Filtr Powietrza Stożkowy w Octavii 2: Montaż i Efekty
- Szczegóły
Filtr powietrza jest jednym z kluczowych elementów, które wpływają na wydajność i trwałość silnika samochodowego. Jednym z popularnych rodzajów filtrów powietrza stosowanych przez entuzjastów motoryzacji jest tzw. filtr stożkowy. To on jest chyba najczęściej kupowanym i najbardziej popularnym sportowym filtrem powietrza. Filtr stożkowy to rodzaj filtra powietrza, który różni się od tradycyjnych filtrów pod wieloma względami. Jego nazwa pochodzi od charakterystycznego stożkowatego kształtu, który zapewnia większą powierzchnię filtrowania powietrza. W przeciwieństwie do standardowych filtrów, filtr stożkowy jest wykonany z włókniny lub gąbki, co sprawia, że jest zdecydowanie bardziej wytrzymały niż zwykłe filtry papierowe.
Zalety filtra stożkowego
Filtr stożkowy do samochodu to element, który może znacząco poprawić wydajność i wygląd pojazdu. Dzięki lepszemu przepływowi powietrza, możliwości zwiększenia mocy, personalizacji dźwięku i estetyki, a także prostszemu utrzymaniu, stał się on popularnym wyborem wśród pasjonatów motoryzacji. Jego montaż jest często jedną z pierwszych modyfikacji, które robimy w aucie i jest fundamentem do dalszego tuningu silnika.
Sportowy filtr powietrza ma za zadanie, tak samo jak standardowy filtr powietrza oczyścić powietrze dostarczane do silnika. Drugą jego ważną rolą jest zapewnienie odpowiedniego ciśnienia w układzie dolotowym. Jest jeszcze trzecie zadanie, wytłumienie odgłosów zasysanego powietrza, choć w przypadku sportowych filtrów to zadanie schodzi na boczny tor. Po co w takim razie nam taki filtr? To właśnie postaramy się dziś wyjaśnić.
Oto kilka kluczowych zalet stosowania filtra stożkowego:
- Poprawa przepływu powietrza: Filtry stożkowe charakteryzują się znacznie większą powierzchnią filtrującą niż tradycyjne filtry powietrza. Dzięki swojej charakterystyce i specjalnej budowie filtr o stożkowym kształcie pozwala na przepływ znacznie większej ilości powietrza niż jego tradycyjne odpowiedniki.
- Zwiększenie osiągów: Dzięki lepszemu przepływowi powietrza do silnika, filtr stożkowy może przyczynić się do zwiększenia mocy i momentu obrotowego. Efektywniejsze spalanie paliwa wpływa na zwiększenie mocy generowanej przez silnik. Sportowy filtr powietrza, przyczyniając się do poprawienia osiągów silnika, może także przełożyć się na nieco mniejsze spalanie.
- Dźwięk i estetyka: Montaż filtra stożkowego może także wpłynąć na dźwięk silnika, nadając mu bardziej sportowy charakter. Po zamontowaniu stożkowego filtra powietrza dźwięk staje się bardziej basowy i głośniejszy.
- Łatwa konserwacja: W przeciwieństwie do tradycyjnych filtrów papierowych, które często trzeba wymieniać, filtry stożkowe można stosować przez dłuższy czas, co jest korzystne zarówno dla środowiska, jak i portfela właściciela samochodu. W zależności od rodzaju filtra stożkowego konserwacja odbywa się w różny sposób. Filtry suche często wystarczy przedmuchać od środka kompresorem, jeżeli są bardzo zabrudzone można je umyć i wysuszyć i są gotowe ponownie do montażu.
Rodzaje sportowych filtrów powietrza
Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów sportowych filtrów w zależności oczywiście od modeli aut i producentów. Skupimy się jednak na podstawowych dwóch jakim jest tzw. wkładka i stożek. Kolejnym z omawianych jest filtr cylindryczny zwany potoczniej stożkowym filtrem powietrza . Przede wszystkim należy wspomnieć, iż główna różnica polega na materiale z jakiego są zrobione. Zwykłe filtry powietrza stosowane w naszych autach są papierowe bądź o papierowej strukturze. Natomiast sportowe filtry powietrza zazwyczaj mają wkład bawełniany, bądź gąbczasty i są dodatkowo nasączone specjalnym olejkiem który ma za zadanie ułatwić przepływ powietrza. Sportowy filtr powietrza ma jeszcze jedną bardzo ważną cechę odróżniającą go od seryjnych filtrów, możliwość czyszczenia go. Większość z dostępnych w sprzedaży sportowych filtrów możemy normalnie wyprać pod bieżącą wodą stosując odpowiednie preparaty do tego przeznaczone.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Wpływ na moc silnika
Moc naszego auta określają konie mechaniczne a jak wiemy tych nigdy nie jest dość, nawet jeśli mamy ich spory zapas pod maską. Czy montaż sportowego filtra doda nam kilka żwawych rumaków pod maskę? Otóż, niestety nie mamy się co nastawiać, że nasze męskie ego odczuje jakąś znaczną różnice przy wciśnięciu pedału gazu. Przyrost mocy po zamontowaniu sportowego filtra powietrza waha się między 3 a 5 %. Aby nasz pojazd naprawdę zyskał na takim montażu trzeba zastosować kilka przeróbek gdyż do całościowego sukcesu przyczynia się wiele czynników.
Jeśli zdecydujemy się już na sportowy filtr powietrza, warto zapewnić mu dolot zimnego powietrza spoza karoserii oraz dedykowany układ dolotowy w postaci specjalnych rur zastępując fabryczny układ dolotowy naszego auta. Jednakże tuning układu dolotowego i chęć wzrostu mocy to bardziej złożony etap niż nam się wydaje. Jeżeli chcemy naprawdę zyskać na tym parę dodatkowych koni mechanicznych powinniśmy oprócz sportowego filtra powietrza zainwestować także w inne podzespoły. Jednym z ważnych elementów całej układanki jest dawka paliwa więc nie obędzie się tu bez strojenia komputera i ustawienia nowych map paliwowych dostosowanych do zasysanego powietrza. Kolejnymi są zmiany w samym silniku oraz w układzie wydechowym.
Modyfikując z głową i na większą skale, wzrost mocy może być znaczny i w naszym silniku może pojawić dodatkowo nawet 20-30 KM więcej. Jest to oczywiście uwarunkowane od zakresu przeprowadzonych zmian. Jak wyżej pisaliśmy, wzrost mocy po zamontowaniu samego filtra jest nie wielki i mało odczuwalny na co dzień. Dopiero założenie go z pozostałymi podzespołami daje efekt zadowalający jednakże również dość kosztowny.
Główną zaletą i jednocześnie zadaniem sportowego filtra jest podniesienie mocy silnika i bez względu na wynik końcowy spełnia on swoją role. Kolejną z zalet mimo słabych zysków jest jego żywotność w porównaniu do filtrów fabrycznie montowanych. Są dużo trwalsze, lepiej zasysają powietrze a dzięki możliwości ich czyszczenia spada konieczność ich częstszej wymiany. Jedynym chyba minusem jakie posiadają sportowe filtry powietrza jest ich cena gdyż są one dużo droższe niż dedykowane zamienniki filtrów seryjnych.
Bezpieczeństwo stosowania sportowych filtrów
Filtr powietrza w silniku spalinowym jest pierwszą i ostatnią linią obrony przed zanieczyszczeniami obecnymi w powietrzu. Filtr ten ma za zadanie wyłapywać wszelkie elementy stałe, dzięki czemu nie dostaną się one do turbosprężarki a później do komory spalania. Obecność filtra w dobrej kondycji jest więc zapewnieniem długiej i bezproblemowej pracy jednostki napędowej i jej osprzętu. Część właścicieli samochodów poszukuje jednak rozwiązań, które pozwolą podnieść moc samochodu. Czy stosowanie sportowych filtrów powietrza jest bezpieczne?
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Większość sportowych filtrów powietrza ma postać grzybka lub stożka. Filtry te zazwyczaj zrobione są ze specjalnego materiału pokrytego olejkiem, dzięki czemu takie rozwiązanie jest w stanie wyłapywać wszelkie zanieczyszczenia - nawet te najdrobniejsze. Innym rodzajem filtrów sportowych są tak zwane wkładki, które są zrobione na kształt oryginalnych filtrów powietrza.
Filtr oryginalny vs. sportowy
Oryginalne filtry powietrza są wkładkami przystosowanymi do montażu w puszce obecnej w układzie dolotowym. Wkładki te są wykonane z papieru, przez co znakomicie filtrują powietrze z wszelkich zanieczyszczeń takich jak kurz, piasek i pył zawieszony. Problemem tego rozwiązania jest natomiast to, że filtry te potrafią się szybko zatykać - zwłaszcza jeśli regularnie jeździmy po bezdrożach.
Filtry sportowe natomiast, niezależnie od tego czy są w postaci wkładki czy stożka, są wykonane z materiału porowatego pokrytego olejem. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się w autach, które jeżdżą w dobrych warunkach. Filtry tego typu są średnim rozwiązaniem w autach, które często spotykają się z bezdrożami i kurzem. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju filtrów jest fakt, że są one elementami długowiecznymi. Filtry sportowe nadają się do czyszczenia, przez co ich możliwy przebieg można liczyć w setkach tysięcy kilometrów (zakładając, że poprawnie o niego dbamy). Filtry sportowe należy dokładnie oczyszczać raz na rok, lub co 20 tysięcy kilometrów.
Sportowy filtr powietrza pełni taką samą rolę, jak zwykły filtr papierowy. Zastosowanie sportowego filtra powietrza ma jednak również ciemną stronę. Zapomniany i zaniedbany filtr jest w stanie przepuszczać drobinki kurzu, które wpadając do turbosprężarki mają tendencję do dostawania się do zespołu wirującego, gdzie są w stanie zatrzeć wał turbosprężarki. Ponadto, wtłoczenie brudnego powietrza do komory spalania zazwyczaj oznacza połączenie się kurzu i pyłu z filtrem olejowym, co w dłużej perspektywie czasu może doprowadzić do zatarcia się łożysk ślizgowych w silniku lub turbosprężarce.
Najważniejszą czynnością, jakiej absolutnie nie wolno robić, to czyszczenie zwykłego filtra powietrza. Filtry papierowe są jednorazówkami, których nie wolno czyścić. Nie można również pomijać interwałów wymiany filtra. Wiele nowych samochodów ma w instrukcji podane, żeby filtr wymieniać co 40 czy nawet co 60 tysięcy kilometrów. Z własnego doświadczenia wiemy, że stosowanie się do tych “zaleceń” zazwyczaj kończy się awarią silnika. Aby jednostka napędowa była zdrowa, filtr powietrza, filtr oleju i olej silnikowy należy wymieniać minimum raz do roku. Mało to, jeśli często jeździmy w warunkach, gdzie w powietrzu jest dużo pyłu zawieszonego, to warto do filtra zaglądać częściej. Sportowy filtr powietrza należy regularnie sprawdzać, ponieważ jest on mniej odporny na zanieczyszczenia od filtra papierowego.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Co daje filtr stożkowy?
Stożkowy filtr powietrza stanowi część zamienną, która może przynieść liczne korzyści. Jest to jeden z elementów charakterystycznych dla sportowych samochodów, cechujących się wyższymi osiągami niż auta seryjne. W związku z tym wielu kierowców decyduje się na wymianę fabrycznego filtra. Wyposażenie samochodów w niestandardowe (nieseryjne) części to obecnie popularny trend wśród wielu kierowców. Samochodowy filtr powietrza w kształcie stożka okazuje się dla niektórych niezwykle przydatną modyfikacją. Stosowany jest głównie w pojazdach o wysokich osiągach, a jego montaż dodatkowo może zwiększyć liczbę koni mechanicznych generowanych przez silnik. Samochód z silnikiem spalinowym w celu podtrzymania cyklu spalania potrzebuje między innymi dwóch rzeczy: paliwa i powietrza. Mieszanka tych substancji stanowi źródło mocy każdej spalinowej jednostki napędowej.
Montaż i użytkowanie filtra stożkowego
Montując filtr stożkowy, większość użytkowników chce uzyskać zwiększoną moc. Co istotne, warto zadbać, aby powietrze zasysane przez filtr było jak najchłodniejsze. Przyczyni się to do zwiększenia mocy silnika. W związku z tym filtr stożkowy montuje się w specjalnie przeznaczonych do tego obudowach wyposażonych w kanały dolotowe lub stosuje się osłony odgradzające filtr od gorącej części komory silnika. W ten sposób stożek ma ograniczony dopływ gorącego powietrza, a także zwiększa się ilość chłodnego powietrza dostarczanego do komory spalania. Zwykle filtry stożkowe są filtrami „mokrymi”, których warstwa filtrująca wykonana jest między innymi z włókien bawełnianych.
Dla osiągnięcia najlepszych rezultatów spalania ważne są między innymi ilość oraz gęstość powietrza, jaka trafia do silnika, konkretnie do komory spalania. Powietrze musi być pozbawione wszelkich zanieczyszczeń lub drobinek kurzu. W przeciwnym razie mogłoby dojść do uszkodzenia jednostki napędowej. Dzięki stożkowej budowie filtra powierzchnia filtracyjna jest znacznie większa niż w przypadku zastosowania seryjnego filtra panelowego. Powietrze natomiast napotyka znacznie mniejszy opór i sprawniej przepływa w głąb układu, co przekłada się na przyrost mocy.
Dzieje się tak, ponieważ dostarczenie większej ilości powietrza do jednostki napędowej powoduje różnicę w dawkowaniu paliwa oraz może poprawić efektywność przebiegu procesu spalania. Z drugiej strony jednak uzyskanie zwiększonej mocy oraz lepszego wkręcania się na obroty silnika kierowcy chętnie wykorzystują, by jeździć bardziej dynamicznie.
Czyszczenie filtra stożkowego
Większość sportowych filtrów powietrza jest wielokrotnego użytku. Zaleca się je czyścić po przejechaniu około kilku/kilkunastu tysięcy kilometrów. Jest to wymagane, ponieważ zanieczyszczony filtr z czasem zaczyna ograniczać możliwości utrzymania większego przepływu powietrza. Jak czyścić filtr stożkowy? Najlepiej robić to przy użyciu gotowych, przeznaczonych dla danego producenta filtra, zestawów czyszczących. Zawierają one określone środki do efektywnego rozpuszczania zanieczyszczeń i starego oleju, a także olejek, którym należy dokładnie nasączyć warstwę filtracyjną po zakończeniu procesu mycia i suszenia.
Filtr zaleca się zdemontować przed oczyszczaniem, wówczas można usunąć nagromadzone osady (np. stukając filtrem o blat stołu warsztatowego) i przeczyścić np. miękkim pędzlem z największych, stałych zanieczyszczeń. Następnie trzeba nasączyć filtr odpowiednim środkiem czyszczącym, który rozpuszcza stary olej i zanieczyszczenia. Po kilku minutach filtr spłukuje się ciepłą wodą, a jeśli widoczne są nadal odbarwienia i zanieczyszczenia, warto tę czynność powtórzyć.
Należy jeszcze ostrzec przed zastosowaniem rozpuszczalników lub benzyny do czyszczenia filtrów, gdyż te mogą spowodować uszkodzenie warstwy filtracyjnej oraz materiału, z którego wykonana jest rama filtra i jego spoiwo. Suszenie również powinno przebiegać bez zewnętrznych „wspomagaczy” takich jak sprężone powietrze. Powoduje ono powstawanie znacznych uszkodzeń wewnętrznych w warstwie filtrującej, rozpychanie włókien a tym samym drastyczny spadek możliwości filtracyjnych.
Po wyschnięciu pokrywamy warstwę filtracyjną cienką, równą warstwą olejku z obu jej stron. Wielu użytkowników zastanawia się, jak zamontować filtr stożkowy. Powinien znajdować się w miejscu po seryjnym airboxie albo w oddzielnej obudowie, choć oczywiście zależy to od samochodu oraz producenta elementu. Choć zamiana filtra wydaje się łatwa, warto udać się do serwisu, by zajęli się tym profesjonaliści.
Koszt zakupu filtra stożkowego
Istotnym aspektem sportowych filtrów powietrza jest ich cena. Ta zależy między innymi od renomy producenta. I ta najtańszy stożkowy filtr powietrza do diesla czy do benzyny może kosztować poniżej 100 zł. Ale są też dużo droższe modele, oferowane przez marki znane np. ze sportu motorowego. Przetestowane w najtrudniejszych warunkach, skuteczne i trwałe - np. W celu zakupu najlepszego filtra do danego auta pomocny okaże się z pewnością dobry sklep z częściami samochodowymi, taki jak Inter Cars.
Zakupy filtrów najtańszych na internetowych aukcjach, tzw. chińszczyzny, to spore ryzyko trafienia na zwykły bubel. Na potwierdzenie tej tezy warto zacytować trzy z wielu opinii pod stożkowym filtrem „no name”, kosztującym grubo poniżej 100 zł. Pierwsza: „Stożek się rozkleił przy łączeniu na gumie”. Druga: „Nie polecam, po założeniu filtra skaczą mi obroty i gaśnie silnik”. Montaż sportowego filtra stożkowego może przyczynić się do poprawy osiągów oraz uzyskania bardziej sportowego dźwięku silnika. Jak postrzegany jest filtr stożkowy?
Na co zwrócić uwagę przy wyborze filtra?
Przy wyborze odpowiedniego filtra stożkowego warto zwrócić uwagę na jego producenta. Renomowane firmy stosują kilka warstw wysokiej jakości bawełny składanej w harmonijkę, pokrytej specjalnym olejem, zatrzymującym najdrobniejsze zanieczyszczenia, umieszczonej pomiędzy warstwami siatki ze stali nierdzewnej. Istnieją na rynku również filtry stożkowe, których wkład filtracyjny wykonany jest z kilku warstw próżniowo rozbijanej gąbki, umożliwiającej rozłożenie zanieczyszczeń na większej powierzchni w trójwymiarze. Przeznaczone są do pojazdów poruszających się po podłożach bardziej zanieczyszczonych i wymagają rzadszej pielęgnacji. Istotne parametry, o których warto też pamiętać, to np. odporność na uszkodzenia.
Kierowcom, którym przede wszystkim zależy na zmniejszeniu kosztów eksploatacji, warto polecić panelowe filtry powietrza. Montuje się je w miejscu tradycyjnych papierowych, nie ma więc konieczności przerabiania czegokolwiek pod maską. Nie trzeba też stosować ewentualnych adapterów. Co ważne, markowy filtr panelowy Pipercross nie wpływa na podniesienie natężenia dźwięków wydawanych przez układ dolotowy.
Interesującą opcją są też filtry powietrza panelowe sportowe. Ta grupa produktów łączy w sobie zalety filtrów stożkowych i filtrów panelowych „niesportowych”. Filtry powietrza panelowe K&N są wydajne i wytrzymałe. Można je montować w miejscu fabrycznych papierowych wkładów, mając pewność niezawodnej pracy przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Wysoki, niemal nieograniczony, przepływ powietrza zauważalnie zwiększa moc.
Każdy nieinwazyjny w jednostkę napędową sposób na podniesienie wydajności silnika spalinowego jest godny uwagi. Montaż mokrego filtra powietrza - stożkowego czy panelowego - to z pewnością propozycja godna uwagi. Propozycja, z której korzystają amatorzy tuningu oraz kierowcy, którym zależy nie tyle na podniesieniu osiągów, ale zmniejszeniu spalania. Nie bez znaczenia ma też fakt, że mokry filtr powietrza służy przez znacznie dłuższy dystans niż tradycyjny.
tags: #filtr #powietrza #stożkowy #octavia #2 #montaż