Filtr Powietrza w Kąpieli Olejowej: Zasada Działania i Konserwacja

Wiele osób zapomina o filtrze powietrza i bagatelizuje jego wpływ na ogólne działanie maszyny. Prawdopodobnie jest to spowodowane faktem, że filtr powietrza stosunkowo rzadko ulega uszkodzeniu. Warto jednak podkreślić, że w momencie, gdy ten komponent wywoła awarię, będziemy zmuszeni do przeprowadzenia remontu silnika, a co za tym idzie - poniesiemy duże koszty naprawy. Co warto wiedzieć na ten temat? Jaki olej do filtra powietrza w ciągniku wybrać? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Zasada Działania Filtra Powietrza w Kąpieli Olejowej

Filtr powietrza w ciągniku i w każdej innej maszynie służy do tego, aby oczyszczać powietrze, które dostaje się do silnika w celu jego rozruchu. Na początku rozwoju motoryzacji silniki nie były zbyt mocne, przez co nie potrzebowały dużej ilości powietrza. Z tego względu ówczesne filtry powietrza były po prostu metalowym sitkiem, który blokował wyłącznie większe zanieczyszczenia. Wraz z rozwojem motoryzacji i zwiększaniem mocy silników, rosło zapotrzebowanie silnika na czyste powietrze. Doprowadziło to do znacznego polepszenia konstrukcji i działania filtrów. Wraz z rozwojem technologii, filtry powietrza również zmieniały swoją konstrukcję i działanie, aby jak najbardziej zabezpieczyć silniki przed uszkodzeniem.

Konstrukcja Filtra Powietrza w Kąpieli Olejowej

Ten rodzaj filtrów składa się z obudowy w kształcie walca i miski, która jest doczepiana od spodu. W środku obudowy znajdują się zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z gąbki o różnym stopniu gęstości, plastiku lub kłębków drutu. Z kolei w doczepianej misce wlewa się odpowiednią ilość oleju (najczęściej silnikowego), który pod wpływem zasysanego powietrza rozprzestrzenia się po całej misce i topi mniejsze zanieczyszczenia. W konstrukcji mokrych filtrów powietrza bardzo ważnym elementem jest monocyklon. Ten komponent odpowiedzialny jest za usuwanie stosunkowo dużych zanieczyszczeń, takich jak na przykład piasek. Zwraca się uwagę na fakt, że regularna konserwacja tej części jest szczególnie zalecana w maszynach Ursusa i Zetora. Powietrze w mokrych filtrach powietrza przechodzi przez trzy etapy oczyszczania - w pierwszej kolejności zostaje przefiltrowane w monocyklonie, następnie w kąpieli olejowej, a na samym końcu przepływa przez wkłady filtracyjne.

Olej do Filtra Powietrza

Jak już wspomnieliśmy, najczęściej do filtrów powietrza wybiera się olej silnikowy. Pamiętajmy o jego regularnej wymianie i kontrolowaniu poziomu, ponieważ brak oleju w mokrym filtrze powietrza szybko doprowadzi do uszkodzenia wkładów filtrujących, a co za tym idzie - do awarii silnika. Pracując w bardzo trudnych warunkach terenowych zdarza się nawet, że olej do filtra powietrza w ciągniku trzeba będzie wymieniać bardzo często. Ten rodzaj filtrów w ciągnikach był odpowiedzią na wprowadzenie europejskich norm i regulacji, które dotyczyły emisji spalin. W mokrych filtrach powietrza dochodzi czasem do przeniknięcia oleju do komór spalania, przez co dochodziło do dymienia.

Suche Filtry Powietrza

Suche filtry powietrza posiadają papierowe wkłady filtrujące i nie trzeba martwić się o wymianę oleju, ponieważ po prostu go nie ma. Konstrukcja suchych filtrów powietrza wygląda następująco: w plastikowej lub metalowej obudowie znajdują się dwa walce wykonane z papieru, które z kolei umieszczone są w siatkowej obudowie. Ten rodzaj filtrów jest znacznie łatwiejszy w utrzymaniu, jednak po upływie określonego przez producenta czasu, należy wymienić wkłady filtrujące na nowe (są one droższe, niż wkłady filtrujące do mokrych filtrów powietrza).

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Demistery - Filtracja Mgły Olejowej

Mgła olejowa najczęściej pochodzi z procesów wykorzystujących oleje opałowe, oleje smarowe, oleje hydrauliczne lub wysokotemperaturowe produkty polimerowe. Wydostaje się do otoczenia poprzez rozpylanie (zachodzące dobrowolnie lub w niepożądany sposób) oraz parowanie i zarodkowanie. Filtracja mgły olejowej odbywa się przez zasadę koalescencji. To fizyczne zjawisko, w wyniku którego kropelki łączą się ze sobą, tworząc większe krople. Zasada ta jest wykorzystywana w celu „powiększania” kropli, aby ułatwić ich usunięcie ze strumienia gazowego.

Demister, znany również jako skraplacz pary, odsysarka do oleju lub filtr lepkich substancji, to specjalistyczne urządzenie filtrujące odpowiedzialne za filtrację mgły olejowej i innych lepkich substancji i jej usuwanie z otoczenia. W zależności od specyfiki procesu przemysłowego demistery mogą być podłączane bezpośrednio do urządzenia lub do kolektora zbiorczego, a olej odzyskany przez skraplacz pary może zostać oczyszczony i ponownie wykorzystany. Obok oleju demister jako separator wychwytuje również inne lepkie i kleiste substancje, co znacząco wpływa na jakość powietrza w danym pomieszczeniu. W asortymencie posiadamy demistery o zróżnicowanych parametrach pracy, co umożliwia ich eksploatację w praktycznie każdych warunkach procesu przemysłowego, w wyniku którego do otoczenia uwalniana jest mgła olejowa.

Zasada Działania Demistera

Zasada działania oparta na wytrącaniu z powietrza kleistych substancji, wyłapuje mgłę (itp.) i odprowadza do zbiornika np. obrabiarki. Zasada działania oparta na elektrofiltrze (plaster miodu podłączony do specjalnego transformatora o określonych parametrach), który wyłapuje mgłę i odprowadza do zbiornika obrabiarki. Okres oczyszczania jest bardzo długi - od 6 do 12 miesięcy. Wyjmuje się wkład rurowy metalowy i wystarczy przemyć go wodą.

Skuteczna filtracja mgły olejowej wymaga zastosowania sprawdzonych technologii. Filtry tłuszczowe automatyczne zapewniają wysoką skuteczność filtracji, co pozwala na wychwytywanie zanieczyszczeń z pomieszczeń przemysłowych. Oferowane filtry tłuszczowe automatyczne działają w trybie ciągłym. Układ posiada system skutecznego wyłapywania zanieczyszczeń oleistych, które są następnie odprowadzane do separatora olejów. Odseparowany w separatorze olej grawitacyjnie spływa do zbiornika, podczas gdy wolne od zanieczyszczeń powietrze jest wydmuchiwane na zewnątrz. Dużym udogodnieniem wysysarki do oleju jest funkcja samooczyszczenia filtra, który jest oczyszczany przy pomocy podgrzewanej kąpieli myjącej z preparatem chemicznym.

Wymiana Oleju i Filtrów w Kontekście Nowoczesnych Silników

Podstawową wymianą okresową, którą powinniśmy przeprowadzać w naszych pojazdach, jest wymiana oleju silnikowego oraz filtrów. Z biegiem czasu producenci pojazdów wydłużają interwały wymian okresowych. Dzisiaj najczęściej producenci w książkach serwisowych piszą o wymianach oleju co 30 000 km. To wszystko oczywiście zależy od producenta pojazdu i u każdego okresy między wymianami mogą się różnić. Trzeba mieć na uwadze, że nowoczesne pojazdy w większości wyposażone są w jednostki doładowane, czyli takie, które konstruowane są według zasad „downsizingu” - mają małą pojemność i turbodoładowanie. Niejednokrotnie moce dzisiejszych siników przekraczają magiczną barierę 100 KM z jednego litra pojemności. Bardzo często takie jednostki wykorzystywane są w samochodach cywilnych.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Większość specjalistów twierdzi, że olej powinno zmieniać się raz w roku i po przejechaniu 15 000 km. To optymalny okres, po którym powinien zostać wymieniony olej oraz filtry. Jednym z powodów takiej opinii jest stosowanie turbosprężarki lub turbosprężarek, które olejem nie tylko są smarowane, ale również chłodzone. Niejednokrotnie paski rozrządu pracują w nowoczesnych silnikach w kąpieli olejowej. Zanieczyszczenie oleju nie wpływa korzystnie na warunki, w jakich pracuje pasek. Pamiętajmy o łańcuchach rozrządu, które są smarowane olejem silnikowym.

Zapotrzebowanie nowoczesnych jednostek doładowanych na powietrze jest dużo wyższe w porównaniu do silników atmosferycznych. Powietrze zawsze zaczyna swoją drogę przechodząc przez filtr powietrza, dlatego tak ważna jest regularna jego wymiana, szczególnie w silnikach doładowanych, gdzie zanieczyszczony filtr może być powodem nierównej pracy silnika lub spowodować awarię delikatnych układów elektronicznych, które znajdziemy np. w przepływomierzach. Okresowej wymianie podlega również filtr paliwa, który w przypadku silników Diesla powinien być wymieniany co drugą wymianę oleju.

Wybór Oleju do Filtra Powietrza w Glebogryzarce

Wybór odpowiedniego oleju do filtra powietrza w glebogryzarce jest kluczowy dla zapewnienia jej efektywności i trwałości. Właściwy olej chroni silnik przed zanieczyszczeniami i wpływa na jego wydajność. W zależności od warunków pracy, dostępne są różne rodzaje olejów, takie jak mineralny, syntetyczny czy specjalistyczny. Dobór odpowiedniego oleju do filtra powietrza glebogryzarki ma ogromne znaczenie dla jej funkcjonowania. Właściwy olej chroni silnik przed zanieczyszczeniami oraz wpływa na jego wydajność. Istotne jest, aby wiedzieć, jak niewłaściwy olej może prowadzić do szybszego zużycia podzespołów, co w dłuższej perspektywie może generować znaczne koszty. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że różne rodzaje olejów mają różne właściwości ochronne.

Rodzaje Olejów do Filtrów Powietrza

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów olejów, które można stosować do filtrów powietrza glebogryzarek. Wybór odpowiedniego oleju zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj gleby, warunki pracy i intensywność użytkowania.

  • Olej mineralny: Jest najczęściej wybierany ze względu na swoją dostępność i niską cenę.
  • Olej syntetyczny: Oferuje lepszą ochronę i wydajność niż olej mineralny.
  • Olej specjalistyczny: Rekomendowany przez producentów dla konkretnych modeli glebogryzarek.

Różnica między olejem mineralnym a syntetycznym to nie tylko cena, ale również ich właściwości ochronne. Olej mineralny, choć tańszy, ma ograniczoną odporność na wysokie temperatury oraz zanieczyszczenia. Z kolei olej syntetyczny charakteryzuje się lepszymi właściwościami smarującymi i dłuższą żywotnością. Dzięki temu zapewnia skuteczniejszą ochronę silnika glebogryzarki, nawet w ekstremalnych warunkach.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Kiedy Wymieniać Olej w Filtrze Powietrza Glebogryzarki?

Częstotliwość wymiany oleju w filtrze powietrza glebogryzarki jest kluczowa dla jej prawidłowego funkcjonowania. W zależności od intensywności użytkowania, powinno się to robić co kilka tygodni lub miesięcy. Niektórzy użytkownicy mogą zignorować ten krok, co prowadzi do szybkiego zużycia silnika. Dlatego zaleca się, aby wymiana oleju była integralną częścią rutynowej konserwacji.

Producent glebogryzarki zazwyczaj podaje w instrukcji obsługi konkretne zalecenia dotyczące wyboru oleju. Warto do nich zajrzeć, zanim podejmiesz decyzję o tym, jaki olej do filtra powietrza glebogryzarki będzie najlepszy. Nie ignoruj tych wskazówek! Ich przestrzeganie nie tylko wpływa na wydajność glebogryzarki, ale także na gwarancję producenta. Inwestowanie w olej specjalistyczny ma sens, jeśli posiadasz glebogryzarkę używaną w wymagających warunkach. Tego rodzaju oleje są projektowane z myślą o konkretnych modelach i ich zastosowaniach. Jeżeli często pracujesz w trudnych warunkach, takich jak wysoka temperatura czy duża wilgotność, warto zainwestować w najlepszy olej do filtra powietrza w glebogryzarce.

Konserwacja Filtra Powietrza Glebogryzarki

Regularna konserwacja glebogryzarki to klucz do jej długowieczności. Odpowiednia wymiana oleju i dbanie o filtr powietrza pozwala zachować wysoką wydajność sprzętu. Niektóre osoby pomijają ten krok, co może prowadzić do zatykania filtra i przegrzewania silnika. Utrzymanie glebogryzarki w dobrym stanie wymaga jedynie kilku dodatkowych kroków, a korzyści są nie do przecenienia.

Zakup Oleju do Filtra Powietrza Glebogryzarki

Zakup oleju do filtra powietrza glebogryzarki to proces, który wymaga zrozumienia kilku kluczowych kryteriów. Powinieneś zwrócić uwagę na klasę oleju, zalecenia producenta oraz jego dostępność. Upewnij się, że olej, który wybierasz, spełnia normy jakościowe wymagane przez producenta glebogryzarki. To kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania sprzętu. Pamiętaj, aby zawsze porównywać różne produkty i wybierać te z pozytywnymi opiniami użytkowników.

Wybór oleju do filtra powietrza glebogryzarki nie jest prosty, a wiele osób popełnia błędy. Jednym z najczęstszych jest ignorowanie rekomendacji producenta, co może prowadzić do poważnych problemów mechanicznych. Inne błędy to nieprawidłowa częstotliwość wymiany oleju i niewłaściwe przechowywanie. Często olej jest trzymany w niewłaściwych warunkach, co może wpłynąć na jego jakość.

Przy zakupie oleju do filtra powietrza w glebogryzarce warto zadać sprzedawcy kilka kluczowych pytań. Dowiedz się, czy dany olej jest odpowiedni do Twojego modelu glebogryzarki. Zapytaj o skład oleju i ewentualne certyfikaty jakości. Również ważne jest, aby zapytać o opinie innych użytkowników na temat tego oleju. Wiele razy opinie innych mogą pomóc w dokonaniu lepszego wyboru.

Jeśli zauważyłeś, że używasz niewłaściwego oleju, niezwłocznie podejmij działania. Najlepiej jest jak najszybciej wymienić olej na odpowiedni, aby uniknąć dalszych problemów. W przypadku poważniejszych problemów związanych z używaniem złego oleju, takiego jak zatykanie filtra powietrza, warto skonsultować się z profesjonalistą. Dbałość o sprzęt to klucz do jego długowieczności.

Filtry Powietrza Zongshen 168FB

Profesjonalny, kompletny zestaw filtra powietrza przeznaczony do silników Zongshen serii 168FB. Konstrukcja „mokra” (olejowa) zapewnia niezawodną filtrację drobin kurzu i pyłu, wydłużając żywotność silnika i utrzymując jego stałą moc w trudnych warunkach pracy. Zestaw mocuje się bezpośrednio na króćcu wlotowym gaźnika silnika Zongshen 168FB, w fabrycznym miejscu przewidzianym przez producenta. Zastosowanie: zagęszczarki gruntu, glebogryzarki, odśnieżarki, kosiarki i wertykulatory z silnikiem 168FB, motopompy, agregaty prądotwórcze oraz inne maszyny spalinowe pracujące w zapyleniu.

Najczęściej Zadawane Pytania o Filtry Zongshen 168FB

  1. Czy filtr pasuje do wszystkich silników 168FB? Filtr jest dedykowany do silników Zongshen serii 168FB.
  2. Jaki olej stosować w komorze i do nasączania wkładu? Najczęściej używa się zwykłego oleju silnikowego (np. 10W-30). Stosuj się do zaleceń instrukcji Twojej maszyny/silnika.
  3. Jak często czyścić filtr? W lekkim zapyleniu co kilkanaście godzin pracy; w bardzo dużym kurzu kontroluj nawet co 2-4 godziny.
  4. Czy zestaw zawiera wszystkie elementy montażowe? Tak, to kompletny zestaw z podstawą oraz elementami złącznymi widocznymi na zdjęciach.
  5. Jakie są objawy zabrudzonego filtra? Trudniejszy rozruch, spadek mocy, dławienie przy obciążeniu, ciemniejszy dym z wydechu.
  6. Czy mogę używać filtra w maszynie pracującej w deszczu? Utrzymuj filtr w pozycji roboczej i chroń wlot przed bezpośrednim zalewaniem wodą.

Gwarancja na Filtry Cedrus

Stosowanie dedykowanego filtra zgodnego z modelem silnika jest zgodne z zasadami eksploatacji i pomaga utrzymać sprawność urządzenia. Oferowane przez sklep Ewimax - oficjalnego dystrybutora narzędzi marki Cedrus - podlegają pełnej gwarancji producenta, co zapewnia komfort i poczucie bezpieczeństwa. Standardowy okres trwania gwarancji nowo nabytych produktów marki Cedrus wynosi 12 lub 24 miesiące od daty zakupu.

Produkt Okres Gwarancji Dodatkowe Warunki
Kosiarki Weibang 60 miesięcy Coroczne przeglądy serwisowe
Traktorki Cedrus, Simplicity 36 miesięcy Coroczne przeglądy serwisowe
Traktorki Ariens (seria Edge) 24 miesiące lub 150 godzin Coroczne przeglądy serwisowe, zależnie od tego co nastąpi pierwsze
Glebogryzarki Pubert (z silnikiem Honda) 60 miesięcy Coroczne przeglądy serwisowe
Wykaszarki Cedrus (z silnikiem Kawasaki) 36 miesięcy Coroczne przeglądy serwisowe

Uwaga: Szczegółowe warunki gwarancji oraz wyłączenia znajdują się w karcie gwarancyjnej producenta.

tags: #filtr #powietrza #w #kąpieli #olejowej #zasada

Popularne posty: