Wymiana filtra powietrza w Toyota Yaris Hybrid
- Szczegóły
Filtry samochodowe występują w wielu formach i są przeznaczone dla różnych układów. Regularna wymiana tego typu elementów jest obowiązkiem każdego właściciela auta. Świadomość tego, w jaki sposób działają filtry samochodowe, utwierdzi Cię w przekonaniu, że warto o nie dbać. W samochodach znajdziesz kilka rodzajów filtrów. Bez względu na miejsce montażu, każdy odpowiada za oczyszczanie czy to podzespołów, z którymi ma za zadanie współpracować, czy płynów eksploatacyjnych, czy powietrza.
Rodzaje filtrów samochodowych
W samochodach Toyota Yaris Hybrid, jak i w innych pojazdach, kluczowe są następujące rodzaje filtrów:
- Filtr oleju - montowany w dolnej lub górnej części silnika. Jego zadaniem jest filtrowanie oleju silnikowego. Stan zużycia filtra ma bardzo duży wpływ na pracę całej jednostki napędowej, w tym na trwałość i niezawodność. Wymiana filtra powinna być dokonywana przy każdej wymianie oleju.
- Filtr paliwa - oczyszcza mieszankę dochodzącą do silnika z cząstek stałych i oddziela wodę. Cząstki zanieczyszczeń oraz woda dostają się do paliwa również poprzez odpowietrznik zbiornika. To natomiast może być przyczyną usterki wtrysku paliwa. Z tego względu niezwykle ważne jest, by filtr samochodowy był w pełni sprawny.
- Filtr powietrza - znajduje się bezpośrednio w układzie dolotowym silnika. Jest odpowiedzialny za filtrację powietrza w pojeździe, oddziela zanieczyszczenia, takie jak piasek, kurz, a nawet owady. Zatkany filtr powietrza jest bardzo często powodem spadków osiągów jednostki napędowej.
- Filtr kabinowy - czasami można spotkać się z nazwą „filtr pyłkowy”, ponieważ ten element znajduje się w układzie nawiewu powietrza. Wpływa na komfort w trakcie jazdy. Filtr ten zajmuje się przede wszystkim oczyszczaniem powietrza tłoczonego wentylacją do kabiny samochodu. Najlepszą praktyką jest wymiana filtra przeciwpyłowego dwa razy do roku.
Filtr powietrza - kluczowy element układu dolotowego
Jakość powietrza, które dociera do Twojego silnika może mieć bezpośredni wpływ na osiągi i trwałość silnika. Niezmiernie ważne jest, aby powietrze dostające się do komory spalania silnika było całkowicie wolne od kurzu i zanieczyszczeń. Filtr powietrza pozwala na oczyszczenie powietrza z ciał obcych, umożliwiając sprawne działanie silnika. Wysokiej jakości filtr potrafi blokować nawet najmniejsze zanieczyszczenia. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa.
Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.
Rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Oryginalne filtry powietrza posiadają trzy warstwy filtrujące. Każda z nich posiada otwory różnej grubości, odpowiedzialne za filtrowanie dużych, średnich i małych zanieczyszczeń. Inne, nieoryginalne filtry powietrza często posiadają tylko jedną warstwę filtrującą, która nie jest w stanie tak dokładnie oczyścić powietrza, jak oryginalny filtr powietrza. Konkurencyjne produkty często nie są dopasowane do obudowy filtra.
Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy)
Filtr kabinowy zwany też przeciwpyłkowym to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np.
W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca.
Kiedy wymieniać filtr kabinowy?
W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie.
Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Objawy zużytego filtra kabinowego
Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.
Filtr kabinowy a klimatyzacja
Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą powiązane, jednak zadanie jest jedno - oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.
Jaki filtr kabinowy wybrać?
Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.
Lokalizacja i wymiana filtra kabinowego
Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy.
Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 10 minut.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Wymiana filtra powietrza w Toyota Yaris 1
Wymiana filtra powietrza w Toyocie Yaris 1 powinna się odbywać średnio co 15 - 20 tysięcy kilometrów. Osadnik odpowiada za jakość powietrza dostarczanego do komory spalania, warto zatem pamiętać o interwale i dla ułatwienia połączyć go np. z wymianą oleju w silniku. Filtr powietrza w Toyocie Yaris 1 jest umieszczony pod maską - po prawej stronie jednostki napędowej w dedykowanej obudowie.
Interwały wymiany i konsekwencje zaniedbania
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Błędy podczas wymiany
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Filtr paliwa - dodatkowa ochrona silnika
Filtr paliwa jest ważnym elementem układu paliwowego samochodu, który ma za zadanie zatrzymywać zanieczyszczenia i cząstki mogące znajdować się w paliwie. W większości pojazdów stosuje się filtry paliwa z wkładem filtrującym wykonanym z materiałów porowatych, takich jak papier lub włókno szklane. Zasada działania jest bardzo prosta: paliwo przepływa przez filtr, a zanieczyszczenia zostają zatrzymane przez strukturę materiału filtrującego.
Rodzaje filtrów paliwa
W naszych samochodach stosowane są dwa podstawowe rodzaje filtrów paliwa: filtry wstępne i filtry główne. Filtry wstępne są umieszczone w zbiorniku, przed pompą paliwa. Ich zadaniem jest zatrzymywanie większych cząstek i zanieczyszczeń. Filtry główne są umieszczone wzdłuż linii paliwowej. Służą do zatrzymywania drobnych cząstek i zanieczyszczeń mogących dostać się do paliwa podczas transportu lub do zbiornika w naszym aucie. W niektórych filtrach paliwa wykorzystuje się również separator wody.
Kiedy wymieniać filtr paliwa?
W miarę upływu czasu i podczas intensywnej eksploatacji samochodu filtr paliwa zatrzymuje coraz więcej zanieczyszczeń, co może prowadzi do utraty drożności i wydajności. Dlatego tak ważne jest regularne wymienianie filtra paliwa zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. W większości przypadków oznacza to wymianę co 20 000-40 000 kilometrów lub co 1-2 lata.
Filtry paliwa szybciej zużywają się w silnikach Diesla niż w benzynach, gdyż olej napędowy jest bardziej narażony na zanieczyszczenia cząstkami, które mogą uszkodzić układ paliwowy. Najrzadziej filtr paliwa wymienia się w autach hybrydowych. Wynika to ze specyfiki ich pracy i faktu, że silnik spalinowy nie jest wykorzystywany przez cały czas podczas jazdy. Nowe modele Toyoty, takie jak Prius Plug-in Hybrid, oferują zasięg do 72 kilometrów w trybie EV.
Objawy uszkodzonego filtra paliwa
Uszkodzony lub niedrożny filtr paliwa może prowadzić do bardzo poważnych i kosztownych awarii. Jeżeli zauważymy, że auto gorzej reaguje na gaz, ma problemy z rozruchem, zaczęło zużywać więcej paliwa, szarpie lub występuje falowanie obrotów na biegu jałowym, w pierwszej kolejności powinniśmy zainteresować się naszym filtrem. Poniżej kilka objawów:
- Spadek mocy silnika: zatkany lub uszkodzony filtr paliwa może ograniczać przepływ paliwa do silnika, co może prowadzić do spadku mocy i wydajności silnika.
- Przerywanie pracy silnika: uszkodzony filtr paliwa może powodować przerywanie pracy silnika podczas jazdy. Silnik może się wyłączać lub tracić moc w przypadkach, gdy zapotrzebowanie na paliwo jest większe.
- Nieprawidłowe działanie silnika na biegu jałowym: jeśli filtr paliwa jest uszkodzony, silnik może działać nierówno na biegu jałowym.
- Wibracje lub drgania: uszkodzony filtr paliwa może prowadzić do wibracji lub drgań silnika.
Koszty związane z filtrem paliwa
Koszt filtrów paliwa zaczyna się od kilkudziesięciu złotych w przypadku tanich zamienników do około 100-200 złotych przy produktach oryginalnych, które oferują znacznie lepsze parametry pracy i jakość wykonania zgodną z zaleceniami producenta.
Podsumowanie kosztów wymiany filtrów w Toyota Yaris I
Poniższa tabela przedstawia przybliżone koszty wymiany filtrów w Toyota Yaris I, uwzględniając zarówno cenę filtra, jak i usługę wymiany.
| Rodzaj filtra | Cena filtra (PLN) | Koszt wymiany (PLN) | Całkowity koszt (PLN) |
|---|---|---|---|
| Filtr powietrza | 10-30 | 20-50 | 30-80 |
| Filtr oleju | 20-50 | 30-60 | 50-110 |
| Filtr paliwa | 30-200 | 50-100 | 80-300 |
| Filtr kabinowy | 30-100 | 30-60 | 60-160 |
Wymiana filtra powietrza: Toyota Yaris 1 - czy jest trudna?
Wymiana filtra powietrza w Toyocie Yaris 1 jest tania. Sam osadnik potrafi kosztować już niecałe 10 złotych! Lepszej jakości zamienniki stanowią wydatek na poziomie 25 - 30 złotych. Wymiana jest stosunkowo prosta. Kierowca może zatem wykonać ją we własnym zakresie.
Znaczenie regularnej wymiany filtrów
Zasadniczym zadaniem filtra powietrza zainstalowanego w samochodzie jest oczyszczenie powietrza dostarczanego z otoczenia do silnika samochodowego w celu przeprowadzenia procesu spalania paliwa. Jest to o tyle istotne, że w powietrzu oprócz miekkich zanieczyszczen nie wpływających istotnie na żywotność silnika, znajdują się także twardsze cząstki, które mogą w istotny sposób wpływać na szybkość zużycia elementów współpracujących silnika, takich jak: gładź cylindrowa i zespół tłoka z pierścieniami. Niekorzystnym czynnikiem jaki ma zawartość pyłów i kurzu w zasysanym powietrzu jest stopniowe zapychanie filtra powietrza, a w efekcie zubożenie mieszanki i obniżenie mocy silnika.
Wymiana filtra powietrza na nowy nie powinna być dokonywana rzadziej niż co 40 tysięcy kilometrów, a w przypadkach poruszania się w bardziej zapylonym środowisku , co 20 a nawet co 15 tysięcy kilometrów.
tags: #filtr #powietrza #toyota #yaris #hybrid #wymiana

