Filtr Powietrza Ursus C-360: Budowa, Działanie i Konserwacja
- Szczegóły
Sercem każdego ciągnika rolniczego jest silnik spalinowy. Do jego pracy potrzebne jest oczywiście paliwo, ale również powietrze. To pobierane jest bezpośrednio z otoczenia, niejednokrotnie mocno zanieczyszczonego kurzem i pyłem, co jest normalne w trakcie prac polowych. Te zanieczyszczenia doprowadziłyby bardzo szybko do uszkodzenia jednostki napędowej, dlatego w układzie dolotowym stosowany jest specjalny filtr powietrza do ciągnika.
Wstępny Filtr Powietrza Ursus C-360 - Kluczowy Element Ochrony Silnika
Wstępny filtr powietrza Ursus C-360 o numerze katalogowym 46/61-215/0 to kluczowy element osprzętu silnika w ciągnikach rolniczych, takich jak Ursus C-360, 4512, czy 4514. Jego głównym zadaniem jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami, które mogą przedostać się do układu dolotowego podczas pracy ciągnika w trudnych warunkach polowych. Jest to produkt, który doskonale sprawdzi się w różnorodnych warunkach eksploatacyjnych, oferując niezawodność i skuteczność w ochronie silnika przed niepożądanymi zanieczyszczeniami.
Funkcjonalność i Zastosowanie
Filtr działa na zasadzie wstępnego oczyszczania powietrza, co znacząco zmniejsza ryzyko przedostania się cząstek pyłu i brudu do wnętrza silnika. Dzięki temu zwiększa się żywotność silnika oraz jego efektywność. Jest to niezwykle istotne w maszynach rolniczych, które często pracują w zapylonym i zanieczyszczonym środowisku.
Specyfikacja Techniczna
Filtr powietrza Ursus C-360 jest skonstruowany z wysokiej jakości materiałów odpornych na działanie czynników atmosferycznych i chemicznych. Jego budowa zapewnia wysoką przepustowość powietrza, co przekłada się na optymalną pracę silnika. Wymiary filtru są ściśle dopasowane do konstrukcji silnika modeli Ursus, co gwarantuje jego łatwy montaż i demontaż.
Numer Katalogowy i Kompatybilność
Prezentowany filtr powietrza posiada kilka numerów katalogowych, które mogą być używane zamiennie: 46/61-215/0, 0046/61-215/0, 46612150, 0046612150, 3027915M91, oraz 3027 915 M91. Taka różnorodność oznaczeń ułatwia identyfikację i zakup odpowiedniej części do konkretnego modelu ciągnika.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
W większości ciągników nie jest on jednak podobny do tych, które znamy z samochodów. Na początku omówimy działanie układu oczyszczania powietrza w ciągniku rolniczym. Nie jest to bowiem zwyczajny filtr papierowy lub wykonany ze specjalnej bibuły. Takie rozwiązania są normą w przypadku samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych czy autobusów.
Zasada Działania Filtra Powietrza w Ursusie C-360
Filtr powietrza C-360, czyli jednego z najpopularniejszych Ursusów, działa na zasadzie cyklonowej. Wewnątrz cylindrycznego zbiornika, przez który przechodzi zasysane powietrze, znajdują się jedynie dwie siatki, które mają za zadanie zatrzymać duże zanieczyszczenia (np. grudki ziemi bądź kamienie). Odfiltrowanie mniejszych zanieczyszczeń możliwe jest dzięki wprawieniu powietrza w silny ruch wirowy. Ruch ten sprawia że zostają one odrzucone do krawędzi zbiornika, a następnie grawitacyjne opadają na jego dno. Tam znajduje się niewielka ilość oleju w specjalnym osadniku, do którego lustra mają przywrzeć zanieczyszczenia. Uniemożliwia to ich ponownie porwanie w górę i wprowadzenie do kolektora dolotowego silnika.
Ponieważ budowa układu oczyszczania powietrza jest inna niż w pozostałych pojazdach, nie występuje tutaj też typowa „wymiana” filtra. Ten podlega okresowemu czyszczeniu, które należy wykonywać minimum raz na sezon, albo po przekroczeniu określonej przez producenta liczby motogodzin. Pojemność filtrów cyklonowych jest bardzo duża, dlatego też interwały ich konserwacji mogą być odpowiednio dłuższe, nawet w sytuacji pracy w bardzo dużym zapyleniu. Niemniej żaden filtr powietrza do ciągnika nie ma nieograniczonych możliwości wychwytywania zanieczyszczeń, stąd regularne zabiegi są konieczne.
Czyszczenie Filtra Powietrza - Krok po Kroku
Pracę zaczynamy od poluzowania klamry mocującej i wyjęciu dolnego osadnika z olejem (zwykle konieczne jest uprzednie zdemontowanie przedniej kratki chłodnicy). Stary olej wylewamy, a następnie dokładnie czyścimy osadnik filtra powietrza tak, by wewnątrz nie pozostały żadne zanieczyszczenia. Następnie uzupełniamy olej do wyznaczonego poziomu. Zanim jednak założymy go ponownie, z górnej części cylindrycznego zbiornika wyjmujemy wspomniane wcześniej siatki. Usuwamy wszelkie zebrane tam zanieczyszczenia, po czym wkładamy je na swoje miejsce. Warto też przetrzeć wewnętrzne ścianki zbiornika, by usunąć zalegający tam kurz oraz pył. Jak widać zabieg czyszczenia filtra jest bardzo prosty i można go wykonać w krótkim czasie. Natomiast dzięki cyklonowej budowie układu oczyszczania powietrza, nie musimy robić tego w krótkich odstępach czasu, nawet pracując w bardzo trudnych warunkach.
Różnice Między Starym a Nowym Typem Filtra w Ursusie C-330
W dyskusji poruszono różnice między starym a nowym typem filtra powietrza w ciągniku Ursus C330. Nowy typ filtra wyposażony jest w filtr cyklonowy, który skuteczniej usuwa pył, ale wymaga regularnego czyszczenia, aby zachować efektywność. Użytkownicy zauważyli, że nowa konstrukcja ma pewne wady, takie jak duża szczelina między cyklonem a pokrywą, co może prowadzić do dostawania się nieczystego powietrza do dalszej części filtra. Wymiana filtra na nowy typ może być korzystna, zwłaszcza w przypadku uszkodzenia starego wkładu, który może się rozpadać.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
W nowym typie masz u góry filtr cyklonowy. Usuwa pył pod warunkiem, że cyklon nie jest zawalony ziemią - i co za tym idzie - wycięcia z boku cyklonu. Czyli należy go pewnie dość często czyścić. Myślę że poprawić tylko poprzez wspawanie elementu o kształcie miseczki (musi być wklęsłe ze względu na kształt pokrywy) i wywiercenie otworu pod szpilkę od pokrywy cyklonu. Musiałbym jeszcze raz tam zajrzeć i przemyśleć. Chyba że obecnie produkowane filtry są inaczej wykonane niż te oryginalne.
Przede wszystkim cyklon warto utrzymywać w sprawności, ale od warunków polowych będzie zależała częstość czyszczenia elementu cyklonu. W trzydziestce mocno "chlupie" olej we filtrze, więc nawet rura wlotowa jest nawilżona olejem. Po ilości oblepionego w tym miejscu błota można określić sprawność działania cyklonu.
Rodzaje Filtrów Powietrza Stosowanych w Ciągnikach
Filtr powietrza to element, o którym posiadacze ciągników i maszyn rolniczych często zapominają. Jak zbudowany jest filtr powietrza, jakie jego rodzaje dostępne są na rynku, na czym polega skuteczne czyszczenie?
Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, np. Ursusa C-45, nie stawiały wysokich wymagań co do paliwa i czystości powietrza. Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania wymusiły na projektantach zupełnie inne podejście do jakości powietrza zasysanego przez silniki.
Filtr Powietrza Mokry
Filtr powietrza mokry w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Wewnątrz znajdują się dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny. za zadanie wychwycić i zatrzymać grube zanieczyszczenia. Urządzenie posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, ułatwiający odrzucanie piachu i cięższych frakcji.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Monocyklon ma prostą budowę, jednak wymaga przeprowadzenia co jakiś czas czynności serwisowych. Polegają one na zdjęciu go z rury ssącej, rozebraniu i oczyszczeniu z zebranego piasku.
Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski znajdującej się na spodzie obudowy wlewamy oznaczoną na podziałce pewną ilość oleju silnikowego. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia. Następnie strumień dostaje się do komory z wkładami filtrującymi. Zmiana średnicy sprawia, że masa powietrza zostaje gwałtownie rozprężona.
W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, czyli jego pojemności skokowej, w filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny. Filtry powietrza mokre stosowane były od kilkudziesięciu lat w Zetorach, Ursusach, MTZ, Jumz i T-25 Władymirecach. Utrzymane w odpowiedniej czystości układy zapewniały dość skuteczną filtrację powietrza pod warunkiem dokonywania okresowej wymiany wkładów filtrujących i oleju.
Filtr Powietrza Suchy
W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. W porównaniu z systemami znanymi w motoryzacji wprowadzono tu kilka zmian. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem.
Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać.
Wymiana i Konserwacja Filtrów Powietrza
Regularna wymiana wstępnego filtra powietrza jest kluczowa dla utrzymania optymalnej wydajności silnika. Zaleca się, aby wymiana filtra odbywała się zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu lub częściej, w przypadku pracy w szczególnie trudnych warunkach. Proces wymiany jest prosty i nie wymaga specjalistycznych narzędzi, co pozwala na szybką i bezproblemową konserwację.
Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować. Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji.
W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej.
Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje.
Dodatkowe Informacje o Filtrach i Olejach
Do silnika C 360 można założyć filtr oleju pełnoprzepływowy PP-8.4 firmy PZL Sędziszów, albo OP-647 Filtron, a także W 940/5 MAN. Masz silnik od C 4011 z dwoma filtrami, jeden główny szeregowy a drugi bocznikowy. Najprościej zakupić zestaw - podstawa filtra wymiennego URSUS c-4011 0204 za 150 zł.
W starszych ciągnikach przyczyną słabego ciśnienia jest filtr oleju [odśrodkowy , płukany tzw..bączek ]. Filtr z boku czysty? A jak wygląda filtr olejowy ?
Wymieniłem filtry, pompkę zasilającą oraz odpowietrzyłem. Jeszcze raz sprawdź wszystkie możliwe połączenia łącznie z uszczelką pod filtrem paliwa. Zbiornik czysty? Co z tego, że filtry zmieniałeś 2 miesiące temu? Wykręć teraz i je zmień.
Witam, mam URSUS C 4011, założyłem filtr oleju jednorazowy (tzw.pepka) z obudową od URSUSA 360. Nie wiem dlaczego, ale po uruchomieniu silnika ciśnienie oleju rozsadza filtr. To filtry pełnego przepływu i jeśli się nie mylę w ich mocowaniu jest zawór przelewowy. Sprawdź może się zablokował i olej omija filtry.
A co ciśnienia oleju, to wypadało by go wymienić, razem z filtrami, jeśli sie nie poprawi, to najtańszą opcją jeszcze jest wymiana pompy.
Olej wraz z filtrem oleju dawno wymieniałeś. To co ile olej zmieniasz ,że tak ci silnik zasyfiło, najlepiej zmieniaj co roku, ja tak robię, i razem z tym filtr. I nie ma żadnego syfu w oleju.
Tabela Zamiennych Numerów Katalogowych Filtrów
| Numer Katalogowy | Kompatybilne Modele |
|---|---|
| 46/61-215/0 | Ursus C-360, 355, 4011, MF4 |
| 0046/61-215/0 | Ursus C-360, 355, 4011, MF4 |
| 46612150 | Ursus C-360, 355, 4011, MF4 |
| 0046612150 | Ursus C-360, 355, 4011, MF4 |
| 3027915M91 | Ursus C-360, 355, 4011, MF4 |
| 3027 915 M91 | Ursus C-360, 355, 4011, MF4 |
Dostępność Filtrów Powietrza
W naszym sklepie znajdziecie filtry powietrza, wkłady i inne elementy związane z filtracją powietrza. PZL Sędziszów produkuje szerokie spektrum filtrów przeznaczonych do samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych i rolniczych. Firma istnieje na rynku ponad 75 lat i należy do światowych liderów z dziedziny filtracji. Siedziba znajduje się w Columbus w stanie Indiana (USA). Wix Filters to amerykański producent filtrów działający od 1939 roku. Firma spełnia normy w zakresie projektowania i wytwarzania filtrów oraz posiada liczne patenty technologiczne. Filtron to firma specjalizująca się w produkcji wysokiej jakości filtrów. Została założona w 1982 roku w Gostyniu, a w 2016 roku dołączyła do grupy Mann+Hummel. Produkt jest najwyższej jakości, wyposażony we wszystkie niezbędne do prawidłowego, długoterminowego funkcjonowania, elementy.
tags: #filtr #powietrza #ursus #360 #budowa #i

