Wymiana i Pielęgnacja Filtra Powietrza w Suzuki Bandit 650

Filtr powietrza to element niezbędny w każdym motocyklu. Suzuki GSF 650 Bandit wymaga użycia go do oczyszczenia powietrza wpływającego do silnika. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra. Filtr powietrza w motocyklu to niepozorny element, często pomijany w codziennej pielęgnacji jednośladu. Mimo niewielkich rozmiarów odgrywa ważną rolę w jego prawidłowym funkcjonowaniu i kondycji silnika. Zaniedbanie filtra może prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji, takich jak spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a nawet poważne uszkodzenia silnika. Dlatego regularna wymiana i dbałość o ten skromny element to inwestycja w bezawaryjną jazdę.

Po Co Motocyklowi Filtr Powietrza?

Podstawowym zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza zasysanego do silnika z wszelkich zanieczyszczeń. Kurz, pył, owady, drobiny piasku - to tylko niektóre z zagrożeń, które czyhają na Twój silnik podczas jazdy. Filtr zatrzymuje te szkodliwe elementy, chroniąc delikatne komponenty silnika przed uszkodzeniem, a także zapobiega przedwczesnemu zużyciu i awariom. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika.

Dobrej jakości filtr powietrza zapewnia nie tylko czystość w układzie dolotowym, ale również optymalny przepływ powietrza. To z kolei przekłada się na lepszą wydajność silnika, co oznacza większą moc, szybsze przyspieszenie i mniejsze zużycie paliwa. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu.

Jak Często Wymieniać Filtr Powietrza w Motocyklu?

Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od kilku czynników:

  • Rodzaj motocykla - w niektórych modelach filtry zużywają się szybciej niż w innych.
  • Warunki jazdy - jazda w kurzu, pyle i błocie znacznie przyspiesza zużycie filtra.
  • Styl jazdy - agresywna jazda połączona z wysokimi obrotami silnika również wpływa na tempo zużycia filtra.

Ogólnie przyjmuje się, że filtr powietrza w motocyklu należy wymieniać co 10 000 do 15 000 kilometrów. W niektórych przypadkach, np. podczas jazdy w ekstremalnych warunkach, może być konieczna wymiana filtra częściej. Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Objawy Brudnego Filtra Powietrza

Zasygnalizowanie przez motocykl potrzeby wymiany filtra powietrza nie zawsze jest oczywiste. Warto jednak zwracać uwagę na pewne objawy, które mogą świadczyć o jego zużyciu:

  • Spadek mocy silnika - silnik wyraźnie traci siłę, odczuwalne jest mniejsze przyspieszenie.
  • Wzrost zużycia paliwa - pobór paliwa staje się zauważalnie wyższy.
  • Trudności z odpaleniem silnika - szczególnie widoczne w chłodne dni lub po dłuższym postoju.
  • Dymienie z wydechu - może pojawić się siwy lub czarny dym, zwłaszcza podczas przyspieszania.
  • Głośniejsza praca silnika - silnik pracuje głośniej niż zwykle, słychać wyraźny hałas ssania powietrza.

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, niezwłocznie sprawdź stan filtra powietrza. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla. Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Wymiana zużytego filtra może szybko przywrócić motocyklowi jego pierwotną moc i efektywność.

Jaki Filtr Powietrza Wybrać do Swojego Motocykla?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów filtrów powietrza do motocykli, różniących się materiałem wykonania, kształtem i stopniem filtracji. Suzuki GSF 650 Bandit możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika. Wybór ułatwi ci tu nasza wyszukiwarka dopasowań, która wybierze filtry powietrza przygotowane pod ten model. Pamiętaj, że Suzuki GSF 650 Bandit oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza.

Wybór odpowiedniego filtra zależy od kilku czynników:

  • Model motocykla - należy dobrać filtr zgodny z konkretnym modelem i rocznikiem motocykla.
  • Warunki jazdy - jeśli jeździsz w kurzu i pyle, wybierz filtr o większym stopniu filtracji.
  • Styl jazdy - dla agresywnej jazdy potrzebny jest filtr o większej wytrzymałości.

Filtry K&N

Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu koniecznych poziomów filtrowania zapewniających długą żywotność silnika. Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność i ogólną wydajność filtrowania. W rezultacie otrzymujemy filtr powietrza, który pozwala na pobranie znacznie większej ilości powietrza do silnika. Filtry K&N można wielokrotnie myć i używać w motocyklu praktycznie bez ograniczeń.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Co więcej filtrów K&N nie trzeba wymieniać, bowiem są to filtry wielokrotnego użytku - wymagają one jedynie okresowego czyszczenia po przejechaniu 80 000 km. Firma K&N, udziela bowiem gwarancji na jakość produkowanych przez siebie filtrów na dystansie 1,6 miliona kilometrów. Amerykański producent udziela gwarancji na jakość produkowanych przez siebie filtrów na dystansie aż 1,6 miliona kilometrów! Wszystko to dzięki bardzo wysokiej jakości wykonania. Wymiana filtra powietrza na wysokoprzepływowy filtr K&N nie wiąże się z koniecznością wymiany jakichkolwiek podzespołów motocykla.

Firma K&N Engineering z Riverside w stanie Kalifornia, w USA jest wynalazcą i czołowym innowatorem na polu technologii filtrów wielokrotnego użytku wytwarzanych z wykorzystaniem gazy bawełnianej do samochodów i motocykli.

Filtry Meiwa

Zapewnij swojemu motocyklowi lub skuterowi optymalną ochronę i wydajność dzięki wkładowi filtra powietrza Meiwa S3163 (HFA3615). Meiwa to marka znana z produkcji wysokiej jakości filtrów powietrza. Wkład S3163 (HFA3615) to gwarancja niezawodności i długotrwałej ochrony. Wykonany z wytrzymałych materiałów, wkład filtra powietrza Meiwa S3163 (HFA3615) jest odporny na zużycie i zapewnia długotrwałą ochronę. Filtry Meiwa (MIW) to najwyższa półka wśród filtrów do motocykli na świecie. Produkty MIW można spotkać jako oryginalnie montowane filtry w większości produkowanych modeli motocykli w Japonii. Kraj pochodzenia - Japonia.

Czy Warto Kupić Sportowy Filtr Powietrza do Motocykla?

Niektórzy właściciele motocykli przy okazji wymiany filtra powietrza zastanawiają się nad wymianą go na sportowy. Osobna grupa to filtry stożkowe lub po prostu filtry o większym rozmiarze niż fabryczne. Mogą one wymagać dokonania przeróbek układu dolotowego i tu zaczynają się schody, ponieważ nie zawsze większa powierzchnia filtra musi oznaczać, że moc silnika wzrośnie. Czasami takie działanie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Zazwyczaj powinno to być częścią szerszej i zaawansowanej modyfikacji, za którą pójdą godziny testów na hamowni oraz między innymi modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.

Pielęgnacja Filtra Powietrza

Samo dbanie o filtr powietrza sprowadza się przede wszystkim do zapewnienia mu w miarę higienicznych warunków pracy. Wiadomo, że filtr w motocyklu używanym do jazdy po bezdrożach zapcha się szybciej niż w maszynie jeżdżącej tylko na asfalcie. Czasami do skrócenia żywotności filtra wystarczy np. mierząca 500 metrów czy kilometr nieutwardzona droga dojazdowa do domu połączona z częstym użytkowaniem jednośladu. Dlatego, kiedy tylko zauważysz pierwsze objawy zapchania filtra powietrza, należy udać się do serwisu lub samemu zajrzeć do puszki, żeby skontrolować jego stan.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.

Czyszczenie i Nasączanie Filtra Powietrza

Konieczność czyszczenia filtra K&N występuje po przejechaniu 80 000 km. Do czyszczenia i nasączania prosimy używać specyfików przeznaczonych wyłącznie do tego celu. Można je znaleźć w zakładce „Patrz też”. Procedura czyszczenia i nasączania jest dostępna na opakowaniu filtra lub specjalnej ulotce. Nie używać do czyszczenia benzyny ani rozpuszczalników. Substancje te trwale uszkadzają materiał filtrujący.

Niektóre filtry powietrza wymagają nasączenia specjalnym olejem do filtrów powietrza. Olej ten pomaga wychwycić zanieczyszczenia i zwiększa wydajność filtra. Należy stosować olej zalecany przez producenta filtra.

Uwaga: Nie należy nasączać filtrów papierowych, ponieważ może to pogorszyć ich działanie!

Jak Wymienić Filtr Powietrza i O Niego Dbać?

Zakładając, że nowy filtr powietrza jest w takiej samej specyfikacji jak poprzedni, a więc jego powierzchnia jest zgodna z założeniami producenta, to tak naprawdę stopień skomplikowania wymiany zależy od tego, gdzie została umieszczona puszka z filtrem. W jednych motocyklach wystarczy zdemontować kanapę i od razu jest dostęp do airboxu, ale może się też zdarzyć, że trzeba będzie na przykład unieść zbiornik paliwa lub zdemontować owiewki. Tu najlepszym przyjacielem może się okazać instrukcja napraw dla autoryzowanych serwisów. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.

Wymiana Filtra Powietrza Krok Po Kroku

Wymiana filtra powietrza w motocyklu jest stosunkowo łatwa i można ją wykonać samodzielnie. Potrzebne będą:

  • Nowy filtr powietrza odpowiedni do Twojego motocykla.
  • Klucze imbusowe lub nasadowe.
  • Śrubokręt.
  • Środek czyszczący do filtrów powietrza (opcjonalnie).
  • Olej do filtrów powietrza (opcjonalnie).

Procedura wygląda następująco:

  1. Zlokalizuj airbox, czyli obudowę filtra powietrza. Zazwyczaj znajduje się ona po stronie silnika, w pobliżu przepustnicy.
  2. Odkręć śruby mocujące pokrywę airboxa.
  3. Wyjmij zużyty filtr powietrza.
  4. Jeśli stosujesz olej do filtrów powietrza, nasącz nim nowy filtr.
  5. Włóż nowy filtr powietrza do airboxa.
  6. Zamknij pokrywę airboxa i dokręć śruby mocujące.

Pamiętaj, aby po wymianie filtra powietrza sprawdzić szczelność airboxa.

Regularna Wymiana Filtra Powietrza - Korzyści

Regularna wymiana filtra powietrza w motocyklu to prosty sposób na:

  • Zwiększenie mocy i osiągów silnika
  • Zmniejszenie zużycia paliwa
  • Przedłużenie żywotności silnika
  • Zapobieganie awariom
  • Poprawę komfortu jazdy

Choć filtr powietrza jest elementem, który zazwyczaj ma niewielkie rozmiary, to w żadnym wypadku nie wolno go lekceważyć. To on odpowiada za zdrowie silnika, co przekłada się na jego żywotność i twój spokój oraz wiele radośnie przejechanych kilometrów. Regularne doglądanie, wymiana i serwis pozwolą ci długo cieszyć się swoim ukochanym jednośladem. Regularna wymiana i dbałość o ten komponent to gwarancja optymalnej pracy maszyny, jej długowieczności i bezawaryjnej jazdy. Pamiętaj o doborze odpowiedniego filtra do swojego motocykla, regularnej wymianie i właściwej pielęgnacji, a Twój motocykl odwdzięczy Ci się imponującą mocą, niskim spalaniem i bezproblemową eksploatacją.

tags: #filtr #powietrza #suzuki #bandit #650 #wymiana

Popularne posty: