Montaż Stożkowego Filtra Powietrza w Seicento: Poradnik i Analiza

Wymiana filtra powietrza to popularny sposób na rozpoczęcie modyfikacji mających na celu zwiększenie mocy silnika. Zastanawiasz się nad zamontowaniem stożkowego filtra powietrza w swoim Seicento? Ten artykuł pomoże Ci zrozumieć, jak to zrobić, jakie mogą być efekty i na co zwrócić uwagę.

Układ Dolotowy i Jego Rola

Układ dolotowy odgrywa fundamentalną rolę w pracy silnika. Mówi się, że silnik spalinowy jest w gruncie rzeczy wielką pompą powietrza. Układ dolotowy to system, który to powietrze podaje, a następnie wysyła do kolektora ssącego. Budowa układu dolotowego różni się w samochodach wolnossących i turbodoładowanych. W przypadku aut z turbosprężarkami cały układ dolotowy jest dłuższy. Powietrze poprzez filtr wpada najpierw do sprężarki. Stamtąd kierowane jest do intercoolera, czyli chłodnicy powietrza i dopiero wtedy przez kolektor dolotowy dochodzi do komór spalania.

Wybór i Montaż Dolotu

Wymiana filtra powietrza na sportowy na pewno nie pogorszy osiągów auta, ale nie da mu spektakularnego wzrostu. Fabryczne układy dolotowe są bardzo wydajne i zaprojektowane przez inżynierów, którzy naprawdę znają się na rzeczy, ale zdarza się to coraz rzadziej. Montaż dolotu jest zazwyczaj prosty: zdejmujesz oryginalny filtr z obudową, a potem na przepustnicę zakładasz nowy dolot.

Potencjalne Korzyści i Problemy

Instalacja filtra stożkowego nie jest taka prosta, jakby się mogło wydawać, a efekt może być gorszy od zamierzonego. Bezpośredni montaż filtra może dać jedynie efekt placebo. Zazwyczaj skutkiem zastosowania filtra stożkowego jest ograniczenie wielkości maksymalnego momentu obrotowego, zwłaszcza w przypadku zamontowania stożka bezpośrednio przed przepustnicą powietrza. Poza tym taki montaż filtra powoduje jego wibracje przenoszące się z silnika, co przyczynia się do przesiewania pyłu kwarcowego do wnętrza komory spalania i istotnie obniża trwałość silnika, niszcząc tłoki, pierścienie, gładź cylindrów i zawory z prowadnicami.

Nie mniej czasami zastosowanie filtra stożkowego z prawidłowo dobraną pojemnością układu dolotowego powietrza oraz zapewnieniem dopływu zimnego powietrza przyczyni się do poprawy głównie mocy silnika w zakresie jego wysokich obrotów, ale przynajmniej nie pogorszy mocy i momentu silnika na niższych obrotach. By to osiągnąć, trzeba jednak zawzięcie wykonać parę wersji układu dolotowego z różnym umiejscowieniem filtra oraz dokonać pomiarów trakcyjnych dla ustalenia najlepszego rozwiązania. W dalszym ciągu jednak te filtry poprzez małą skuteczność filtrowania oraz przyczynianie się do przegrzewania komory spalania, szczególnie w tzw. jeździe miejskiej, nie są polecane przez firmę. Jeśli już jednak zdecydowaliście się na montaż filtra stożkowego lub wkładki sportowej - nie myjcie ich często. Wystarczy jeśli po przebiegu ponad 20000 km je umyjecie.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Stwierdzenie, że stożki są przecież stosowane w samochodach wyczynowych jest prawdziwe. Nie mniej w wyczynie trwałość silnika i tak jest bardzo niewielka a wielkie prędkości obrotowe silnika oraz zdecydowanie większe zapotrzebowanie powietrza przy zdecydowanie mniejszym podciśnieniu w układzie dolotowym a także odpowiednio dobrane przełożenia skrzyń biegów umożliwią wykorzystanie takiego filtra, niestety w wąskim zakresie obrotów silnika.

Tabela: Porównanie Filtrów Powietrza

Typ Filtra Zalety Wady
Fabryczny Wydajny, zaprojektowany przez inżynierów Może ograniczać przepływ powietrza
Stożkowy Potencjalna poprawa mocy przy wysokich obrotach, lepszy dźwięk Ograniczenie momentu obrotowego, ryzyko uszkodzenia silnika, gorsza filtracja
Sportowy (wkładka) Ułatwia oddychanie silnikowi, nie pogarsza parametrów Brak spektakularnego wzrostu mocy

Problemy z Instalacją LPG po Montażu Dolotu

Użytkownicy Seicento z instalacją LPG podciśnieniową i silniczkiem krokowym często zgłaszają problemy po zamontowaniu dolotu ze stożkiem. Prawdopodobnie zamontowałeś za duży filtr, i dostaje więcej powietrza niż potrzebuje przez co nie chce jechać na gazie. Wsadzając filtr stożkowy do oporu zmniejszałeś prawdopodobnie dawkę powietrza.

Rozwiązaniem może być regulacja instalacji gazowej u specjalisty. Tak mikser jest bardzo istotny - rozpylanie strumienia gazu. Należy poszukać miksera o zewnętrznej 60mm a wewnętrznej jak najwiekszej. A potem do gazownika.

Alternatywne Rozwiązania Dolotu

Istnieją alternatywne rozwiązania dolotu, takie jak seryjna puszka filtra z normalnym filtrem. Można również rozważyć doloty firm Dexcraft i Węglarski, które są polecane przez użytkowników Seicento. Doloty węglarskiego nie są złe,jeżeli chodzi o przyrosty czy zastosowane rozwiązania(komora kompensacyjna, strumienica dolotu), Polski stożek protona(na gąbkowy się nie pisz, bo szybko zajedziesz pierścienie), tylko wszytsko cool ale temp.

Modyfikacje i Strojenie Turbosprężarki

W przypadku montażu turbosprężarki, należy szukać modeli takich jak GT15, GT20, GT25, KKK K03/K03s, IHI RHB5 itp. Ważne jest również zastosowanie zaworu upustowego (blow off), który chroni turbosprężarkę przed uszkodzeniem.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Istnieją różne metody strojenia silnika po modyfikacjach turbosprężarki: Wydajne wtryski i regulator ciśnienia paliwa nadciśnieniowy (FMU). Włącznik ciśnieniowy dodatkowych wtryskiwaczy. Remap i większe wtryski.

Problemy z Wystrzałem Gazu

Objawem problemów z instalacją gazową może być wystrzał gazu w obudowie filtra powietrza. Przyczyną mogą być: Zbyt uboga mieszanka (trzeba wyregulować najlepiej na analizatorze spalin). Zbyt późny zapłon (trzeba kopułkę rozdzielacza przekręcić lekko w lewo). Zbyt wczesny zapłon (kopułka lekko w prawo). Nieszczelność w układzie zapłonowym. Złe ustawienie zaworów.

W przypadku wystrzału gazu zaleca się sprawdzenie przewodów wysokiego napięcia, zaworów oraz zamontowanie klapki w obudowie filtra powietrza, która ma za zadanie uratować obudowę przed ewentualnym następnym wybuchem.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #stożkowy #seicento #montaż

Popularne posty: