Filtr Powietrza Typu Trąbka: Budowa i Zasada Działania

Sportowy filtr powietrza należy do niepozornych podzespołów eksploatacyjnych, których montaż może przynieść spore korzyści. Zauważalny wzrost mocy czy dynamiki to pierwsza z nich. Kolejną może być też ograniczenie zużycia paliwa. Brzmi paradoksalnie? Ale tylko na pozór, ponieważ stożkowy lub panelowy filtr powietrza zwiększa ilość tlenu dostarczanego do komory silnikowej, w porównaniu do filtrów tradycyjnych, co przekłada się na zwiększenie wydajności.

Jesteś ciekaw, jak działa panelowy filtr powietrza? Rozważasz montaż w miejscu seryjnego, a może już stosujesz to rozwiązanie i chciałbyś dowiedzieć się więcej? Jeśli na któreś z pytań odpowiesz twierdząco, to zachęcamy do lektury.

Rodzaje Sportowych Filtrów Powietrza

Pośród sportowych filtrów powietrza stosuje się dwa rozwiązania. Pierwsze - nieco bardziej zaawansowane - to filtr stożkowy. Drugie - panelowy filtr powietrza (ten termin, rozumiany jako wkładki sportowe do filtrów powietrza, będzie dominował w niniejszym tekście).

Panelowy Filtr Powietrza

Filtr panelowy cieszy się sporą popularnością zarówno ze względu na właściwości, jak i łatwość montażu. Wkładka sportowa filtra powietrza (to też spotykana nazwa) montowana jest w miejscu zwykłej, fabrycznej, bez konieczności żadnych przeróbek czy stosowania adapterów. Zasada działania filtra panelowego zasadniczo jest taka sama jak tradycyjnego.

Stożkowy Filtr Powietrza

Ale jeśli ktoś szuka czegoś innego i godzi się na montaż z wykorzystaniem adapterów, to z pewnością doceni stożkowe filtry powietrza (znane też jako airboxy). Nowy powinien znajdować się w miejscu po seryjnym airboxie bądź w oddzielnej obudowie (oczywiście zależy to od auta oraz producenta filtra). Mimo że zamiana stożkowego filtra powietrza wydaje się łatwa, warto zlecić ją profesjonalistom.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Rola Filtra Powietrza w Silniku Spalinowym

W silnikach spalinowych za generowanie energii odpowiada mieszanka paliwowo-powietrzna. Pod tą nazwą kryje się nic innego, niż benzyna, olej napędowy czy gaz (LPG bądź CNG) zmieszany w odpowiednich proporcjach z powietrzem. Jak pokazuje praktyka mechaników i wielu kierowców, może dojść do sytuacji, w których wspomniane proporcje odbiegają od wytyczonych przez konstruktorów silnika.

  • Za bogata mieszanka to ta, w której powietrza jest zbyt mało w stosunku do paliwa właściwego.
  • Zbyt uboga mieszanka paliwowo-powietrzna to ta, w której zachwiane są proporcje na niekorzyść paliwa. Jest za dużo tlenu.

Skutkiem zbyt ubogiej mieszanki może być zauważalny spadek mocy (dynamiki), co ma powiązanie ze zbyt niską temperaturą procesu spalania. Należy dodać, że spalanie ubogiej mieszanki jest szkodliwe dla środowiska bardziej niż zrównoważonej - wzrasta emisja węglowodorów. W tym miejscu trzeba wspomnieć, że niedrożność filtra powietrza ściśle łączy się z powstawaniem zbyt ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej.

Oba składniki mieszanki paliwowo-powietrznej powinny być wolne od zanieczyszczeń. Dużą rolę odgrywają tutaj i filtr paliwa, i filtr powietrza. Ten drugi wynalazek, stosowany w samochodach od przeszło stu lat, jest bohaterem niniejszego artykułu. I pokrótce dobrze jest wspomnieć o jego roli.

Aby mógł nastąpić proces spalania, powietrze jest zasysane do wnętrza jednostki napędowej. Ale powietrze to nie tylko mieszanina gazów z azotem i tlenem na czele, ale też kurz, pył czy drobinki piaski. I je właśnie wyłapuje filtr powietrza. Panelowy robi to co najmniej równie skutecznie co tradycyjny.

Standardowo filtr powietrza w samochodzie powinno wymieniać się co 12-24 miesiące (15-40 tys. km).

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Zasada Działania i Budowa Filtra Panelowego

Sportowy panelowy filtr powietrza przede wszystkim wyłapuje zanieczyszczenia, chroniąc przed przedostawaniem się ich do komory spalania. Ponadto filtr powietrza panelowy reguluje dopływ powietrza, co zapewnia odpowiednią proporcję mieszanki. Co istotne, filtry tego typu mają lepszą przepustowość od klasycznych - akurat o tyle, aby polepszyć przepływ bez obaw o nieodpowiednie proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Za to odpowiada wkładka o zwiększonej przepustowości.

O ile w seryjnych filtrach powietrza stosuje się papier, to sportowe (panelowe i stożkowe) zamiast tego mają wkładkę bawełnianą lub z gąbki.

Wady i Zalety Filtra Panelowego

Czy panelowy filtr powietrza ma wady? Owszem. Są dwie główne. Pierwszą jest cena. Markowe modele takich marek, jak Pipecrooss czy K&N, mogą kosztować nawet więcej niż 300 zł. Oczywiście do niektórych aut można znaleźć tańsze sportowe wkładki filtra - także markowe (np.

Wspominając o cenach sportowych wkładek filtra powietrza, trzeba nadmienić, że najdroższe są modele wielokrotnego użytku. Czyli te, które można samodzielnie czyścić i regenerować.

Popularne Marki Sportowych Filtrów Powietrza

Na szczególną uwagę, jako opcja dla wymagających, zasługują wkładki filtrów powietrza K&N oraz Pipercross. Te marki nie bez powodu były już kilkakrotnie „przywoływane do tablicy”.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

  • Pipercross to brytyjska marka, której produkty są wykorzystywane nie tylko przez aktywnych fanów tuningu, ale też przez wyczynowych zawodników i konstruktorów silników o sportowej charakterystyce. W ofercie Pipercross są między innymi wydajne filtry powietrza (wkładki) do wielu popularnych modeli aut.
  • Firma K&N została założona w latach 60. XX wieku przez aktywnych kierowców wyścigowych i od tego czasu proponuje rozwiązania idealnie dopasowane do samochodów o ponadprzeciętnych osiągach. Oczywiście w ofercie są też sportowe wkładki filtrów powietrza do „cywilnych” wozów.

tags: #filtr #powietrza #typu #trąbka #budowa #zasada

Popularne posty: