Filtr Powietrza Ursus C-330 i C-385: Budowa i Zasada Działania

Filtr powietrza w ciągniku, jak i w każdej innej maszynie, służy do oczyszczania powietrza, które dostaje się do silnika w celu jego rozruchu. Wiele osób zapomina o tym elemencie i bagatelizuje jego wpływ na ogólne działanie maszyny. Prawdopodobnie jest to spowodowane faktem, że filtr powietrza stosunkowo rzadko ulega uszkodzeniu. Warto jednak podkreślić, że w momencie, gdy ten komponent wywoła awarię, będziemy zmuszeni do przeprowadzenia remontu silnika, a co za tym idzie - poniesiemy duże koszty naprawy.

Ewolucja Filtrów Powietrza

Na początku rozwoju motoryzacji silniki nie były zbyt mocne, przez co nie potrzebowały dużej ilości powietrza. Z tego względu ówczesne filtry powietrza były po prostu metalowym sitkiem, który blokował wyłącznie większe zanieczyszczenia. Wraz z rozwojem motoryzacji i zwiększaniem mocy silników, rosło zapotrzebowanie silnika na czyste powietrze. Doprowadziło to do znacznego polepszenia konstrukcji i działania filtrów. Wraz z rozwojem technologii, filtry powietrza również zmieniały swoją konstrukcję i działanie, aby jak najbardziej zabezpieczyć silniki przed uszkodzeniem.

Rodzaje Filtrów Powietrza Stosowane w Ursusach

W ciągnikach Ursus, takich jak C-330 i C-385, stosowane są dwa główne typy filtrów powietrza: filtry mokre (olejowe) i filtry suche.

Filtry Mokre (Olejowe)

Ten rodzaj filtrów składa się z obudowy w kształcie walca i miski, która jest doczepiana od spodu. W środku obudowy znajdują się zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z gąbki o różnym stopniu gęstości, plastiku lub kłębków drutu. Z kolei w doczepianej misce wlewa się odpowiednią ilość oleju (najczęściej silnikowego), który pod wpływem zasysanego powietrza rozprzestrzenia się po całej misce i topi mniejsze zanieczyszczenia.

W konstrukcji mokrych filtrów powietrza bardzo ważnym elementem jest monocyklon. Ten komponent odpowiedzialny jest za usuwanie stosunkowo dużych zanieczyszczeń, takich jak na przykład piasek. Zwraca się uwagę na fakt, że regularna konserwacja tej części jest szczególnie zalecana w maszynach Ursusa i Zetora.

Przeczytaj także: Zasada działania filtra Ursus 4011

Powietrze w mokrych filtrach powietrza przechodzi przez trzy etapy oczyszczania - w pierwszej kolejności zostaje przefiltrowane w monocyklonie, następnie w kąpieli olejowej, a na samym końcu przepływa przez wkłady filtracyjne.

Jak już wspomnieliśmy, najczęściej do filtrów powietrza wybiera się olej silnikowy. Pamiętajmy o jego regularnej wymianie i kontrolowaniu poziomu, ponieważ brak oleju w mokrym filtrze powietrza szybko doprowadzi do uszkodzenia wkładów filtrujących, a co za tym idzie - do awarii silnika. Pracując w bardzo trudnych warunkach terenowych zdarza się nawet, że olej do filtra powietrza w ciągniku trzeba będzie wymieniać bardzo często.

Filtry Suche

Ten rodzaj filtrów w ciągnikach był odpowiedzią na wprowadzenie europejskich norm i regulacji, które dotyczyły emisji spalin. W mokrych filtrach powietrza dochodzi czasem do przeniknięcia oleju do komór spalania, przez co dochodziło do dymienia.

Suche filtry powietrza posiadają papierowe wkłady filtrujące i nie trzeba martwić się o wymianę oleju, ponieważ po prostu go nie ma. Konstrukcja suchych filtrów powietrza wygląda następująco: w plastikowej lub metalowej obudowie znajdują się dwa walce wykonane z papieru, które z kolei umieszczone są w siatkowej obudowie. Ten rodzaj filtrów jest znacznie łatwiejszy w utrzymaniu, jednak po upływie określonego przez producenta czasu, należy wymienić wkłady filtrujące na nowe (są one droższe, niż wkłady filtrujące do mokrych filtrów powietrza).

Konserwacja Filtrów Powietrza

Warto podkreślić, że bez względu na rodzaj filtrów powietrza w naszym ciągniku, regularnie kontrolujmy ich stan i w razie potrzeby przeprowadźmy ich konserwację. Jeżeli pracujemy w silnie zapylonych warunkach, będziemy zmuszeni do oczyszczania filtrów nawet codziennie!

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Wkład filtra powietrza stary typ C-330 42/05-308

Wkład filtra powietrza stary typ C-330, oznaczony numerem katalogowym 42/05-308, to kluczowy element systemu filtracji powietrza w maszynach rolniczych, w szczególności dedykowany do modelu Ursus C-330 oraz jego wariantów, takich jak 328 i 325. Produkt znajduje zastosowanie w kategorii osprzętu silnika, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie czystości powietrza dostarczanego do silnika, co ma bezpośredni wpływ na wydajność i żywotność jednostki napędowej.

Funkcjonalność i zastosowanie

Filtr powietrza w maszynach rolniczych pełni niezwykle istotną rolę, chroniąc silnik przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z otoczenia, takimi jak kurz, pył, czy inne drobne cząstki. Wkład filtra powietrza stary typ C-330 42/05-308 zapewnia skuteczną barierę dla tych zanieczyszczeń, co jest kluczowe w trudnych warunkach pracy, typowych dla środowiska rolniczego.

Specyfikacja techniczna

Prezentowany wkład filtra powietrza charakteryzuje się specyficzną konstrukcją, która została zaprojektowana w celu optymalizacji przepływu powietrza, a jednocześnie zapewnienia wysokiej skuteczności filtracji. Zastosowanie trwałych materiałów filtracyjnych zapewnia długotrwałą ochronę i minimalizuje konieczność częstych wymian, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji maszyny.

Zalety stosowania wkładu filtra powietrza C-330 42/05-308

  • Efektywność filtracji: Dzięki zaawansowanej technologii filtracji, wkład skutecznie zatrzymuje nawet najdrobniejsze cząstki zanieczyszczeń, co znacząco obniża ryzyko uszkodzeń wewnętrznych silnika.
  • Wydłużona żywotność silnika: Czyste powietrze dostarczane do silnika przedłuża jego żywotność, zmniejszając zużycie elementów wewnętrznych i zapobiegając awariom.
  • Optymalizacja pracy silnika: Zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza wpływa na poprawę efektywności spalania paliwa, co przekłada się na lepsze osiągi maszyny rolniczej.
  • Łatwa instalacja: Konstrukcja wkładu umożliwia prostą i szybką wymianę, co jest istotne w środowisku rolniczym, gdzie czas pracy jest kluczowy.

Zastosowanie w modelach Ursus C-330, 328, 325

Wkład filtra powietrza stary typ C-330 42/05-308 jest kompatybilny z popularnymi modelami ciągników Ursus, takimi jak C-330, 328 i 325. Te modele, znane z niezawodności i wytrzymałości, wymagają regularnej konserwacji, a wymiana filtra powietrza jest jednym z podstawowych działań serwisowych, które zapewnia ich długotrwałą i bezawaryjną pracę.

Ursus C-385: Charakterystyka Ogólna

Ursus C-385 to ciągnik rolniczy, który był przełomem w Polsce jeżeli chodzi o mechanizację rolnictwa. Ten pojazd powstał przy współpracy Polski oraz Czechosłowacji, a pierwszy egzemplarz został wyprodukowany w 1969 roku. Produkcja ciągnika trwała, aż do 1983 roku, a linię produkcyjną opuściło prawie 10 tysięcy tych pojazdów.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Ciągniki w ciągu swojej produkcji był modyfikowany i pewne części się zmieniały. Pierwsza wersja produkowana była do roku 1974 roku. Posiadała ona silnik o pojemności 4.6 l, mocy 76 KM oraz 4 cylindry. Chłodzony on jest cieczą, a wtrysk jest mechaniczny i bezpośredni dzięki pompie wtryskowej marki Motorpal. Moc silnika przenoszona jest na tylną oś, a prędkość maksymalna to około 25 km/h.

Dzisiaj można kupić do tego silnika zestaw naprawczy który powinien składać się z :

  • Tuleja
  • Tłok
  • Sworzeń
  • Pierścienie - 4 sztuki
  • Zabezpieczenia - 2 sztuki
  • O-ringi tulei - 2 sztuki

Podczas eksploatacji silnika na pewno przyda się też wymiana wszystkich uszczelek. Komplet można kupić w specjalistycznych sklepach, ale trzeba pamiętać, że istnieją dwa rodzaje kompletów: jeden do silników 4 cylindrowych, a drugi do silników 6 cylindrowych. Jeżeli zdecydujemy się kompletny remont silnik, warto sprawdzić najpierw czy mamy wersję z 4 czy 6 cylindrami. Wiele części bowiem pasuje tylko do jednego typu silnika. Na pewno będziemy musieli być czujni wymieniając panewki, uszczelkę pod głowicą czy odmę. W wersjach z turbiną dodatkowymi elementami podlegającymi wymianie będą kolektor wydechowy orz przewody gumowe.

Skrzynia biegów jest mechaniczna i posiada łącznie 24 przełożenia: 16 biegów do przodu oraz 8 biegów do tyłu. Podzielona ona została na 3 podzespoły: wzmacniacz momentu obrotowego, trójbiegowa skrzynia z przełożeniami polowymi, drogowymi oraz wstecznym oraz skrzynka biegów z, która zawiera cztery pierwsze przełożenia. Ważne jest, że w każdej wersji Ursusa C-385, skrzynia biegów jest taka sama, tak więc niezależnie jakie części lub całą skrzynię kupimy powinny pasować do naszego ciągnika.

Sprzęgło do Ursusa to standardowy typ : „słoneczko” o jednej tarczy ciernej. Należy jednak znowu wybrać odpowiednie elementy, ponieważ inne części wchodzą w skład kompletnego sprzęgła w silnikach z 4 cylindrami, a inne w silnikach z 6 cylindrami. Tarcza sprzęgła dla jednostki 4 cylindrowej powinna mieć średnicę zewnętrzna 325 mm i grubość 8 mm. W przypadku silnika z 6 cylindrami powinniśmy wybrać tarczę o takiej samej grubości ale o średnicy zewnętrznej 350 mm. W obydwu przypadkach mamy do wyboru w tarczy liczbę ząbków na wielowypuście 18 lub 22. Warto więc przed zakupem sprawdzić na ciągniku rodzaj frezu na wałku sprzęgłowym. Podczas remontu sprzęgła warto też zastanowić się nad wymianą łożyska wyciskowego. Ten sam tym pasuje do obu jednostek napędowych, a jego wymiary powinny wynosić : średnica zewnętrzna - 112 mm, średnica wewnętrzna - 65 mm, szerokość - 27 mm.

Układ hamulcowy we wszystkich produkowanych Ursusach C-385 jest taki sam. Zasadniczy hamulec jest tarczowy. Tarcza hamulcowa montowana jest na wielowypuście, a jej okładziny są nitowane. Średnica zewnętrzna powinna wynosić 230 mm, a grubość 12, 4 mm. Z tarczą współpracuje docisk, którego średnica powinna wynosić 228 mm. Docisk tarczy do zacisków zapewnia cylinderek hamulcowy, który kupimy w wersji wyprodukowanej w Czechach. Całość zasila pompa hamulcowa występująca w wersji krótkiej oraz produkcji czeskiej.

Układ paliwowy zapewnia bezpośredni i mechaniczny wtrysk paliwa za pomocą przewodów wtryskowych. W sklepach występują komplety dla odmian silników z 4 i 6 cylindrami. Filtr paliwa jest taki sam dla wszystkich silników, a jego główne wymiary to: średnica zewnętrzna - 85 mm, średnica wewnętrzna - 13, 5 mm, wysokość - 145 mm. Najważniejszym elementem całego układu jest pompa paliwa. Warto uważać przy jej wyborze, ponieważ inny typ pasuje do silników z 4 cylindrami, a inny do silników z 6 cylindrami. Na rynku wtórnym bardzo popularne są te po regeneracji, ponieważ nowa to koszt nawet kilku tysięcy złotych.

Układ chłodzenia w każdym ursusie C-385 jest identyczny. Sercem tego układu jest chłodnica. Przy wymianie warto sprawdzić jej wymiary gabarytowe: wysokość - 85 cm, szerokość - 57 cm, grubość - 22 cm.

Sercem układu hydraulicznego w ciągniku marki ursus jest pompa hydrauliczna. Do każdego typu C-385 pasuje ta sama pompa o wydajności 42l/min. Zasila ona głównie trzypunktowy układ zwieszenia, który służy do agregowania maszyn u urządzeń rolniczych zawieszanych na ciągniku. Obecnie na rynku można kupić dźwignie i łączniki o różnych wymiarach i długościach. Na przykład dźwignia dolna występuje w odmianach otworów montażowych 37, 5 mm oraz 28, 4 mm. Warto więc przed zakupem części dokładnie pomierzyć obecne elementy, które mamy na ciągniku.

W układzie elektrycznym, aby dobrać elementy do naszego ciągnika musimy znać główne parametry prądowe. Jeżeli szukamy alternatora, powinien on mieć koło pasowe o średnicy 74 mm i miejsce na dwa paski klinowe. Parametry elektryczne to napięcie 14V oraz natężenie 55 Ampera. Rozrusznik zaś powinien mieć moc około 4.9 KW oraz napięcie 24 V.

Jednym z najważniejszych elementów każdego ciągnika są opony. To od nich zależy jak traktor będzie sobie radził w polu i czy w razie problemów nie utknie w trudnym terenie. Do ciągnika powinniśmy wybrać opony rolnicze na przednią oś rozmiar : 7.50 - 20 lub 12.4 - 24. Na tylną oś również opony rolnicze w rozmiarze : 16, 9 - 34. Pamiętać należy, że przednia oś i tylna muszą być zgrane, dlatego prawidłowy dobór z podanego zakresu może dokonać tylko osoba doświadczona.

Układ oleju w ciągniku jest bardzo ważny, ponieważ zapewnia bezpieczną pracę w trudnych polowych warunkach i zapobiega zatarciu silnika. Bardzo ważny jest filtr oleju, który dzisiaj może być podczas okresowej wymiany - zmodernizowany. Na rynku dostępny jest gotowy korpus do którego mocowane są dwa filtry oleju. Są to nowe typy filtra - puszkowy ( taki sam jak w samochodach osobowych), które zastępują stare - odśrodkowe ( bączki ). Do zestawu dołączony jest jeszcze niezbędny zestaw uszczelek.

Ważnym układem w każdym ciągniku jest instalacja pneumatyczna. Sercem tego układu jest sprężarka, która powinna zapewniać odpowiednie ciśnienie i przepływ sprężonego powietrza. W Ursusie C-385, odpowiednią sprężarką będzie produkt firmy POLMO, która powinna być wyposażona w dwa koła pasowe.

W latach 1975-1983 wprowadzono modyfikacje do ciągnika. Główna zmiana polegała na zastosowaniu nowego typu silnika - Z 7501. Pojemność skokowa tej jednostki wynosi 4.6 l, a rozwijana moc osiąga 83 KM. Ilość cylindrów wynosi 4 lub 6. W tym samym czasie wyszła też najmocniejsza wersja Ursusa C-385 w wersji turbo. Ten sam silnik został wyposażony w turbo sprężarkę. Zwiększył się moment obrotowy, a moc wynosi już 100 KM. Dodatkowo była możliwość napędu na wszystkie koła. Przy wymianie turbo sprężarki należy pamiętać, że istnieją dwa typy: inna dla silników 4 cylindrowych, a inna dla silników 6 cylindrowych.

Obecnie firma Ursus wypuściła na rynek nową wersję C-385. Pierwszy pojazd zjechał z taśmy produkcyjnej w 2016 roku. Nowy silnik spełnia normy emisji spalin Euro III i generuje 85 KM. Na jego pojemność 3, 4 l składają się 4 cylindry. Przeniesienie napędu realizowane jest poprzez dwutarczowe sprzęgło cierne oraz skrzynię biegów 12 x 12 z rewersem oraz wzmacniaczem momentu. Ciągnik posiada blokadę tylnego mostu realizowaną elektrohydraulicznie.

tags: #filtr #powietrza #ursus #p60 #budowa #zasada

Popularne posty: