Wymiana filtra powietrza w Skoda Roomster 1.4 – Klucz do sprawnego silnika

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze, które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległby zniszczeniu.

Regularna wymiana filtra powietrza to prosty, ale kluczowy element dbania o silnik Twojego auta. Pominięcie tej czynności może skutkować gorszymi osiągami, wyższym spalaniem i szybszym zużyciem jednostki napędowej. Warto pamiętać o tym, że filtr powietrza to niewielki i tani element, który ma ogromny wpływ na stan techniczny auta. Wymieniając go regularnie, dbasz o lepsze osiągi, niższe koszty eksploatacji i dłuższą żywotność silnika.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

  • Co 15 000 - 30 000 kilometrów - to standardowy interwał zalecany przez producentów pojazdów.
  • Raz na rok - nawet przy mniejszym przebiegu, szczególnie w warunkach miejskich.
  • Częściej, jeśli jeździsz po zakurzonych drogach, w terenach wiejskich lub przemysłowych.

Odnośnie samej wymiany, zalecenia mechanika znacznie odbiegają od wskazań producenta: w przypadku, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany w trudnych warunkach (np. jak wspomniana Skoda) to wymiana filtra powietrza powinna następować po każdych 15 tys. km. Dla samochodu poruszającego się w ruchu autostradowym można ten interwał wydłużyć do 30 tys. km. Ale jest to wartość graniczna.

Dlaczego wymiana filtra powietrza jest tak istotna?

  • Większa moc silnika - Swobodny dopływ powietrza przekłada się na lepszą pracę silnika i płynniejsze przyspieszanie.
  • Oszczędność paliwa - Silnik z czystym filtrem spala paliwo efektywniej - zużywa go mniej.
  • Ochrona jednostki napędowej - Filtr zabezpiecza silnik przed kurzem, piaskiem i innymi drobinkami, które mogą powodować uszkodzenia.
  • Niższa emisja spalin - Czyste powietrze to lepsze spalanie, a więc mniej szkodliwych substancji trafia do atmosfery.
  • Stabilna praca silnika - Dzięki odpowiedniemu przepływowi powietrza silnik pracuje równo, bez szarpnięć i spadków obrotów.

Przykłady z życia wzięte

Za przykład posłuży nam Skoda Superb z benzynowym silnikiem 1.4 TSI. Samochód jest od pierwszego kilometra w obsłudze flotowej, więc wszystkie przeglądy wykonywane były zgodnie z książką serwisową i zaleceniami producenta. Auto z 2017 roku, niewiele ponad 89 tys. Producent wskazuje 90 tys. km przebiegu lub 6 lat jako moment wymiany filtra powietrza. Zdaniem mechanika, te 90 tys. km to absurdalna wartość. Ta konkretna Skoda większość przebiegu zrobiła w aglomeracji śląskiej - filtr był nie tylko zdeformowany i zapchany zanieczyszczeniami stałymi, ale również zaklejony tłustą mazią (efekt zasysania spalin podczas powolnego ruchu ulicznego). Trudno jednoznacznie wskazać, ile powietrza przepuszczał, ale na pewno nie była to ilość potrzebna do utrzymania optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Filtr był zdeformowany - sklejone pod wpływem wilgoci lamele zaburzały i znacząco ograniczały przepływ strugi powietrza przez niego samego. Podczas szkoleń Hengst akceptuje, jak ważne jest stosowane przez Hengst Filter rozwiązanie pozwalające utrzymać wymagany przepływ powietrza również w przypadku wystąpienia setek cykli zawilgocenia i wysuszenia filtra. Kluczowe znaczenie ma tutaj proces stabilizacji plis impregnatem żywicznym, profil zagięcia plis (kształt U) oraz dodatkowe, zewnętrzne stabilizatory w przypadku filtrów o dużej powierzchni filtracyjnej.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Wpływ filtra powietrza na turbosprężarkę

Kolejny element, o którym dosyć często zapominamy w kontekście wymiany filtra powietrza to turbosprężarka. Chyba nikt z nas nie chce, aby zanieczyszczenia stałe (których nie wychwycił filtr powietrza) przedostały się na łopatki turbiny, która kręci się z prędkością kilkunastu tysięcy obrotów na minutę. Pamiętajmy, że nie tylko olej, ale również powietrze wpływa na długą i bezawaryjną pracę turbosprężarki.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Popularne filtry powietrza

Filtr powietrza Filtron - Skoda Fabia II / Rapid / Roomster (1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI) Część jakości oryginału Numer katalogowy: 6R0129620A Oznaczenie producenta: AK370/2 Typ: Cylindryczny wkład filtra powietrza

Zadbaj o kondycję swojego silnika i wybierz filtr powietrza Filtron, precyzyjnie dopasowany do modeli Skoda Fabia II (2004-2015), Skoda Rapid oraz Skoda Roomster z silnikami 1.2 TSI, 1.4 TSI i 1.6 TDI. To niezawodna ochrona silnika przed pyłami, kurzem i zanieczyszczeniami, która jednocześnie wspiera lepszą wydajność, oszczędność paliwa i płynniejszą jazdę.

Korzyści z zastosowania filtrów Filtron:

  • Skuteczna filtracja - ochrona turbosprężarki i układu dolotowego
  • Wytrzymałe materiały
  • Perfekcyjne dopasowanie
  • Marka premium - oryginalna jakość Filtron

Filtron to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek filtrów samochodowych w Europie. Firma należy do międzynarodowego koncernu MANN+HUMMEL, światowego lidera w dziedzinie technologii filtracji. Produkty Filtron projektowane są z myślą o maksymalnej skuteczności, trwałości i bezpieczeństwa - zarówno w codziennej eksploatacji, jak i w ekstremalnych warunkach.

Koszty i Kalkulacje

Skracając okres wymiany filtra powietrza z 90 tys. km do 30 tys. km wydajemy dodatkowo 160 zł (na dystansie 90 tys. km). Bezlitosna matematyka pokazuje, że to niewiele ponad… 2,5 zł na każde 1000 km. Wychodzi na to, że silniki benzynowe nie mają obowiązkowej wymiany co 4 lata/60 tkm.

Filtr kabinowy: Powietrze, którym oddychasz

W Skodzie Roomster po 2011 roku filtr kabinowy montowany jest w przeciwieństwie do wcześniejszego modelu bez ramki. Filtr przeciwpyłowego w Skodzie Roomster po 2011 znajduje się w kabinie, z prawej strony, pod deską rozdzielczą, nad nogami pasażera siedzącego przy kierowcy. Wymianę filtra kabinowego zaleca się co 15 tyś. km. lub co roku. W celu wymiany filtra przeciwpyłowego otwieramy prawe przednie drzwi, odsuwamy fotel pasażera maksymalnie do tyłu - będziemy mieć wtedy dużo miejsca. Zaglądamy pod deskę i lokalizujemy małą, prostokątną pokrywę filtra.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #skoda #roomster #1.4 #wymiana

Popularne posty: