Filtr Powietrza w Suzuki Burgman: Klucz do Sprawnego Działania Silnika
- Szczegóły
Aby motocykl zachował swoją sprawność i zapewniał maksymalnie bezpieczną jazdę, trzeba o niego dbać. Ważne są regularne serwisy i przeglądy, jak i wymiana części eksploatacyjnych, które w naturalny sposób ulegają zużyciu. Wśród nich są filtry powietrza znajdujące się nie tylko w motocyklach, ale i innych pojazdach, jak samochód osobowy czy ciężarowy.
Wkład filtra powietrza do motocykli Suzuki Burgman 650 to część układu wydechowego, która ma za zadanie oczyszczać powietrze przed dostaniem się do silnika. Filtr powietrza jest niezwykle ważny dla prawidłowego działania silnika, ponieważ chroni go przed zanieczyszczeniami powietrza, takimi jak kurz, brud, pyłki i owady, które mogą wpłynąć negatywnie na wydajność i trwałość silnika.
Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?
Motocyklowe filtry powietrza pełnią kilka funkcji, ale najważniejszą już znasz - zatrzymują zanieczyszczenia, które wraz z zassanym powietrzem mogłyby przedostać się do silnika. Skutkowałoby to zaburzeniem jego pracy, a to z kolei przełożyłoby się na sprawność całego pojazdu - silnik to w końcu serce każdego jednośladu czy też samochodu.
Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Filtry powietrza należy sprawdzać za każdym razem przy okazji regularnych przeglądów. Zebrane na filtrze zabrudzenia w dużej ilości to sygnał, że trzeba go natychmiast wymienić i zadbać w przyszłości o to, aby wymieniać go częściej. Niektórzy kierowcy decydują się to robić podczas każdego przeglądu. Taka regularność pozwala uniknąć ewentualnych problemów z silnikiem, a także dodatkowych wizyt w warsztacie. Zaniedbanie tej czynności może Cię kosztować poważną awarię jednostki napędowej.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Ważne jest, aby filtr dopasować do modelu pojazdu. Inny będzie do motoru sportowego, a inny do turystyka czy choppera. W tym przypadku bardzo dużo zależy od warunków jazdy, to one mają też bezpośredni wpływ na długość eksploatacji filtra oraz częstotliwości jego wymiany.
Regularna wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla utrzymania optymalnej wydajności silnika, oszczędności paliwa i redukcji emisji spalin. Materiał: Wkład filtra powietrza jest wykonany z wielowarstwowych materiałów włóknistych, które tworzą strukturę zapewniającą skuteczne filtrowanie powietrza.
Objawy zużytego filtra powietrza
Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla. Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Wyróżnić możemy kilka rodzajów filtrów powietrza. Pierwszy to filtr gąbkowy, który cechuje się bardzo dobrą przepuszczalnością powietrza. Wadą gorszej jakości filtrów gąbkowym jest jednak zdolność do przepuszczania kurzu. Wartym uwagi producentem jest w tym przypadku Filtron. Alternatywą jest papierowy filtr powietrza, który cechuje się lepszą ochroną przed przenikaniem pyłu. Jeśli chodzi o sportowe motocykle, to bardzo często montuje się w nich stożkowy filtr powietrza. Jego największą zaletą jest bardzo duża przepustowość.
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
- Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Filtr powietrza stożkowy
Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza
W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Filtry Powietrza K&N
Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu koniecznych poziomów filtrowania zapewniających długą żywotność silnika. Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność i ogólną wydajność filtrowania. W rezultacie otrzymujemy filtr powietrza, który pozwala na pobranie znacznie większej ilości powietrza do silnika.
Filtry K&N można wielokrotnie myć i używać w motocyklu praktycznie bez ograniczeń. Konieczność czyszczenia filtra K&N występuje po przejechaniu 80 000 km. Do czyszczenia i nasączania prosimy używać specyfików przeznaczonych wyłącznie do tego celu. Można je znaleźć w zakładce „Patrz też”. Procedura czyszczenia i nasączania jest dostępna na opakowaniu filtra lub specjalnej ulotce. Nie używać do czyszczenia benzyny ani rozpuszczalników.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Firma K&N Engineering z Riverside w stanie Kalifornia, w USA jest wynalazcą i czołowym innowatorem na polu technologii filtrów wielokrotnego użytku wytwarzanych z wykorzystaniem gazy bawełnianej do samochodów i motocykli. Od 1969 roku firma K&N Engineering jest firmą rodzinną. Przekształciła się w firmę globalną z biurami w Wielkiej Brytanii i Holandii. Obecnie K&N jest liderem sprzedaży i marki filtrów powietrza do samochodów, motocykli i ATV oraz ma katalog produktów zawierający ponad 2400 pozycji.
Jak Wybrać Odpowiedni Filtr Powietrza?
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.
Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej. Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.
tags: #filtr #powietrza #suzuki #burgman #wymiana

