnie w ciągnikach Zetor z turbodoładowaniem. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza zasysanego do silnika, co zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń i uszkodzeniom.
Budowa i Działanie Filtra Powietrza
W układzie dolotowym powietrza często stosuje się prefiltr, który zbiera największe zabrudzenia, co pozwala na wolniejsze zanieczyszczanie się głównego filtra. Filtr ten ułożony jest w harmonijkę (podobnie, jak w przypadku filtrów powietrza).
Z doświadczenia wiadomo, że przez nieszczelny lub zaniedbany filtr powietrza można poważnie uszkodzić silnik nawet w ciągu kilku godzin. Ilość piasku, która dostaje się do silnika przez nieszczelny filtr, może być ogromna.
Elementy składowe filtra powietrza:
- Obudowa filtra: Zapewnia ochronę wkładu filtrującego przed uszkodzeniami mechanicznymi i warunkami atmosferycznymi.
- Wkład filtrujący: Wykonany z papieru, bawełny lub włókniny, zatrzymuje zanieczyszczenia.
- Uszczelki: Zapewniają szczelność połączeń, uniemożliwiając przedostawanie się niefiltrowanego powietrza do silnika.
Wymiana i Konserwacja Filtra Powietrza
Filtr powietrza należy traktować jako część eksploatacyjną. Wymienia się go regularnie, aby zapewnić silnikowi odpowiednią filtrację. Częstotliwość wymiany zależy od warunków pracy ciągnika. Przy pracy w zapylonym środowisku wymiana powinna być częstsza.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Filtr Oleju w Zetorze
Wymieniany zawsze wraz z olejem - filtr oleju. Zwykle część, o której nie myślimy i którą traktujemy jak element eksploatacyjny, który wymienia się podczas serwisu naszych pojazdów. Filtr oleju jednak odgrywa bardzo ważną rolę w pracy silnika. Najczęściej filtr oleju występuje pod postacią metalowej, skądinąd niepozornej puszki. W metalowej obudowie znajduje się papierowy wkład filtrujący, który przepuszcza olej, ale nie rozpuszcza się pod jego wpływem.
Zawory w Filtrze Oleju
W budowie filtra wyróżnić możemy zawór przeciwzwrotny (anti-drain back valve). Jest to gumowa membrana, która przylega do pokrywy filtra puszkowego (od wewnętrznej strony). Specjalna membrana zakrywa otwory, przez które brudny olej mógłby dostać się do komory silnika. Zawór przeciwzwrotny jest bardzo ważnym elementem budowy każdego filtra olejowego. Zapobiega on cofaniu się brudnego oleju do misy po wyłączeniu silnika.
Kolejnym ważnym zaworem w budowie filtra olejowego jest zawór przelewowy (zwany również zaworem By-pass). Zwykle zawór instalowany jest w pozycji szeregowej. Jednak w niektórych konstrukcjach silnika, zawór nie jest częścią filtra, a znajduje się w samym silniku. Zawór ten ma za zadanie udrożnić przepływ oleju, gdy powstanie ryzyko niedostatecznego smarowania elementów silnika. Producenci filtrów olejowych zgodnie doszli do wniosku, że w sytuacjach ekstremalnych lepszym rozwiązaniem jest dopuszczenie do silnika większej ilości oleju (nawet brudnego), niż stworzenie ryzyka niedostatecznego smarowania i w konsekwencji zatarcie silnika.
Trzecim zaworem spotykanym w filtrach oleju jest zawór eko. Ma on podobną zasadę działania, jak zawór przeciwzwrotny. Zapobiega cofaniu się brudnego oleju z misy po wyłączeniu silnika. Różnica polega na miejscu instalacji zaworu - eko instalowany jest po czystszej stronie filtra. Dzięki zastosowaniu zaworu eko, w filtrze cały czas znajduje się olej, co skraca ryzyko suchego tarcia podczas uruchamiania silnika.
Rola Filra Oleju
Filtr oleju montowany jest po to, aby oczyszczać olej, który trafia do komory silnika. Olej pobierany z misy olejowej jest filtrowany w pierwszym etapie przez smok (a dokładnie filtr w smoku, który zasysa olej z misy do komory). Do filtra oleju dociera olej, który jednak może mieć w sobie mikro zabrudzenia (które mogą przyczynić się do spowodowania awarii silnika). Olej odfiltrowuje drobinki o wielkości 1/50 milimetra. Tyczy się to nie tylko drobinek piasku, ale także tworzyw syntetycznych i włókien.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Objawy zapchanego filtra powietrza:
- Spadek mocy silnika
- Zwiększone zużycie paliwa
- Dymienie z rury wydechowej
- Problemy z uruchomieniem silnika
Wskazówki dotyczące eksploatacji:
- Regularnie sprawdzaj stan filtra powietrza.
- Wymieniaj filtr zgodnie z zaleceniami producenta.
- Używaj wysokiej jakości filtrów, przeznaczonych do ciągników Zetor.
- Dbaj o szczelność układu dolotowego powietrza.
Przestrzeganie tych zasad pozwoli na utrzymanie silnika w dobrej kondycji i przedłużenie jego żywotności.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #zetor #turbo #budowa #zasada