Wymiana Filtra Powietrza w Oplu Vectra B 2.5 V6: Klucz do Długowieczności Silnika
- Szczegóły
Regularna wymiana filtrów samochodowych jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu i długowieczności jego podzespołów. Filtry samochodowe występują w wielu formach i są przeznaczone dla różnych układów. Każdy właściciel auta powinien pamiętać o regularnej wymianie tego typu elementów. Bez względu na miejsce montażu, każdy filtr odpowiada za oczyszczanie czy to podzespołów, z którymi ma za zadanie współpracować, czy płynów eksploatacyjnych, czy powietrza.
Dlaczego Warto Dbać o Filtry w Samochodzie?
Świadomość tego, w jaki sposób działają filtry samochodowe, utwierdzi Cię w przekonaniu, że warto o nie dbać. W samochodach znajdziesz kilka rodzajów filtrów, a każdy z nich pełni istotną rolę:
- Filtr oleju - jego zadaniem jest filtrowanie oleju silnikowego, co pozwala na zachowanie właściwości smarujących. Wymiana filtra powinna być dokonywana przy każdej wymianie oleju.
- Filtr paliwa - oczyszcza mieszankę paliwową dochodzącą do silnika z cząstek stałych i oddziela wodę. Sprawny filtr paliwa jest niezwykle ważny dla prawidłowej pracy wtrysku paliwa.
- Filtr powietrza - odpowiada za filtrację powietrza w pojeździe, oddzielając zanieczyszczenia takie jak piasek, kurz, a nawet owady. Zatkany filtr powietrza może być powodem spadków osiągów jednostki napędowej.
- Filtr kabinowy - oczyszcza powietrze tłoczone wentylacją do kabiny samochodu, wpływając na komfort jazdy. Najlepszą praktyką jest wymiana filtra przeciwpyłowego dwa razy do roku.
Jak Często Wymieniać Filtr Powietrza?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od wielu czynników, takich jak warunki jezdni, styl jazdy i jakość samego filtra. Zgodnie z powszechną wiedzą filtr powietrza zazwyczaj wymienia się co 20 tys. km.
Jednak w środowisku wyjątkowo zapylonym, konserwacja (wymiana) tego elementu powinna być o wiele częstsza. Ogólnie zaleca się kontrolowanie stanu filtra co 15-20 tysięcy kilometrów lub przynajmniej co 12 miesięcy. Jeśli wcześniej filtr jest zbyt brudny lub uszkodzony, należy go wymienić.
Często? NA pewno nie z takim interwałem jak twierdzą producenci aut.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Vectrze C?
Ja wymieniam filtr powietrza zawsze przy wymianie oleju, czyli co 10 -12 tyś km. Ogólnie minimum przy każdej wymianie oleju, czyli max 10 tys.
Ostatnio znajomy trzymający się zawsze zaleceń producenta ukatrupił silnik w 3 letnim VW Jetta. Tak pokrótce po szybkiej rozbiórce to: turbina z pourywanymi wirnikami i wkręconymi resztkami filtra uszkodzone tłoki, zawory, wał i krzywki na wałkach przytarte (efekt stosowania olejów typu longlife i wymiany co 30tys. km) - ogólnie szuka drugiego silnika.
Wymiana Termostatu w Oplu Vectrze 2.5 V6
Uszkodzenie termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika. Gdy termostat jest niesprawny, może nie załączać głównego obwodu chłodzącego w jednostce napędowej.
Oto kroki, które należy podjąć, aby wymienić termostat w Oplu Vectrze 2,5 V6:
- Zaczynamy od spuszczenia płynu chłodniczego przez korek spustowy znajdujący się przy chłodnicy.
- Następnie musimy wyciągnąć akumulator, aby ułatwić sobie dostęp do termostatu.
- Teraz zdejmujemy kolektor ssący i kolektor dolotowy.
- Po lewej stronie jest przykręcony na 3 śruby 8mm przewód recyrkulacji spalin, który odkręcamy i odpinamy linkę przepustnicy oraz linkę tempomatu.
- Dalej odczepiamy osłonę przewodów podciśnieniowych i imbusem odkręcamy przewody.
- Odkręcamy przewód podciśnienia i termozawór w tylnej części silnika. Musimy wypiąć z niego wtyczkę i wysunąć wąski przewód podciśnienia oraz wykręcić silniczek krokowy.
- Teraz odłączamy przewód doprowadzający płyn do przepustnicy i nasadką 10mm odkręcamy 4 śruby główne kolektora ssącego oraz dwie śruby 8mm, podtrzymujące wsporniki listwy.
- Zdejmując kolektor zobaczymy cel naszej pracy, czyli termostat.
- Przy demontażu sztywnego przewodu należy wyciągnąć ściankę grodziową. W środku znajdują się trzy wiązki kabli pomiędzy, którymi znajduje się wkręt krzyżakowy, który odkręcamy i wyjmujemy ściankę wraz z przewodem sztywnym przykręconym śrubą na klucz 13mm.
- Sam termostat przykręcony jest dwoma śrubami na klucz 8mm. Wyjęcie go nie jest łatwe i trzeba znaleźć odpowiednią pozycję.
- Do nowego termostatu przyklejamy silikonem nowe oringi i wyciągamy stare ze sztywnego przewodu. Nowe również wklejamy, ale minimalną ilością silikonu.
- Na koniec możemy zamontować nowy termostat w silniku i powoli rozpocząć składanie pozostałych elementów. Silikon musi dobrze wyschnąć, więc pośpiech nie jest zalecany.
- Gdy mamy już złożone wszystkie elementy możemy rozpocząć zalewanie układu nowym płynem. Jeśli zbiornik wyrównawczy zapełni się należy uruchomić silnik i po chwili uzupełnić brakujący płyn do pełna.
- Następnie włączamy ogrzewanie, włączając przy tym pompę wspomagającą, kontrolując poziom płynu. W momencie kiedy silnik przekroczy temperaturę 90 stopni Celsjusza, otworzy się termostat, górny wąż się nagrzeje i gwałtownie spadnie poziom płynu.
Filtry Samochodowe Dostępne na Rynku
Wybierając filtry samochodowe, warto zwrócić uwagę na produkty znanych i cenionych producentów. Wśród popularnych marek znajdują się:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- 4Max
- Blue Print
- Donaldson
- Febi Bilstein
- Filtron
- Knecht
- Mann-Filter
- Purflux
- Purro
- Valeo
Każdy filtr samochodowy, który kupisz, jest objęty gwarancją oraz szczegółowo sprawdzony przez producenta. Towary mają wymagane certyfikaty bezpieczeństwa oraz jakości. To wszystko gwarantuje bezpieczeństwo zarówno dla zdrowia użytkowników, jak i stanu technicznego pojazdów.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
tags: #filtr #powietrza #vectra #b #2.5 #v6

