Filtr Powietrza w Skuterze 4T: Budowa i Zasada Działania
- Szczegóły
Filtr powietrza w skuterze to element, którego zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostarczanego do silnika. Nawet pozornie czyste powietrze zawiera zanieczyszczenia, takie jak pyłki i kurz, które mogą negatywnie wpływać na pracę silnika. Skuteczne filtrowanie powietrza jest kluczowe dla utrzymania silnika w dobrej kondycji.
Znaczenie Czystości Filtra Powietrza
Utrzymanie filtra powietrza w czystości i odpowiednie nasączenie go płynnym środkiem filtracyjnym jest niezwykle ważne, zwłaszcza w gaźnikach z membranami podciśnieniowymi, które są bardzo czułe na nieszczelności i zabrudzenia. Dodatkowo, ważne jest utrzymanie szczelności na kolektorze dolotowym, tj. na odcinku od gaźnika do głowicy silnika.
Wszelkie nieszczelności na kolektorze dolotowym powodują wyraźny spadek mocy silnika, ponieważ następuje znaczne zubożenie w paliwo mieszanki paliwowo - powietrznej, co łatwo daje się zauważyć po znacznym obniżeniu prędkości jazdy pojazdu. Jeśli zostanie zauważony spadek prędkości pojazdu lub falujące obroty pierwszym czynnością jaką należy zrobić jest sprawdzenie szczelności kolektora ssącego oraz przewodu dolotowego od filtra powietrza do gaźnika.
Budowa i Działanie Filtra Powietrza
Początkowo w motocyklach nie stosowano filtrów powietrza, a układ dolotowy ograniczał się do lejka nałożonego na gaźnik. Z czasem zaczęto stosować siatki plecione z cienkich żyłek lub drucików. W motocyklach wojskowych stosowano uszczelnione puszki z wkładem z drucianej plecionki nasmarowanej olejem, co zapewniało sporą skuteczność w trudnych warunkach terenowych.
Obecnie w skuterach stosuje się różne rodzaje filtrów powietrza, w zależności od przeznaczenia i warunków eksploatacji:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- Filtry papierowe (celulozowe): Używana do jego produkcji celuloza gwarantuje sprawny przepływ powietrza, ale tylko powietrza. Wszelkie drobiny zatrzymują się na jego powierzchni. Aby jeszcze usprawnić filtrowanie, formuje się go w harmonijkę, co nie tylko zwiększa powierzchnię roboczą, ale też zwiększa jego trwałość.
- Filtry gąbkowe: Motocykle terenowe korzystają z dwuwarstwowej gąbki nasączonej lepkim olejem.Pierwsza warstwa, o większych „oczkach”, ma za zadanie zatrzymać większe zanieczyszczenia, np. błoto, natomiast druga, gęstsza, blokuje najdrobniejsze nieczystości. Do tego taką gąbkę nasącza się bardzo lepkim olejem, który skutecznie wyłapuje to, co silnikowi niepotrzebne, a do tego w pewnym stopniu zapobiega wchłanianiu wody.
- Filtry bawełniane: Są to elementy wielorazowe, które w przypadku zabrudzenia po prostu myje się w specjalnym detergencie i po osuszeniu ponownie smaruje.
Oprócz samych filtrów, udział w dbaniu o czystość silnika często biorą także puszki układu dolotowego, tzw. airboxy. W niektórych motocyklach ich konstrukcja pozwala na częściowe zatrzymanie co większych zabrudzeń.
Wpływ Filtra Powietrza na Osiągi Silnika
Skuteczne filtrowanie powietrza jest konieczne dla utrzymania silnika w dobrej kondycji, ale równie istotne jest, by filtr w jak najmniejszym stopniu ograniczał przepływ powietrza. Im więcej powietrza trafi do silnika, tym skuteczniejsze będzie wykorzystanie dawki paliwa, a co za tym idzie - znacznie lepsze osiągi i niższe spalanie.
Pomimo większych przepływów nie można się jednak spodziewać, że silnik po zamontowaniu bawełnianego, sportowego filtra, nagle będzie generował znacząco więcej mocy i momentu obrotowego. Różnice są raczej kosmetyczne i taki zabieg należy traktować jako element tuningowej układanki niż samodzielną modyfikację.
Objawy Zapchanego Filtra Powietrza
Z zapchanego filtra paliwa skuter - najłatwiej poznać po tym, że podczas pracy silnik się dławi mimo wystarczającej ilości paliwa w zbiorniku. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku przyspieszania czy gwałtownego dodawania gazu. Objawy są bardzo zbliżone do braku paliwa w zbiorniku.
Wymiana Filtra Powietrza
Dlatego warto raz na jakiś czas poświęcić kilka chwil na to, by spojrzeć, w jakim stanie jest ten jakże istotny element motocykla. Pozwoli to nie tylko wydłużyć życie silnika, ale także zadbać o jego osiągi.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od warunków eksploatacji skutera. W użytku drogowym filtr wystarcza na ok. 10-15 tys. km. Jeżdżąc po bezdrożach, należy czyścić go po każdej jeździe w terenie.
Gaźnik w Skuterze
Gaźnik, to jeden z najważniejszych elementów skutera, o ile nie został on wyposażony we wtrysk paliwa. Wadliwe działanie, zła regulacja gaźnika jest częstą przyczyną niewydajnej pracy, gaśnięcia silnika na wolnych obrotach, nieoptymalnego spalania. To właśnie gaźnik odpowiada za tworzenie mieszanki paliwowo - powietrznej. W jego komorze dochodzi do tworzenia tzw. mgły spalinowej. Jest ona wtryskiwania bezpośrednio do cylindra.
Regulacja i Czyszczenie Gaźnika
Regulacja i konserwacja gaźnika jest możliwa do zrealizowania w przydomowym garażu, bez użycia wykwalifikowanego warsztatu.
- Po wyjęciu gaźnika czyścimy go z wierzchu gdzie się da.
- Bierzemy się za „wnętrze” gaźnika.
- Odkręcamy śrubkę zaznaczoną poniżej.
- Odkręcamy śrubę zaznaczoną śrubokrętem. Również czyścimy, potem zaś wykręcamy DYSZĘ śrubokrętem.
- Tak wygląda dysza.Powinien na niej być rozmiar.
- Unosimy lekko pływaki.
Składamy w odwrotnej kolejności.
- Śruba zaznaczona na rysunku jest odpowiedzialna za wolne obroty. Regulujemy ją tak, aby na ciepłym silniku koło samoczynnie się nie obracało, a jednocześnie silnik pracował i nie przygasał, ale i nie warczał. Pamiętaj! Po zwiększeniu dawki paliwa (o czym zaraz) obroty będą niższe i mogą wymagać regulacji.
- Śruba odpowiedzialna za skład mieszanki. Wkręcając ją (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) zwiększamy ilość paliwa w mieszance. Mieszanka musi być tak wyregulowana, aby świeca miała kolor kawy z mlekiem lub lekko brązowy, ale by nie była mokra. Najlepiej wkręcić do oporu tą śrubę, wykręcić około 2 obroty (liczyć) i traktować tą pozycję jako wyjściową. Od tego momentu zaczynać się powinny bardziej precyzyjne czynności strojenia.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #skuter #4t #budowa #zasada

