Montaż Stożkowego Filtra Powietrza w Seicento: Poradnik i Analiza
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza to popularny sposób na rozpoczęcie modyfikacji mających na celu zwiększenie mocy silnika. Zastanawiasz się nad zamontowaniem stożkowego filtra powietrza w swoim Seicento? Ten artykuł pomoże Ci zrozumieć, jak to zrobić, jakie mogą być efekty i na co zwrócić uwagę.
Układ Dolotowy i Jego Rola
Układ dolotowy odgrywa fundamentalną rolę w pracy silnika. Mówi się, że silnik spalinowy jest w gruncie rzeczy wielką pompą powietrza. Układ dolotowy to system, który to powietrze podaje, a następnie wysyła do kolektora ssącego. Budowa układu dolotowego różni się w samochodach wolnossących i turbodoładowanych. W przypadku aut z turbosprężarkami cały układ dolotowy jest dłuższy. Powietrze poprzez filtr wpada najpierw do sprężarki. Stamtąd kierowane jest do intercoolera, czyli chłodnicy powietrza i dopiero wtedy przez kolektor dolotowy dochodzi do komór spalania.
Wybór i Montaż Dolotu
Wymiana filtra powietrza na sportowy na pewno nie pogorszy osiągów auta, ale nie da mu spektakularnego wzrostu. Fabryczne układy dolotowe są bardzo wydajne i zaprojektowane przez inżynierów, którzy naprawdę znają się na rzeczy, ale zdarza się to coraz rzadziej. Montaż dolotu jest zazwyczaj prosty: zdejmujesz oryginalny filtr z obudową, a potem na przepustnicę zakładasz nowy dolot.
Potencjalne Korzyści i Problemy
Instalacja filtra stożkowego nie jest taka prosta, jakby się mogło wydawać, a efekt może być gorszy od zamierzonego. Bezpośredni montaż filtra może dać jedynie efekt placebo. Zazwyczaj skutkiem zastosowania filtra stożkowego jest ograniczenie wielkości maksymalnego momentu obrotowego, zwłaszcza w przypadku zamontowania stożka bezpośrednio przed przepustnicą powietrza. Poza tym taki montaż filtra powoduje jego wibracje przenoszące się z silnika, co przyczynia się do przesiewania pyłu kwarcowego do wnętrza komory spalania i istotnie obniża trwałość silnika, niszcząc tłoki, pierścienie, gładź cylindrów i zawory z prowadnicami.
Nie mniej czasami zastosowanie filtra stożkowego z prawidłowo dobraną pojemnością układu dolotowego powietrza oraz zapewnieniem dopływu zimnego powietrza przyczyni się do poprawy głównie mocy silnika w zakresie jego wysokich obrotów, ale przynajmniej nie pogorszy mocy i momentu silnika na niższych obrotach. By to osiągnąć, trzeba jednak zawzięcie wykonać parę wersji układu dolotowego z różnym umiejscowieniem filtra oraz dokonać pomiarów trakcyjnych dla ustalenia najlepszego rozwiązania. W dalszym ciągu jednak te filtry poprzez małą skuteczność filtrowania oraz przyczynianie się do przegrzewania komory spalania, szczególnie w tzw. jeździe miejskiej, nie są polecane przez firmę. Jeśli już jednak zdecydowaliście się na montaż filtra stożkowego lub wkładki sportowej - nie myjcie ich często. Wystarczy jeśli po przebiegu ponad 20000 km je umyjecie.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Stwierdzenie, że stożki są przecież stosowane w samochodach wyczynowych jest prawdziwe. Nie mniej w wyczynie trwałość silnika i tak jest bardzo niewielka a wielkie prędkości obrotowe silnika oraz zdecydowanie większe zapotrzebowanie powietrza przy zdecydowanie mniejszym podciśnieniu w układzie dolotowym a także odpowiednio dobrane przełożenia skrzyń biegów umożliwią wykorzystanie takiego filtra, niestety w wąskim zakresie obrotów silnika.
Tabela: Porównanie Filtrów Powietrza
| Typ Filtra | Zalety | Wady |
|---|---|---|
| Fabryczny | Wydajny, zaprojektowany przez inżynierów | Może ograniczać przepływ powietrza |
| Stożkowy | Potencjalna poprawa mocy przy wysokich obrotach, lepszy dźwięk | Ograniczenie momentu obrotowego, ryzyko uszkodzenia silnika, gorsza filtracja |
| Sportowy (wkładka) | Ułatwia oddychanie silnikowi, nie pogarsza parametrów | Brak spektakularnego wzrostu mocy |
Problemy z Instalacją LPG po Montażu Dolotu
Użytkownicy Seicento z instalacją LPG podciśnieniową i silniczkiem krokowym często zgłaszają problemy po zamontowaniu dolotu ze stożkiem. Prawdopodobnie zamontowałeś za duży filtr, i dostaje więcej powietrza niż potrzebuje przez co nie chce jechać na gazie. Wsadzając filtr stożkowy do oporu zmniejszałeś prawdopodobnie dawkę powietrza.
Rozwiązaniem może być regulacja instalacji gazowej u specjalisty. Tak mikser jest bardzo istotny - rozpylanie strumienia gazu. Należy poszukać miksera o zewnętrznej 60mm a wewnętrznej jak najwiekszej. A potem do gazownika.
Alternatywne Rozwiązania Dolotu
Istnieją alternatywne rozwiązania dolotu, takie jak seryjna puszka filtra z normalnym filtrem. Można również rozważyć doloty firm Dexcraft i Węglarski, które są polecane przez użytkowników Seicento. Doloty węglarskiego nie są złe,jeżeli chodzi o przyrosty czy zastosowane rozwiązania(komora kompensacyjna, strumienica dolotu), Polski stożek protona(na gąbkowy się nie pisz, bo szybko zajedziesz pierścienie), tylko wszytsko cool ale temp.
Modyfikacje i Strojenie Turbosprężarki
W przypadku montażu turbosprężarki, należy szukać modeli takich jak GT15, GT20, GT25, KKK K03/K03s, IHI RHB5 itp. Ważne jest również zastosowanie zaworu upustowego (blow off), który chroni turbosprężarkę przed uszkodzeniem.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Istnieją różne metody strojenia silnika po modyfikacjach turbosprężarki: Wydajne wtryski i regulator ciśnienia paliwa nadciśnieniowy (FMU). Włącznik ciśnieniowy dodatkowych wtryskiwaczy. Remap i większe wtryski.
Problemy z Wystrzałem Gazu
Objawem problemów z instalacją gazową może być wystrzał gazu w obudowie filtra powietrza. Przyczyną mogą być: Zbyt uboga mieszanka (trzeba wyregulować najlepiej na analizatorze spalin). Zbyt późny zapłon (trzeba kopułkę rozdzielacza przekręcić lekko w lewo). Zbyt wczesny zapłon (kopułka lekko w prawo). Nieszczelność w układzie zapłonowym. Złe ustawienie zaworów.
W przypadku wystrzału gazu zaleca się sprawdzenie przewodów wysokiego napięcia, zaworów oraz zamontowanie klapki w obudowie filtra powietrza, która ma za zadanie uratować obudowę przed ewentualnym następnym wybuchem.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #stożkowy #seicento #montaż

