Filtr Powietrza WSK 175: Budowa i Działanie
- Szczegóły
Artykuł omawia zagadnienia związane z filtrem powietrza w motocyklu WSK 175, w tym jego budowę, działanie oraz wpływ ewentualnych modyfikacji, takich jak zastosowanie filtra stożkowego. Rozważane są również kwestie związane z tuningiem silnika i diagnostyką układu paliwowego.
Filtr Stożkowy w WSK 175 - Czy Ma Sens?
Dyskusja dotyczy możliwości zastosowania stożkowego filtra powietrza w motocyklu WSK 175 Kobuz oraz sposobów jego montażu i wpływu na osiągi. Uczestnicy wskazują, że w silniku dwusuwowym WSK 175 filtr stożkowy nie przyniesie zauważalnej poprawy mocy ze względu na oryginalnie niskie opory przepływu powietrza.
Filtr stożkowy nie jest polecany do jakiegokolwiek silnika który ma chodzić normalnie a nie wyczynowo. Taki stożek zazwyczaj zakłada się bezpośrednio na gaźnik lub też robi się power-rurę czyli robi się doprowadzenie zimnego powietrza z przodu samochodu długą rurą na której początku wstawia się filtr stożkowy.
Co do ogólnie filtrów stożkowych, takowy w tym przypadku szybciej załatwi silnik, każda kałuża, pył, stożek tego nie przefiltruje, a filtr w airboxie tak, ze względu na konstrukcje i zawirowania powietrza gdzie cięższe elementy lądują na dnie.
Filtr stożokowy nie ma sensu w 2T, zmienia charakterystykę dolotu. Jeżeli dolot będzie za krótki lub będzie stawiał za mały opór to od razu zmieni to pracę silnika i to nie koniecznie na lepsze. Jazda bez filtra najmądrzejszą rzeczą nie jest.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
W obu wypadkach ruchy falowe powietrza zostają mocno zakłócone co w 2T daje dużą różnicę ale na minus. Filtry nasaczane olejem sa powszechnie stosowane w silnikach do crossu , rallycrossu , terenowych modeli nitro itp . W zasadzie wszedzie gdzie panuje duze zapylenie . Olej ktorym nasaczony jest filtr (gąbka , czesto wielowarstwowa) jest bardzo gesty i do niego wlasnie przykleja sie kurz .
Ciekawszym pomyslem jest wsadzenie stozka zamiast orginalnego filtra , ale w airboksie . Tylko trzeba potem przeregulowac gaznik bo beda inne cisnienia .Stozek jest dobrym filtrem , filtruje bardzo dobrze tylko jak sie juz zasyfi to nie idzie go umyc . Zwykly filtr (orginal papierzany) jest duzo tanszy i tez nie idzie go umyc =)
Pamiętaj, że w przypadku niektórych elementów, źródła problemu możesz szukać także poza układem paliwowym.
Alternatywne Modyfikacje i Tuning WSK 175
Zalecane jest zapoznanie się z literaturą dotyczącą budowy silników dwusuwowych oraz tuningiem WSK, gdzie bardziej efektywne są modyfikacje takie jak elektroniczny zapłon, korekta faz rozrządu, zmiana gaźnika (np. na gaźnik od MZ 250), modyfikacje wydechu, czy zastosowanie mniejszej zębatki napędowej.
Wskazano również na problemy trwałościowe silnika, takie jak pękające pierścienie tłokowe i słaba skrzynia biegów, które mają większy wpływ na użytkowanie niż filtr powietrza. Przykłady zaawansowanych modyfikacji obejmują rozbudowę kanałów płuczących cylindra, zastosowanie membrany od RD 350, modyfikacje sprzęgła i wału korbowego.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Dodatkowo poruszono kwestie modernizacji elektryki, np. montaż cewki zapłonowej 6V z Syrenki, świecy trójelektrodowej, oświetlenia LED oraz zawieszenia z modeli KOS/PERKOZ.
Poprzez założenie stożkowego filtra nic nie uzyskasz, oryginalny filtr ma wystarczająco niskie opory przepływu. Chcesz się bawić ? Proszę bardzo, elektroniczny zapłon, korekcja faz rozrządu poprzez szlifowanie skrzydeł tłoka, przeróbka tłumika aby odelżyc wydech.
Mebrana, 5 kanałów płuczacych, całkowicie inny wydech, gaźnik od MZ 250, zapłon elektroniczny, zmodyfikowane sprzegło zmodyfikowany wał z korbowodem od japońskiej wyczynówki.
Przykładowe Modyfikacje Cylindra
Miałem na zbyciu jeden stary cylider który przeskoczył juz 4 nadwymiar naprawczy. Z tym cylidrem udałem sie do znajomego tokarza który poprostu roztoczył tuleje(w wsk 175 cylider posiada zalewana tuleje żeliwna wiec niemozna jej wyprasować), nastepnie zostały wykonane dodtkowe kanały przepłukania zgodnie z informacjami które wyszukałem po ksiazkach i sieci. Do cylidra zostało wspawane gniazdo mebrany od RD 350 smam mebrana również pochodziła od tego motocykla.
Korba która zastosowałem pochodziła poczatkowo z jawy 350 ale potem skombinowałem uzywany co prawda korbowód od YZ 250.Wał obracał sie na eSKaeFowskich łozyskach 6305 z luzem C4 i koszyczkiem z tworzywa.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Diagnostyka i Konserwacja Układu Paliwowego
Przy wyborze filtra do motocykla zwróć uwagę na kilka podstawowych kwestii. Na rynku znajdziesz szereg producentów wyspecjalizowanych w dziedzinie filtrów do motocykli. Żaden filtr motocyklowy nie spełni swojej roli, jeśli go odpowiednio nie zamontujesz i nie zadbasz o jego działanie.
Płyny, które stosuje WSK 175 zapewniają sprawną pracę silnika, swobodę ruchu elementów, zmniejszają ich tarcie oraz czyszczą i chłodzą układ. Ale stanie się tak tylko, jeśli te płyny same będą odpowiednio czyste. Zadbaj o to i zwróć uwagę na filtry motocyklowe.
Czysty, sprawny i szczelny układ paliwowy motocykla to jedna z podstaw poprawnej pracy silnika. Układ paliwowy ma ci dostarczyć określoną dawkę paliwa do silnika. Problemem w układzie będzie więc wszystko, co zaburzy ci sprawny przepływ paliwa.
Nawet niewielkie zabrudzenia mogą poważnie wpłynąć na pracę układu i w efekcie silnika, szczególnie w motocyklach z nowoczesnym, dopracowanym wtryskiem. Dbaj więc o jakość dostarczanego paliwa i nie dopuść, by brud dostał się do zbiornika w trakcie tankowania.
Układ z gaźnikiem to konstrukcja dość wiekowa, choć wciąż stosowana w sporej grupie jednośladów. Jej prostota, przy wiedzy na temat działania układu i odpowiednich narzędziach, pozwala ci go rozebrać i wyczyścić nawet w przydomowym garażu. Warto, byś zastosował tu specjalne płyny do czyszczenia gaźników.
Każdy silnik wymaga czystego paliwa wprowadzonego do wnętrza w odpowiedniej ilości. WSK 175 nie jest tu wyjątkiem; aby silnik działał sprawnie i wypracował pełnię mocy, zadbaj o szczelność i czystość zbiornika, przewodów i łączonych przez nie elementów.
Gaźnik G20 jest strasznie prymitywny, nie ma nawet jak wyregulować poziomu paliwa w komorze pływakowej. Może być wyrobiona iglica pływaka i jej gniazdo. Ale najlepiej byłoby mieć drugi pływak i pokrywę komory na podmianę.
Tabela: Zalecane Interwały Wymiany Filtrów
| Rodzaj Filtra | Interwał Wymiany |
|---|---|
| Filtr Powietrza | Co rok lub po 6-12 tys. km |
| Filtr Paliwa | Co 1-2 lata lub po 10-15 tys. km |
| Filtr Oleju | Co rok lub po 10 tys. km |
tags: #filtr #powietrza #wsk #175 #budowa #i

