Filtr Powietrza w Zetorze 12245: Budowa i Zasada Działania
- Szczegóły
Paliwo doprowadzane do silnika zawiera różnego rodzaju zanieczyszczenia. W szczelinach luzów montażowych pompy wtryskowej i wtryskiwaczy mogą się zmieścić tylko bardzo małe zanieczyszczenia mechaniczne o rozmiarach mniejszych niż 0,001mm. Bardzo drobne cząstki pyłu, rdzy itp. mają jednak najczęściej dużo większe wymiary, a zatem nie przechodzą przez szczeliny.
Zasada Działania Filtrów
Zasada pracy filtrów polega na stworzeniu przegrody, przez którą paliwo się przesącza, a zanieczyszczenia zostają zatrzymane. Jako materiał filtracyjny używa się drobnych siatek mosiężnych lub z tworzyw sztucznych (filtry w zbiornikach i osadnikach, oraz przy pompach zasilających), filcu, bawełny, papieru i innych tworzyw mających porowatą budowę.
Rodzaje Filtrów
- Filtry szczelinowe: Zbudowane z cienkich płytek metalowych lub papierowych oraz przekładek odległościowych, które razem tworzą wkłady filtrujące, zbliżone budową do szczelinowych filtrów olejowych. Stosuje się je jako filtry wstępne.
- Filtry powierzchniowe: Działają jak siatki o mikroskopijnych oczkach. Zbudowane są z nałożonych na metalowy szkielet tkanin, bibuły lub specjalnych papierów filtracyjnych ukształtowanych tak, aby powierzchnia filtrowania była jak największa. Używa się ich do dokładnego oczyszczania paliwa. Wkłady filtrów powierzchniowych nie nadają się do czyszczenia i dlatego należy je wymieniać w terminach podanych w instrukcji obsługi (co 200 motogodzin).
- Filtry objętościowe: Działanie polega na zatrzymaniu zanieczyszczeń wewnątrz grubej warstwy chłonnej utworzonej przeważnie z filcu technicznego, porowatych mas lub bawełny. Zależnie od rodzaju materiału filtry objętościowe służą do wstępnego lub dokładnego oczyszczania paliwa. Wkładów objętościowych się nie czyści.
Fabryczne rozwiązanie w przypadku wymiany filtrów w C-330 jest dość kłopotliwe - kielichy filtrów wymagają mycia. To z kolei powinno być bardzo dokładne tak aby żadne zanieczyszczenia nie dostały się do układu paliwa. Kompletny zestaw posiada wszystkie potrzebne elementy , aby zastąpić fabryczne rozwiązanie. Jego montaż zajmuje niecałe 30 minut. Przewody paliwowe w zestawie są ocynkowane, nie ma ryzyka korozji. Koszt wymiany filtra paliwowego mieści się w przedziale 15 - 30 zł. Wybór zamienników jest ogromny, nawet u krajowych producentów takich jak PZL Sędziszów.
Filtry Hydrauliczne
Olej do zasilania podnośnika hydraulicznego, układu hydrauliki zewnętrznej oraz do smarowania znajduje się w skrzyni przekładniowej i tylnym moście. Jeżeli podnośnik nie był używany w ciągu dłuższego czasu, należy odpowietrzyć jego układ. W tym celu należy sprawdzić poziom oleju w skrzyni przekładniowej i ewentualnie uzupełnić ilość oleju. Dźwignie sterujące podnośnika należy ustawić w górnych skrajnych położeniach.
Filtr płytkowo - szczelinowy znajduje się na przedniej ścianie korpusu podnośnika hydraulicznego. W celu usunięcia zanieczyszczeń gromadzących się w szczelinach filtrujących, należy w zakresie czynności przeglądu technicznego co 100 motogodzin, wykonać w dowolnym kierunku przynajmniej trzy pełne obroty pokrętłem filtra, pokonując przy tym znaczny opór.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Usuwanie zanieczyszczeń z osadnika filtra powinno odbywać się co 200 motogodzin poprzez wykręcenie korka spustowego i spuszczenie zanieczyszczonego oleju. Korek wykręcić należy przy wyłączonej pompie hydraulicznej, bezpośrednio po zakończeniu pracy podnośnika. Następnie należy wykręcić wkręt zabezpieczający, odkręcić osadnik filtra, a następnie zarówno stos filtrujący jak i osadnik przemyć w paliwie i osuszyć.
Przed zamontowanie filtra należy sprawdzić uszczelkę oraz stan płytek filtrujących.
Pompy Zębate w Układach Hydraulicznych
Wśród pomp zębatych przeważają pompy zębate o zazębieniu zewnętrznym. Dwa koła zębate 1 i 2 umieszczone są w szczelnym kadłubie 3. Koło 1 jest kołem czynnym (napędzającym), które napędza koło 2 (napędzane). Koła w czasie wyzębienia tworzą w lukach międzyzębnych próżnie, do których zasysana jest ciecz ze zbiornika poprzez kanał ssawny. Wypełnione cieczą luki międzyzębne wędrują po obwodzie do przestrzeni, gdzie zęby współpracujących kół wchodząc w zazębienie, wypierają z przestrzeni międzyzębnych ciecz do układu poprzez kanał tłoczny.
W celu zmniejszenia strat wydajności z powodu przecieków wewnętrznych i podwyższenia sprawności objętościowej oraz ciśnienia pracy pomp zębatych stosuje się specjalne rozwiązania kompensujące luzy.
Kompensacja Luzów w Pompach Zębatych
- Szczeliny czołowe: Mają kształt pierścieni o średnicach: zewnętrznej równej średnicy koła stóp zębów i wewnętrznej równej średnicy czopa koła zębatego. Przecieki w szczelinach czołowych płyną promieniowo do łożysk, następnie przez łożyska zapewniając ich smarowanie i chłodzenie.
- Kompensacja luzów osiowych: Polega na samoczynnym uszczelnianiu, poprzez kasowanie luzów między elementami pompy dzięki ciśnieniu cieczy doprowadzanej specjalnymi kanałami z przestrzeni tłocznej.
- Szczeliny obwodowe: Mają kształt przestrzeni utworzonej między powierzchnią wytoczenia w kadłubie pompy a powierzchnią walca głów zębów koła zębatego. Luz szczeliny obwodowej ma na ogół zmienna wartość na całym obwodzie w wyniku przesunięć kół zębatych pod wpływem ciśnienia w stronę przestrzeni ssawnej w granicach luzu łożyskowego. Przecieki w szczelinach obwodowych płyną od strony przestrzeni tłocznej do ssawnej w wyniku różnicy ciśnień między tymi przestrzeniami.
W pompach zębatych najbardziej obciążonymi elementami są łożyska. W celu zwiększenia żywotności pompy hydraulicznej, przed montażem nowej, należy wymienić, lub oczyścić wkłady filtrów hydraulicznych, ocenić stan, oraz jakość użytkowanego oleju przekładniowo- hydraulicznego w swoim ciągniku.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Andoria - Producent Części Zamiennych
Andoria rozpoczęła produkcję w 1945 roku. Produkowano wówczas maszyny rolnicze, a już dwa lata później przystąpiono do produkcji legendarnych "esów". Części Andoria powstają nie tylko dzięki użyciu zaawansowanych technicznie maszyn, najlepszych dostępnych surowców oraz komponentów. To również pracujący w zakładach produkcyjnych doświadczeni pasjonaci z ponad dwudziestoletnim stażem. Wszystko to sprawia, że każda część oznaczona Andoria jest najlepszą dostępną częścią na rynku.
Oferujemy m.in. elementy tłoczące pompy wtryskowej, sprężyny zaworu wewnętrzne do C360, tłumiki do C360, rozpylacze do silnika Bizon oraz wiele innych części do maszyn rolniczych.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #zetor #12245 #budowa #zasada

